530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7035
    • Uusikaupunki

    #571
    Turbiineja korjataankin ihan suomessa. Sorvissa auki, kitkapinnat vaihtoon ja sisuskalujen tarkistus, sen jälkeen robotti hitsaa kikkareen umpeen. Firman nimeä en tähän hätään muista.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9160
      • Oulu

      #572
      Originally posted by Cell View Post
      Turbiineja korjataankin ihan suomessa. Sorvissa auki, kitkapinnat vaihtoon ja sisuskalujen tarkistus, sen jälkeen robotti hitsaa kikkareen umpeen. Firman nimeä en tähän hätään muista.
      JN Trading. Sieltä vois kysäistä, onko kokemusta kyseisten ZF-mallien momentinmuuntimista.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2194
        • kaustinen

        #573
        Meille tuli töihin Kaustisen Jarmon kautta kunnostettu turbiini e60 545i:hin ja varmaan juuri tuolta eikä ainakaan mitään ongelmaa ole ko. autossa ollut.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • Reiska56
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 185
          • Kerava

          #574
          Originally posted by joko View Post
          Tuossa tehtaan raportissa puhuttiin muistaakseni jotain toleransseista, eli kaiketi valmistusvirhe? Nykiminen ei ole muuttunut miksikään vaikka nyt jo pian 40tkm menty aina kylmän nykien. Kun laatikko/kone lämpeää niin mitään ongelmia ei ole ja laatikko pelaa kuin unelma. Eli rahallisesti mun talouteni ei moiseen kaadu mutta sais vain varmuuden että kannattaa sitä turbiinia lähteä uusimaan. Paritonnia saa varmaan hävitettyä vaikka polttamalla, mutta tässä tapauksessa olis tarkoitus saada se auto sillä rahamäärällä kuntoon.
          Näin maallikkona ajatellen jos mekaaninen vika laatikossa, niin ei voi välillä hävitä ja kun toisilla nykii niin kylmänä, että lämpöisenä, niin kuvittelisi olevan enemmänkin softapuolen ongelma. nykiminenhän loppuu samantien, kun painaa kaasua ainakin omassa autossani.Itselläni ongelma toistaiseksi kuitenkin vain pienillä kierroksilla.:think
          ps. eikös täällä keskusteluissa jotkut vaihtaneet koko laatikon takuuseen, eikä ongelmat hävinneet minnekkään?

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #575
            Originally posted by Reiska56 View Post
            Näin maallikkona ajatellen jos mekaaninen vika laatikossa, niin ei voi välillä hävitä ja kun toisilla nykii niin kylmänä, että lämpöisenä, niin kuvittelisi olevan enemmänkin softapuolen ongelma. nykiminenhän loppuu samantien, kun painaa kaasua ainakin omassa autossani.Itselläni ongelma toistaiseksi kuitenkin vain pienillä kierroksilla.:think
            ps. eikös täällä keskusteluissa jotkut vaihtaneet koko laatikon takuuseen, eikä ongelmat hävinneet minnekkään?
            Lueppa topicia vähä tarkemmin niin huomaat että ongelmia ja mahdollisia ratkasuja on enemmän kuin yksi. Toisilla ilmeisesti softa vikaa ja toisilla turbiini/joku muu.
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • E38
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 269
              • HKI,TKU

              #576
              Sain ratkaistua ongelman! Pysyvästi

              Mutta miksi en ole osallistunut keskusteluun viimeiseen 3 kuukauteen? No tietysti siksi, että E65:n on ollut tässä välissä Laakkosella 8 viikkoa. Nyt kohdalle osui todellinen jackpot: välikannen alapuolisen lämmönjakoputken vuoto (kyseinen putki menee sylintereiden välissä). Tämä ongelma on tyyppivika N62:n myllyissä jotka on valmistettu ennen 9/2003. Käytännössä koko kone otetaan pöydälle ja avataan... lasku oli 4tonttua. Morjens!

              No kuitenkin tämän täydellisen moottorirempan jälkeen auto vastasi kaasuun eri tavalla. Empiminen ja se vammanen kierrosten hummaaminen oli poissa. Olin yhteydessa korjaajaan ja hän epäili, että jossain on voinut olla imuvuotoa ja se tuli koneen irroituksella korjattu siinä sivussa. Koneeseen meni samalla myös uusi Lambda kun se antoi herjaa tämän kaiken seassa.

              Ja miten voin olla varma, että hummaaminen ei enään palaa? Vaihdoin Porscheen
              Autotalli:
              -07 Lexus GS300
              -96 Mercedes-Benz SL320
              -79 Wartburg 353W Tourist
              -66 Cadillac Coupe De Ville


              Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

              Comment

              • JSLA
                Bimmer Rookie
                • Dec 2009
                • 64
                • Oulu

                #577
                Kertokaas kansan kielellä, mitä tuo EGR tarkoittaa?

                Aiemmin täällä puhuttiin, että tuota arvoa on muutettu ylös tai alaspäin. Eli mitä tapahtuu kun tuota arvoa muuttaa ja mihin kaikkeen se vaikuttaa?

                Tuosta vaikutuksesta voisi päätellä onko tuo mahdollinen korjaus isommilla nopeuksilla tapahtuvaan nykimiseen...:think
                F11 530 x-Drive -11
                Ex. E61 530 xd -06

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5496
                  • S:t Karins

                  #578
                  Originally posted by JSLA View Post
                  Kertokaas kansan kielellä, mitä tuo EGR tarkoittaa?
                  Autowiki


                  Wikipedia
                  Last edited by Tommix; 10-01-2010, 11:30. Reason: linkkikorjaus
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • JSLA
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 64
                    • Oulu

                    #579
                    kiitos!
                    F11 530 x-Drive -11
                    Ex. E61 530 xd -06

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9160
                      • Oulu

                      #580
                      Originally posted by JSLA View Post
                      Kertokaas kansan kielellä, mitä tuo EGR tarkoittaa?

                      Aiemmin täällä puhuttiin, että tuota arvoa on muutettu ylös tai alaspäin. Eli mitä tapahtuu kun tuota arvoa muuttaa ja mihin kaikkeen se vaikuttaa?

                      Tuosta vaikutuksesta voisi päätellä onko tuo mahdollinen korjaus isommilla nopeuksilla tapahtuvaan nykimiseen...:think
                      Todennäköisesti tuo nykimisongelma on pohjimmiltaan momentinmuuntimen lukitukseen liittyvä ja moottorinohjauksen pelatessa yhteen laatikon kanssa aiheuttaa jonkinlaisen oskilloinnin säätöjärjestelmissä. Tuolla EGR-rukkauksella moottorin tietyillä parametreillä tuottama vääntömomentti hieman muuttuu (lisääntynyt ilmamäärä -> vaikutus ruiskutukseen) ja näin oskilloinnille suotuisia olosuhteita ei pääse syntymään tai ne jäävät harvemmiksi.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • tjvirta
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 101
                        • Espoo

                        #581
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Todennäköisesti tuo nykimisongelma on pohjimmiltaan momentinmuuntimen lukitukseen liittyvä ja moottorinohjauksen pelatessa yhteen laatikon kanssa aiheuttaa jonkinlaisen oskilloinnin säätöjärjestelmissä. Tuolla EGR-rukkauksella moottorin tietyillä parametreillä tuottama vääntömomentti hieman muuttuu (lisääntynyt ilmamäärä -> vaikutus ruiskutukseen) ja näin oskilloinnille suotuisia olosuhteita ei pääse syntymään tai ne jäävät harvemmiksi.
                        Moi, Omasta autosta nykiminen hävisi kokonaan tuon arvon rukkauksella - kiitokset Rahulle. En usko (perstuntumalla) tuohon selitykseen momentin muuttumisesta ja turbiinin lukittumisesta.... Olen kohtuullisen varma, että autossani on jotain vikaa EGR systeemissä/moottorin ohjauksessa ja kevyt kaasun painallus sai vaan moottorin nyykähtämään puoleksi sekunniksi ennen kuin se heräsi. Arvon muuttaminen auttoi siten, että moottori herää pienestäkin kaasun painalluksesta eloon. Nyykähdys aiheutti siis laatikolle ensin negatiivisen tehon muutoksen ja sitten positiivisen.

                        Erityisesti tuo nyykähdys oli ongelmallinen vakkarille....ehti lisäämään happea kun mitään ei tapahtunutkaan -> vielä kovempi nykäys. Sitten mentiin jo liiankin kovaa ja vakkari vähensi happea....kunnes oltiin taas alkupisteessä -> esim 2-3 edestakaista nykäystä.

                        Samoin ongelmia esiintyi kadunkulmissa (jossa ei turbiini ole lukossa). Tuolloin kaasun painallus aiheutti ensin pienen nyykähdyksen ja sitten ryntäyksen (tuntui hieman kuin oisi vaihtanut vaihdetta aina, vaikkei tehnyt niin)

                        em. kirjoitus perustuu täysin mutuun! Niin ja mun autosta tosiaan hävisi kaikki ongelmat liittyen laatikon nykimiseen ja outoihin vaihtoihin tuolla arvon muutoksella.
                        ________________________________________
                        G31 520dA Business SportLine 2017

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #582
                          Kun EGR aukeaa imuilman esilämmitysmoodissa ja päästää pakokaasua/happea imusarjaan ohi ilmamäärämittarin(koneessa siis tuolloin tavallaan massiivinen imuvuoto), niin miten se ruiskutettavassa polttoainemäärässä tuolla hetkellä huomioidaan?
                          Nämä ongelmat kun pääsääntöisesti ilmenee juuri tuossa moottorin lämpiämisvaiheessa kun EGR systeemiä käytetään imuilman lämmityksessä?

                          Comment

                          • JSLA
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2009
                            • 64
                            • Oulu

                            #583
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Todennäköisesti tuo nykimisongelma on pohjimmiltaan momentinmuuntimen lukitukseen liittyvä ja moottorinohjauksen pelatessa yhteen laatikon kanssa aiheuttaa jonkinlaisen oskilloinnin säätöjärjestelmissä. Tuolla EGR-rukkauksella moottorin tietyillä parametreillä tuottama vääntömomentti hieman muuttuu (lisääntynyt ilmamäärä -> vaikutus ruiskutukseen) ja näin oskilloinnille suotuisia olosuhteita ei pääse syntymään tai ne jäävät harvemmiksi.

                            kuullostaa loogiselta...jos tuo EGR arvo laitetaan alakanttiin, niin mitä silloin käytännössä tuon venttiilin toiminalle tapahtuu ja miten se vaikuttaa auton suorituskykyyn?
                            F11 530 x-Drive -11
                            Ex. E61 530 xd -06

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #584
                              Originally posted by JSLA View Post
                              kuullostaa loogiselta...jos tuo EGR arvo laitetaan alakanttiin, niin mitä silloin käytännössä tuon venttiilin toiminalle tapahtuu ja miten se vaikuttaa auton suorituskykyyn?
                              Itseäni edellisestä lainaten, miten tuo EGR:n aukeaminen huomioidaan ilmamäärämittarilla ja sitä kautta polttoaineen määrässä?
                              Esilämmitysvaiheessahan EGR avautuu ja sulkeutuu pulsseissa?
                              Jotenkin tuon puuttuva ilmamäärä pitää kompensoida ruiskutuksessa kuitenkin?
                              Eli samalla hetkellä kun EGR:lle annetaan avautumiskäsky, sulkeutuuko ilmamäärämittaukseen perustuva ohjelmallinen ruiskutusmoodi ja päinvastoin?
                              Voisi kuvitella vaikka niin että mikäli tämä EGR avautumisen aikainen ruiskutusmäärä on jokin vakiomäärä ja ilmamäärämittarin antama tieto(vanha likaantunut mittari) ei olekkaan enään balanssissa annetun vakiomäärän kanssa, auto nykii? EGR auki= enemmän polttoainetta, EGR kiinni likaantuneella massamittarilla=vähemmän polttoainetta suhteessa ruohon vakiomäärään? Tajusitteko?
                              Last edited by Hemi; 10-01-2010, 23:18.

                              Comment

                              • Clavurion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 9160
                                • Oulu

                                #585
                                Originally posted by JSLA View Post
                                kuullostaa loogiselta...jos tuo EGR arvo laitetaan alakanttiin, niin mitä silloin käytännössä tuon venttiilin toiminalle tapahtuu ja miten se vaikuttaa auton suorituskykyyn?
                                Ei varsinaisesti vaikuta suorituskykyyn, kuin marginaalisesti osakuormituksella. Tuolla EGR-rukkauksella EGR:n osuus pienenee ja raikkaan ilman (hapen) määrä kasvaa.

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Kun EGR aukeaa imuilman esilämmitysmoodissa ja päästää pakokaasua/happea imusarjaan ohi ilmamäärämittarin(koneessa siis tuolloin tavallaan massiivinen imuvuoto), niin miten se ruiskutettavassa polttoainemäärässä tuolla hetkellä huomioidaan?
                                Nämä ongelmat kun pääsääntöisesti ilmenee juuri tuossa moottorin lämpiämisvaiheessa kun EGR systeemiä käytetään imuilman lämmityksessä?
                                Toki tuolla EGR:llä on myös lämpiämisvaiheessa imuilmaa lämmittävä vaikutus. Sitä ei kuitenkaan tarkoituksellisesti haeta, vaan puhtaasti (jäännös)hapen määrän vähentymistä palamisprosessissa. Ei kyse ole imuvuotoa vastaavasta tilanteesta, koska tuo "vuoto" on pakokaasua (vähän happea). Ymmärtääkseni ainakin osakuormalla ruiskutusmäärä säädetään pitkälti ilmamassan perusteella.

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Voisi kuvitella vaikka niin että mikäli tämä EGR avautumisen aikainen ruiskutusmäärä on jokin vakiomäärä ja ilmamäärämittarin antama tieto(vanha likaantunut mittari) ei olekkaan enään balanssissa annetun vakiomäärän kanssa, auto nykii? EGR auki= enemmän polttoainetta, EGR kiinni likaantuneella massamittarilla=vähemmän polttoainetta suhteessa ruohon vakiomäärään?
                                Kuitenkin auto, jossa EGR-venttiili 100% varmuudella toimi ja siihen vaihdettiin uusi MAF, auto "korjaantui" vasta tuolla EGR-rukkauksella.
                                Last edited by Clavurion; 10-01-2010, 23:28.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X