Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Macinaggio View Post
    Laatikko loppuu ja öljyt jää ja ne voi kaataa uuteen laatikkoon, joka sekin kestää koko elinikänsä niillä öljyillä. Kyse on vain sen eliniän pituudesta. Esim. tässä http://www.automatik-getriebe-center...senswertes.php on selitetty ihan selkeästi miksi ne öljyt kannattaa vaihtaa, eli toimintaa haittaavien ja venttiilistön kulumista nopeuttavien epäpuhtauksien vuoksi. Tietysti lopullinen päätös vaihtaako vai ei riippuu auton historiasta ja omista suunnitelmista auton suhteen. Jos olisin pian myymässä 150 tuhatta ajettua autoa, niin tuskinpa viitsisin vaihtaa öljyjä, jos niitä ei tähänkään asti olisi vaihdettu. Samasta syystä paljon yli 50 tuhatta ajetut automaatit eivät juuri kiinnosta ostamismielessä.
    Tämä kannattaa sitten varmasti mennä esittämään ko.laatikoita suunnitteleville/valmistamille tahoille sekä tietenkin ihan vaikka BMW:n maahantujaorganisaatiolle joka tietämättömyyttään lupaa ko.öljyjen kestävän käyttöolosuhteista riippumatta vähintään sen ajan mitä laatikko kestää muutenkin.
    Tässä nyt taas tämä asia yritetään vääntää mielipidekysymykseksi, mutta sitähän se ei voi olla niin kauan kun BMW:llä ei huolto ohjelmassa ole ko.laatikkoon öljynvaihtoa.
    Jokainen nyt tehty öljynvaihto siis nimenomaan perustuu pelkkään mutuun/spekulaatioon niin kauan kunnes se öljynvaihto siellä huolto-ohjelmassa on.
    Minä henkilökohtaisesti en tee mitään muitakaan turhia huoltoja omiin autoihini, kuten vaikka nokkaketjujen tai turbojen vaihtoja ennakoiden pelkästään nettispekulaatioihin uskoen, vaan edelleen mennään sillä mitä huolto-ohjeissa+suosituksissa lukee. Edelleen kuitenkin väitän että ainakaan minun autoista ei laatikot lopu ennen aikojaan sen vuoksi että spekulatiivista öljynvaihtoa ei ole tehty. Se että kestääkö ko.laatikko sitten ilman öljynvaihtoa sen 600tkm vai vai tuhannen euron sijoutuksella 650tkm, ei ole minulle mitään merkitystä. Tapanani ei ole ollut huoltaa omaan piikkiini naapurinkaan autoja, joten se mitä joku tekee tämän auton kanssa
    10-vuoden kuluttua kun sen hinta alkaa olemaan sen tontun/pari, ei todellakaan kiinnosta minua. Tehköön muut sitten omiinsa mitä lystäävät ja tulkoon uskossaan autuaaksi.

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      Originally posted by petnen View Post
      nykiikö se kesälläkin vai onko ongelma aina talvella?
      Ympäri vuoden, ei ole ilman lämpötilalla merkitystä. Nyt nykii myös lämpimänä, veikkaan syyksi viallista egr termaria koska lämmöt ei nouse tarpeeksi. Yleensä on rauhoittunut kunhan kone on ollut lämmin.
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • r.w.
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2007
        • 2509
        • Länsirannikko

        Hehheh. En vieläkään ymmärrä mitä merkitystä sillä laatikon spekuloidulla kestoiällä ylipäätään on.

        Se on sen sijaan 100% fakta, kuten Cell tuolla jo aiemmin mainitsi, että jokainen aski johon meidän tallilla on öljyt vaihdettu, on toiminnaltaan joko elpynyt huomattavasti, tai säilynyt moitteettomana öljynvaihdon jälkeenkin. Ei niitä öljyjä kukaan ole pakottamassa ihan muuten vaan vaihtelemaan, mutta etenkin jos sen laatikon toiminnassa esiintyy epämääräisyyttä, en käsitä miksei niitä öljyjä voisi vaihtaa, vaan pitää väkisin ajaa sillä sellaisenaan, huolto-ohjelman mukaisesti, katkeraan loppuun saakka?
        1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

        Comment

        • Macinaggio
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 119
          • Espoo

          No, varmaan ZF:n suunnittelijat suosittelisivat öljynvaihtoa, mutta BMW on halunnut ostaa huoltovapaan vaihteiston kun kilpailijoillakin on sellainen. Tämä lienee saman tapainen kaupallinen kysymys kuin jakohihnan vaihtokin: merkkiliikkeessä teetettynä kustannus nousee merkittäväksi vaikkei itse mahdollisen ongelman aiheuttava osa tai tarvike maksa juuri mitään. Ajattelin että näin autoharrastelijafoorumilla voisi keskustella (leppoisassa hengessä) jonkin helposti tehtävissä olevan huoltotoimenpiteen hyödyistä tai haitoista välittämättä siitä kuinka paljon merkkiliike työstä velottaisi.

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            Jahans, näköjään taas se aika vuodesta, että on aika taas potkaista käyntiin öljynvaihtokeskustelu. Jatkot asian tiimoilta voi laittaa tuonne. KLIK Ja ennen postausta velvoitetaan lukemaan koko keskustelu läpi.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • petnen
              BTCF Member
              • May 2003
              • 1082
              • Kannus

              Originally posted by joko View Post
              Ympäri vuoden, ei ole ilman lämpötilalla merkitystä. Nyt nykii myös lämpimänä, veikkaan syyksi viallista egr termaria koska lämmöt ei nouse tarpeeksi. Yleensä on rauhoittunut kunhan kone on ollut lämmin.
              Itse en oikein usko että turbiini olisi loppu kun lukee tätä palstaa kun vähä ajetuissakin autoissa on samaa vikaa.
              Tuo egr venttiili tuntuu nyky autossa olevan aika iso ongelma.

              Jos autolla ajaa noin 80-100km/h 6 vaihteella ja vaihde on lukittuna.
              Auto humpaa kieroksia niin miten se turbiini vika voisi olla?
              Ja jos osalle porukassa egr:n on laitettu uudet kartat niin se alkaa pelamaan.
              Voisiko olla että koneen imukanavat olisi paskottunut sen takaisinkierrätyksen takia tai egr:lle tuleva putki olisi paskottunut?
              Kun egr:lle antaa uuden kartan niin se voi pelata taas vähän aikaa kunnes egr tai kanavat on lisää paskottunut. Sillon taas ollaan pois oletusarvoista.
              Onko niillä enään ongelmia jotka on harisella käyttänyt auton ohjelmoituttavana ja egr otettu pois käytöstä?

              Turhaa tuosta öljyn vaihdosta aikaa väittämään. Varmasti öljyn vaihto on hyväksi vaihdelaatikkolle ja voi jollakin auttaa.
              Last edited by petnen; 22-02-2010, 15:46.
              Bmw M535 E28 Hartge H35-24
              Bmw i4 M50

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1968
                • Seinäjoki

                Originally posted by petnen View Post
                Itse en oikein usko että turbiini olisi loppu kun lukee tätä palstaa kun vähä ajetuissakin autoissa on samaa vikaa.
                Tuo egr venttiili tuntuu nyky autossa olevan aika iso ongelma.

                Jos autolla ajaa noin 80-100km/h 6 vaihteella ja vaihde on lukittuna.
                Auto humpaa kieroksia niin miten se turbiini vika voisi olla?
                Ja jos osalle porukassa egr:n on laitettu uudet kartat niin se alkaa pelamaan.
                Voisiko olla että koneen imukanavat olisi paskottunut sen takaisinkierrätyksen takia tai egr:lle tuleva putki olisi paskottunut?
                Kun egr:lle antaa uuden kartan niin se voi pelata taas vähän aikaa kunnes egr tai kanavat on lisää paskottunut. Sillon taas ollaan pois oletusarvoista.
                Onko niillä enään ongelmia jotka on harisella käyttänyt auton ohjelmoituttavana ja egr otettu pois käytöstä?

                Turhaa tuosta öljyn vaihdosta aikaa väittämään. Varmasti öljyn vaihto on hyväksi vaihdelaatikkolle ja voi jollakin auttaa.
                Siinäpäs se, vaihde ei pysy lukittunu ilmeisesti vaan turbiini arpoo kiinni-auki-kiinni. Sama jos stepillä laittaa liika pienen vaihteen. Ongelmaa ei ole kylmänäkään jos kierrokset laittaa matka-ajossa stepillä niin että ne on jossain 2000rpm paikkeilla tai yli.

                Listaan nyt vielä mitä tehty:
                Laatikkoöljyt+suodatin vaihdettu ja uusimmat softat päivitetty (ei mitään vaikutusta toimintaan, autossa olikin silloin jo -07 päivitetyt softat)

                egr korjausarvoa nostettu, nykiminen katosi TÄYSIN päiväksi, ei mitään ongelmaa ja oli kuin eri auto. (Nykiminen palasi täysin ennalleen seuraavana päivänä)

                maffi on uusi ja alkuperäinen,suuttimien korjausarvot tarkistettu, moottorin lämmöt on ollut viimeiset pariviikkoa poislukien aina oikealla tasolla (90asteen paikkeilla).

                Koko egr poistaminen käytöstä ei vaikuta nykimiseen mitenkään, tai no mittaristoon syttyy moottorin vikavalo.

                Mitähän vielä, no huhun mukaan n. 150tkm paikkeilla laitettu tehdas uus laatikko+turbiini mutta niinhän sitä aina... Kuiteskin huollossa sanoivat (bmw oikeasti osaava merkkihuolto) että mahdollista saattaa olla kun laatikosta pois tiputetut öljyt olivat kuulemma kuin uudesta laatikosta. Silloin kilsoja oli ~225tkm.

                Käytös viimeviikkoihin asti on aina ollut itsmalleen samanlaista. Kylmänä ekat kilsat menee hienosti ja taajama-ajossa ei ikinä mitään moittimista. Kylmänä maantievauhdissa rykii kierroksia edestakaisin ainakin ekat 10-15 kilsaa. Viimeviikkoina on alkanut nykimään myön lämpimänä, en tiedä vaikuttiko moottorilämpöjen katoaminen tuohon vai olisko pakosarja haljennut tai jotain? Päästää pienen katkun kun kylmänä käynnistää, vois viitata pakosarjavikaan. Se kuitenkin on tarkastettu silloin melkein heti sen jälkeen ku öljyt vaihdettu ja silloin ei ainakaan lohkon kylki ollut nokinen.
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • petnen
                  BTCF Member
                  • May 2003
                  • 1082
                  • Kannus

                  Originally posted by joko View Post
                  Siinäpäs se, vaihde ei pysy lukittunu ilmeisesti vaan turbiini arpoo kiinni-auki-kiinni. Sama jos stepillä laittaa liika pienen vaihteen. Ongelmaa ei ole kylmänäkään jos kierrokset laittaa matka-ajossa stepillä niin että ne on jossain 2000rpm paikkeilla tai yli.

                  Listaan nyt vielä mitä tehty:
                  Laatikkoöljyt+suodatin vaihdettu ja uusimmat softat päivitetty (ei mitään vaikutusta toimintaan, autossa olikin silloin jo -07 päivitetyt softat)

                  egr korjausarvoa nostettu, nykiminen katosi TÄYSIN päiväksi, ei mitään ongelmaa ja oli kuin eri auto. (Nykiminen palasi täysin ennalleen seuraavana päivänä)

                  maffi on uusi ja alkuperäinen,suuttimien korjausarvot tarkistettu, moottorin lämmöt on ollut viimeiset pariviikkoa poislukien aina oikealla tasolla (90asteen paikkeilla).

                  Koko egr poistaminen käytöstä ei vaikuta nykimiseen mitenkään, tai no mittaristoon syttyy moottorin vikavalo.

                  Mitähän vielä, no huhun mukaan n. 150tkm paikkeilla laitettu tehdas uus laatikko+turbiini mutta niinhän sitä aina... Kuiteskin huollossa sanoivat (bmw oikeasti osaava merkkihuolto) että mahdollista saattaa olla kun laatikosta pois tiputetut öljyt olivat kuulemma kuin uudesta laatikosta. Silloin kilsoja oli ~225tkm.

                  Käytös viimeviikkoihin asti on aina ollut itsmalleen samanlaista. Kylmänä ekat kilsat menee hienosti ja taajama-ajossa ei ikinä mitään moittimista. Kylmänä maantievauhdissa rykii kierroksia edestakaisin ainakin ekat 10-15 kilsaa. Viimeviikkoina on alkanut nykimään myön lämpimänä, en tiedä vaikuttiko moottorilämpöjen katoaminen tuohon vai olisko pakosarja haljennut tai jotain? Päästää pienen katkun kun kylmänä käynnistää, vois viitata pakosarjavikaan. Se kuitenkin on tarkastettu silloin melkein heti sen jälkeen ku öljyt vaihdettu ja silloin ei ainakaan lohkon kylki ollut nokinen.
                  Tuota minä kyllä ihmettelen jos egr-venttiiliin laitetaan korjausarvot niin se sitten pelaa jonkin ajan kunnolla. Jos se olisi turbiini vika niin miksi se pelaisi sitten esim. sen yhden päivän.
                  Jos se olisi se turbiini vika niin miksi vaihdelaatikko pelaa kun ajetaan kovempaa (isommilla kieroksilla)?
                  En tiedä kuinka paljon vaihdelaatikon toimintaa vaikuttaa suoraan/epä suoraan alipaine puoli jos olisi alipaine puolella vuotoja.
                  Onko kukaan koittanut uutta ilmamäärämittaria?
                  Kun ajetaan pienillä kieroksilla niin jos ilmamäärämittari antaa väärää arvoa niin vaihdelaatikko luulee että nyt pitää irroittaa lukko jotta pysytään mukana.
                  Nimittäin entinen vw passat tdi oli laiska ja testeri ei herjannut. Kumminkin vaihdoin ilmamäärämittarin niin tehot tuli takasten.

                  Tuntuu kummalta kun merkki liike tai kukaan pelle peloton ole tuota ratkaissut mistä se nykiminen johtuu.
                  Last edited by petnen; 22-02-2010, 20:06.
                  Bmw M535 E28 Hartge H35-24
                  Bmw i4 M50

                  Comment

                  • Reiska56
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 185
                    • Kerava

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Tämä kannattaa sitten varmasti mennä esittämään ko.laatikoita suunnitteleville/valmistamille tahoille sekä tietenkin ihan vaikka BMW:n maahantujaorganisaatiolle joka tietämättömyyttään lupaa ko.öljyjen kestävän käyttöolosuhteista riippumatta vähintään sen ajan mitä laatikko kestää muutenkin.
                    Tässä nyt taas tämä asia yritetään vääntää mielipidekysymykseksi, mutta sitähän se ei voi olla niin kauan kun BMW:llä ei huolto ohjelmassa ole ko.laatikkoon öljynvaihtoa.
                    Jokainen nyt tehty öljynvaihto siis nimenomaan perustuu pelkkään mutuun/spekulaatioon niin kauan kunnes se öljynvaihto siellä huolto-ohjelmassa on.
                    Minä henkilökohtaisesti en tee mitään muitakaan turhia huoltoja omiin autoihini, kuten vaikka nokkaketjujen tai turbojen vaihtoja ennakoiden pelkästään nettispekulaatioihin uskoen, vaan edelleen mennään sillä mitä huolto-ohjeissa+suosituksissa lukee. Edelleen kuitenkin väitän että ainakaan minun autoista ei laatikot lopu ennen aikojaan sen vuoksi että spekulatiivista öljynvaihtoa ei ole tehty. Se että kestääkö ko.laatikko sitten ilman öljynvaihtoa sen 600tkm vai vai tuhannen euron sijoutuksella 650tkm, ei ole minulle mitään merkitystä. Tapanani ei ole ollut huoltaa omaan piikkiini naapurinkaan autoja, joten se mitä joku tekee tämän auton kanssa
                    10-vuoden kuluttua kun sen hinta alkaa olemaan sen tontun/pari, ei todellakaan kiinnosta minua. Tehköön muut sitten omiinsa mitä lystäävät ja tulkoon uskossaan autuaaksi.
                    Hemille vähän palautetta saksalaisen insinööritaidon hehkutukseen. Tossa toisella foorumilla sanot, että sinulta löytyy E60:n jarrutehostin. Miksi sellaisen olet hankkinut, kun saksalainen insinööri ei ole suunnitellut jarrutehostimelle huototoimenpiteitä puhumattakaan sen vaihdosta. Ettei vain ole yksinkertainen huoltotoimenpide jäänyt tekemättä, eli vesireijista aina välillä roskat pois. Täytyy olla muutakin, kuin saksalaisen insinööritaidon ihannointi, että arvostelee täällä toisten tekemiä huototoimenpiteitä, joista selvästikin on ollut heille hyötyä.

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1968
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by petnen View Post
                      Tuota minä kyllä ihmettelen jos egr-venttiiliin laitetaan korjausarvot niin se sitten pelaa jonkin ajan kunnolla. Jos se olisi turbiini vika niin miksi se pelaisi sitten esim. sen yhden päivän.
                      Jos se olisi se turbiini vika niin miksi vaihdelaatikko pelaa kun ajetaan kovempaa (isommilla kieroksilla)?
                      En tiedä kuinka paljon vaihdelaatikon toimintaa vaikuttaa suoraan/epä suoraan alipaine puoli jos olisi alipaine puolella vuotoja.
                      Onko kukaan koittanut uutta ilmamäärämittaria?
                      Kun ajetaan pienillä kieroksilla niin jos ilmamäärämittari antaa väärää arvoa niin vaihdelaatikko luulee että nyt pitää irroittaa lukko jotta pysytään mukana.
                      Nimittäin entinen vw passat tdi oli laiska ja testeri ei herjannut. Kumminkin vaihdoin ilmamäärämittarin niin tehot tuli takasten.

                      Tuntuu kummalta kun merkki liike tai kukaan pelle peloton ole tuota ratkaissut mistä se nykiminen johtuu.
                      Kuten sanoin niin maffi on uusi ja alipaineletkut on kaikki tarkistettu, muutaman hieman hapertuneen vaihdoin. Ei merkitystä toimintaan... Ei se minunkaan päähän mahdu että miten mekaaninen vika häviäisi käden käänteessä kun auto hieman lämpenee, eli itse myös kallistuisin johonkin ohjauspuolen vikaan.
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • Lallevihtinen
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 690
                        • Tampere

                        Originally posted by Reiska56 View Post
                        Hemille vähän palautetta saksalaisen insinööritaidon hehkutukseen. Tossa toisella foorumilla sanot, että sinulta löytyy E60:n jarrutehostin. Miksi sellaisen olet hankkinut, kun saksalainen insinööri ei ole suunnitellut jarrutehostimelle huototoimenpiteitä puhumattakaan sen vaihdosta.
                        Noniin, lopettakaas nyt toi vääntö. Eiköhän melkein kaikilla ole jotain osia jääny nurkkiin, syystä tai toisesta. Tässä topicissa pitäis keskittyä nykimis ongelman ratkasuun ja kertoo siihen liittyviä kommentteja, EI väitellä jostain helvetin öljynvaihdosta josta puhutaan muutenkin liikaa. Vaihtaa ken haluaa! Jos se auttaa niin toki se pitää kertoa.
                        sigpic
                        BMW E93 335i & BMW M550Dx
                        EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                        XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Reiska56 View Post
                          Hemille vähän palautetta saksalaisen insinööritaidon hehkutukseen. Tossa toisella foorumilla sanot, että sinulta löytyy E60:n jarrutehostin. Miksi sellaisen olet hankkinut, kun saksalainen insinööri ei ole suunnitellut jarrutehostimelle huototoimenpiteitä puhumattakaan sen vaihdosta. Ettei vain ole yksinkertainen huoltotoimenpide jäänyt tekemättä, eli vesireijista aina välillä roskat pois. Täytyy olla muutakin, kuin saksalaisen insinööritaidon ihannointi, että arvostelee täällä toisten tekemiä huototoimenpiteitä, joista selvästikin on ollut heille hyötyä.
                          Miten ihmeessä tämä nyt liittyy käytyyn aiheeseen?
                          Se miksi minulla nyt sattuu olemaan "jokunen" purkuosa bemareihin, ei kuitenkaan todellakaan johdu mistään huoltoteknisistä asioista.
                          Eli kuten lalle tuossa jo totesikin, jatketaan tätä huoltokeskustelua jossain muussa topikissa ja tästä nykimisongelmasta tässä.

                          Comment

                          • petnen
                            BTCF Member
                            • May 2003
                            • 1082
                            • Kannus

                            Originally posted by joko View Post
                            Kuten sanoin niin maffi on uusi ja alipaineletkut on kaikki tarkistettu, muutaman hieman hapertuneen vaihdoin. Ei merkitystä toimintaan... Ei se minunkaan päähän mahdu että miten mekaaninen vika häviäisi käden käänteessä kun auto hieman lämpenee, eli itse myös kallistuisin johonkin ohjauspuolen vikaan.
                            Pakkohan se olla ohjauksessa jos arvo muuttaa niin lukko pysyy lukittuna.
                            Sitä kyllä ihmettelen ettei joku olisi saannut tätä ongelmaa korjattua ja ettei edes merkkiliike oikein tunnu tietävän. On nuita bemareita jokinen kappale myyty kaiken kaikkiian, kumma jos bmw:ltä ei olisi tähän ongelmaan muuta ratkasua kuin vaihdelaatikon vaihto.
                            Vaihdelaatikko olisi alle 100tkm ajetusta autosta paskana.
                            Bmw M535 E28 Hartge H35-24
                            Bmw i4 M50

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4927
                              • Kotka

                              Onko ketään joka olisi poistanut DPF:n ja jolla laatikko nykii?
                              Enemmin kuin mielelläni kokeilisin koodata DPF:n autosta kokonaan pois ja katsottaisiin vaikuttaako tämä nykimiseen nitenkään
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1968
                                • Seinäjoki

                                Originally posted by petnen View Post
                                Pakkohan se olla ohjauksessa jos arvo muuttaa niin lukko pysyy lukittuna.
                                Sitä kyllä ihmettelen ettei joku olisi saannut tätä ongelmaa korjattua ja ettei edes merkkiliike oikein tunnu tietävän. On nuita bemareita jokinen kappale myyty kaiken kaikkiian, kumma jos bmw:ltä ei olisi tähän ongelmaan muuta ratkasua kuin vaihdelaatikon vaihto.
                                Vaihdelaatikko olisi alle 100tkm ajetusta autosta paskana.
                                Kyllä mutta näin se vain on. Onko tuossa uudessa turbiinissa sitten tuo lukko jotenkin erilainen, en tiedä kun en koko roskan sielunelämästä sen kummemmin tiedä. Olen vain vaihdellut osia sitämukaa kun on ehdoteltu rikkinäiseksi. Vedin rajan kuitenkin tuohon laatikko/turbiini kohtaan, nykikööt nyt sitten niin paljon kun jaksaa. Ennemmin en vaihda ennenkun näen että se laatikko on kuoriaan myöten hajalla. Haen sitten purkaamolta n. 2-3ke hintaisen vaihtolaatikon toimintatakuulla ja ajan lopun aikaa sen kanssa.
                                Toinen vaihtoehto olis tietysti uusia osia loputtomasti, niinkuin joissain tapauksissa on tehty. Todistettavasti kuitenkaan ainakaan kahdesta autosta ei ole tuo nykiminen hävinnyt edes vaihteiston vaihdolla!

                                Olen elätellyt toiveita että se olisi joku lämpötila-anturi joka antaa kylmänä vääriä arvoja ja turbiinin lukitus on siinä rajalla että kytketäänkö vai ei. Tätä teoriaa tukis myös se, että samaan aikaan kun moottorilämmöt ei enää nouse tarpeeksi ylös niin astui nykiminen kuvioihin myöskin lämpimänä. Mut noita eri lämpötila-antureitakin taitaa koneessa olla vaikka miten monta? Katotaan häviääkö lämpimänä nykiminen kun saa taas moottorilämmöt nousemaan, silloin vois huvikseen ostaa uuden moottorin lämpötilanaturin tai ainakin tarkistaa sen toiminnan.
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎