memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7551
    • Jyväshyvä

    Originally posted by TROCK View Post
    Täällä kun on puhuttu tuon kierroslukumittarin kehällä olevan "lämpömittarin" seuraamisen järkevyydestä, niin liityn kyllä niihin, jotka ovat sitä mieltä, ettei siitä saa juuri edes osviittaa! Tänään mökkireissulla seurasin salavalikosta lämpöjä enkä millään meinannut saada 70 astetta puhki. Pitkään roikuttiin jossain 66 asteen kieppeillä ja silloin rundimittarin kehän raidoitus oli noin 4500 rpm paikkeilla, mieluummin ehkä alla. No sitten kun parhaimmillaan päästiin seitsemään kymppiin, niin lukema oli ehkä noin 4600 rpm. MUTTA... Kun lämmöt taas putosi sinne 65-66 astetta, niin vaikka raidoitus olisi pitänyt taas pudota sinne 4500 rpm:n alle, niin ei näin kumminkaan käynyt, koko ajan oltiin yli 4500. Ihme virityksiä!
    Noo, jos tuo vaivaa, osta LCI, siinä ei enää ole ko. ominaisuutta...
    Luulin jo alkuun että mittaristossa on vikaa mutta näköjään kaikissa muissakin on samanlailla... Ainakin 535d:ssä...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3121
      • Välisuomi

      Juu, on se muissakin LCI-mallissa samanlainen.

      Ei ole tullut tutkailtua olisiko se öljynlämpöön riippuvainen se kiekkamittarin kehä. Helppohan tuo olisi tarkastaa..
      ---

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        Originally posted by Cell View Post
        Toimiiko tuo lootan termari pelkän veden lämpötilan perusteella? X5 sai muistaakseni erikseen lootan lämmönvaihtimen termarin, kun se on erillään sijoitettuna sinne syylarin kylkeen :think
        Termarin reagoivat osat ovat öljykanavien puolella. Ja niitä termareita on siinä kaksi, ilmeisesti eri lämpötiloille asetettuna toimii kahdessa vaiheessa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Shappire
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 124
          • Sisä-Suomi

          Originally posted by Clavurion View Post
          Termarin reagoivat osat ovat öljykanavien puolella. Ja niitä termareita on siinä kaksi, ilmeisesti eri lämpötiloille asetettuna toimii kahdessa vaiheessa.
          Sinänsä tuntuu kummalliselta miksi siellä tarvittaisiin kahta termaria toimimaan samalla tavalla eri lämpötiloissa. Toki jos laatikko lämpimissä maissa tosiaan kuumenee niin paljon että virtausvastusta pitää saada pienennettyä ja sitä kautta virtausta ja jäähdytystä lisättyä, niin se voi tietysti olla se syy.

          Toinen vaihtoehto voisi olla että toinen termari on "lämmitystä" varten, eli kun laatikko on kylmä koneen vettä kierrätettäisiin laatikon lämppärin kautta ja kun laatikko käy kuumana, niin toinen termari päästää vettä läpi jäähdytys tarkoituksessa. Tämä kaikki sillä olettamuksella että toimitaan lämpimissä oloissa jolloin jähdyttimen kautta tulisi lämpimämpää vettä kuin mitä laatikon öljy. En ole päässyt purkamaan rakennetta ja mittaamaan lämpötiloja, mutta jos jokun on purkanut, niin onko termarit päälisin puolin aivan saman näköisiä? Tietysti jos mittaustuloksiakin on, niin sekin kiinnostaa.

          Aikamoista salapoliisin hommahan tämä on koettaa ymmärtää miten jäähdytys on ajateltu toteutettavan ja miten se käytännössä toimii. Mitään vaihtoehtoa ei oikein voi sulkea pois kun oikeaa tietoa kuitenkin vähän. Tältä palstalta on kuitenkin saanut hyvin lisäinfoa. Tosin jos valmistajalta saisi tietoa, niin se helpottaisi. Pitänee koettaa tätäkin mahdollisuutta.

          Itse havainnoin lämpenemisen loppuvan kun auto kerran käy kunnolla lämpimänä eli lämmöt 94 C. Sen jälkeen loppui lämpeneminen. Sama kävi uudella laatikon lämmönvaihtimella. Lämmönvaihdin on vaihdettu tämän vuoden puolella 2 kertaa ja molemmilla kerroilla sama homma. Jotain epäloogisuutta termareiden toiminnassa on kun välillä EGR termari vaikuttaa "vuotavan" ja välillä laatikon jäähdyttimen termari "vuotaa" mutta onko tähän jokin looginen selvä syy, niin pitää vielä selvitellä eri piirien lämpöjä jotta asia selviäisi.

          Toisaalta ihme leluja tällaiset vehkeet. Ei pitäisi käyttäjän tarvita puuttua tällaisiin asioihin jos puhutaan laatuautosta. Huolto sinänsä on hoitanut asiansa mallikkaasti. Ei oikein huvittaisi todeta pelkästään että on se Bemari ihan kiva kesäauto.
          Last edited by Shappire; 07-03-2010, 10:13.
          F11 530 xD LCI

          Comment

          • Milko75
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2007
            • 853
            • Kuopio

            Komppaan Shappirea täysin vaikka oma tulikin lämpenemisen osalta kuntoon.

            Tilitystä: Pelko perseessä saa odottaa taas ensi talvea kun just just tästä selviää: mikä termari paukahtaa ekana, vaiko lämmönvaihdin tai starttaako auto yleensäkään -10 asteen pakkasessa? Hyvä alkaa varaamaan 2ke:tä taskun pohjalle "ihan vaan kaiken varalle".
            G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
            Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

            Comment

            • Veeksi
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 2178
              • Kuopio

              Oliko osanro: 17217803830 (Heat exchanger) nyt sitten se oikea lämmönvaihdin tähän operaatioon? Tiskillä sanoivat, että jossain muuallakin olisi lämmönvaihdin (kuin automaattilaatikossa). Sanoivat myös, että tästä osasta olisi 2 versiota...cold country ja tavallinen. Erona jonkinsortin venttiili? Itselle tuollainen jo laitettiin, eikä alkuperäiseen verrattuna tullut muutosta.
              BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
              BMW E85 3.0i '05

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3128

                Originally posted by Milko75 View Post
                Komppaan Shappirea täysin vaikka oma tulikin lämpenemisen osalta kuntoon.

                Tilitystä: Pelko perseessä saa odottaa taas ensi talvea kun just just tästä selviää: mikä termari paukahtaa ekana, vaiko lämmönvaihdin tai starttaako auto yleensäkään -10 asteen pakkasessa? Hyvä alkaa varaamaan 2ke:tä taskun pohjalle "ihan vaan kaiken varalle".
                Mihis ajattelit tuon 2keur suoltaa? termarit ei taida maksaa kun n. 300eur yhteensä. vai onko loput 1700eur taksirahaa"
                Kulkineet/projektit:

                M2 F87
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • Milko75
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 853
                  • Kuopio

                  Originally posted by poke View Post
                  Mihis ajattelit tuon 2keur suoltaa? termarit ei taida maksaa kun n. 300eur yhteensä. vai onko loput 1700eur taksirahaa"
                  No joo, pientä ylireagointia kieltämättä

                  Eipä ne ilmaisia ole muidenkaan merkkien korjaukset ja toisaalta e60 on autona muuten mahtava
                  G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                  Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                  Comment

                  • Shappire
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 124
                    • Sisä-Suomi

                    Originally posted by Veeksi View Post
                    Oliko osanro: 17217803830 (Heat exchanger) nyt sitten se oikea lämmönvaihdin tähän operaatioon? Tiskillä sanoivat, että jossain muuallakin olisi lämmönvaihdin (kuin automaattilaatikossa). Sanoivat myös, että tästä osasta olisi 2 versiota...cold country ja tavallinen. Erona jonkinsortin venttiili? Itselle tuollainen jo laitettiin, eikä alkuperäiseen verrattuna tullut muutosta.
                    On se oikea osa. Onko näistä ihan oikeasti olemassa Cold Country versio? En ole kyllä muualta kuullut.

                    EGR:lle ja moottoriöljylle on myös omat lämmönvaihtimensa. Termostaatteja on 3 kpl. eli pää-, EGR- ja automaattilootan termari.
                    F11 530 xD LCI

                    Comment

                    • Reiska56
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 185
                      • Kerava

                      Miksi sähkökäyttöinen syylärin fan pyörii heti auton käynnistyttyä? Eikö pitäisi käynnistyä vasta, kun lämmöt lähellä 90 astetta, tai mieluummin vähän yli? Mielestäni hidastaa moottorin lämpeämistä. Salavalikosta lämpöjä seuraamalla lämpenee tosi verkkaisesti n. 87 asteeseen, johon jää. Pyöriikö fan heti käynnistyksessä myös suomi-autoissa? Auto E60 525dA -05.:think

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3128

                        Originally posted by Reiska56 View Post
                        Miksi sähkökäyttöinen syylärin fan pyörii heti auton käynnistyttyä? Eikö pitäisi käynnistyä vasta, kun lämmöt lähellä 90 astetta, tai mieluummin vähän yli? Mielestäni hidastaa moottorin lämpeämistä. Salavalikosta lämpöjä seuraamalla lämpenee tosi verkkaisesti n. 87 asteeseen, johon jää. Pyöriikö fan heti käynnistyksessä myös suomi-autoissa? Auto E60 525dA -05.:think
                        ei ainakaan minun suomi E60 530da -04ssa pyöri fan heti käynnistyksessä.
                        Kulkineet/projektit:

                        M2 F87
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • Reiska56
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 185
                          • Kerava

                          Originally posted by poke View Post
                          ei ainakaan minun suomi E60 530da -04ssa pyöri fan heti käynnistyksessä.
                          Olisko tietoa, miten tuota ohjataan, eli mistä saa käskyn käynnistyä?:think

                          Comment

                          • maukka86
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 491
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Reiska56 View Post
                            Olisko tietoa, miten tuota ohjataan, eli mistä saa käskyn käynnistyä?:think
                            En tiedä miten Bemussa on, mutta Volkkarissa vaikutti myös ulkolämpöanturi tuohon flektien pyörimiseen. Näyttääkö ulkolämmön oikein? Meni nimittäin kerran hajalle ulkolämpöanturi kun osui hieman tielle juosseeseen mäyrään puskurin reuna. Sen jälkeen huusi flektit täysillä, kunnes anturi korjattu.
                            f22 220i

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4927
                              • Kotka

                              Originally posted by maukka86 View Post
                              En tiedä miten Bemussa on, mutta Volkkarissa vaikutti myös ulkolämpöanturi tuohon flektien pyörimiseen. Näyttääkö ulkolämmön oikein? Meni nimittäin kerran hajalle ulkolämpöanturi kun osui hieman tielle juosseeseen mäyrään puskurin reuna. Sen jälkeen huusi flektit täysillä, kunnes anturi korjattu.
                              Ei vaikutusta bemarissa.
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              • otrim
                                Newbiemmer
                                • Apr 2009
                                • 25
                                • ruokolahti

                                Marssit sinne tiskille ja sanot että jos asiaa ei saada kuntoon hoidetaan homma sitten tehtaan kautta käskytettynä. Ei ne huoltomiehet päätä että meneekö osa takuuseen vai ei. Jos jossain osassa epäillään vikaa takuuaikana niin periaatteessa pitäisi kysyä tehtaalta lupa että voidaanko osa vaihtaa.
                                Tosin tällaisissa selvissä tapauksissa tuokin on turhaa.

                                Kiitos Major D:lle edellä olevasta kannustuksesta.
                                Laitoin mailia merkkiliikkeelle että autossa takuuta jäljellä laittakaa auto kuntoon.

                                Auto on saatu kuntoon episodien kautta. Auto oli korjaamolla 1 vrk ja vaihtoivat EGR termarin ja tutkivat vaih.lämm. vaihtimen ajamalla letkut tukittuna ja ilman. Lämmöt eivät nousseet. Kysyin miksi päätermaria ei vaihdettu-"ei ollut aikaa vaihtaa".
                                Vaihdatin päätermarin riskillä omaan piikkiin ja kas lämmöt nousi 81 asteesta 89-90 asteeseen. Ulkolämpötila -6. Nyt lupasi että menee takuuseen. Työnjohto sanoi, että ei usko lämpöjen pysyvän pitkään siinä vaan vaha "väsyy" ja lämmöt tippuvat muutaman asteen. Mites muilla on käynyt?
                                Tämän takia tuli ylim. ajoa 150km, tiukkoja "keskusteluja" ja hetkellistä verenpaineen nousua.
                                Asia kunnossa mutta liike ei saa asiasta tyylipisteitä(Auto-kilta, LPR)

                                Comment

                                Working...
                                X