memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jalippo
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 55
    • Seinäjoki

    Ensimmäinen BMW ollut nyt kuukauden alla ja onhan niitä vikojakin löytynyt - täältä foorumin kautta... muuten olisin varmaan ollut tuiku tietämätön...

    Kun salavalikkoon pääsin, niin lämmöt nousivat nippa nappa 75 asteeseen (RPM raidoitus max 4600) -> EGR termari vaihtoon ja lämmöt nousivat selkeästi nopeammin 75 asteen tietämille mutta ei paljon yli (RPM raidoitus max 4600) -> päätermari vaihtoon ja lämmöt nousi iloisesti 90 asteen ympärille ja myös pysyy siellä! Silti RPM raidoitus edelleen maksimissaan 4600, eli minkä lämpötilan muutoksesta tuo kiekkamittarin raidoitus liikkuu? Onko epänormaalia, ettei raidoitus laske esim 4800 rpm asti?

    Nyt kun lämmöt nousevat kohdilleen, niin DPF myös ilmeisesti puhdistanut itsensä pari kertaa, jos oikein olen osannut kuulostella?

    Sitten meneekin vähän OT:n puolelle, mutta ottaisin mielipiteitä mielellään vastaan. Perinteinen ongelma, eli auto nykii ja kierrokset heittelee noin 300 rpm lämpenemisvaiheessa... pintakaasulla tuntuu tällöin myös joskus "tukkoiselta" eli aivan kuin tukehtuisi kun antaa pedaalia, mutta herää kuitenkin pienellä viiveellä ja nostaa sitten kierroksia...
    Lähdenkö selvittämään ongelmaa missä järjestyksessä? Alla vaihtoehtoja, jotka voisivat ilmeisesti tuon aiheuttaa?

    1. Softan päivitys
    2. Laatikon öljyjen vaihto
    3. Maf vaihto?
    4. Polttoainesuodattimen vaihto (huoltokirjan mukaan ei vaihdettu ikinä)
    5. Imuvuotojen etsintä -> mistä?
    6. Throttle valven tarkistus?
    7. DPF puhdistus/poisto/vaihto (huoltoväliin 13 tkm, mutta ei vikailmoituksia)
    8. Momenttimuuntimen vaihto

    Auto 03/2004 E61 530DA 165tkm ajettu ja imusarjan läpät poistettu jo ennen minulle tuloa.
    BMW F10 530d xDrive M-sport

    Comment

    • mattipuh
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 150
      • Espoo, Finland

      koetas vaihtaa vaikka ilmanputsari, auttaako asiaan.
      MAF saattaa olla, mutta ennen tätä luetuttaisin vikakoodit -> näkee onko antureita pimeenä. mulla lähti nykimiset ja empimiset veks kun vaihtoi MAF:in, imuilman lämpöanturin, sekä ilmanputsarin. ennen vaivasti myös momentinmuuntimen luistatus, mutta nyt lukittuu 60km/h kunhan kone on vain lämmennyt normilämpöihin. eli liian alhaisista lämpötiloista johtui tuo momentinmuuntimen luisto ymmärtääkseni.
      Matti
      E61 530DA (2005)

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        Originally posted by mattipuh View Post
        ennen vaivasti myös momentinmuuntimen luistatus, mutta nyt lukittuu 60km/h kunhan kone on vain lämmennyt normilämpöihin.
        Eihän se nyt noin alhaisessa nopeudessa voi lukittua? Vai tarkoitatko step-puolella käyttöä.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • Jalippo
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 55
          • Seinäjoki

          Originally posted by mattipuh View Post
          koetas vaihtaa vaikka ilmanputsari, auttaako asiaan.
          MAF saattaa olla, mutta ennen tätä luetuttaisin vikakoodit -> näkee onko antureita pimeenä. mulla lähti nykimiset ja empimiset veks kun vaihtoi MAF:in, imuilman lämpöanturin, sekä ilmanputsarin. ennen vaivasti myös momentinmuuntimen luistatus, mutta nyt lukittuu 60km/h kunhan kone on vain lämmennyt normilämpöihin. eli liian alhaisista lämpötiloista johtui tuo momentinmuuntimen luisto ymmärtääkseni.
          Kiitos vinkistä! Vikakoodit on luettu ja hehkun rele oli ainoa mikä oli jättänyt jäljen itsestään -> tilapäinen vika -> vikakoodi nollattiin, mutta hyppäsi heti takaisin. Hehkun valo on kyllä vilahtanut muutaman kerran näytössä, kun ulkolämpötila ollut 0 tuntumissa. Kun ehdin niin vaihdatan tuon hehkun releen ja samalla täytyy pistää uusi ilmansuodatin, jos vaikka auttaisi nykimisiin... kerron täällä kuinka kävi, kun olen saanut osat vaihdettua!
          BMW F10 530d xDrive M-sport

          Comment

          • ojanhe7
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 94
            • Tampere

            Kävin tänään kysymässä EGR termaria ja kertoivat että aukeaa 70 asteessa. Voisiko tästä päätellä että jos lämmöt jää sinne 70 tuntumaan niin sitten suoraan vaihtamaan koneen termaria, vai molempi parempi
            e39 530d, e61 525d

            ex. e39 525 tds
            ex. bmw 320

            Comment

            • FastDsl
              Bimmer Rookie
              • Apr 2003
              • 178
              • nollayhdeksän

              Originally posted by ojanhe7 View Post
              Kävin tänään kysymässä EGR termaria ja kertoivat että aukeaa 70 asteessa. Voisiko tästä päätellä että jos lämmöt jää sinne 70 tuntumaan niin sitten suoraan vaihtamaan koneen termaria, vai molempi parempi
              Eikös päätermarin kunto selviä kun ajaa koneen vaikka 70 asteiseksi ja kokeilee alavesiletkun lämpötilaa. Jos alavesiletku on kutakuinkin kylmä/viilee toimii termari oikein. Ainakin omassa alavesiletku on viileä kun koneessa 70lämpöö, ja ylävesiletkussa just pystyy kättä pitämään.
              Musta 335i E91 N55
              Musta 520d F11
              Musta 535d E60
              Musta 320d E91
              Musta 330d E46

              Comment

              • mattipuh
                Bimmer Rookie
                • May 2010
                • 150
                • Espoo, Finland

                njoo ei nyt ehkä ihan 60km/h, mutta alle 80km/h jokatapauksessa. täytyis testailla jossain välissä tarkat rajat.
                Matti
                E61 530DA (2005)

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  Itselle vaihdoin egr termarin ja päätermarin kun lämmöt olivat pääsääntöisesti 79-83. Nyt ne ovat 88-91. Päätermari on 88 asteinen, joten nyt toimii oikein!
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • Shappire
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 124
                    • Sisä-Suomi

                    Originally posted by FastDsl View Post
                    Eikös päätermarin kunto selviä kun ajaa koneen vaikka 70 asteiseksi ja kokeilee alavesiletkun lämpötilaa. Jos alavesiletku on kutakuinkin kylmä/viilee toimii termari oikein. Ainakin omassa alavesiletku on viileä kun koneessa 70lämpöö, ja ylävesiletkussa just pystyy kättä pitämään.
                    Alavesiletkun vesi on tullut jäähdyttimen läpi, niin välttämättä ei huomaa letkua tunnustelemalla vuotoa. Jos käyttää tyhjäkäynnilla ajon jälkeen jonkun aikaa, niin silloin voi selvitä vuoto letkuja tunnustelemalla. Varmempi tapa on lutata egr ja automaattilaatikon letkut pihdeillä luttuun ja katsoa onko vaikutusta.

                    Terveiset täältä Baijerista
                    F11 530 xD LCI

                    Comment

                    • T H
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 33
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Shappire View Post
                      Enimäiset 40 km salavalikon lämpötilojen perusteella vaikutti hienolta. 88-93 lämmöt jatkuvasti ja ulkona -22 C. Ja sitten, lämmöt taas valuu alle 80 ja sitten alle 70. Kyllä alkoi jo tulla vittu ämpäri ikkunaa. 170 km matkalla tilanne ei parantunut. No sitten auto saikin jäädä 4:ksi tunniksi seisomaan, istumaan tai ihan mitä vaan. Sitten tien päälle. Kas kummaa lämmöt nousi 10 km matkalla 87asteeseen ja kohta oltiiin >90C. Sitten loput 70 km lämmöt 87-93. Ulkona pakkasta enimmillään -22. Aamulla taas 80 km ja lämmöt 85 - 91. Illalla sama matka ja samat lämmöt, eli vaikuttaa että homma olisi ratkeamassa. Se miksi vielä kerran kävi lämmöt alhaalla jäi epäselväksi (uutuuden jäykkä termari, ilmaa ja termarin laippa jäi vinoon (omia pohdintoja;huonoja syitä)), mutta ihan sama jos tästä eteenpäin lämmöt pysyy ylhäällä.
                      Samankaltainen mystisyys havaittu. Termareiden vaihdon jälkeen 100 km lämmöillä 88-93, seuraavana päivänä lämmöt 79-83. Ei noussut vaikka kuinka pyörittelin. Olin ihan varma, että jotain oli hajonnut jo kättelyssä. Annoin auton levätä jälleen yön yli ja seuraavana päivänä lämpesi nopeasti välille 88-93, ja toiminut normaalisti sen jälkeen!
                      BMW 525d LCI E61 -07
                      Ex. BMW 525i Exe E34 -94 ja BMW 315 E21 -82

                      Comment

                      • veku
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6327
                        • P-Pohjanmaa

                        Originally posted by VolvoTDi View Post
                        Itselle vaihdoin egr termarin ja päätermarin kun lämmöt olivat pääsääntöisesti 79-83. Nyt ne ovat 88-91. Päätermari on 88 asteinen, joten nyt toimii oikein!
                        Paljonko kustansi nuo kaikki termarit 535D:eehen ?
                        Näyttää taas siltä että tämä uusi tulokkas on myös hidas lämpeään.
                        Näytti myös munuaisten takaa puuttuvan ne mustat läpät jotka varmaan vaikuttaa vähän lämpeämiseen.
                        F11 M550D
                        E39 M5
                        F26 3.0 Da M-Sport
                        E61 535D M-Sport

                        Comment

                        • Jarkka
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2010
                          • 70
                          • Pks

                          Originally posted by veku View Post
                          Paljonko kustansi nuo kaikki termarit 535D:eehen ?
                          Näyttää taas siltä että tämä uusi tulokkas on myös hidas lämpeään.
                          Näytti myös munuaisten takaa puuttuvan ne mustat läpät jotka varmaan vaikuttaa vähän lämpeämiseen.
                          Päätermari 54e ja EGR-termari 38,25e. Kysyimpä uteliaisuudesta parilta marmorilta termarien vaihtojen hintaa:
                          - liike 1 päätermarin vaihto sis. termari n. 230e
                          - liike 2 päätermarin ja nesteen vaihto sis. termari ja neste n. 390e
                          - liike 2 egr-termarin vaihto sis. termari n. 60e.

                          Aiemmin lämmöt http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...1&postcount=46

                          Termarien vaihtojen jälkeen lämmöt heiluu nyt 91...95c ja lämpenee huomattavasti nopeammin. Jos jotain pitäisi heittää, niin 10km niin 75c ja n. 15km niin 90c pintaan. Ja läppiä ei ole myöskään munuaisten takana.
                          F15 X5 50i

                          Comment

                          • LeMansBlau
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1060
                            • Insomniac

                            Lueskelin tätä aihetta ja hahmotin pääsyyt liian alhaisiin nesteitten lämpöihin, eli päätermo ja EGR-termo. Niille ja niiden toiminnalle/toimimattomuuksille löysin ihan järkiperäistä faktaakin.

                            Ihmetyksenaiheeksi kuitenkin nousi tämä automaattilaatikon lauhduttimen vaikutus moottorin jäähdytysnesteitten lämpötilaan. Eli jos koneen pää- ja EGR-termarit on kunnossa, niin millä perusteella (rautalangasta kiitos) lootan lauhdutin vaikuttaa jäähd.nesteen lämpötilaan?

                            Uteliaisuuttani kyselisin myös, että onkohan näissä diesel bmw:ssä mahdollisesti eri ohjelmallisia eroja, missä lämpötilarajoissa noi nesteet olis tarkotus olla, kun jos verrataan (karrikoidusti) esim. saudiarabian vs. kotimaan autoa? Ja voikohan termareitten asetuslämpötiloissa olla eroja?

                            Utelias kun olen, niin kysyn vieläkin.
                            Onko jollain kokomusta täysin uusista termareista ja noin -20 asteen pakkasista. Riittääkö baijerilaisen lämmöt, vai onko vielä tarvetta alkaa tukkimaan etupään ilmaaukkoja?
                            ///MADE IN FINLAND

                            sigpic

                            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                            F32 COUPE PERFORMANCE
                            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7035
                              • Uusikaupunki

                              Mitään ei tartte tukkia keulalta, eikä oikeastaan saakkaan. Pakkasesta huolimatta lämmintä riittää ja rätit saa jäädä vagien/citikoiden jne keuloille.

                              Termarit ja lämmöt kaikissa samat näissä dieseleissä.

                              Koneen termarit on "rinnakkain kytketty", yhdenkin vuoto aiheuttaa lämpöjen putoamisen. Siksi se laatikon lämmönvaihtimen termarikin pudottaa lämpöjä, vuotaessaan ohi syylarille.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • LeMansBlau
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1060
                                • Insomniac

                                Ja ei vieläkään uteliaisuudennälkä hellittänyt...

                                Onko jollain kokemusta e60/e61 dieselistä, jossa olis EGR, sekä EGR-termo ohjelmoitu ja tulpattu?

                                Tietämätön olettaa, että ohjelmallisesti poistetaan toi EGR kierrätys ja jostainpäin egr:ää tulpataan pakokaasujen tulo? Ja termostaatille haaroittuva letku tulpataan?

                                Onko hommaan jotain DIY-topiccia netissä tai voisiko joku valaista?

                                Onkohan tuolla EGR kuoletuksella minkäverran vaikutusta koneen lämpiämiseen talvisaikaan? Kesällähän viileys on pelkästään plussaa!

                                Kiitän etukäteen viisaudestanne!
                                ///MADE IN FINLAND

                                sigpic

                                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                                F32 COUPE PERFORMANCE
                                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                                Comment

                                Working...
                                X