memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • maukka86
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 491
    • Pirkanmaa

    Mistähän ylipäätään johtuu, että dieseleissä ei termarit kestä? Kun bensakoneissa ei käsittääkseni termariongelmia näin paljoa ole? Kyllähän niistäkin niitä hajoaa, mutta ei niitä nyt sentään jokavuosi tartte uusia. Myös mersuforumilta olen lukenut cdi-moottoreiden termostaattiongelmista. Mitä dieselissä on erilaista, ettei termarit kestä? Onko BMW:een ja Mersun laadunvalvonta pettänyt pahasti?
    f22 220i

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      Oiskohan tärinä?
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7551
        • Jyväshyvä

        Originally posted by maukka86 View Post
        Mistähän ylipäätään johtuu, että dieseleissä ei termarit kestä? Kun bensakoneissa ei käsittääkseni termariongelmia näin paljoa ole? Kyllähän niistäkin niitä hajoaa, mutta ei niitä nyt sentään jokavuosi tartte uusia. Myös mersuforumilta olen lukenut cdi-moottoreiden termostaattiongelmista. Mitä dieselissä on erilaista, ettei termarit kestä? Onko BMW:een ja Mersun laadunvalvonta pettänyt pahasti?

        Bensa tuottaa huomattavasti enemmän hukkalämpöä joten pienemmät termariongelmat eivät näy millään tavalla. Ja yleensä bensoissa on kuumemmat termarit joten sekin voi vaikuttaa niiden "kestoon".

        Kyllä laadunvalvonta on pettänyt, omiin 2-4 vuotiaisiin dsl E61:iin on kaikkiin pitänyt tehdä termarijumppaa...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • tjvirta
          Bimmer Rookie
          • Oct 2007
          • 95
          • Espoo

          Itselle vaihdettiin molemmat termarit noin 2 vuotta / 40tkm sitten, kun viileetä oli. Sen jälkeen kyllä tosi hanakasti nousi lämmöt 88-92 asteeseen (15km kehällä @ 20 astetta pakkasta.)

          Nyt taas sama vika... jää 74-75 asteeseen....eli ei kestä ei. Pitänee kysyä meneekö varaosatakuun piikkiin. Nollakeleillä lämpee kyllä 85 asteiseksi. Lämmönvaihdinta ei vaihdettu koskaan.

          DPF polton aikana lämmöt on ja pysyy 91-92 astetta.
          ________________________________________
          G31 520dA Business SportLine 2017

          Comment

          • Shappire
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 124
            • Sisä-Suomi

            Originally posted by MajorDrake View Post
            Kyllä laadunvalvonta on pettänyt, omiin 2-4 vuotiaisiin dsl E61:iin on kaikkiin pitänyt tehdä termarijumppaa...
            No lämpiääkö nyt nopeasti -20 pakkasella sinne 90C?
            F11 530 xD LCI

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 926
              • Sotkamo--Oulu

              Kyllä jotenkin tuntuu, että nämä termariongelmat on ollu bemareissa aika pitkään.
              Aika monesti foorumilla noissa vanhemmissakin mallisarjoissa noita termariongelmia ja onpa omalle kohdallekin joskus sattunut.

              Sitä en kyllä käsitä, että mikä noita termostaatteja autossa voi rikkoa. Yhelle tutulle vaihdettiin diesel opeliin varmaan 5 termostaattia parin vuoden sisällä kun aina jumittu osittain auki. Sitten se ostikin uuden Toyotan.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • LeMansBlau
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1060
                • Insomniac

                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Sitten se ostikin uuden Toyotan.
                Tässähän se ratkaisu vihdoin tulikin! Loppuu kaikkien vikojen siunaileminen siihen paikkaan ja ratkaisu on pysyvä.
                ///MADE IN FINLAND

                sigpic

                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                F32 COUPE PERFORMANCE
                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                Comment

                • k0rppi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 784
                  • Varkaus

                  Originally posted by LeMansBlau View Post
                  Ei tarvi. Eli ihan normi nyky diesel bmw käytöstä.

                  Etumaskin tai siis munuaisten takana on tehdasvalmisteisena kolmea vaihtoehtoa ajoviiman blokkaukseen. Eli sähkönen ritiläkkö (joka sulkee täysin maskin), mekaaninen ja täysin ilman ritilää. Ilmeisesti eri leveysasteille eri varustelu tämän osalta. Itelläni on täysin tyhjä toi etumaskin tausta, joka ei kyllä ole suomipakkasille se paras vaihtoehdoista. Nopeemmin ja paremmin olis lämmöissään, kun syyläriä vähän peittäis jollain levyllä, jolloin ajoviimakaan ei ihan niin suoraan tulis koneelle. Saman asianhan ne bmw omat läpät tuolla ajaa.

                  Kattelin muuten uutta F10 520d suomiversioo ja siinä toi konetila oli kyllä täysin eristetty ajoviimoilta.
                  mulla on se läppäviritelmä tuossa lattialla, kun ei oo vieläkään selvinnyt mitenkä se kytketään, jos johtoja ei ole valmiina. bmw suomelle pistin jo kysymystä ja kopion avainvaunulta soittivat ja lupasvat palata seuraavalla viikolla asiaan... loppu pelissä vastausta sieltä ei ole kuulunut vaikka "seuraava viikko" meni ja 2 viikkoo sitten....

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    Originally posted by k0rppi View Post
                    mulla on se läppäviritelmä tuossa lattialla, kun ei oo vieläkään selvinnyt mitenkä se kytketään, jos johtoja ei ole valmiina. bmw suomelle pistin jo kysymystä ja kopion avainvaunulta soittivat ja lupasvat palata seuraavalla viikolla asiaan... loppu pelissä vastausta sieltä ei ole kuulunut vaikka "seuraava viikko" meni ja 2 viikkoo sitten....
                    Jännite konetilan ohjainlaitteiden boksista löytyvästä sulakerasiasta, X8582, pin 8. Ohjattu maadoitus moottorinohjaukselta X2412, pin 31. Passiivisessa versiossa kytkentä lukitussolenoidille. Aktiivisessa versiossa sama johdotus läppien ohjauspurkille.
                    Last edited by Clavurion; 01-12-2010, 17:54.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • k0rppi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 784
                      • Varkaus

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Jännite konetilan ohjainlaitteiden boksista löytyvästä sulakerasiasta, X8582, pin 8. Ohjattu maadoitus moottorinohjaukselta X2412, pin 32. Passiivisessa versiossa kytkentä lukitussolenoidille. Aktiivisessa versiossa sama johdotus läppien ohjauspurkille.
                      suuri kiitos tästä! termarijumppa tehtävä ja samalla sitte repästävät puskinta irti, että saa tuikattua tuon läppäsysteemin hollilleen.

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7551
                        • Jyväshyvä

                        Originally posted by Shappire View Post
                        No lämpiääkö nyt nopeasti -20 pakkasella sinne 90C?
                        "Nopeasti" on suhteelinen käsite. joku 15-20 km vaatii ajoa jos täysin kylmällä autolla lähtee liikenteeseen.
                        Jos DPF poltto sattuu päälle niin lämpiää selvästi nopeammin.
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • Max
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 994
                          • Kotona

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Passiivisessa versiossa kytkentä lukitussolenoidille. Aktiivisessa versiossa sama johdotus läppien ohjauspurkille.
                          Mitäs käytännön eroa noilla aktiivisella ja passiivisella on? Vaatiikos läppäsysteemin asennus ohjelmointia?

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            Minusta jotenkin on alkanut tuntua siltä että BEHR on maksanut BMW:lle siitä että jättävät lämpömittarin pois jotta "paskalaatu" ei tule kaikille esille ja voivat täten jatkaa paskojensa valmistamista..
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1333
                              • Tornio

                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Jännite konetilan ohjainlaitteiden boksista löytyvästä sulakerasiasta, X8582, pin 8. Ohjattu maadoitus moottorinohjaukselta X2412, pin 32. Passiivisessa versiossa kytkentä lukitussolenoidille. Aktiivisessa versiossa sama johdotus läppien ohjauspurkille.
                              Onkohan minun WDS aikansa elänyt tämän Y 13864 kohdalta
                              kun siinä lukee X2412 kohdalla pinni 31
                              VAI Olenko tutkimassa väärää systeemiä ??
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              • Shappire
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 124
                                • Sisä-Suomi

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Tuollaista löytyy WDS:stä

                                Radiator shutter

                                The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine.

                                When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier.

                                Components
                                • Radiator shutter
                                • Solenoid switch

                                Function

                                With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.

                                When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.
                                • Coolant temperature > 90°C
                                • Gearbox fluid temperature > 110°C
                                • Engine oil temperature > 130°C
                                • Power to map thermostat > 90% (only DME)
                                • Electric fan active

                                Fault code memory entries

                                If there is an electrical fault in the assembly, the radiator blind lock is deactivated.

                                The radiator shutter lock is also deactivated if a defect is detected at the coolant-temperature sensor or electric fan.
                                Mikä on
                                • Power to map thermostat > 90% (only DME)

                                Onko tällainen vm. 2008 E61 525DA:ssa?
                                F11 530 xD LCI

                                Comment

                                Working...
                                X