Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9156
    • Oulu

    Originally posted by jarnori View Post
    En ymmärrä miksi pitää tehdä asiat vaikeaksi (letkumuunnoksia) kun saman asian ajaa sillä että laittaa tuon vesiventtiilin piuhaan vastuksen jolloin venttiili ohjaa aina webastolta moottorin läpi lämppärille.
    Nyt kun itsekin kurkkasin tuota aiempaa kuvaa, niin eipä noilla puukotuksilla tosiaan ole mitään merkitystä, jos vain venttiilin tiiviste pitää.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5416
      • S:t Karins

      Originally posted by Clavurion View Post
      Venttiilille ei ole muutoksen jälkeen käyttöä. Ohjaus venttiilille tulee Webalta ja venttiilin poisto aiheuttaa Weban toiminnan estävän vikakoodin, joten tuo vastus simuloi sähköisesti sitä venttiiliä.
      Yes, kiitos syventävästä vastauksesta
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        Originally posted by jarnori View Post
        En ymmärrä miksi pitää tehdä asiat vaikeaksi (letkumuunnoksia) kun saman asian ajaa sillä että laittaa tuon vesiventtiilin piuhaan vastuksen jolloin venttiili ohjaa aina webastolta moottorin läpi lämppärille.
        pelkkä vastus viritys toimii siihen asti kun vesiventtiilin tiiviste pitää ja estää paluukierron T haarasta joka on lämmityslaitteen paluulinja.
        taisi nuo veden kulku suunnat mennä hiukan sekaisin ??
        webastolle <---- tulee koneelta "kuuma" vesi ja Webastolta MENEE ---> kuuma vesi lämpötilan säätöventtiilien kautta lämppärin kennoille
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • Shappire
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 124
          • Sisä-Suomi

          Mulla on toiminut nyt 3 vuotta tuo pelkkä vastus (15 ohm) ja mitään toimintahäiriöitä ei ole ollut. Resistanssi olisi saanut olla suurempikin, jotta lämpöä ei synny niin paljoa, mutta enpä ole viitsinyt rassata kun toimii. Vastuksen (teho) pulttasin tukiputken kirkkaan pellin taakse kiinni ja piitahnaa väliin, niin koko viritys ei edes näy. Johtojen päälle mustaa räkäerkkaa, niin modausta ei huomaa.

          Alkujaan tämän vastusmodauksen löysin täältä palstalta.




          Originally posted by e46touring View Post
          pelkkä vastus viritys toimii siihen asti kun vesiventtiilin tiiviste pitää ja estää paluukierron T haarasta joka on lämmityslaitteen paluulinja.
          taisi nuo veden kulku suunnat mennä hiukan sekaisin ??
          webastolle <---- tulee koneelta "kuuma" vesi ja Webastolta MENEE ---> kuuma vesi lämpötilan säätöventtiilien kautta lämppärin kennoille
          F11 530 xD LCI

          Comment

          • jarnori
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 67
            • Tampere

            Originally posted by e46touring View Post
            pelkkä vastus viritys toimii siihen asti kun vesiventtiilin tiiviste pitää ja estää paluukierron T haarasta joka on lämmityslaitteen paluulinja.
            taisi nuo veden kulku suunnat mennä hiukan sekaisin ??
            webastolle <---- tulee koneelta "kuuma" vesi ja Webastolta MENEE ---> kuuma vesi lämpötilan säätöventtiilien kautta lämppärin kennoille
            Kulkusuunta saattoi mennä sekaisin mutta sillähän ei oikeastaan ole niin väliä, kunhan ymmärtää vedenkierron reitin

            Oletan että vesiventtiilin tiiviste kyllä pitää. On se ainakin nyt vuoden pitänyt ja systeemi on toiminut kuin junan vessa.

            Itse käytän 47 ohmin vastusta ja hienosti toimii.

            Nyt pitäisi tehdä vastaava kikka E92 325xi:lle mutta en saa sen kaavioista selvää miten kierto siinä tapahtuu...

            Comment

            • Jamo64
              Newbiemmer
              • Oct 2006
              • 18
              • Uusikaupunki

              Kyllä minulla moottori lämpee, vaikka ei ole tehty letku muutoksia. Auto 530 da 04 E61 Niin saksan pojista en sit tiedä mitä ovat tehneet, mutta ei ainakaan letku muutoksia ole tehneet minun autoon.

              Comment

              • Niemu
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 41
                • Klaukkala

                Originally posted by Jamo64 View Post
                Kyllä minulla moottori lämpee, vaikka ei ole tehty letku muutoksia. Auto 530 da 04 E61 Niin saksan pojista en sit tiedä mitä ovat tehneet, mutta ei ainakaan letku muutoksia ole tehneet minun autoon.

                Mullakin juuri vastaavassa autossa webasto lämmitti ekana talvena myös konetta, tokana talvena sitten ei enää. Akuutimpi vika tuolloin oli, että ajossa hävisi lämpimän ilman tuotto sisälle. Päädyttiin tekemään tuo "letkujen puukotus" jättämällä vanha venttiili kuitenkin sähköpuolen vastukseksi. Muutos korjasi molemmat viat. Päätelmä oli muistaakseni niin että venttiili oli jumittanut ekana talvena siten, että webasto pääsi lämmittämään myös konetta, tokana talvena sitten niin että webasto lämmitti vain sisätiloja, mutta myöskään ajossa venttiili ei auennut jolloin koneen tuottama lämmin vesi ei päässyt sisätilan kennoille.

                Comment

                • Jake79
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 510
                  • Kokkola

                  Tyhmä kysymys:
                  Kun laitetaan tuo vastus ja putket poistetaan vesiventtiililtä niin jääkö venttiili tuonne paikoilleen vai otetaanko se kokonaan pois niin, että tuo "sähköjohto" jää roikkumaan vapaasti lokasuojan sisälle?
                  Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

                  Comment

                  • Hjördis
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2011
                    • 174
                    • Kirkkonummi

                    Originally posted by Jake79 View Post
                    Tyhmä kysymys:
                    Kun laitetaan tuo vastus ja putket poistetaan vesiventtiililtä niin jääkö venttiili tuonne paikoilleen vai otetaanko se kokonaan pois niin, että tuo "sähköjohto" jää roikkumaan vapaasti lokasuojan sisälle?
                    Ventiili joudutaan poistamaan niin että saadaan letkut yhteen ja mahtumaan. Johto ei jää roikkumaan vaan jonnekin matkalla laitetaan vastus kiinni ja loput, jos sellaista jää, poistetaan ventiilin mukana.

                    Comment

                    • Voodoo
                      Newbiemmer
                      • Mar 2010
                      • 12
                      • TRE

                      Tiivisteen poistoa tässä harkitsen ja olenkin lukenut näistä eri vaihtoehdoista täältä.
                      Yhteenvetona lukemastani kysyisinkin, että mitä eri vaihtoehdoilla saavutetaan tai onko jostain jotain haittaa?

                      1. Poistetaan kartiotiiviste ja koko holkki
                      2. Poistetaan kartiotiiviste ja jätetään holkki
                      3. Tehdään viilto kartiotiivisteeseen ja jätetään holkki
                      4. Korvataan kartiotiiviste o-renkaalla ja jätetään holkki

                      Comment

                      • pemaristiE60
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 135
                        • Lieksa

                        Originally posted by Voodoo View Post
                        Tiivisteen poistoa tässä harkitsen ja olenkin lukenut näistä eri vaihtoehdoista täältä.
                        Yhteenvetona lukemastani kysyisinkin, että mitä eri vaihtoehdoilla saavutetaan tai onko jostain jotain haittaa?

                        1. Poistetaan kartiotiiviste ja koko holkki
                        2. Poistetaan kartiotiiviste ja jätetään holkki
                        3. Tehdään viilto kartiotiivisteeseen ja jätetään holkki
                        4. Korvataan kartiotiiviste o-renkaalla ja jätetään holkki

                        Juurikin näin itellä on webaston muutos myös eessä kun ei lämpene muu kun hytti niin tosiaan voisiko joku vastata tuohon? Ja sitten lisää kymyksiä eli jos tekee jonkun näistä edellä mainituista niin ajaako se saman asian kun esim niiden vastuksien laitto ja letkujen yhisteleminen? Vai tosiaan sama asia eripaketissa ns. Tuo tiivisteen poisto vaikuttas helpoimmalta hommalta(halvimmalta) onko siitä ilmaantunut autoihin vikakoodeja ja toimiihan ajastus ja kaukosäätö webastoon edelleen normaalisti? Kiiiitooos
                        Skoda octavia RS 2.0TSi -14
                        Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
                        Ski-Doo renegade backcountry X -14

                        Comment

                        • Hjördis
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 174
                          • Kirkkonummi

                          Mielestäni pelkkä vastuskytkentä on ehdottomasti paras ratkaisu jos ei koko ventiilin poistoa haluu tehdä. Operaatio on helppo, nopea ja toimiva kunhan tietää minkä johdon katkaisee. Mitään ei tarvitse purkaa ja lopputuloksena on suljettu yksinkertainen kiertoo (oletuksena että ventiili on kunnossa, eli pysyy täysin kiinni virrattomana), eli webastosta sisätilan kennolla sitten moottorin läpi ja takaisin webastolle. Tiivistemodifiointi joka ajaa samaa asiaa taas synnytää sekavan kierron sekä vaati renkaan, sisälokasuojan ja ventiilin irrottamista.

                          Comment

                          • pemaristiE60
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 135
                            • Lieksa

                            Originally posted by Hjördis View Post
                            Mielestäni pelkkä vastuskytkentä on ehdottomasti paras ratkaisu jos ei koko ventiilin poistoa haluu tehdä. Operaatio on helppo, nopea ja toimiva kunhan tietää minkä johdon katkaisee. Mitään ei tarvitse purkaa ja lopputuloksena on suljettu yksinkertainen kiertoo (oletuksena että ventiili on kunnossa, eli pysyy täysin kiinni virrattomana), eli webastosta sisätilan kennolla sitten moottorin läpi ja takaisin webastolle. Tiivistemodifiointi joka ajaa samaa asiaa taas synnytää sekavan kierron sekä vaati renkaan, sisälokasuojan ja ventiilin irrottamista.

                            OK, tuo voisin olla hyvä kun nyt näitä lukenu vaan nopein homma tähän hätään voisi olla tuo tiivisteen pois vesiventtiilistä niin sillä saisin lämpeemään moottorin, kun ei oo kukaan tainu kertoa täälä että olis vikaa siitä tullu.
                            Miten muuten on tuo webaston käyttö kun se lämmittää autoa niin voiko auton käynistää ja lähteä ajamaan kun vaikka lämmitystä on 10min jäljellä vai sammutatteko webaston ennen käynistystä vai sammuuko itsestään?
                            Skoda octavia RS 2.0TSi -14
                            Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
                            Ski-Doo renegade backcountry X -14

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              Originally posted by pemaristiE60 View Post
                              Miten muuten on tuo webaston käyttö kun se lämmittää autoa niin voiko auton käynistää ja lähteä ajamaan kun vaikka lämmitystä on 10min jäljellä vai sammutatteko webaston ennen käynistystä vai sammuuko itsestään?
                              Weba jatkaa lämmittämistä moottorin apuna niin kauan kuin saavutetaan koneen normaalilämmöt... miksi se pitäisi sammuttaa?
                              sammuu sitten kun tarvis ja käynnistyykin taas tarvittaessa

                              Mielestäni ainoa juttu mikä pitää ottaa huomioon tuon weban kanssa on lyhyet pätkäajot.
                              Jos weba ei ehdi edes kunnolla käynnistyä ja sammutetaan heti (auto sammutetaan)
                              karstoittuu weba ja tulee ongelmia... ja tietysti akkun kanssa saa olla tarkkana.
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              • Hjördis
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2011
                                • 174
                                • Kirkkonummi

                                Originally posted by pemaristiE60 View Post
                                OK, tuo voisin olla hyvä kun nyt näitä lukenu vaan nopein homma tähän hätään voisi olla tuo tiivisteen pois vesiventtiilistä niin sillä saisin lämpeemään moottorin, kun ei oo kukaan tainu kertoa täälä että olis vikaa siitä tullu.
                                Jos bensakoneen webasto on samalla tavalla toteutettu kuin diiselin, niin ehdottomasti nopein ja helpoin vaihtoehto on varmatoiminen vastuskytkentä. Konepelti auki, oikea johto poikki, 47 ohmin tehovastus tilalle ja homma on valmis 15 minuutissa. Tiivisteen poistossa/modifioinnissa menee ensikertalaiselta vähintään tunti.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎