Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    Originally posted by samppa... View Post
    Jos homma on näin,niin häätyy heivata tuo venttiili hiiteen kokonaan.Mistä tavarasta olette tehneet nuo jatkot letkuihin?Ja juotanko sen vastuksen sitten niiden 2 piuhan väliin mitkä menevät tuolle venttiilille?
    Työohjeet muutokseen postaukset #167 ja #168

    Hae Oulusta jostain hydrauliikka osia myyvästä liikkeestä TERÄKSINEN letkujatko.

    vastuksen kytkentä = tehovastus tulee juurikin näihin vesiventtiilin piuhojen väliin.

    osia muutokseen löytyy tarvittaessa minultakin.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • jarnori
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 67
      • Tampere

      Originally posted by e46touring View Post
      Palkit pitäisi periaatteessa olla punaisella ns. tapissa. Mutta mutta se perusongelma
      tuossa kartiotiivisteen poistossa on se, että tuosta vesiventtilistä tulee 3tie sekoitus venttiili IMUPUOLELLE joka tarkoittaa sitä ettei lämmityslaitteen kenno saa koneelta koskaan täysin MAX lämpöistä vettä, kun se vesiventtiili "vuotaa" ohi lämmityslaitteen kennon.
      Eli lueppas postaus #160 ja eteenpäin. Tee vastus/3tie vesiventtiili muutos ja HOMMA TOIMII!!
      jos sinne eteläänkin sattuu tänä vuonna tulemaan OIKEA TALVI.
      Veden kierto on niin että lämmitetty vesi lähtee webaston ylemmästä ulostulosta ja menee ensimmäisen venttiilin (joka ohjaa kuskin- ja apukuskin välistä lämmitystä) kautta sisälämppärin kennolle ja tulee sieltä ulos jonka jälkeen haarautuu siten että tämä kuuluisa venttiili (josta jotkut tiivisteen ovat poistaneet) ohjaa sitä että meneekö lämppärin kennolta tuleva neste moottorin kautta vai suoraan takaisin webastolle.

      En ymmärrä miten tuossa voisi aiheutua vuoto lämppärikennon ohi? Kaikki neste menee aina lämppärikennon läpi kierrätetäänpä vesi sen jälkeen kokonaan (vastushuijaus), osittain (tiivistehuijaus) tai ei lainkaan (vakio) moottorin läpi.

      Pelkkä vastushuijaus pitää aina venttiilin siinä asennossa että vesi kiertää sekä sisätilanlämppärin että moottorin läpi. Mitä ekstraa venttiilin poistolla ja letkumuutoksilla saavuttaa? Mielestäni ei mitään.

      Summa summarum:
      Vastushuijaus on parempi vaihtoehto kuin tiivisteen poisto joka aiheuttaa veden sekoitusta/jakamista. Pelkällä vastushuijauksella on sama vaikutus kuin aiemmin mainitulla letkumuutoksella ja venttiilin poistolla.
      Eli pelkkä vastushuijaus eliminoi venttiilin toiminnan ja saa aikaiseksi sen että systeemi toimii aina aivan kuten jälkiasenteisella webastolla/eberillä (eli vesi kiertää sekä lämppärikennon ja moottorin läpi). Tosin jos tiivistekikka tuntuu ajavan asiansa niin kai se sitten on ihan sama jättää niin. Mutta mielestäni tuo tiivisteen poisto näistä vaihtoehdoista eniten se "purkkaviritys" joka muuttaa tuon nestekierron erilaiseksi mitä se missään normaalitilanteessa olisi. Tästä SAATTAA aiheutua eriskummallisia ilmiöitä mm. sisätilojen lämmölle ajossa/tyhjäkäynnillä.
      Last edited by jarnori; 21-12-2011, 11:25.

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        vesiventtiilin tiivisteen poisto!

        Originally posted by jarnori View Post

        En ymmärrä miten tuossa voisi aiheutua vuoto lämppärikennon ohi? Kaikki neste menee aina lämppärikennon läpi kierrätetäänpä vesi sen jälkeen kokonaan (vastushuijaus), osittain (tiivistehuijaus) tai ei lainkaan (vakio) moottorin läpi.

        Tästä SAATTAA aiheutua eriskummallisia ilmiöitä mm. sisätilojen lämmölle ajossa/tyhjäkäynnillä.
        Mitähän tuossa tapahtuu siinä tilanteessa KUN kone käy ja koneen oma vesipumppu pyörii ??
        mistä kautta se koneen oma vesipumppu imee sitä nestettä??
        3 tie vesiventtiilin kartion läpi mistä on poistettu tiiviste. Joten lämppärin kennolle menevän
        lämpöisen veden määrä ja C/aste määrä on alempi kuin ns. suoralla inline kytkennällä.
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • 205/65-15H
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1422

          Tuli joulun alla itsekin tutkiskeltua asiaa. Tuo 3-tie vesiventtiilin ohitus on teknisesti hankalin tehdä ja menee minun henkilökohtaisen mukavuusalueen ulkopuolelle. Täytyy kyllä sanoa että ei se sisälokarin poisotto ja takaisinlaittokaan mitään mukavaa ajanvietettä ollut, välillä vi...tti aika raskaasti ja neljä ruuvia jäi yli kun en saanut lokaria asettumaan takaisin sijoilleen joten aiheeseen on pakko palata pikimmiten. Onko kukaan tehnyt 3-tie ohitusta Uudellamaalla? Maksaisin mielelläni vaihtotyöstä kohtuullisen korvauksen, osat on jo valmiina.
          Last edited by 205/65-15H; 26-12-2011, 08:15. Reason: typo
          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
          Ioniq5 AWD -22
          Leaf 40kwh -18

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1327
            • Tornio

            Originally posted by 205/65-15H View Post
            Tuli joulun alla itsekin tutkiskeltua asiaa. Tuo 3-tie vesiventtiilin ohitus on teknisesti hankalin tehdä ja menee minun henkilökohtaisen mukavuusalueen ulkopuolelle. Täytyy kyllä sanoa että ei se sisälokarin poisotto ja takaisinlaittokaan mitään mukavaa ajanvietettä ollut, välillä vi...tti aika raskaasti ja neljä ruuvia jäi yli kun en saanut lokaria asettumaan takaisin sijoilleen joten aiheeseen on pakko palata pikimmiten. Onko kukaan tehnyt 3-tie ohitusta Uudellamaalla? Maksaisin mielelläni vaihtotyöstä kohtuullisen korvauksen, osat on jo valmiina.
            kysäiseppäs Rahu:lta ??
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              Originally posted by e46touring View Post
              Mutta mutta se perusongelma
              tuossa kartiotiivisteen poistossa on se, että tuosta vesiventtilistä tulee 3tie sekoitus venttiili IMUPUOLELLE joka tarkoittaa sitä ettei lämmityslaitteen kenno saa koneelta koskaan täysin MAX lämpöistä vettä, kun se vesiventtiili "vuotaa" ohi lämmityslaitteen kennon.
              Jos webaston pumppu on ehjä elikkä webasto siis toimii myös esilämmityksessä ei ongelmaa ole koska aina kun moottori käy pyörii myös webaston sähköinen vesipumppu joka painaa nestettä moottorin kierrosta kolmitieventtiililtä webaston läpi lämmityslaitteen säätöventtiilien kautta lämmityslaitteen kennolle. Jos tämä webaston läpi menevä neste ei ole lämpötilaltaan vähintään +75 asteista lämmittää myös webasto sitä koko ajan.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Tuli joulun alla itsekin tutkiskeltua asiaa. Tuo 3-tie vesiventtiilin ohitus on teknisesti hankalin tehdä ja menee minun henkilökohtaisen mukavuusalueen ulkopuolelle. Täytyy kyllä sanoa että ei se sisälokarin poisotto ja takaisinlaittokaan mitään mukavaa ajanvietettä ollut, välillä vi...tti aika raskaasti ja neljä ruuvia jäi yli kun en saanut lokaria asettumaan takaisin sijoilleen joten aiheeseen on pakko palata pikimmiten. Onko kukaan tehnyt 3-tie ohitusta Uudellamaalla? Maksaisin mielelläni vaihtotyöstä kohtuullisen korvauksen, osat on jo valmiina.
                Vastushuijauksella saa aikaan sen että moottori lämpenee yhtä paljon kuin lämmityslaitteen kennolla kiertävä neste eli sisätilojen lämpeneminen kestää aikansa. Ainoa ero merkittävä jälkiasennuswebaston toimintaan on puhaltimen ohjaus joka käynnistyy originaalisysteemissä vähän turhan aikaisin tässä tapauksessa.
                Tiivisteen poistolla saa aikaan sen että kierto moottorille on hieman rajoitetumpaa kuin vastusta käyttämällä.
                Jos vesiventtiilin haluaa kokonaan poistaa niin että siitä on jotakin todellistä hyötyä nestekiertoon täytyisi tehdä merkittävämpiä letkumuutoksia joko E46 touring nimimerkin ohjeilla post 168 tai orkkistyylisesti käyttäen webastottoman mallin letkuja, näin saadaan aikaan täsmälleen samanlainen sarjakierto ilman rinnakkaiskiertomahdollisuuksia kuin jälkiasennuswebastoa käytettäessä. Kolmitiehaarat vesiventtiilin tilalle ovat lähinnä ajanhukkaa.
                Last edited by WSE1; 27-12-2011, 12:50.

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  Originally posted by e46touring View Post
                  Mitähän tuossa tapahtuu siinä tilanteessa KUN kone käy ja koneen oma vesipumppu pyörii ??
                  mistä kautta se koneen oma vesipumppu imee sitä nestettä??
                  3 tie vesiventtiilin kartion läpi mistä on poistettu tiiviste. Joten lämppärin kennolle menevän
                  lämpöisen veden määrä ja C/aste määrä on alempi kuin ns. suoralla inline kytkennällä.
                  Nyt on suunnat menneet ilmeisesti väärinpäin, neste tulee koneelle suoraan lämppärin kennon paluusta kyllä, sen sijaan kolmitieventtiili on lähinnä koneen pumpun kannalta lähtöpuolella...
                  Toki sarjakierto on järkevin joskin hieman työtä se vaatii.

                  Comment

                  • Niemu
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 41
                    • Klaukkala

                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Letkukaaviossa venttiili (nr 7) aktivoituu. Tämä vaihtoventtiili ohjaa Webastolle (kennolle) tulevan nestekierron joko moottorilta (lepotilassa) tai suoraan kennolta (ohjausjännite). Venttiilin ohjaus tulee suoraan Webastolta. Mikäli venttiili pysyy lepotilassa, esilämmityksessä neste kiertää lämmittäen myös moottorin.
                    Mulla viime vuonna webasto lämmitti myös konetta, nyt ei enää. Viime aikoina ollut sellaista vikaa että kun webasto jää pois koneen tarpeeksi lämmetessä ei sisälle enää tuu kunnolla lämmintä. Koneen lämmöt normaalit 88-92.

                    Voisko olla että viime vuonna toi change over valve oli jumissa "moottori"-asennossa riippumatta mitä webasto käski ja nyt jäänytkin jumiin "kenno"-asentoon aiheuttaen tollasta vikaa??

                    Tiedoksi vielä, että autossa on myös k-can low wire error joka näkyy virheenä usemmassa moduulissa myös webastossa, mutta ainoa mikä ei oikeasti toimi on webaston ajastin-käyttö. Toi vikakoodi ilmesty viime keväänä akun purkaantumisen yhteydessä, eikä välttämättä liity webastoon mitenkään.

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Jos vesiventtiilin haluaa kokonaan poistaa niin että siitä on jotakin todellistä hyötyä nestekiertoon täytyisi tehdä merkittävämpiä letkumuutoksia joko E46 touring nimimerkin ohjeilla post 168 tai orkkistyylisesti käyttäen webastottoman mallin letkuja, näin saadaan aikaan täsmälleen samanlainen sarjakierto ilman rinnakkaiskiertomahdollisuuksia kuin jälkiasennuswebastoa käytettäessä. Kolmitiehaarat vesiventtiilin tilalle ovat lähinnä ajanhukkaa.
                      Tarkoitin tuolla 3-tiekierrolla e46 touring-nimimerkin ohjetta (post 168).
                      Last edited by 205/65-15H; 27-12-2011, 15:22. Reason: typo
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5418
                        • S:t Karins

                        Tiivisteet poistettu venttiilistä (kuten myös edellisestä autosta). En ole havainnut häriöitä/epätasaisuutta lämmöntuotossa hyttiin. Tänään - 21 C pakkasta, weba päällä 15 min. Moottorin lämmöt ennen starttia 47 C, etu ja etusivuikkunat täysin auki huurteesta...
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1327
                          • Tornio

                          vesikierto?

                          Originally posted by WSE1 View Post
                          Nyt on suunnat menneet ilmeisesti väärinpäin, neste tulee koneelle suoraan lämppärin kennon paluusta kyllä, sen sijaan kolmitieventtiili on lähinnä koneen pumpun kannalta lähtöpuolella...
                          Toki sarjakierto on järkevin joskin hieman työtä se vaatii.
                          Kappas mitkä suunnat meni sekaisin?
                          tästä esim.


                          letku osa nro 1 läm.kennon paluu jossa t-haara vesiventtiilille josta auton oma vesipumppu imee nestettä
                          letku osa nro 8 koneesta tuleva kuumavesi webaston /vesiventtiilin suuntaan
                          osa nro 7 vesiventtiilin tiivistekartiosta poistetaan kumirengas jolloin siitä tulee
                          kolmitie jakotukki ja neste kulkee mitä kautta ?? sieltä mistä helpoiten pääsee!!

                          Vai olenkohan sittenkin aivan totaalisen väärässä??
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • Homebrew
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2011
                            • 351
                            • Paimio

                            Kysytäänpä tässäkin ketjussa asiantuntijoilta.. Potilaana pre-lci E91 330D alkuperäisellä weballa.


                            Tuolla REALOEM-sivulla on auton alkuperäinen letkuhässäkkä. Omaan autoon edellinen omistaja oli modauttanut Weban lämmittämään moottoria seuraavasti:

                            Kuvan letku nro.4 Webalta vesiventtiilille haarautettu menemään vesiventtiilin lisäksi kiertovesipumpun pohjaan. Eli käytännössä vesiventtiili ohitettu.
                            Letku nro. 3 katkaistu kuvassa numeron kohdalta ja "ylöspäin" menevä letku tulpattu. Letkun nro. 2 kv-pumpun päästä irroitettu pää liitetty letkun nro.3 Weban suuntaan menevään letkuun.

                            Pitäisi ilmeisesti olla toimiva ratkaisu... Mistä päästään siihen ongelmaan... Eli joku aika sitten Weba toimi vaan pätkittäin, about minuutin päällä ja sitten sammui, hetki lepoa ja uusiks sama. lopulta veti jumiin, eli ei käynnistynyt. Tästä päästiin yli naputtelemalla kuvan nro.5 kiertovesipumppua, taas weba lähti käymään ja tuntui käyvän kohtuu hyvin. No tästä innostuneena kokeilin miten auto lämpeää.. no eihän se lämmennyt vaikka weba kävikin. Eilen kun tuota taas kerran ihmettelin, niin huomasin että nyt weba käy ~5min ja sitten sammuu ja lähtee taas hetken päästä uusiksi tulille. Letkut lämpenevät weban käydessä webalta vesiventtiilille, kv-pumpulta lämppärin kennolle ja kennolta koneelle. Letku numero 3 taasen pysyy kylmänä. Miten päin tuo vesikierto tuossa nyt oikein menee? Webalta letkua numero 3 pitkin moottorille ja moottorilta lämppärin kennolle? Lämpeneminen tällä hetkellä menee ainakin päinvastoin.

                            RealOEM kuvan mukaan (http://www.realoem.com/bmw/showparts...08&hg=64&fg=65) Weban päässäkin pitäisi olla vesipumppu, joten olisko tuo potentiaalinen vikakohde myös?
                            Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                            Ex. E91 330d -07

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5418
                              • S:t Karins

                              Originally posted by Homebrew View Post
                              RealOEM kuvan mukaan (http://www.realoem.com/bmw/showparts...08&hg=64&fg=65) Weban päässäkin pitäisi olla vesipumppu, joten olisko tuo potentiaalinen vikakohde myös?
                              Ainakin 5 sarjalaisissa on noita erillisiä pumppuja jouduttu uusimaan... Saattaa olla vian aiheuttaja, onko vikakoodeja luettu?
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • Homebrew
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2011
                                • 351
                                • Paimio

                                Originally posted by Tommix View Post
                                Ainakin 5 sarjalaisissa on noita erillisiä pumppuja jouduttu uusimaan... Saattaa olla vian aiheuttaja, onko vikakoodeja luettu?
                                Weban päästä vikakoodeja ei ole luettu, tarvis varmaan ettiä joku paja Turun/Salon nurkilta missä tuo onnistuis, ymmärtääkseni tuo vaatii Webaston oman testerin vaiko?

                                Auton omasta kiertovesipumpusta sen verran, että se alkaa olemaan aika kypsä, edelleen jumittelee vaikkakin naputtelemalla saa käynnistymään. Kysäsin merkkiliikkeestä mitä uusi maksaisi, ovh oli hulppeat 352€ (samassa paketissa vesiventtiili, pumppua ei saa erikseen). Mahtaisko tuossa riittää jos korvaisi pumpun tarvikepumpulla ja jättäisi vesiventtiilin naksuttelemaan "kuivana"? . Tuo venttiili on kuitenkin jo ohitettu, eli siitä ei varsinaisesti mitään hyötyä siellä ole, mutta jos weba sitä tarvitsee...
                                Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                                Ex. E91 330d -07

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎