Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 338LM
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 191

    Max,

    Sulla -07 E60, mutta oliko LCI?
    -07 LCI:hin pitäisi lauantaina alkaa muutos tekemään.
    Oliko sulla johdinvärit allaolevan mukaiset?:
    "harm./must. ja ruskea (nipussa myös toinen ruskea kaapeli, oikea on se paksumpi, saman paksuinen kuin tuo harm./must.)"
    ei huvittaisi repiä sisälokareita jos ei ole pakko...

    Clavurion, jos/kun kerran automatiikka toimii niin että ensin sisäkierrolle vettä niin kauan että sisätilat +18C (?), eikö tuota tosiaan voi muttaa ohjelmallisesti esmes niin että sisätilat +6C ja sitten kääntö moottorille?
    Ilmeisesti ei.



    Originally posted by Max View Post
    Tälle aamulle auto ehti olla 25 minuuttia Webasto päällä -12 asteen pakkasessa ja käyttämättömänä 11 tuntia. Nesteen lämpötila näytti olevan +48 asteista! Sisätilat sen verran lämpimät et rattiin pystyi tarrautumaan ilman hanskoja mut penkit tuntuivat hieman koleilta...

    Tässä pari erittäin huono laatuista kännykkäkuvaa tehovastuksen paikasta, joka on heti nestesäiliön takana ->
    Originally posted by Clavurion View Post
    E60/61 530d:n tehdasasenteinen Webasto (standheizung) lämmittää esilämmityskäytössä ainoastaan sisätilat, ei moottoria. Mikäli myös moottorin haluaa lämpeävän, tässä siihen ehkä yksinkertaisin keino.

    Letkukaaviossa venttiili (nr 7) aktivoituu. Tämä vaihtoventtiili ohjaa Webastolle (kennolle) tulevan nestekierron joko moottorilta (lepotilassa) tai suoraan kennolta (ohjausjännite). Venttiilin ohjaus tulee suoraan Webastolta. Mikäli venttiili pysyy lepotilassa, esilämmityksessä neste kiertää lämmittäen myös moottorin. Ongelma on siinä, että irrottamalla venttiilin ohjauspiuhan Webasto ei suostu käynnistymään.

    Ratkaisuna Webastolta venttiilille tulevat johdot katkaistaan ja tilalle laitetaan vastus. Venttiilin vastus on n. 13 ohm ja ainakin vastaavan kokoisella tehovastuksella homma toimii. Suuremmilla vastuksilla (pienempi virta, vastukset lämpiävät vähemmän) ei vielä ehditty kokeilla. Venttiilille menevät johdot löytyvät helpoimmin kuskinpuolen iskaritolpan etupuolelta kulkevasta johtosarjasta. Johtovärit harm./must. ja ruskea (nipussa myös toinen ruskea kaapeli, oikea on se paksumpi, saman paksuinen kuin tuo harm./must.). Homma onnistuu helpoimmin tuosta johtonipusta, koska itse venttiili on jemmassa sisälokarin alla. Letkumuutoksille ei ole tarvetta, koska venttiilin ollessa lepotilassa virtausta ei ohjaudu T-haaran kautta.

    Älkääkä sitten aktivoiko Webastoa (talvikelillä käynnistäkö autoa) piuhat katkaistuna. Kolmen virhekoodin jälkeen Webasto menee lukkotilaan ja sen saa avattua ainoastaan testerillä.
    2007 E61 LCI 530xd M-sport

    Comment

    • Max
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 994
      • Kotona

      Originally posted by 338LM View Post
      Max,

      Sulla -07 E60, mutta oliko LCI?
      -07 LCI:hin pitäisi lauantaina alkaa muutos tekemään.
      Oliko sulla johdinvärit allaolevan mukaiset?:
      "harm./must. ja ruskea (nipussa myös toinen ruskea kaapeli, oikea on se paksumpi, saman paksuinen kuin tuo harm./must.)"
      ei huvittaisi repiä sisälokareita jos ei ole pakko...
      Auto tosiaan LCI, mutta tuolla vanhemmalla M47 moottorilla ei siis uudemmalla N47:lla. Johdot, jotka vastukselle menevät ovat saman paksuiset harmaa/musta ja ruskea.

      Comment

      • Shappire
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 124
        • Sisä-Suomi

        Näin

        Ohessa kuvia omasta asennuksesta. Kuvassa näkyy johtojen värit, jotka ensin tarkistin vesiventtiililtä vasemman sisälokasuojan sisältä, sitten varovasti kuorin konehuoneen puolelta johdot "auki" toiselta sivulta ja sitten mittasin toiminnan U-mittarilla "rinnalta". Kun varmistuin että kyseessä on oikeat johdot, niin ei muuta kuin johdot poikki naps, kops ja vastus jatkopiuhojen päähän. Räkäerkkaa päälle, vastus kiinni ja piiloon tukiputkessa olevan peltilätkän taakse. Asennukset tein takuuaikana itse, eikä merkkihuollossakaan asiaan kiinnitetty huomiota. Eipä asennusta huomaa jos siitä ei tiedä.
        Attached Files
        Last edited by Shappire; 17-01-2012, 20:32. Reason: Auto 525 D E61 -08 LCI
        F11 530 xD LCI

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          Originally posted by e46touring View Post
          Kappas mitkä suunnat meni sekaisin?
          tästä esim.


          letku osa nro 1 läm.kennon paluu jossa t-haara vesiventtiilille josta auton oma vesipumppu imee nestettä
          letku osa nro 8 koneesta tuleva kuumavesi webaston /vesiventtiilin suuntaan
          osa nro 7 vesiventtiilin tiivistekartiosta poistetaan kumirengas jolloin siitä tulee
          kolmitie jakotukki ja neste kulkee mitä kautta ?? sieltä mistä helpoiten pääsee!!
          Ota huomioon että webaston sähköinen pumppu pyörii myös aina kun autossa on virrat päällä = aina kun kone käy. Helpoin reitti weban pumpun kannalta on tietysti suoraan lämppärinkennon paluusta letkusta 1 kolmitieventtiilin kautta takaisin weballe, mutta tuottoa on sähköpumpussakin sen verran että osa nesteestä kierää aina myös vaihtoehtoista reittiä (tiivisteen poisto). Toki moottorin käydessä moottorin vesipumppu lisää kiertoa moottorin kautta ja letkusta 1 kolmitieventiilille kiertoa tuskin on tällöin nimeksikään.

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            Originally posted by Homebrew View Post
            Tuolla REALOEM-sivulla on auton alkuperäinen letkuhässäkkä. Omaan autoon edellinen omistaja oli modauttanut Weban lämmittämään moottoria seuraavasti:

            Kuvan letku nro.4 Webalta vesiventtiilille haarautettu menemään vesiventtiilin lisäksi kiertovesipumpun pohjaan. Eli käytännössä vesiventtiili ohitettu.
            Letku nro. 3 katkaistu kuvassa numeron kohdalta ja "ylöspäin" menevä letku tulpattu. Letkun nro. 2 kv-pumpun päästä irroitettu pää liitetty letkun nro.3 Weban suuntaan menevään letkuun.
            Mitä merkillistä. Jos luin kuvaa oikein, on kiertosuunta weballe muuttunut ja nythän sähköinen vesipumppu pumppaa moottorin käydessä moottorin vesipumpun kiertosuuntaa vastaan.
            Last edited by WSE1; 17-01-2012, 23:36.

            Comment

            • 338LM
              Bimmer Rookie
              • Dec 2006
              • 191

              Originally posted by WSE1 View Post
              Ota huomioon että webaston sähköinen pumppu pyörii myös aina kun autossa on virrat päällä = aina kun kone käy.
              Ohhoh. Tämä on ilmeisesti faktaa?
              2007 E61 LCI 530xd M-sport

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1328
                • Tornio

                webaston pumppu / vedenkierto

                Originally posted by 338LM View Post
                Ohhoh. Tämä on ilmeisesti faktaa?
                on ja nimenomaan kun käännät autosta virrat päälle webaston pumppu lähtee heti käyntiin.
                webaston pumppu kun on tässä systeemissä ainoa jolla varmistetaan lämmityslaitteen
                kennolle riittävä kierto.

                on se tuo vedenkierto sitten IHMEELLINEN asia kolmitieventtiilin kautta BMW:ssä !!
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • 338LM
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2006
                  • 191

                  Originally posted by Tommix View Post
                  Peanuts, mutta muistaakseni AGM (Bosh:lta) löytyy vain koossa 70 ja 95 Ah.
                  Vartalla olis 105Ah AGM. 95Ah versiosta olivat vailla 195e paikallisessa tarvikeputkassa.



                  Originally posted by e46touring View Post
                  on se tuo vedenkierto sitten IHMEELLINEN asia kolmitieventtiilin kautta BMW:ssä !!
                  Mulla tuli kyllä ekana mieleen vähän eri adjektiiveja..noh, tunnen parikin saksalaista dippa-inssiä. Kokemuksien perusteella täytyy olla kiitollinen että kierto on noinkin yksinkertainen
                  Last edited by 338LM; 18-01-2012, 15:02.
                  2007 E61 LCI 530xd M-sport

                  Comment

                  • 338LM
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2006
                    • 191

                    Värit näemmä vähän muuttuneet. Mulla oli ruskeassa keltainen raita.
                    Kiitos ja anteeksi Clavurionille puhelintuesta.

                    Last edited by 338LM; 21-01-2012, 17:55.
                    2007 E61 LCI 530xd M-sport

                    Comment

                    • Homebrew
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2011
                      • 347
                      • Paimio

                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Mitä merkillistä. Jos luin kuvaa oikein, on kiertosuunta weballe muuttunut ja nythän sähköinen vesipumppu pumppaa moottorin käydessä moottorin vesipumpun kiertosuuntaa vastaan.
                      Kiertosuunta menee kuten alunperinkin kun sitä tarkemmin tutkittiin, kuva vaan vähän outo.. Ainoa ero alkuperäiseen on vaan se, että nyt Weban letkut on aina mukana kierrossa.
                      Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                      Ex. E91 330d -07

                      Comment

                      • Homebrew
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 347
                        • Paimio

                        Originally posted by Homebrew View Post
                        Komento takas, kun yhden vian korjaa niin seuraava tulee nurkan takaa. Iltapäivällä ei sitten ollut auto lämmin kun töistä pääsin. Kotona tuota sitten taas Inpalla tutkimaan ja kiinnitin huomiota siihen, että Weban käynnistyessä sen pään jännite pyöri jossain 10-10.5V paikkeilla(akkujännite ~11.8V weban käynnistyessä, lepotilassa ~12.1V), eli Weballe tulee jännitedroppia johdoista ja liittimistä hehkuttaessa/käynnistyessä 1.5V luokkaa. Vaikuttais äkkiseltään aika isolta dropilta ja noi jännitteet alkaa olemaan sen suuntaisia että taitaa olla weban katkaisurajalla. Kysymys kuuluukin onko tuollainen jännitedroppi enää normaalia (pelkästään johtoihin)?

                        Uudella akulla tuota jännitettä sais varmaan parempaan suuntaan ja onhan toi alkuperäinen AGM-akku jo 5-vuotias, eli sen puolesta vois vaihtaakin.. Askarruttaa vaan tuo jännitteen melko iso tippuminen...
                        No nyt on paikallaan ja rekisteröity 95Ah Bosch AGM. Ensivaikutelma on, että kun akku on latingissa, niin weba toimii, mutta nyt kun oltiin viikko reissussa ja auto seisoi, niin sen jälkeen ei lähtenyt pöhisemään kunnolla, vaan sammui hetken yritettyään. 200km ajon ja yön seisonnan jälkeen taas lähti komiasti. Eli melkeen laittasin jännitehäviön piikkiin tuon sammumisen. Onko kukaan katellut INPAlla miltä näyttää toimivassa systeemissä weban pään jännite hekutuksen aikana?
                        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                        Ex. E91 330d -07

                        Comment

                        • 338LM
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2006
                          • 191

                          Ekat käytöt otettu vastus paikoillaan.

                          Ensi tuntumalta, -6C ja n. 15min lämmitystä, saisi kabiiniin enemmänkin hönkää kyllä tulla.

                          Pitäisiköhän avata venttiili ja poistaa se tiiviste TAI porata venttiiliin pieni ohitusreikä (x mm??), :think
                          2007 E61 LCI 530xd M-sport

                          Comment

                          • Max
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 994
                            • Kotona

                            Originally posted by 338LM View Post
                            Ekat käytöt otettu vastus paikoillaan.

                            Ensi tuntumalta, -6C ja n. 15min lämmitystä, saisi kabiiniin enemmänkin hönkää kyllä tulla.

                            Pitäisiköhän avata venttiili ja poistaa se tiiviste TAI porata venttiiliin pieni ohitusreikä (x mm??), :think
                            Oletko pelkästään ottanut tuon venttiilin pois käytöstä ja sen tilalle laittanut vastuksen? Mikä toi -6C on, nesteen lämpötila, sisälämpötila vai? Eihän se neste lähe kiertään, jos sulla venttiili paikallaan. Joko ohitat koko venttiilin letkumuutoksella tai poistat sen tiivisteen sieltä venttiilistä, niin lähtee neste kiertoon... Tai sit meikä ei vain tajuu...

                            Comment

                            • 338LM
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 191

                              Ulkolämpötila oli -6C.
                              Moottorinlämmöt näytti 40C kun sain rämpättyä valikon näkyville. Auto oli tosin ollut ajossa jo minuutin-kaks tässä vaiheessa.

                              Ymmärsin että venttiili päästää lepotilassa kaiken moottorille menevään kiertoon? Mulla siis johdot poikki, ja vastus johdossa hälytysten välttämiseksi. Itse venttiili letkuineen täysin alkuperäisessä kuosissa.
                              Pitänee siis poistaa vielä tuo tiiviste ettei pelkästään moottori lämpene? Ymmärsin jonkun kirjoituksista että lämppärikennolle tulee vähän lämmintä vaikka venttiiliin ei puuttuisikaan, siksi ajattelin kokeilla ekana helpoimman kautta.

                              Tuliha sieltä toki lämpöistä/haaleaa ikkunalle kun "sieg heilillä" lähteissä ennen käynnistystä kokeilin, kovin vaan vaatimattoman oloinen oli puhallusteho. Liekö sitten automatiikka rajaa jotenkin puhallustehoa, ei ollut kummoinen pakkanenkaan.
                              Last edited by 338LM; 24-01-2012, 17:06.
                              2007 E61 LCI 530xd M-sport

                              Comment

                              • WSE1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 3242
                                • Suomusjärvi

                                Originally posted by 338LM View Post
                                Pitänee siis poistaa vielä tuo tiiviste ettei pelkästään moottori lämpene?
                                Ei se siihen vaikuta. Toki voit kokeilla poistaa tiivisteen ja kytkeä venttiilin takaisin toimintaan josko tällöin sisällekin tulisi hieman enempi lämpöä. Paras olisi tehdä aftermarket webasto asennuksen tyylinen sarjaankytkentä letkumuutoksin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎