Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    Orkkis webasto on väylässä ja vikakoodien luku onnistuu ainakin BMW:n omilla testereillä
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5438
      • S:t Karins

      Originally posted by Homebrew View Post
      Weban päästä vikakoodeja ei ole luettu, tarvis varmaan ettiä joku paja Turun/Salon nurkilta missä tuo onnistuis, ymmärtääkseni tuo vaatii Webaston oman testerin vaiko?
      Katos katos, toinen Kuusistolainen . Musta farkku?
      Asiaan, suosittelen lämpimästi Piispanristin merkkihuoltoa .
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • Homebrew
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 347
        • Paimio

        Originally posted by sirkus View Post
        Orkkis webasto on väylässä ja vikakoodien luku onnistuu ainakin BMW:n omilla testereillä
        Originally posted by Tommix View Post
        Katos katos, toinen Kuusistolainen . Musta farkku?
        Asiaan, suosittelen lämpimästi Piispanristin merkkihuoltoa .
        Ok, pitänee kysellä Piispanristin huollosta lisää.

        Ei ole musta, vaan valkoinen farkku =)
        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
        Ex. E91 330d -07

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5438
          • S:t Karins

          Originally posted by Homebrew View Post
          Ei ole musta, vaan valkoinen farkku =)
          OK, lapa pystyyn jos tulee musta sedan E60 vastaan
          (vanha Empo)
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • Homebrew
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2011
            • 347
            • Paimio

            Originally posted by Tommix View Post
            OK, lapa pystyyn jos tulee musta sedan E60 vastaan
            (vanha Empo)
            Ehdottomasti =) (itse vaikutan ison tien toisella puolen)

            Sitten asiaan, asensin koneelle EA-90X INPAn ja sillä sai jotain infoa näkyviin Webalta. Liitteenä aikaisemmin Webalta/ilmastointiyksiköltä saatu vikailmoitus kiertovesipumpusta(tämän sai pois pumppua naputtelemalla) ja toisena Weban status.

            Weban statuksessa huomionarvoista on tuo vesipumpun status, nicht verbaut, eli ei pitäis olla siellä päässä vesipumppua. Ja status fehler - kein fehler, eli ei pitäs olla vikaa päällä. Pitänee vielä kokeilla mitä tuolta tulee kun weban rykäisee käyntiin.

            Mutta näillä perustein melko varmalta näyttäis että vika on ainoastaan konehuoneessa olevassa kiertovesipumpussa(käy, mutta ei kierrätä vettä tarpeeksi?) Edelleen ei kiinostaisi ruveta maksamaan pumpusta merkkiliikkeeseen 352€, joten halvempi vaihtoehto hakusessa.. Motonetissa oli ~100€ hintaan Boschin yleismallinen kiertovesipumppu kaupan (16mm lähdöillä, onkohan tuo oikean kokoinen?). Ja sitten sieltä löytyi ~50€ pumppuja Mersuun ja Volvoon, joissa lähdöt olivat 19mm.. Ainoa mikä tuossa askarruttaa on se miten auto suhtautuu tarvikepumppuun? Jotenkinhan se haistelee käykö pumppu vai ei ja se on yksi Weban toiminnan kriteereistä...
            Attached Files
            Last edited by Homebrew; 31-12-2011, 14:04.
            Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
            Ex. E91 330d -07

            Comment

            • Carnetti
              Bimmer Rookie
              • Nov 2009
              • 79
              • Suomi

              Mites ne hoitaa merkkiliikkeessä tämän homman? Eli jos on tehdasasenteinen Webasto ja se pitäisi saada lämmittämään myös moottoritilat? Ihan mieölenkiinnosta kysyn.

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5438
                • S:t Karins

                Originally posted by Carnetti View Post
                Mites ne hoitaa merkkiliikkeessä tämän homman? Eli jos on tehdasasenteinen Webasto ja se pitäisi saada lämmittämään myös moottoritilat? Ihan mieölenkiinnosta kysyn.
                Kun aikoinaan kyselin Metroautosta nostivat kädet pystyyn. Mutta uskon että tekevät jos vedät nimen paperiin "asiakkaan pyynnöstä ja vastuulla".
                Toinen asia on että miksi viedä merkkiliikkeeseen ja maksaa itsensä kipeäksi? Operaatio kestää osaavalta about puoli tuntia - kolme varttia. Vie jollekkin joka on tuon ennenkin tehnyt. Turun suunnalla mm. "Piisparistin merkkihuolto".
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • 335dash
                  Newbiemmer
                  • Feb 2011
                  • 3
                  • Jämsä

                  Originally posted by J.J View Post
                  Ristiriita voi aiheutua imuilman ja polttoaineen lämpötila-antureiden välille, näin tapahtuu uudemmissa ainakin GM-usa autoissa jotka menevät helpolla vikatilaan webaston/lohkolämmittimen käytön yhteydessä,tosin ei taida olla ongelmana bemarissa..
                  Väärän otsikon alle menee, mutta täällä on joskus (post 171->) pohdiskeltu samaa ongelmaa: onko tuohon ahtopaineen/polttoaineen lämpötila-antureiden "vikaan" jollakin faktaa BMW:n osalta?

                  Minun e90 (2010) antaa vikakoodia molempien antureiden osalta ja ahtopaineenlämpötila-anturi on vaihdettu jo kahteen kertaan, mutta "vika" edelleen uusiutuu. Vika on tullut päälle aina jälkiasenteisen eberin käytön yhteydessä. Onko muilla ollut samaa ongelmaa?
                  Last edited by 335dash; 07-01-2012, 16:10. Reason: anturille oikea nimi: imuilma -> ahtopaine
                  The Ultimate Driving Machine: 335dA 2010

                  Comment

                  • polkuauto
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 168

                    Tänään poistin omasta 320d:stä vm-06 kartiotiivisteen. Tiivisteen tilalle sattui löytymään juuri sopivan kokoinen "neliö-rengas" tiiviste, jolloin venttiilin ja tiivisteen väliin jää kiinni asennossa noin kahden millin rako.

                    Auto 10 asteisesta tallista ulos. Moottorin lämmöt tällöin n.20 astetta. Tästä hetken päästä weba päälle ja testaamaan. Ulkona -15 pakkasta ja noin 20 minuutin lämmityksen jälkeen kone vähän vajaa 50 astetta ja sisällekin tuntui tulevan lämpöä ihan mukavasti.

                    Kahdenkymmenen kilometrin testilenkillä moottorin lämmöt nousi maksimissaan 85:teen maantieajossa. Kaupungissa ne putosivat jälleen muutaman asteen tätä alemmas. Autoon on vaihdettu pari viikkoa sitten molemmat termarit, jolloin lämmöt nousivat pienessä pakkasessa kymmenen kilometrin matkalla 89 asteeseen ja pysyivät tässä muutaman asteen tarkkuudella.

                    Ovatko muut huomanneet vastaavaa, vai johtuneeko tuo vain kireämmästä pakkasesta? Munuaisten taakse on tehty talveksi viimasuojat. Täytyy seurailla asiaa..

                    Comment

                    • Homebrew
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2011
                      • 347
                      • Paimio

                      Originally posted by Homebrew View Post
                      Sitten asiaan, asensin koneelle EA-90X INPAn ja sillä sai jotain infoa näkyviin Webalta. Liitteenä aikaisemmin Webalta/ilmastointiyksiköltä saatu vikailmoitus kiertovesipumpusta(tämän sai pois pumppua naputtelemalla) ja toisena Weban status.

                      Mutta näillä perustein melko varmalta näyttäis että vika on ainoastaan konehuoneessa olevassa kiertovesipumpussa(käy, mutta ei kierrätä vettä tarpeeksi?) Edelleen ei kiinostaisi ruveta maksamaan pumpusta merkkiliikkeeseen 352€, joten halvempi vaihtoehto hakusessa.. Motonetissa oli ~100€ hintaan Boschin yleismallinen kiertovesipumppu kaupan (16mm lähdöillä, onkohan tuo oikean kokoinen?). Ja sitten sieltä löytyi ~50€ pumppuja Mersuun ja Volvoon, joissa lähdöt olivat 19mm.. Ainoa mikä tuossa askarruttaa on se miten auto suhtautuu tarvikepumppuun? Jotenkinhan se haistelee käykö pumppu vai ei ja se on yksi Weban toiminnan kriteereistä...
                      No nyt on operaatio suoritettu. Pumpun virkaa toimittaa Motonetin 50€ tarvikepumppu ja vesiventtiilin tilalla ~40 Ohm vastus(juotettu sarjaan sekalaisista tehovastuksista mitä sattui löytymään ja juotettu johtoihin auton päässä, päällä useampi kerros kutistesukkaa).

                      Tallissa kun tuota koekäytettiin, niin veden lämmöt weban päässä(Inpalla seurattuna) eivät lähteneet keulimaan ja weba kävi kunnes kabiinin lämmöt nousivat tarpeeksi, sitten ovet auki ja taas weba lähti käymään. Vesi siis tuntuu kiertävän. Ensivaikutelma on melko hyvä. Tarvikepumpulta ja "vesiventtiililtä" ei myöskään tule vikakoodia, eli auto näyttäisi hyväksyneen tämän virityksen.

                      Huomenna sitten pääsee kytkentä tosikoetukseen
                      Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                      Ex. E91 330d -07

                      Comment

                      • Homebrew
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2011
                        • 347
                        • Paimio

                        Originally posted by Homebrew View Post
                        Huomenna sitten pääsee kytkentä tosikoetukseen
                        Dodih, aamulla -10C, weba päällä 25min ja nesteen lämmöt salavalikon mukaan ~30C ja sisälläkin tarkeni
                        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                        Ex. E91 330d -07

                        Comment

                        • Homebrew
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2011
                          • 347
                          • Paimio

                          Originally posted by Homebrew View Post
                          Dodih, aamulla -10C, weba päällä 25min ja nesteen lämmöt salavalikon mukaan ~30C ja sisälläkin tarkeni
                          Komento takas, kun yhden vian korjaa niin seuraava tulee nurkan takaa. Iltapäivällä ei sitten ollut auto lämmin kun töistä pääsin. Kotona tuota sitten taas Inpalla tutkimaan ja kiinnitin huomiota siihen, että Weban käynnistyessä sen pään jännite pyöri jossain 10-10.5V paikkeilla(akkujännite ~11.8V weban käynnistyessä, lepotilassa ~12.1V), eli Weballe tulee jännitedroppia johdoista ja liittimistä hehkuttaessa/käynnistyessä 1.5V luokkaa. Vaikuttais äkkiseltään aika isolta dropilta ja noi jännitteet alkaa olemaan sen suuntaisia että taitaa olla weban katkaisurajalla. Kysymys kuuluukin onko tuollainen jännitedroppi enää normaalia (pelkästään johtoihin)?

                          Uudella akulla tuota jännitettä sais varmaan parempaan suuntaan ja onhan toi alkuperäinen AGM-akku jo 5-vuotias, eli sen puolesta vois vaihtaakin.. Askarruttaa vaan tuo jännitteen melko iso tippuminen...
                          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                          Ex. E91 330d -07

                          Comment

                          • polkuauto
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 168

                            Originally posted by polkuauto View Post
                            Tänään poistin omasta 320d:stä vm-06 kartiotiivisteen. Tiivisteen tilalle sattui löytymään juuri sopivan kokoinen "neliö-rengas" tiiviste, jolloin venttiilin ja tiivisteen väliin jää kiinni asennossa noin kahden millin rako.

                            Auto 10 asteisesta tallista ulos. Moottorin lämmöt tällöin n.20 astetta. Tästä hetken päästä weba päälle ja testaamaan. Ulkona -15 pakkasta ja noin 20 minuutin lämmityksen jälkeen kone vähän vajaa 50 astetta ja sisällekin tuntui tulevan lämpöä ihan mukavasti.

                            Kahdenkymmenen kilometrin testilenkillä moottorin lämmöt nousi maksimissaan 85:teen maantieajossa. Kaupungissa ne putosivat jälleen muutaman asteen tätä alemmas. Autoon on vaihdettu pari viikkoa sitten molemmat termarit, jolloin lämmöt nousivat pienessä pakkasessa kymmenen kilometrin matkalla 89 asteeseen ja pysyivät tässä muutaman asteen tarkkuudella.

                            Ovatko muut huomanneet vastaavaa, vai johtuneeko tuo vain kireämmästä pakkasesta? Munuaisten taakse on tehty talveksi viimasuojat. Täytyy seurailla asiaa..
                            Tänään pakkasta -8, auto ilman lämmitystä käyntiin ja reilun kymmenen kilometrin ajon jälkeen lämmöt nousivat vajaaseen 90 asteeseen, eli tiivisteen poistolla ei ollut vaikutusta asiaan. Muutenkin webasto on toiminut hienosti ja lämpöä on riittänyt sekä moottorille, että sisätiloihin. Eli ainakin omasta puolestani voin suositella kyseistä operaatiota

                            Comment

                            • 338LM
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2006
                              • 191

                              Originally posted by Homebrew View Post
                              Weban käynnistyessä sen pään jännite pyöri jossain 10-10.5V paikkeilla(akkujännite ~11.8V weban käynnistyessä, lepotilassa ~12.1V), eli Weballe tulee jännitedroppia johdoista ja liittimistä hehkuttaessa/käynnistyessä 1.5V luokkaa. Vaikuttais äkkiseltään aika isolta dropilta ja noi jännitteet alkaa olemaan sen suuntaisia että taitaa olla weban katkaisurajalla. Kysymys kuuluukin onko tuollainen jännitedroppi enää normaalia (pelkästään johtoihin)?

                              Uudella akulla tuota jännitettä sais varmaan parempaan suuntaan ja onhan toi alkuperäinen AGM-akku jo 5-vuotias, eli sen puolesta vois vaihtaakin.. Askarruttaa vaan tuo jännitteen melko iso tippuminen...
                              Asiaan liittyen- tilasin jytkyn 50W / 47ohm tehovastuksen odottamaan, auto on tulossa.
                              Pitänee tarkistaa akun koko itseltäkin, 110Ah AGM ajoon jos ei ole jo. Kun vaan tietäis miten se kerrotaan autolle NCS:llä...
                              Last edited by 338LM; 14-01-2012, 22:01.
                              2007 E61 LCI 530xd M-sport

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5438
                                • S:t Karins

                                Originally posted by 338LM View Post
                                Asiaan liittyen- tilasin jytkyn 50W / 47ohm tehovastuksen odottamaan, auto on tulossa.
                                Pitänee tarkistaa akun koko itseltäkin, 110Ah AGM ajoon jos ei ole jo. Kun vaan tietäis miten se kerrotaan autolle NCS:llä...
                                Peanuts, mutta muistaakseni AGM (Bosh:lta) löytyy vain koossa 70 ja 95 Ah.
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎