Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pemaristiE60
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 135
    • Lieksa

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Monasti tuppaa ne vesiventtiiln torxi ruuvit katkeilemaan
    kun ovat ruostuneet,
    onkohan ne sulla kunnolla kiinni muttei poikki.

    Ruuvit ihmekyllä jäi ehjäksi ja rako meni umpeen mistä liitin aukaisiin mut eihän se vesi taia isoo rakoo tarvita, toki letkutki jouduttiin irrottamaan nii täytyy niidenki klemmarit tarkastaa, jospa selviis kun loppuviikosta saa nosturille..
    Skoda octavia RS 2.0TSi -14
    Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
    Ski-Doo renegade backcountry X -14

    Comment

    • zanta
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 2908
      • Oulu

      Originally posted by zanta View Post
      Tuli äsken laitettua tuo vastus, mutta ekalla yrityksellä iDrivestä menee hetkeksi päälle ja ruksi poistuu sekä punanen rupelivalo sammuu, sen jälkeen kuitenkin reilun minuutin verran pöhinää webastolta kuului(pumppu?), jännitettä mitatessa johtoja varmistellessa mittarilla oli n. 10.3v... liian alhainen jännite akulla?
      Parina päivänä ei ole muutenkaan ollut sisätilat lämpimänä vaikka kakella weban oon käynnistänyt, akku on orkkis eli ikää on jo 4-5 vuotta(en ole valmistuspäivää tarkistellut)
      No eipä se ollutkaan jännitteestä kiinni, apina(minä) juotteli vastuksen vääriin karvoihin ensin... eikun irti ja laittamaan niihin toisiin jotka aluksi jäi "tyhjiksi"
      Nyt pelaa!

      Ja tältä se nyt näyttää N53B30 konehuoneessa.


      Last edited by zanta; 05-12-2012, 00:16.
      LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

      eksälista:
      E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

      Comment

      • samppa...
        Bimmer Rookie
        • Sep 2008
        • 117
        • .

        Originally posted by JKK View Post
        ...Ja laitetaan vielä tänään tehdyt mittaukset. Eli tehty pelkkä vastusviritys 33ohm/25W -vastuksella ym. viestin mukaisesti:

        LÄHTÖTILANNE (Vuorokauden paikallaan seisomisen jälkeen):
        Auton korimalli: Sedan
        Ulkolämpötila -8C
        Sisälämpötila -7C

        Lämpömittari sisälle, webasto pöhisemään ja kello käyntiiin:
        - 15 minuutin kohdalla sisälämpötila +4 astetta
        - 20 minuutin kohdalla sisälämpötila +9 astetta
        - 30 minuutin kohdalla sisälämpötila +13 astetta
        - 30 minuutin kohdalla moottorin lämmöt +33 astetta

        Lämpömittarin anturi oli sijoitettu jotakuinkin kuljettajan pään kohdalle.

        Moottorin käynnistyksen jälkeen sisälämpötila putosi hetkellisesti +7 asteeseen, mutta oli jo viiden minuutin ajon jälkeen +21 astetta.

        Kymmenen minuutin ajon jälkeen moottorin lämmöt olivat +90.

        Toimiva ratkaisu ja tyydyttää minua. Vaikuttaa äkkiseltään paremmalta kuin aikaisemman autoni tapauksessa tehty tiivisteen poisto. Silloin jäi sisätilat ehkä vähän viileämmäksi. Toisaalta se olikin farkku, jossa on suurempi lämmitettävä tila.

        Omat mittaukset tältä aamulta,auto farkku 530d jossa tuo letku muutos ja vastus paikallaan.
        Lähtötilanne:
        Ulko lämpötila -23c
        Auto sisältä -22c
        Nesteet -15

        Puolentunnin webaston käytön jälkeen:
        Jäähynesteet +23c
        Sisällä+5,mitattu keskeltä autoa.

        20min ajon jälkeen nesteet 90c ja sisällä +23c

        Viime talvi mentiin tuolla tiivisteen poistolla ja on kyllä melko ryssä viritys.Lämpenee paljon huonommin,kun nyt.Jos sen tiivisteen kehtaa sieltä ropata pois niin samalla vaivalla sen tekee tuon letku muutoksen ja venttiilin poiston.

        Comment

        • pemaristiE60
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 135
          • Lieksa

          Vielä nostan asian esille jos jollain joka on tiivisteen pois oton tehnyt olisi käynyt samalla tavalla eli: auton kun käynistää nykysin webaston päällä olon jälkeen kaksi ensimmäistä käynistystä ei onnistu vaan näyttöön tulee teksti "ingnation swidshed on" ei ehkä ihan oikein kirjoitettu, kolmennella kerralla tuo häviää ja auto lähtee normaalisti käyntiin. Tätä ei tapahtunut ennen tiivisteen ottoa ja eikä myöskään sillon kun en ole nyt käyttänyt webastoa eli kylmänä ja jo moottorin ollessa lämmin, onkohan vain sattumaa vai miten.

          Itelle neuvottiin että kun tuo webasto on päällä niin se pitäisi sammuttaa ennen käynistystä, näin olen siis tehnyt että johtuuko siitäkin, ootteko te käynistäny vaan normaalisti auton vaikka webastossa on lämmitysaikaa ollut jäljellä vaikka 10min?
          Skoda octavia RS 2.0TSi -14
          Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
          Ski-Doo renegade backcountry X -14

          Comment

          • pemaristiE60
            Bimmer Rookie
            • Jan 2011
            • 135
            • Lieksa

            Originally posted by pemaristiE60 View Post
            Vielä nostan asian esille jos jollain joka on tiivisteen pois oton tehnyt olisi käynyt samalla tavalla eli: auton kun käynistää nykysin webaston päällä olon jälkeen kaksi ensimmäistä käynistystä ei onnistu vaan näyttöön tulee teksti "ingnation swidshed on" ei ehkä ihan oikein kirjoitettu, kolmennella kerralla tuo häviää ja auto lähtee normaalisti käyntiin. Tätä ei tapahtunut ennen tiivisteen ottoa ja eikä myöskään sillon kun en ole nyt käyttänyt webastoa eli kylmänä ja jo moottorin ollessa lämmin, onkohan vain sattumaa vai miten.

            Itelle neuvottiin että kun tuo webasto on päällä niin se pitäisi sammuttaa ennen käynistystä, näin olen siis tehnyt että johtuuko siitäkin, ootteko te käynistäny vaan normaalisti auton vaikka webastossa on lämmitysaikaa ollut jäljellä vaikka 10min?
            Elikkä vastaan tähän nyt itse, ihmettelin miksi kyseisestä ei jää vikakoodia, mutta sitten suomentamisen jälkeen tajusin että tämä "ignition swidshed on" tarkoittaa sitä että virta on päällä, koska auto on sammunut itsestään, eli tuosta tekstistä ei tarvitse välittää vaan ongelmana on enää se että kun webasto on ollut päällä auto ei enää nykysin lähe käyntiin 1 eikä 2 yrittämällä vaan rytkyttää vähän aikaa ja ei vastaa kaasuun sitten sammuu, lopulta käynistyy normaalisti, tätä ei ollut ennen vesiventtiilin tiivisteen poistoa. Eikö kone tunnista nyt sitä että moottorin nesteet on lämmennyt? vai mikä mahtaa olla..
            autona 525i -06 :think ..ja muuten kylmänä ja ajon jälkeen uudelleen käynistäessä lähtee hyvin käyntiin
            Skoda octavia RS 2.0TSi -14
            Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
            Ski-Doo renegade backcountry X -14

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              Vaimon kulkineesta on vesiventtiilin tiiviste ollut reilun vuoden pois, ei mitään negatiivisiä havaintoja. Aika vauhdikkaasti lämpenee edelleen sisätilat, tosin kovat pakkaset on apinakehän sisällä harvinaisia.
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • pemaristiE60
                Bimmer Rookie
                • Jan 2011
                • 135
                • Lieksa

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Vaimon kulkineesta on vesiventtiilin tiiviste ollut reilun vuoden pois, ei mitään negatiivisiä havaintoja. Aika vauhdikkaasti lämpenee edelleen sisätilat, tosin kovat pakkaset on apinakehän sisällä harvinaisia.

                No hyvä kun muila toimii mikähän lie vaan tuossa omassa taas sattunu just meikäläiselle, aina tuppaa olemaan tuota huonoa tuuria, ihan kun moottori ei nyt älyis että nesteet onki lämpimät kun käynistää siksi jotenki väärillä seoksilla yrittää startata, mutta edelleen käynistättekö te auton webaston ollessa päällä vai sammuksissa, kumpi se oikea tapa on kun tulee molempaa tietoa
                Skoda octavia RS 2.0TSi -14
                Suzuki Hayabusa -08 240TIRE FAT ASS
                Ski-Doo renegade backcountry X -14

                Comment

                • L.L.
                  Newbiemmer
                  • Feb 2011
                  • 22
                  • Hämeenlinna

                  Tiivisteen poistolla mennyt tämä ja viime talvi. Ei ole mitään ongelmia ollut. Webasto päällä olen aina startannut.
                  E61 530dA -05

                  Comment

                  • Shappire
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 124
                    • Sisä-Suomi

                    Originally posted by pemaristiE60 View Post
                    No hyvä kun muila toimii mikähän lie vaan tuossa omassa taas sattunu just meikäläiselle, aina tuppaa olemaan tuota huonoa tuuria, ihan kun moottori ei nyt älyis että nesteet onki lämpimät kun käynistää siksi jotenki väärillä seoksilla yrittää startata, mutta edelleen käynistättekö te auton webaston ollessa päällä vai sammuksissa, kumpi se oikea tapa on kun tulee molempaa tietoa
                    En tiedä mikä on oikeaoppista starttaamista webaston kanssa, mutta en ole edes ajatellut asiaa vaan aina jysäyttänyt käyntiin pyöri webasto tai ei. En usko että webaston käymisellä on mitään merkitystä muuta kuin, että kone on lämpimämpi.

                    Js on käynnistysongelmia, niin kai kannattaisi ekana tarkistaa suuttimien ja hehkujen kunto. Dieseleissä (ainakin joissain merkeissä) on myös ilmavaivoja, joten polttoaineletkut pitää myös olla kunnossa.

                    Mulla itsellä on pelkästään vastus vesiventtiilin tilalla ja hyvin on toiniut. Itse venttiiliin tai letkuihin en ole tehnyt muutoksia, enkä tee kun näin toimii.
                    F11 530 xD LCI

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      Eihän webaston päällä/pois ololla pitäisi olla mitään väliä.
                      Tietysti yksi laite vähemmän virtaa viemässä jos akku ongelmia.
                      Sehän toimii niin, että jos kylmät nesteet niin käynnistyy.
                      (jos puhutaan OEM webasta)
                      Eli jos sammuttaa ennen starttausta niin käynnistyy uudelleen jos nesteet riittävän viileät.
                      Vaikeaa säätämistä ja ongelmia tuolla varmaan itselleen aiheuttaa jos yrittää raplata tuota päälle ja pois...
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • tovayryn
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 464
                        • Kajaani

                        Mikähän tuossa meikäläisen webassa on..

                        Toimii kyllä testerissä ja lämpimässä hallissa van ei kylmässä..

                        prkl tuon kans saa tapella..
                        MB W164
                        ex: //DTM535

                        Comment

                        • jake530d
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 146
                          • vaasa

                          Originally posted by tovayryn View Post
                          Mikähän tuossa meikäläisen webassa on..

                          Toimii kyllä testerissä ja lämpimässä hallissa van ei kylmässä..

                          prkl tuon kans saa tapella..
                          Kortti paskana 99.9% varmuudella. Itellä teki samaa,lopuksi lakkas kokonaa skulaamasta. vaihdoin käytetyn kortin toisesta webasta,nyt on toiminu.kop.kop:-)
                          E71 X6 35D
                          ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                          Comment

                          • tovayryn
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 464
                            • Kajaani

                            No siltä tämä haiskahtaa...

                            Kellään mitään hajua mistä saisin kortin, vai onko edessä koko paskan oston ja wanhan laitan ulkohuussiin releohjauksella ovisummerista?

                            nimim. kiristää pantaa.
                            MB W164
                            ex: //DTM535

                            Comment

                            • jake530d
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2010
                              • 146
                              • vaasa

                              Originally posted by tovayryn View Post
                              No siltä tämä haiskahtaa...

                              Kellään mitään hajua mistä saisin kortin, vai onko edessä koko paskan oston ja wanhan laitan ulkohuussiin releohjauksella ovisummerista?

                              nimim. kiristää pantaa.
                              Kortit on aika kiven alla, etsin kauan käytettyä webaa. sit löysin ebay:stä koko paskan 200e,otin siitä kortin ja laitoin omaan.Pääsi silleen helpommalla ei tarvinnut vesiä päästellä pois.Uusi keksintö kustantaa 1100 erkkiä.
                              E71 X6 35D
                              ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                              Comment

                              • tovayryn
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2005
                                • 464
                                • Kajaani

                                No niin kait se alkaa näyttää tuokin :\
                                MB W164
                                ex: //DTM535

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎