Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BuddyLangwitz
    Newbiemmer
    • Dec 2009
    • 6
    • Oulu

    Originally posted by Clavurion View Post
    Taisit tosiaan ymmärtää väärin alkuperäisessä viestissä olleen varoituksen. Se koski tilannetta, jossa venttiilille menevät piuhat on katkaistu, eikä sopivaa vastusta ole vielä korvaamassa sen kuormaa. Kun vastus on paikallaan, mitään ongelmaa ei ole.
    OK, nyt tyhmäkin tajuaa.

    Piuhat on poikki, vastus paikallaan ja moottori lämpiää. Ainoa asia mikä ihmetyttää on se, että kun auton sammuttaa, Webaston pakoputki pukkaa reilun viiden sekunnin ajan aika komeaa harmaata savua kuskin etuoven kohdalta ja aiemmin tätä ei ole tapahtunut, joten onko syytä huoleen? Ja jos on, missä vika?
    Last edited by BuddyLangwitz; 25-01-2010, 15:32.

    Comment

    • Lallevihtinen
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 690
      • Tampere

      Originally posted by kt0510 View Post
      Eli T-haara pois sieltä moottorin vieressä olevalta letkulta (letku kennolta moottoriin)?
      Eli venttiillä on sähköt jottei Weba ota nokkiinsa?
      Kyllä ja kyllä. Venttiili konehuoneessa ja piuhat kiinni, hakkaa ilmaa sielä. Se lämpiää myös jonkun verran että vähä kannattaa kattoo mihin sen laittaa.
      sigpic
      BMW E93 335i & BMW M550Dx
      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

      Comment

      • Ville
        BTCF Member
        • Sep 2002
        • 100
        • Jyväskylä

        Mitä maksaa alkupäiseen webastoon kaukosäädin? Entäs asennus? Saako tähän jonkin muun kaukosäätimen kuin BMW:n originaalin?

        Comment

        • lofjussi
          Bimmer Rookie
          • May 2009
          • 183
          • Rovaniemi

          Pitääpi huomenissa tehdä tuo vastus kytkentä. Auto on 2006 mallinen eli siinä varmaan saman väriset johdot johtosarjassa joiden väliin vastus kytketään? Kahlasin viestiketjua, vastus 15 ohmia ja 25W lienee hyvä?
          -Jussi-
          645 ci cabriolet m-performance 2004

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            Pari kommenttia tässä ABS korjausten kahvitauolla;
            -E6x malleissa tuon webaston ohjainpiirin ohjaaman vesiventtiilin on tarkoitus alunperin toimia (esilämmitinkäytössä) siten että ensin lämminvesikierto johdetaan kennolle kunnes sisätila on lämmennyt +18C jonka jälkeen venttiili päästää kierron myös moottorille niinkauan kuin sisätilan lämpö pysyy em arvon yläpuolella. Tätä lämpötilaa ei pohjoisen pakkasessa toki kovin nopeasti saavuteta -> moottori ei lämpene juurikaan.
            Venttiilin korvaaminen sähköisesti esimerkiksi kytkentää huijaavalla vastuksella (esim 47ohm riittää, pienempää ei kannata suuren lämpötehon vuoksi, suuremmmalla ei toimi) aiheuttaa taas lisälämmitinkierron toiminnan lähes pelkästään moottorille mikä ei välttämättä ole mukavuuden kannalta kovinkaan miellyttävä ratkaisu varsinkaan ensimmäisillä ajokilometreillä kun moottori ei vielä kuitenkaan ole kunnolla lämmin. Lisäksi lämmityslaitekierto pienillä kierroksilla voi olla turhan vaisua.
            Eräs kokeiltu ratkaisu asiaan on purkaa venttiili, poistaa venttilin rungosta alimmaisen letkun liitännästä venttiilin karaa vasten tuleva kartiotiiviste, jolloin venttiilin ohjaukselle jää vaikutuksensa mutta lämmityskiertoa tapahatuu aina webaston toimiessa myös moottorilla, venttiilin asennosta riippuen joko rajoitetummin tai vapaammin. Tässä ratkaisussa tulee huomioon otetuksi sekä mukavuus että moottorinkin riittävä lämpeneminen. Venttiili itseasiassa on kovinkin helposti käsillä pyörän ja sisälokasuojan irroituksen jälkeen.

            Kaukosäädinasiaan, kaukosäätimeksi myös E6x webastoon käy mikä tahansa jänniteohjaustietoa antava kauko-ohjausjärjestelmä (esim webaston oma T100htm, Eberin easystart R / R+ tai vaikkapa defan vastaava), ohjauskytkentä webastolle ohjausliittimen ykköspinniin. Toki ongelmaksi voi tulla että E6x ohjainkorteista kaikki eivät noteeraa jänniteohjausta lainkaan, tai keskustelu auton kanssa ei toimi riittävällä tasolla, tämä asia on vielä selvittelyn alla... E6x original webastoissa on käytetty ainakin kolmea eri tyyppistä ohjainkorttia riippuen lämmitinjärjestelmän varustetasosta.

            Comment

            • lofjussi
              Bimmer Rookie
              • May 2009
              • 183
              • Rovaniemi

              Originally posted by WSE1 View Post
              Pari kommenttia tässä ABS korjausten kahvitauolla;
              -E6x malleissa tuon webaston ohjainpiirin ohjaaman vesiventtiilin on tarkoitus alunperin toimia (esilämmitinkäytössä) siten että ensin lämminvesikierto johdetaan kennolle kunnes sisätila on lämmennyt +18C jonka jälkeen venttiili päästää kierron myös moottorille niinkauan kuin sisätilan lämpö pysyy em arvon yläpuolella. Tätä lämpötilaa ei pohjoisen pakkasessa toki kovin nopeasti saavuteta -> moottori ei lämpene juurikaan.
              Venttiilin korvaaminen sähköisesti esimerkiksi kytkentää huijaavalla vastuksella (esim 47ohm riittää, pienempää ei kannata suuren lämpötehon vuoksi, suuremmmalla ei toimi) aiheuttaa taas lisälämmitinkierron toiminnan lähes pelkästään moottorille mikä ei välttämättä ole mukavuuden kannalta kovinkaan miellyttävä ratkaisu varsinkaan ensimmäisillä ajokilometreillä kun moottori ei vielä kuitenkaan ole kunnolla lämmin. Lisäksi lämmityslaitekierto pienillä kierroksilla voi olla turhan vaisua.
              Eräs kokeiltu ratkaisu asiaan on purkaa venttiili, poistaa venttilin rungosta alimmaisen letkun liitännästä venttiilin karaa vasten tuleva kartiotiiviste, jolloin venttiilin ohjaukselle jää vaikutuksensa mutta lämmityskiertoa tapahatuu aina webaston toimiessa myös moottorilla, venttiilin asennosta riippuen joko rajoitetummin tai vapaammin. Tässä ratkaisussa tulee huomioon otetuksi sekä mukavuus että moottorinkin riittävä lämpeneminen. Venttiili itseasiassa on kovinkin helposti käsillä pyörän ja sisälokasuojan irroituksen jälkeen.

              Kaukosäädinasiaan, kaukosäätimeksi myös E6x webastoon käy mikä tahansa jänniteohjaustietoa antava kauko-ohjausjärjestelmä (esim webaston oma T100htm, Eberin easystart R / R+ tai vaikkapa defan vastaava), ohjauskytkentä webastolle ohjausliittimen ykköspinniin. Toki ongelmaksi voi tulla että E6x ohjainkorteista kaikki eivät noteeraa jänniteohjausta lainkaan, tai keskustelu auton kanssa ei toimi riittävällä tasolla, tämä asia on vielä selvittelyn alla... E6x original webastoissa on käytetty ainakin kolmea eri tyyppistä ohjainkorttia riippuen lämmitinjärjestelmän varustetasosta.
              Tere
              Defan laitto / webaston modifiointi siirtyi koska jouduin eilettäin jättään auton rengasliikkeeseen yöksi nastarenkaiden asennukseen. Nuo run flatit kun ei lähde kohmeisena pois päältä…

              Tämä WSE1:n tietopakettihan oli enemmän kuin hyvä. Minulla on nyt tehovastus 15 ohm / 25W hommattuna, mutta em. perusteella olisiko tuohon parempikin modaus olemassa.
              Passaisko minun soitella WSE1:lle ja kysyä vinkkiä livenä kun näytät olevan saman paikkakunnan kavereita?
              t. Jussi 040-5106630
              645 ci cabriolet m-performance 2004

              Comment

              • lofjussi
                Bimmer Rookie
                • May 2009
                • 183
                • Rovaniemi

                Originally posted by WSE1 View Post
                -E6x malleissa tuon webaston ohjainpiirin ohjaaman vesiventtiilin on tarkoitus alunperin toimia (esilämmitinkäytössä) siten että ensin lämminvesikierto johdetaan kennolle kunnes sisätila on lämmennyt +18C jonka jälkeen venttiili päästää kierron myös moottorille niinkauan kuin sisätilan lämpö pysyy em arvon yläpuolella. Tätä lämpötilaa ei pohjoisen pakkasessa toki kovin nopeasti saavuteta -> moottori ei lämpene juurikaan.
                Vielä tuosta ohjaamon lämpötila tunnistimesta... Mistä tuo +18 mitataan ja voisiko tuon lämpötilan muuttaa esim. nolla asteeseen. Lämpötilaa lienee tarkkailee auton lämmitysjärjestelmä eikä webasto, vai kuinka?
                -Jussi-
                645 ci cabriolet m-performance 2004

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5438
                  • S:t Karins

                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Eräs kokeiltu ratkaisu asiaan on purkaa venttiili, poistaa venttilin rungosta alimmaisen letkun liitännästä venttiilin karaa vasten tuleva kartiotiiviste, jolloin venttiilin ohjaukselle jää vaikutuksensa mutta lämmityskiertoa tapahatuu aina webaston toimiessa myös moottorilla, venttiilin asennosta riippuen joko rajoitetummin tai vapaammin. Venttiili itseasiassa on kovinkin helposti käsillä pyörän ja sisälokasuojan irroituksen jälkeen.
                  Tämä kiinnostaa, onko minkämoinen operaatio purkaa kotikonstein tuo venttiili?
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    Originally posted by lofjussi View Post
                    Tere
                    Defan laitto / webaston modifiointi siirtyi koska jouduin eilettäin jättään auton rengasliikkeeseen yöksi nastarenkaiden asennukseen. Nuo run flatit kun ei lähde kohmeisena pois päältä…

                    Tämä WSE1:n tietopakettihan oli enemmän kuin hyvä. Minulla on nyt tehovastus 15 ohm / 25W hommattuna, mutta em. perusteella olisiko tuohon parempikin modaus olemassa.
                    Passaisko minun soitella WSE1:lle ja kysyä vinkkiä livenä kun näytät olevan saman paikkakunnan kavereita?
                    t. Jussi 040-5106630
                    Maaliskuussa Rovaniemellä, tuolloin voi jotakin asennushommiakin tehdä, aikaisemmat soitteluyritykset eivät välttämättä tuota hyvää tulosta kun on kädet täynnä töitä, ehkä joka kolmanteen puheluun pystyy vastaamaan.

                    Comment

                    • MacBaren
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2010
                      • 96
                      • JNS

                      Osaisko joku neuvoo mikä mättää webastossa, kun sen laittaa käyntiin niin aluks lähtee hyvin surisee ja hyrrää, mut vajaan parin minuutin päästä lakkaa toimimasta? Sen jälkeen ei lähde käyntiin uudelleen vasta kun auton on käynnistänyt ja sammuttanut. Kaukosäätimessä vilkkuu kylläkin valo koko ajan jos se edes mitään merkkaa..

                      Kokeilin ottaa webaston sulakkeen irti ja ei vaikuttanut -> kokeilin uudella sulakkeella ei auttanut. Siinä ainoot "helpot" keinot mitä ite älysin kokeilla. Oisko kellään vinkkejä mitä vielä ite tehdä vai kiikutanko suosiolla webasto huoltoon?
                      F11 520d
                      E39 530da

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1400
                        • Kuopio

                        Akkujännite alhainen, automatiikka tiputtaa weban pois jotta saisit käyntiin.

                        Villi veikkaus mutta huonolla akulla oma auto teki samaa..
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • eekuusyks
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 164
                          • Pohjois-Pohjanmaa

                          Mulla on 2/2005 tehty e61 530 ja tänään viimeksi -20 pakkasella webasto päällä 20 min ja nesteen lämpötila 39 astetta. eli mulla tuo on pelannut ihan "oikein".

                          onko tuo nyt siis rikki vai kunnossa?

                          tässä on myös tuo sähköinen säleikkö keulassa .... auto on tuotu saksasta ....
                          Last edited by eekuusyks; 21-02-2010, 11:14.

                          Comment

                          • lofjussi
                            Bimmer Rookie
                            • May 2009
                            • 183
                            • Rovaniemi

                            No niin, tieto luo tuskaa... Nyt on vastus webaston venttiilin ohjaulsen muuttamiseen ollut viikon kaks taskussa. Mutta ei arvaa laittaa kun alkoi mietityttään tuo pari viestiä aiemmin WSE1:n kertoma venttiilin tiivisteen poistaminen mietityttään.

                            Huohottimen separaattoria odotellessa jomman kumman vois tehdä että sais jotakaan aikaseks. Oli pakkasilla aika reilusti sotkenut moottorin vasemman puolen ja epäilen että huohotin järjestelmässä mahdollinen vaahtomuovi sihti ois tuon aiheuttanut...
                            Last edited by lofjussi; 19-02-2010, 20:38.
                            645 ci cabriolet m-performance 2004

                            Comment

                            • Bergeri
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2010
                              • 70
                              • Etelä-Suomi

                              Originally posted by WSE1 View Post
                              Pari kommenttia tässä ABS korjausten kahvitauolla;
                              -E6x malleissa tuon webaston ohjainpiirin ohjaaman vesiventtiilin on tarkoitus alunperin toimia (esilämmitinkäytössä) siten että ensin lämminvesikierto johdetaan kennolle kunnes sisätila on lämmennyt +18C jonka jälkeen venttiili päästää kierron myös moottorille niinkauan kuin sisätilan lämpö pysyy em arvon yläpuolella. Tätä lämpötilaa ei pohjoisen pakkasessa toki kovin nopeasti saavuteta -> moottori ei lämpene juurikaan.
                              Venttiilin korvaaminen sähköisesti esimerkiksi kytkentää huijaavalla vastuksella (esim 47ohm riittää, pienempää ei kannata suuren lämpötehon vuoksi, suuremmmalla ei toimi) aiheuttaa taas lisälämmitinkierron toiminnan lähes pelkästään moottorille mikä ei välttämättä ole mukavuuden kannalta kovinkaan miellyttävä ratkaisu varsinkaan ensimmäisillä ajokilometreillä kun moottori ei vielä kuitenkaan ole kunnolla lämmin. Lisäksi lämmityslaitekierto pienillä kierroksilla voi olla turhan vaisua.
                              Eräs kokeiltu ratkaisu asiaan on purkaa venttiili, poistaa venttilin rungosta alimmaisen letkun liitännästä venttiilin karaa vasten tuleva kartiotiiviste, jolloin venttiilin ohjaukselle jää vaikutuksensa mutta lämmityskiertoa tapahatuu aina webaston toimiessa myös moottorilla, venttiilin asennosta riippuen joko rajoitetummin tai vapaammin. Tässä ratkaisussa tulee huomioon otetuksi sekä mukavuus että moottorinkin riittävä lämpeneminen. Venttiili itseasiassa on kovinkin helposti käsillä pyörän ja sisälokasuojan irroituksen jälkeen.

                              Kaukosäädinasiaan, kaukosäätimeksi myös E6x webastoon käy mikä tahansa jänniteohjaustietoa antava kauko-ohjausjärjestelmä (esim webaston oma T100htm, Eberin easystart R / R+ tai vaikkapa defan vastaava), ohjauskytkentä webastolle ohjausliittimen ykköspinniin. Toki ongelmaksi voi tulla että E6x ohjainkorteista kaikki eivät noteeraa jänniteohjausta lainkaan, tai keskustelu auton kanssa ei toimi riittävällä tasolla, tämä asia on vielä selvittelyn alla... E6x original webastoissa on käytetty ainakin kolmea eri tyyppistä ohjainkorttia riippuen lämmitinjärjestelmän varustetasosta.

                              Nostetaas topikkia vähän ylös syksyn ja pakkaskelien taas lähestyessä. Onko porukka täällä poistellut tuota kartiotiivistettä ja millä kokemuksilla? Ja onko moottorin vikakoodeja ilmennyt moottorin esilämmityksen seurauksena? Tuo kartiotiiviste lienee vesiventtiilin sisällä?
                              e61 530da m-sport 2006
                              ex. e46 330xd -04, e36 323 -95, e30 316 -88, 1502 -75

                              Comment

                              • RJH
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 47
                                • Pohjois-Suomi

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                E60/61 530d:n tehdasasenteinen Webasto (standheizung) lämmittää esilämmityskäytössä ainoastaan sisätilat, ei moottoria. Mikäli myös moottorin haluaa lämpeävän, tässä siihen ehkä yksinkertaisin keino.

                                Letkukaaviossa venttiili (nr 7) aktivoituu. Tämä vaihtoventtiili ohjaa Webastolle (kennolle) tulevan nestekierron joko moottorilta (lepotilassa) tai suoraan kennolta (ohjausjännite). Venttiilin ohjaus tulee suoraan Webastolta. Mikäli venttiili pysyy lepotilassa, esilämmityksessä neste kiertää lämmittäen myös moottorin. Ongelma on siinä, että irrottamalla venttiilin ohjauspiuhan Webasto ei suostu käynnistymään.

                                Ratkaisuna Webastolta venttiilille tulevat johdot katkaistaan ja tilalle laitetaan vastus. Venttiilin vastus on n. 13 ohm ja ainakin vastaavan kokoisella tehovastuksella homma toimii. Suuremmilla vastuksilla (pienempi virta, vastukset lämpiävät vähemmän) ei vielä ehditty kokeilla. Venttiilille menevät johdot löytyvät helpoimmin kuskinpuolen iskaritolpan etupuolelta kulkevasta johtosarjasta. Johtovärit harm./must. ja ruskea (nipussa myös toinen ruskea kaapeli, oikea on se paksumpi, saman paksuinen kuin tuo harm./must.). Homma onnistuu helpoimmin tuosta johtonipusta, koska itse venttiili on jemmassa sisälokarin alla. Letkumuutoksille ei ole tarvetta, koska venttiilin ollessa lepotilassa virtausta ei ohjaudu T-haaran kautta.

                                Älkääkä sitten aktivoiko Webastoa (talvikelillä käynnistäkö autoa) piuhat katkaistuna. Kolmen virhekoodin jälkeen Webasto menee lukkotilaan ja sen saa avattua ainoastaan testerillä.

                                Varmistetaampa olenko ymmärtänyt oikein: Eli venttiilille menevät harm/musta ja ruskea poikki ja näiden väliin vastus. Jätetäänkö venttiilin kokonaan pois piiristä vai tinataanko venttiilin johdot takaisin, jotta vastus ja venttiili ovat ikäänkuin rinnan kytkettynä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎