Originally posted by Max
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys
Collapse
X
-
Originally posted by Esal View PostAinakin jälkiasennus weba ei sammu noin alhaisessa lämmössä, riippuu tietysti kierrosta minkä lämpöisenä palaa takaisin.
Comment
-
-
320Da E91 + webasto
11/2006 tuontipelissä on Webasto mutta se ei lämmitä kuin sisätiloja. Johtonipuissa ei ole tässä threadissa esiintynyttä musta/harmaa-johtoa. Osaisko joku auttaa, mihin väliin tässä pelissä tuo vastus tulisi kytkeä? Ja onko siitä vastuksesta ylipäätään apuja, kun jotkut huhut kertoivat, että tässä mallissa venttiiliä tai letkutuksia tulisi myös muutella. Liitteenä kolme kuvaa, jossa johtonippuja kuskin puolelta moottoritilasta.
Comment
-
-
Originally posted by Repe78 View Post11/2006 tuontipelissä on Webasto mutta se ei lämmitä kuin sisätiloja. Johtonipuissa ei ole tässä threadissa esiintynyttä musta/harmaa-johtoa. Osaisko joku auttaa, mihin väliin tässä pelissä tuo vastus tulisi kytkeä? Ja onko siitä vastuksesta ylipäätään apuja, kun jotkut huhut kertoivat, että tässä mallissa venttiiliä tai letkutuksia tulisi myös muutella. Liitteenä kolme kuvaa, jossa johtonippuja kuskin puolelta moottoritilasta.
Kone lämpeää nyt noin 35 asteiseksi ja myös sisätilat lämpiävät. Jos webasto on ollut joskus vain hetken päällä, on moottori pari kertaa pätkäissyt käynnistyksen jälkeen, mutta ei koskaan kun moottori on lämmennyt paremmin.
Ja mitään vastusta minulla ei siis ole.
Comment
-
-
320Da E91 + webasto
Eipä tullut ulkona pakkasessa ajatelleeksi ylävinkkelistä katteltuna, että tuo keskimmäisen kuvan musta mötikkä on se venttiili, joka on tämän ketjun aiemmissakin viesteissä vilahdellut ( E6x-malleissa lokarin suojissa ).
Tästä pääteltynä: kyseiselle venttiilille menee kaksi johtoa ja jos näiden väliin laittaa vastuksen niin sitten taitaa mennä oikein? Voisi kai sen yleismittarillakin varmistaa/mitata siten, että liitin irti, mittari kiinni ja yrittäisi käynnistää webaston. Silloinhan tuonne pitäisi tulla ohjaus hetkeksi mutta katketa hetimiten, kun ei ole kuormaa. Ja kolme kertaahan näin kai uskalsi yrittää...
Ei vaan viittisi tonne >-20C pakkaseen lähteä letkuja tulppaamaan ja ruuveja ruuvaamaan & tiivistettä poistamaan. Kesällä sitten... Vastuksen saisi suht pienellä vaivalla laitettua kyseisen liittimen nastojen väliin...Last edited by Repe78; 23-12-2010, 14:33.
Comment
-
-
Originally posted by Repe78 View PostEipä tullut ulkona pakkasessa ajatelleeksi ylävinkkelistä katteltuna, että tuo keskimmäisen kuvan musta mötikkä on se venttiili, joka on tämän ketjun aiemmissakin viesteissä vilahdellut ( E6x-malleissa lokarin suojissa ).
Tästä pääteltynä: kyseiselle venttiilille menee kaksi johtoa ja jos näiden väliin laittaa vastuksen niin sitten taitaa mennä oikein? Voisi kai sen yleismittarillakin varmistaa/mitata siten, että liitin irti, mittari kiinni ja yrittäisi käynnistää webaston. Silloinhan tuonne pitäisi tulla ohjaus hetkeksi mutta katketa hetimiten, kun ei ole kuormaa. Ja kolme kertaahan näin kai uskalsi yrittää...
Ei vaan viittisi tonne >-20C pakkaseen lähteä letkuja tulppaamaan ja ruuveja ruuvaamaan & tiivistettä poistamaan. Kesällä sitten... Vastuksen saisi suht pienellä vaivalla laitettua kyseisen liittimen nastojen väliin...
Itse nostin ventiili/pumppu mötikkää 10 -20 cm ylöspäin, jotta vedet pysyvät sisällä. Mötikkä on kumityynyillä lokasuojan hahloissa, joten itsessään se ei vaadi ruuvien irroittamista. Webastolta tulevan letkun kiinnikkeen aukaisin ja koska se oli niin ahtaassa paikassa, irroitin paisuntasäiliön ja siirsin sitä vähän sivuun. Näin toimien vettä karkasi ehkä desi. Mitään letkuja en avanut.
Homman ainoa riski on, että ventiilin ruuvit menevät tosi helposti poikki. Mulla meni vesipumpusta yksi poikki, kun tutustuin myös sen sielunelämään, mutta näyttää vesien ainakin nyt talvella pysyvän sisällä kolmellakin ruuvilla.
Tiivisteen halkaisija on 25 mm ja paksuus n. 4 mm ja siinä on noin 12 mm reikä keskellä. Itse laitoin tiivisteen paikalle O renkaan ja prikan, jonka keskelle porasin 13 mm reijän. O renkaan ja prikan paksuus yhteensä n. 4 mm. Siis ensin prikka alimmaiseksi sitten O rengas ja lopuksi ventiilissä oleva holkki. Tavoite oli, että väylä moottoriin on auki, kun ventiili on auki, mutta ei kuitenkaan liikaa. En tiedä, onko prikalla mitään merkitystä, mutta ainakin näin moottori lämpiää tosi hyvin ja sisätilakin aika mukavasti.
Comment
-
-
BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69
Comment
-
-
Originally posted by bemu-freak View PostMinäkin meinasin poistaa tuosta ventiilistä tiivisteen 530D E60:stä, mutta jäi tekemättä, kun kaksi ruuvia katkesi, niin piti lopettaa homma. Olisiko jollain myydä venttiiliä, kun olette poistaneet niitä?
Osa 6 tuossa.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...es_ihka_basis/__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
320Da E91 + webasto
Eipä lähtenyt moottori lämpenemään vastuskytkennällä. Vastuksen sai kytkettyä siihen venttiilille tulevaan naarasliittimeen katkaisematta piuhoja, kun teki käämilangasta pienet piikit ( venttiilin urospiikkien välillä oli 11ohm kun sen yleismittarilla mittasi ). Tällä patentilla Webasto käynnistyi ja 33ohm vastuskin rupesi lämpenemään, mutta Webasto sammui muutaman minuutin jälkeen eikä tänä aikana moottorin lämpötila noussut ollenkaan. --> Kytkennän palautus alkuperäiseksi ja kokeilu, että pelaako vielä sisätilojen lämmittimenä ja pelasi. Kuitenkin siitä hetkestä, kun antoi Webastolle komennon lopettaa lämmitys iDrivestä ( "Independent heater" - lämmityksen ) - siihen hetkeen kun Webasto oikeasti lopettaa toiminnan; moottorin lämpötila rupesi nousemaan melko nopeasti ( n. minuutin aikana -12C --> -5C ).
Eli ennen tiivisteen poistoa voisi kokeilla saada konetta lämpiämään käynnistelemällä ja sammuttelemalla Webastoa pari kertaa peräjälkeen.
Comment
-
-
Originally posted by Repe78 View PostEipä lähtenyt moottori lämpenemään vastuskytkennällä. Vastuksen sai kytkettyä siihen venttiilille tulevaan naarasliittimeen katkaisematta piuhoja, kun teki käämilangasta pienet piikit ( venttiilin urospiikkien välillä oli 11ohm kun sen yleismittarilla mittasi ). Tällä patentilla Webasto käynnistyi ja 33ohm vastuskin rupesi lämpenemään, mutta Webasto sammui muutaman minuutin jälkeen eikä tänä aikana moottorin lämpötila noussut ollenkaan. --> Kytkennän palautus alkuperäiseksi ja kokeilu, että pelaako vielä sisätilojen lämmittimenä ja pelasi. Kuitenkin siitä hetkestä, kun antoi Webastolle komennon lopettaa lämmitys iDrivestä ( "Independent heater" - lämmityksen ) - siihen hetkeen kun Webasto oikeasti lopettaa toiminnan; moottorin lämpötila rupesi nousemaan melko nopeasti ( n. minuutin aikana -12C --> -5C ).
Eli ennen tiivisteen poistoa voisi kokeilla saada konetta lämpiämään käynnistelemällä ja sammuttelemalla Webastoa pari kertaa peräjälkeen.
Webaston pumppu ei sitten varmaankaan jaksa painaa vettä jousea vasten ja vesi webastolla kuumenee ja sammuttaa polton.
Tuo jälkilämmitys johtuu varmaankin siitä, että kun webasto lakkaa polttamasta, ventiili aukaisee moottorilta tulevan putken ja kun lämmityskennossa on lämmintä vettä, kiertovesipumppu kierrättää sitä hetken aikaa myös moottorissa.
Comment
-
-
Nyt on sitten koitettu tuota versiota vesiventtiilistä E60:ssä, josta alempi tiiviste poistettu. Moottori lämpesi enemmän kuin 10 asteisessa tallissa. Sisälämpötila nousi vain 8 astetta. Pakkasta oli 5 astetta. Minusta moottoria ei tarvitse lämmittää noin paljon eli tein tiivisteeseen vain pienen viillon. Katsotaan miten tuo toimii.
Edit:
Nyt on sitten suoritettu mitauksia:
Alkuperäinen vesiventtiili:
Aika Sisälämpötila Puhallus lämpötila
0 -14 -14
5 -13 12
10 -10 45
15 -7 53
20 -3 55
25 0 57
30 3 58
Vesiventtiili poistettu
Aika Sisälämpötila Puhalluslämpötila
0 -20 -20
5 -19 2
10 -17 14
15 -14 20
20 -11 25
25 -9 29
30 -6 33
Moottorin lämpö testin lopussa 32
Sisälämpötila mitattu vaihdekepin vierestä.BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69
Comment
-
-
en asiaan juuri ole perehtynyt ,mutta tuli mieleen ,että eikö asian voisi hoitaa vastuksella ja normi pallosulku venttiilillä jolla säätää virtauksen moottorille sopivaksi iha manuaalisesti?-99 punane passatti
https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
www.mcars.fi
Kysy 041-5056506
https://www.facebook.com/MCarsOulu/
INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star
Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti
Comment
-
-
Tiistaina ostettu E61 530da on eka autoni jossa webasto. Tehdasasennettu webasto on kahdella kellolla ja kaukosäätimellä. Itse webasto toimii kuin junan vessa, mutta mie en ymmärrä, että esilämmittääkö tuo nyt moottoria vai ei?
Vastushomma+rele parkeilta on sähkömiehen korviin järkevältä kuulostava viritys, onko siellä helppoa paikkaa josta saa parkin signaalin haaroitettua releelle?--Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
------------BMW 530da touring E61-----------
Comment
-
-
Originally posted by MrHenkka View PostTiistaina ostettu E61 530da on eka autoni jossa webasto. Tehdasasennettu webasto on kahdella kellolla ja kaukosäätimellä. Itse webasto toimii kuin junan vessa, mutta mie en ymmärrä, että esilämmittääkö tuo nyt moottoria vai ei?
Originally posted by MrHenkka View PostVastushomma+rele parkeilta on sähkömiehen korviin järkevältä kuulostava viritys, onko siellä helppoa paikkaa josta saa parkin signaalin haaroitettua releelle?
Tuon homman voi hoitaa helposti tässäkin topiikissa mainostetulla tiivisteiden poisto-operaatiolla...
Ja toimii kuin junan vessaKäyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Onko saksalainenkin insinööri niin julmetun tyhmä, että tärkeämpää on ikkunoiden sulattaminen kuin kattilan lämmitys.. Mitä kummaa tekee webastolla jos sen tehtävä on vain ikkunoiden sulatus! Taitaa olla tiivistehomma helpompi ja nopeampi ratkaisu, jos kokeilis sitä ensin.--Pakko saada bmw, pakko päästä kruisaileen--
------------BMW 530da touring E61-----------
Comment
-
Comment