Ei mulla tuo E60 530i haukkaa ees kaupunkikaasuttelussa talvella 9.4l/100km enempää 98E:tä(äläkääkä saatana kirjottako sitä E98:na)
Tosin tossa on se joku laihaseoskone N53 200kW versiona...
tuskin se touring vie niin paljon enemmän? mullakin suurin osa kulutuksesta aiheutuu käynnistyksen jälkeisestä moottorin lämpeämisestä ja "poikittain etenemisestä" risteysalueilla
Ehkä jopa yllättävänkin paljon syö tuo LCI 530i. Olisi muuten ihan varteenotettava vaihtoehto 550i:lle, mutta noita ei tahdo olla joka oksalla sillee todella hyvinvarustelluina. Enemmän ruksittuja löytyy 550 sarakkeen alta. Mutta tuo 530i kulutus ei mielestäni ole mikään uskomattoman iloinen yllätys. Tuossa 530i:ssä on muistaakseni 178g/km CO2 arvo.
Ehkä jopa yllättävänkin paljon syö tuo LCI 530i. Olisi muuten ihan varteenotettava vaihtoehto 550i:lle, mutta noita ei tahdo olla joka oksalla sillee todella hyvinvarustelluina. Enemmän ruksittuja löytyy 550 sarakkeen alta. Mutta tuo 530i kulutus ei mielestäni ole mikään uskomattoman iloinen yllätys. Tuossa 550i:ssä on muistaakseni 178g/km CO2 arvo.
Tero
Onko tuo 9.4l talvella kaupungissa muka paljon?
Paljonkohan 550i veisi samoissa olosuhteissa, 13l/km :think
Onko tuo 9.4l talvella kaupungissa muka paljon?
Paljonkohan 550i veisi samoissa olosuhteissa, 13l/km :think
Sorry, oli painovirhe tuohon CO2 liittyen. Siis 530i päästöt on 178g/km.
550i on 246g/km.
Mielestäni 9.4l talvella on aika paljon, kun puhutaan tästä efficient dynamics moottorista kuitenkin. Itselläni E39 540i, jossa CO2 on 295g/km. Ja mun auto vie juuri nyt seka-ajossa kovalla pakkasella, esilämmittämättä, josta suurin osa on 60kmh ajoa, niin noin 11.7-12.2l/100km.
Kun muistetaan tämä: "A petrol (gasoline) engine will produce around 2.32 kg of carbon dioxide for each litre of petrol consumed"
Saadaan seuraavat "laskennalliset" kulutukset CO2-arvojen perusteella:
530i E60 LCI, 178g/km -> 17.8kg CO2 / 100km = 7.7 l/100km jolla päästötoikka haettu
550i E60 LCI, 246g/km -> 24.6kg CO2 / 100km = 10.6 l/100km jolla päästötoikka haettu
540i E39, 295g/km -> 29.5kg CO2 / 100km = 12.7 l/100km jolla päästötoikka haettu
Nyt jos verrataan 530i LCI E60 ja 540i E39, ollen samalla tietysti täysin tietoisia siitä, ettei valmistajan speksit ja talvella tapahtuva kaupunkiajo vastaa toisiaan aukottomasti, mutta katsoen suhteeellisesti:
530i: valmistajan ilmoittama CO2 ja kulutus: 178g/km, 7.7 l/100km
Käyttäjän ilmoittama kaupunkikulutus talvella: 9.4 l/100km -> 22% yli valmistajan ilmoituksen
540i: valmistajan ilmoittama CO2 ja kulutus: 295g/km, 12.7 l/100km
Käyttäjän ilmoittama kaupunkikulutus talvella: 12.2 l/100km -> 4% alle valmistajan ilmoituksen
Eli ihmettelen sitä, miten tuolla LCI koneella voi päästöihinsä nähden (josta voidaan laskea keskimääräinen kulutus) olla noin kova kulutus. Ilmoitetut CO2 päästöt noiden autojen välillä eroavat ~66%, mutta kulutus vain ~30%. Jokin tuossa pisti silmään, ja nuo laskut osoittaa, ettei tossa kaikki ihan täsmää.
Oletan, että tuo esimerkin 9.4 litraakaan E60:llä ei synny pelkkää 0-10kmh nypytyksellä ilman ainuttakaan säällistä pätkää 50-60kmh alueella.
Tero
ps> jos CO2 arvoihin on uskominen, niin minun ajossa 550i pitäisi viedä n. 17% vähempi kuin nyt, eli karkeasti 10.2l (joka on muuten enää 0.8l päässä tuosta ilmoitetusta 530i kulutuksesta)
Mielestäni 9.4l talvella on aika paljon, kun puhutaan tästä efficient dynamics moottorista kuitenkin. Itselläni E39 540i, jossa CO2 on 295g/km. Ja mun auto vie juuri nyt seka-ajossa kovalla pakkasella, esilämmittämättä, josta suurin osa on 60kmh ajoa, niin noin 11.7-12.2l/100km.
Minulla 528:lla menee 12,6-13l/100km, en tajua miten pitäisi körötellä jotta pääsee tuollaisiin lukemiin. Oletettavasti 540:llä minulla menisi 18-20l/100km...
530i: valmistajan ilmoittama CO2 ja kulutus: 178g/km, 7.7 l/100km
Käyttäjän ilmoittama kaupunkikulutus talvella: 9.4 l/100km -> 22% yli valmistajan ilmoituksen
Valmistajahan kuitenkin ilmoittaa 10.9l/100km 530i kaupunkikulutukseksi.
Mielestäni 9.4l talvella on aika paljon, kun puhutaan tästä efficient dynamics moottorista kuitenkin. Itselläni E39 540i, jossa CO2 on 295g/km. Ja mun auto vie juuri nyt seka-ajossa kovalla pakkasella, esilämmittämättä, josta suurin osa on 60kmh ajoa, niin noin 11.7-12.2l/100km.
Kaupungissa harvemmin ajetaan yli 60km/h nopeuksia :think
E39 540ia vei omassa kaupunkiajossa nyt talvella luokkaa 13.5-14l/100km.
Kesäkelillä matkassa n.9l/100km.
Onhan tuo monissa uudemmissa nähty että valmistajan ilmoituksiin ei kovin helposti päästä oikeassa elämässä. Ehkä se testisykli on autonvalmistajalle suosiollinen tai sitten moottori on optimoitu testitilannetta ajatellen ja normaaliajossa liikutaan hieman eri tyyliin kuin labrassa :think
Mielestäni E60:sen kokoiselle autolle alle 10l/100km kaupungissa on todella hyvä lukema. Taisi tuo E91 325 dieselikin viedä 8.5l/100km viime talvena omassa käytössä kaupungissa. Ainakin nyky dieseleille tuo talvi tuntuu olevan haastava kun kulutus pomppaa huomattavasti lämpötilan laskiessa.
Minulla 528:lla menee 12,6-13l/100km, en tajua miten pitäisi körötellä jotta pääsee tuollaisiin lukemiin. Oletettavasti 540:llä minulla menisi 18-20l/100km...
Valmistajahan kuitenkin ilmoittaa 10.9l/100km 530i kaupunkikulutukseksi.
Joo en puuttunutkaan nyt, kuten sanoin, noihin valmistajan ilmoituksiin tiettyyn ajoprofiiliin liittyen vaan siihen, miten kovasti keskikulutukseen nähden auto syö kylillä enemmän, ja miten lähellä omassa ajossa kulutus on tuota keskimääräistä CO2 arvon mukaista kulutusta.
Koska CO2:n välillä on noin valtava ero, olisin odottanut minun auton ja tollasen E60 LCI 530i:n välillä olevan suuremman eron. Ilmeisesesti noi avg CO2 luvut on jotain aivan muuta kuin tosimaailmaan perustuvia, ja tietysti tälle mun autolle on CO2 todistus saatu joskus 2000, eli melkein 10v aiemmin mitä tuolle toiselle. Maailma on muuttunut siinä välissä, ja konstit millä saadaan kusetettua paremmin todellisuudesta poikkeavia päästötodistuksia.
Minä en kyllä autolla köröttele. En pysty sanomaan, miksi sulla on noin kova kulutus. Huomasin kyllä kun tämän auton ostin, että M5:sta tultiin kulutusrintamalla alas ja lujaa, ja E39 530i:hin ero on tuntunut olevan vain noin litran luokkaa kesällä, ja 1.5l-2l talvella.
Minä en kyllä autolla köröttele. En pysty sanomaan, miksi sulla on noin kova kulutus. Huomasin kyllä kun tämän auton ostin, että M5:sta tultiin kulutusrintamalla alas ja lujaa, ja E39 530i:hin ero on tuntunut olevan vain noin litran luokkaa kesällä, ja 1.5l-2l talvella.
Tero
Valmistaja ilmoittaa minun autolle kaupungissa 15,6l/100km ja 540:lle (ainakin ennen faceliftiä) 17,2l/100km. Ei noissa näköjään ole niin suuri ero kuin moottoritilavuuden erosta voisi kuvitella. Eli ei tuo minun arvo nyt mitenkään poikkeuksellisen suuri ole, minulla keskinopeus taisi olla vähän alle 40km/h eikä täällä mitään oikeaa kaupunkia edes ole, kylä vain...
Omalla keskisuomalaisella kaupunkiajolla talvella kulutuksia viime vuosien käyttiksistä:
E39 530dAT: 9 l/100 km
E39 540iA: 11,8 l/100 km
E60 530dA: 9 l/100 km
E61 535dA: 9,5 l/100 km
E71 35d (vain kesäajoa) 10,5 l/100 km
Ajotietokoneet näyttivät kaikissa näissä tapauksissa paljon positiivisempia lukemia muissa paitsi 540iA:ssa. Jostain syystä dieselin oma keskikulutusmittari kertoi oikein vain matka-ajossa ja kaupungissa se näytti aina huomattavasti liian vähän. Webasto tietysti nostaa kulutusta siinä sivussa eikä sen päälläolo näy missään kuten ei myöskään se kuluttama polttoaine.
Minä en kyllä autolla köröttele. En pysty sanomaan, miksi sulla on noin kova kulutus. Huomasin kyllä kun tämän auton ostin, että M5:sta tultiin kulutusrintamalla alas ja lujaa, ja E39 530i:hin ero on tuntunut olevan vain noin litran luokkaa kesällä, ja 1.5l-2l talvella.
Tultiinko todella? En nyt menisi sanomaan, että toi kulutus 540:n ja M5:n välillä eroaa juurikaan normaalissa seka-ajossa. Toki polkemalla saa hienoja pyöreitä lukemia varsinkin M5:lla, mutta normaali keskikulutus itellä on ollut noin 12-13,5l/100km. Vastaavasti porukoilla E39 540iA:n keskikulus näyttää about samoja lukemia samantyyppisessä ajossa. Eikä itselläkään ole mikään kevyt kaasujalka. TJJ vetää sitten näköjään ihan omassa luokassaan ja voi vaan ihmetellä miten rasittavan agressiivinen ajotapa miehellä voi olla tuollaisiin lukemiin yltääkseen melkein puolet pienemmällä koneella.
Upeasti on kyllä moottoritekniikka mennyt eteenpäin tässä vuosien varrella, jos tuon mobilen ilmon mukaan E60 550i vie matkalla 7,2l satasella
Esko, kyllä tultiin. Olen maininnut siitä useasti. M5 aikana kulutus kesä/syksy samaa seka-ajoa kuin nytkin oli sitä 15-16 litraa. Pitkän ajan itseni nollaama cons2 kulutus oli tän talven pakkasjaksoon asti 11.4l. Nyt se näyttää 12.2 ja nollasin sen vahingossa kun kävin tankilla 2 tankillista sitten.
En tiiä miksi mutta minun käytössä tuo M5 tuntu syövän reippaasti enempi kuin nyt tämä 540.
Esko, kyllä tultiin. Olen maininnut siitä useasti. M5 aikana kulutus kesä/syksy samaa seka-ajoa kuin nytkin oli sitä 15-16 litraa. Pitkän ajan itseni nollaama cons2 kulutus oli tän talven pakkasjaksoon asti 11.4l. Nyt se näyttää 12.2 ja nollasin sen vahingossa kun kävin tankilla 2 tankillista sitten.
No mitäs ne syö oikeasti, oletko laskenut?
Nuo OBC:n lukemat on monesti vain suuntaa antavia
TJJ vetää sitten näköjään ihan omassa luokassaan ja voi vaan ihmetellä miten rasittavan agressiivinen ajotapa miehellä voi olla tuollaisiin lukemiin yltääkseen melkein puolet pienemmällä koneella.
Pitää kai pyytää joku arvioimaan onko minulla rasittavan aggressiivinen ajotapa. Eipä ole kukaan sellaista tähän mennessä sanonut. Taloudellinen ajotapa se ei missään nimessä ole, mutta ei minua kiinnosta lähteä liikkeelle körötellen tai hidastaa 100 metriä ennen risteystä. Jätän sen Toyota-kuskeille (ja ilmeisesti myös joillekin 540- ja M5-kuskeille...)
Mutta ehkä vika on tuossa "pienessä" koneessa ja automaatissa joiden takia tuota pitää vinguttaa jotta se kulkisi edes jotenkin. E92 335iA korjaisi tämän ongelman ja silloinhan kulutus pitäisi selvästi laskea...?
Lyhyet siirtymät ainakin nostaa kulutuksia mukavasti, kun kone on vajaa lämpöinen. Aikanaan kun omat ajot oli aika lailla alle 10km siirtymiä niin e39 528iA:lla meni 12,6l ja 540iA:lla aika lailla kaksi litraa enemmän. Keskinopeus oli muistaakseni jotain 34 km/h luokkaa.
Itselleni e39 530iA kulutus on ollut pienoinen pettymys. Ei ole juurikaan taloudellisempi kuin 528 oli. Ero 540:een jää siten yllättävän pieneksi. Tällä hetkellä keskikulutus on 9,7l keskinopeudella 61 km/h..
Comment