Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 / E61 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11717
    • Kouvola

    Originally posted by TJJ View Post
    Pitää kai pyytää joku arvioimaan onko minulla rasittavan aggressiivinen ajotapa. Eipä ole kukaan sellaista tähän mennessä sanonut. Taloudellinen ajotapa se ei missään nimessä ole, mutta ei minua kiinnosta lähteä liikkeelle körötellen tai hidastaa 100 metriä ennen risteystä. Jätän sen Toyota-kuskeille (ja ilmeisesti myös joillekin 540- ja M5-kuskeille...)

    Mutta ehkä vika on tuossa "pienessä" koneessa ja automaatissa joiden takia tuota pitää vinguttaa jotta se kulkisi edes jotenkin. E92 335iA korjaisi tämän ongelman ja silloinhan kulutus pitäisi selvästi laskea...?
    Itse asiassa autokoulussakin suositellaan jo suhteellisen ripeää kiihdytystä sallittuun nopeuteen kulutuksen kannalta. Eipä noita erityisen ripeitä kiihdytyksiä päivässä nyt kovin montaa tule lähinnä siistä syystä, että todennäköisesti ajetaan taajamassa ja parin sekunnin kiihdytyksen jälkeen ollaan jo taajamarajoitusten yläpuolella ja kohta voikin löytää itsensä haukuttavana "sakko-topicissa". Yleensä olen se tyyppi kuka on ensimmäisenä kärkkymässä valojen vaihtumista jo kytkinpoljin puolivälissä.

    Voi olla hyvinkin perää tossa pienen koneen vinguttamisessa automaattilaatikolla ja sen heijastumisessa kulutukseen. En usko, että pääsisin tuolla mun talviautollakaan samalla moottorilla edes lähelle noita sun kulutuksia. Joku 540 lähtee sen enempiä yrittämättä varsin vaivattomasti valoista automaattilaatikollakin, kun vääntöä on tarjolla mukavasti aina tyhjäkäynniltä asti.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by S.P.R View Post
      Lyhyet siirtymät ainakin nostaa kulutuksia mukavasti, kun kone on vajaa lämpöinen. Aikanaan kun omat ajot oli aika lailla alle 10km siirtymiä niin e39 528iA:lla meni 12,6l ja 540iA:lla aika lailla kaksi litraa enemmän. Keskinopeus oli muistaakseni jotain 34 km/h luokkaa.
      Tuollaisia lyhyitä siirtymiä minunkin ajot enimmäkseen ovat.
      E39 528iA

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Originally posted by TJJ View Post
        Tuollaisia lyhyitä siirtymiä minunkin ajot enimmäkseen ovat.
        Kiinnitin huomiota yhteen kohtaan ajotavassasi (ylempänä): "mutta ei minua kiinnosta lähteä liikkeelle körötellen tai hidastaa 100 metriä ennen risteystä."

        En itsekään köröttele autoa ajonopeuteen, vaan sen kummemmin nyt miettimättä ripeä kiihdytys, mutta en nyt lusikka pohjassa normaalisti, eikä talvella tietenkään kun keltanen valo vilkkuu muutenkin koko ajan. Mutta risteyksiin on tapana tulla "rauhassa", eli minä puolestaan saatan vähän kauempaakin löysätä kaasun jos edessä on hidastuva jono, joskus aika kaukaakin. Olen kyllä huomannut, että silloin yleensä kulutusmittari napsahtaa nollille jos vauhtia on tarpeeksi kun jalan nostaa kaasulta. Mietin vaan, että jos sulla yleensäkin on tapana ajaa veto päällä risteyksiin ja jarruttaa aina sillee "rivakasti" aivan lopussa, niin tuommonen lisää kulutusta aika paljon, koska risteyksen lähestymisissä kuluu bensaa ja jos risteyksiin tulee vauhdilla - stop - ja lähtee vauhdilla niin yleensä se liikennevalojen ennakointi on mahdotonta, ja joutuu aina kiihdyttää kärryn melkein nollista. Sen sijaan, että auto olisi hidastumassa rauhassa ja omalla energiallaan ja kun valo vaihtuu niin voi itse näppästä vasemman kaistan ja jatkaa sujuvasti joutumatta kiihdyttään autoa melkein/kokonaan paikaltaan. Aika paljon näkee täällä Oulussa semmosia kuskeja, jotka vaihtaa todella kaukaa jo vasemmalle kaistalle näissä kaupunkialueen 50-60kmh valoristeyksissä ja ajaa hirveällä tohinalla valoihin odottamaan, ja sitten niistä pääsee näppärästi ohi kun saapuu itse paikalle valojen vaihtuessa, auton ollessa hyvinkin liikkeellä. Jonkinmoinen ajonopeuksien valintakin tutuilla teillä auttaa synkkautumaan valojen kanssa. Olen huomannut, että määrätyillä osuuksilla, joita itse jatkuvasti hinkutan, niin ei kannata olla liian räikkönen. Kun ajaa rauhallisemmin niin pysyy virrassa eikä kokoajan tarvi olla eestaas jarruttelemassa tai kiihdyttelemässä.

        Ja joskus mennään sitten lusikka tiskissä tojotoita väistellen... tottakai

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by teropa View Post
          Mietin vaan, että jos sulla yleensäkin on tapana ajaa veto päällä risteyksiin ja jarruttaa aina sillee "rivakasti" aivan lopussa, niin tuommonen lisää kulutusta aika paljon, koska risteyksen lähestymisissä kuluu bensaa ja jos risteyksiin tulee vauhdilla - stop - ja lähtee vauhdilla niin yleensä se liikennevalojen ennakointi on mahdotonta, ja joutuu aina kiihdyttää kärryn melkein nollista.
          En minä nyt noin kuitenkaan aja. Yleensä annan vauhdin hidastua itsekseen tai jalka kevyesti jarrulla ennen risteystä, mutta en kuitenkaan tee sitä kovin pitkän matkan aikana. Liikennevirran mukana ajaessa muutkin hidastaa ihan samalla tavalla.

          Mutta välillä on noita "pisaralla pisimmälle" -tyyppejä jotka valuttaa ikuisuuden autoaan risteykseen enkä kyllä tajua mikä idea siinä on. Ellei sitten autosta ole kytkin rikki.
          E39 528iA

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            Kuten yllä sanottiinkin niin itseasiassa pitää lähteä todella ripeästi liikkeelle, jotta minimoisi kulutuksen. Riippuen moottorista mutta luokkaa 75-95%.


            Suorasuihkumoottoreilla voi käyttää paljon pienempää kaasua kulutuksen kärsimättä.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Kun tästä mallisarjasta ei itselläni ole oikein mitään aikaisempaa kokemusta ja vähän on alkanut kiinnostamaan niin pari peruskysymystä:

              - Mitä LCI tässä yhteydessä tarkottaa? Ilmeisesti joku facelift, mutta miksi tuollaisella nimellä?

              - Milloin LCI mallit tulivat markkinoille? Tuliko yhtä aikaa sedan ja touring?

              - Onko tekniikka päivityksiä tullut LCI:n yhteydessä vai eri aikaan? Milloin?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • 174000
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2008
                • 1178
                • Tuusula

                Originally posted by markok View Post
                Kun tästä mallisarjasta ei itselläni ole oikein mitään aikaisempaa kokemusta ja vähän on alkanut kiinnostamaan niin pari peruskysymystä:

                - Mitä LCI tässä yhteydessä tarkottaa? Ilmeisesti joku facelift, mutta miksi tuollaisella nimellä?

                - Milloin LCI mallit tulivat markkinoille? Tuliko yhtä aikaa sedan ja touring?

                - Onko tekniikka päivityksiä tullut LCI:n yhteydessä vai eri aikaan? Milloin?
                LCI stands for Life Cycle Impulse. 2007 malliin taisi tulla tämä facelift ja suurimmat muutokset ulospain taitaa olla valoissa. Varsinkin nuo LCI takavalot ovat kyllä .

                Googleen vaan hakusanat niin tietoa löytyy: Esim tuolta jotain: http://www.bmwdrives.com/bmw_cars/bmw-e60.php

                Tuo 550i olis kyllä mieluinen.
                Last edited by 174000; 07-01-2011, 19:50.
                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                '02 VW Golf 1.4i
                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                Comment

                • van cleef
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 1894
                  • 01830

                  Originally posted by markok View Post
                  Kun tästä mallisarjasta ei itselläni ole oikein mitään aikaisempaa kokemusta ja vähän on alkanut kiinnostamaan niin pari peruskysymystä:

                  - Mitä LCI tässä yhteydessä tarkottaa? Ilmeisesti joku facelift, mutta miksi tuollaisella nimellä?

                  - Milloin LCI mallit tulivat markkinoille? Tuliko yhtä aikaa sedan ja touring?

                  - Onko tekniikka päivityksiä tullut LCI:n yhteydessä vai eri aikaan? Milloin?

                  Kuten todettu: LCI = Life Cycle Impulse = Facelift. Tuli markkinoille 3/07, muistaakseni täälläkin on pyörinyt "tieto", että prefaceliftia valmistettiin rinnan aina jonnekin 4/07 asti? Tietäjät korjatkoon. Tekniikkapäivitys tuli 9/05, mutta faceliftiinkin päiviteltiin tekniikkaa, esim. oma lci 523i on 190 hv:n tehoinen, kun prefacelift on 177 hv:n.
                  ...

                  Comment

                  • K2Ri
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1829
                    • London, UK & Germany

                    Tuossa myöskin kerrottu erot, tehtaan toimesta: http://www.5series.net/information/2...ed_Changes.pdf
                    sigpic
                    BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                    Comment

                    • Bimmero
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 343
                      • Harjavalta

                      Originally posted by van cleef View Post
                      Kuten todettu: LCI = Life Cycle Impulse = Facelift. Tuli markkinoille 3/07, muistaakseni täälläkin on pyörinyt "tieto", että prefaceliftia valmistettiin rinnan aina jonnekin 4/07 asti? Tietäjät korjatkoon. Tekniikkapäivitys tuli 9/05, mutta faceliftiinkin päiviteltiin tekniikkaa, esim. oma lci 523i on 190 hv:n tehoinen, kun prefacelift on 177 hv:n.
                      Vastaako tämä e6x 9/05 päivitys tuota e39 9/98 päivitystä??
                      Ajattelin vaan että jos tulee uudempaan vaihdettua, niin olisiko sen parempi olla ko.päiväystä tuoreempi
                      "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                      e90 335i

                      Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7531
                        • Jyväshyvä

                        Originally posted by 174000 View Post
                        LCI stands for Life Cycle Impulse. 2007 malliin taisi tulla tämä facelift .
                        Kailli E60/61 LCI mallit ovat 2008 tai uudempaa vuosimallia
                        vaikka tulivatkin jo 3/2007 valmistukseen...
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • zanta
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 2908
                          • Oulu

                          Originally posted by teropa View Post
                          Sorry, oli painovirhe tuohon CO2 liittyen. Siis 530i päästöt on 178g/km.

                          Mielestäni 9.4l talvella on aika paljon, kun puhutaan tästä efficient dynamics moottorista kuitenkin. Itselläni E39 540i, jossa CO2 on 295g/km. Ja mun auto vie juuri nyt seka-ajossa kovalla pakkasella, esilämmittämättä, josta suurin osa on 60kmh ajoa, niin noin 11.7-12.2l/100km.


                          530i E60 LCI, 178g/km -> 17.8kg CO2 / 100km = 7.7 l/100km jolla päästötoikka haettu

                          Oletan, että tuo esimerkin 9.4 litraakaan E60:llä ei synny pelkkää 0-10kmh nypytyksellä ilman ainuttakaan säällistä pätkää 50-60kmh alueella.
                          182g/km oli kyllä mulla papereissa lukemana....
                          mut ton 7.7l se nakkaa kesällä keskikulutuksena.
                          Maantieajossa mennään sitten jo aika nautinnollisilla lukemilla. (lompakon mielestä)

                          Tuo mun 9.4l/100km on pääasiassa 2km mittasia ajoja -20°C kelillä ja joka risteys/liikennevalo ja mutka mennään kylki edellä

                          kulutus pienenee muuten ihan mukavasti kunhan auton moottori on lämmennyt, ei lämpene esim M5:n V8:n verrattuna kovinkaan nopeasti talvella... ja kulutus on koholla kunnes kone lämpenee riittävästi.
                          LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                          eksälista:
                          E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                          Comment

                          • zanta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 2908
                            • Oulu

                            Originally posted by K2Ri View Post
                            Pitäisköhän itekin kokeilla tankata 98:sia? :think Nyt on 10.4 kulutus aikalailla pelkässä maantieajossa.
                            Ainakin mulla on ollut Suomen hintatasolla halvemmat kilometrit 98E:llä verrattuna oldskool 95E:hen jolla oli kalliimmat kilometrit(kulutti niin paljon enemmän että km oli kalliimpi)
                            Nykyään 95E10 ilmeisesti kuluttaa vanhaa 95E:tä enemmän joten 98E on edelleen vaihtoehdoista ainoa kun ei 100:stakaan pumpusta saa
                            LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                            eksälista:
                            E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Originally posted by zanta View Post
                              182g/km oli kyllä mulla papereissa lukemana....
                              mut ton 7.7l se nakkaa kesällä keskikulutuksena.
                              Maantieajossa mennään sitten jo aika nautinnollisilla lukemilla. (lompakon mielestä)

                              Tuo mun 9.4l/100km on pääasiassa 2km mittasia ajoja -20°C kelillä ja joka risteys/liikennevalo ja mutka mennään kylki edellä

                              kulutus pienenee muuten ihan mukavasti kunhan auton moottori on lämmennyt, ei lämpene esim M5:n V8:n verrattuna kovinkaan nopeasti talvella... ja kulutus on koholla kunnes kone lämpenee riittävästi.
                              Ok nuo co2 lukemat vaihtelee näemmä pikkasen lähteiden mukaan. Sinne päin kuitenkin .

                              Mulla kun tuo 530i LCI on yksi varteenotettava vaihtoehto kanssa seuraavaksi autoksi, niin voitko ex E39 M5 omistajana arvioida vähän seuraavia:

                              - tehon riittävyys, onko huomattavan paljon laiskempi 272 heppaisena kuin M5? oma 540 286hp tuntuu laiskemmalta mutta sen tehotason on itselle täysin riittävä normaaliin arkiajoon, en kaipaa enempää, ja tuo 530i LCI on hyvin lähellä tehon puolesta

                              - entäs vääntö, tuntuuko puhdittomalta verrattuna vanhaan, vai kompensoiko moottorin muut ominaisuudet tuota jollain tavalla?

                              - LCI 530i autona muuten, minkälaisia kokemuksia nyt jonkin aikaa omistaneena, ja vaihtaisitko vielä ko. autoon jos tulisi mahdollisuus tehdä valinta uusiksi?

                              En löytänyt showroom topiccia tuosta sun uudesta kulkineesta?

                              Tero
                              Last edited by teropa; 09-01-2011, 09:17.
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • K2Ri
                                BTCF Member
                                • Oct 2007
                                • 1829
                                • London, UK & Germany

                                Originally posted by zanta View Post
                                Ainakin mulla on ollut Suomen hintatasolla halvemmat kilometrit 98E:llä verrattuna oldskool 95E:hen jolla oli kalliimmat kilometrit(kulutti niin paljon enemmän että km oli kalliimpi)
                                Suunnilleen 15 - 20 senttiä on ero täälläpäin. Taitaa lähteä seuraavalla tankillisella testiin.. :think
                                sigpic
                                BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎