Mulla on myös ollut ajoittain tuota tehottomuutta ja ilmeisesti juurikin jouhtuu niistä siivistä. Ja kyllä tehottomuus tuntuu juuri siltä ettei ahda kunnolla. Yleensä jos "vika" päällä niin riittää että sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Ei ole kylläkään tehnyt tuota aikoihin. Joku oli vaihtanut tuohon vikaan turbon niin ei ollut oireillut enää.
E60 Kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Kiree äMMä View PostHoh hoijaa...E61 530d alkanut aika tuulella käyväksi laitteeksi. Ajettu on 220tkm ja ajan todella paljon pitkää matkaa eli n.100-200km/päivä. Joten kulutukseen on tullut aika luotettava näppituntuma. Nyt auto on kuitenkin alkanut käyttäytyä aivan kummasti. Pitkän aikaa kulutus 90-95% matka-ajossa oli n.7l/100km.Sitten vaihdoin termarit,vesipumpun,hihnat ja rullat,öljyt ja suotimet. Viikon ajaksi (2tankillista) kulutus laski selvästi eli n.0,8l/100km.Tuon huomaa selvästi kun autolla pääsi reilusti yli 1000km tankilla kun taas aiemmin on jo range ollut nollilla 1000km kohdalla.
Nyt kuitenkin auto jotenkin mennyt tehottomaksi alakierroksilla.Kulutus noussut viikossa 1,5l/100km eli nyt n.7,6-7,7l/100km aivan samassa ajossa kuin ennen. Talvirenkaat vaihtuivat välillä uusiin,muuten ei mitään ole tehty. Ei vikakoodeja. Auto on käyttäytynyt usrita kertoja aiemminkin samalla lailla kuin nyt eli alakierroksilla on jotenkin tukkoisen oloinen. Ei jaksa mennä isolla vaihtella vaan kaasupoljinta on painettava reippaasti(selvästi enemmän kuin normaalisti jolloin menee ihan vaan varpaan kärjellä painamalla). Kulutusmittarissa eron huomaa myös selvästi,suoralla ja tasaisella pätkällä koko ajan viisari tuppaa olemaan 10l/100km kohdalla kun normaalisti on siellä 4-6 välissä eikä ylämäessäkään nouse vakkari päällä kovin korkealle. Johtuen siitä että pedaalia joutuu nyt painamaan aika reippaasti tasaiseen etenemiseen heittää automaatti nyt koko ajan pienempää vaihdetta sisään. Sitten kun koneen kierrokset on >2000/min vetoa tuntuu olecan aivan normaalisti eli ahdin ainakin ahtaa. Ongelmana siis nuo alakierrokset ja sitä myöten tasaisessa matka-ajossa selvästi pompannut kulutus.
Itse en näistä mitään tiedä mutta tuli mieleen että voisiko kyse olla siitä että turbon johdinsiivet olisi jotenkin jumissa? Auto on vm. 2006. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Toinen kysymys vielä että paljonko saa dieselin koneen lämpö tasaisessa reippaamassa ajossa olla maksimissaan? Paljon on puhuttu dieselien kylmänäkäymisongelmista,joka omaanikin ennen termarien vaihtoa vaivasi mutta nyt tuntuu sitten yhtään reilummassa ajossa nostavan lämmöt likemmäs 100 astetta ja pari kertaa on mennyt hieman ylikin. Lämpö laskee heti kun kierrättä konetta hetken pienemmällä vaihteella. Järjestelmä ilmattu huolella,kabiiniin tulee lämmintä ja jäähdytin nesteen määrä pysynyt tarkalleen samassa nyt vaihdon jälkeen. Mainittakoon että tuo lähemmäs 100astetta on moottoritienopeuksissa,taajamassa lämpö on siinä 93-94astetta.
Olisko ilmamassamittari sitten antautunut, saisko siitä johdon vaikka nyppästyä irti alkuun ja kokeiltua onko eroa?E61 535d alkuunsa viritetty.
Comment
-
-
Originally posted by Mlatvala View PostEnpä oo ennen kuullu noin lämpimästä ekuuskympistä
Olisko ilmamassamittari sitten antautunut, saisko siitä johdon vaikka nyppästyä irti alkuun ja kokeiltua onko eroa?
Tuskin lämpöanturissakaan on vikaa kun toimii kuitenkin ihan "loogisesti".
Sitten vielä tuosta tehottomuudesta alakierroksilla. Eli autolla olen ajanut nyt n.80tkm. Useammman kerran aivan satunnaisesti on tuota tehottomuutta ollut joka sitten hävinnyt jossain vaiheessa,ei ehkä seuraavalla startilla mutta esim.seuraavana päivänä. Nyt sitten taas tällainen vaihde iski autolle päälle ja vaikuttaa jotenkin vielä hankalammalta kuin aiemmin. En tiedä mistä tuo kärry nyt veti herneet nenään,mutta toivottavasti taas leppyy muuutaman päivän sisällä. Onhan meillä ainakin paljon yhteistä aikaa päivittäin niin parempi päästä pian sopuun
Comment
-
-
Originally posted by Kiree äMMä View PostTosiaan aiemmin lämmöt oli 65ast. Nyt siellä 97-99ast. salavalikon mukaan kun vauhtia n.100-110km/h ja tuosta vielä vähän voi nousta kovemmassa vauhdissa ja ylämäessä. Mutta lämmöt käyttäytyy kuitenki niin että ne nousee siihen vähän 100 alle ja pysyy sitten siinä putkälläkin matkalla. Oisko mahd. että ois tullut väärä termari? En tajunnut katsoa sen lämpöarvoa kum KL-varaosista sen hain ja oli ihan samanlainen kuin paikallaan ollutkin.
Tuskin lämpöanturissakaan on vikaa kun toimii kuitenkin ihan "loogisesti".
Sitten vielä tuosta tehottomuudesta alakierroksilla. Eli autolla olen ajanut nyt n.80tkm. Useammman kerran aivan satunnaisesti on tuota tehottomuutta ollut joka sitten hävinnyt jossain vaiheessa,ei ehkä seuraavalla startilla mutta esim.seuraavana päivänä. Nyt sitten taas tällainen vaihde iski autolle päälle ja vaikuttaa jotenkin vielä hankalammalta kuin aiemmin. En tiedä mistä tuo kärry nyt veti herneet nenään,mutta toivottavasti taas leppyy muuutaman päivän sisällä. Onhan meillä ainakin paljon yhteistä aikaa päivittäin niin parempi päästä pian sopuun
Nyt kulutus on ollut 10 pinnassa, mutta ajo käytännössä koko ajan lyhyttä matkaa)Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Originally posted by Kiree äMMä View PostMitenkäs tuolle DPF-poltolle käy jos filtteri on mennyt aivan tukkoon(mikä on hyvinkin mahfollista kun on pitkään ajettu alilämpöisenä)? Meinaan että vaikuttaako polttofrekvenssiin mitenkään?Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Originally posted by syncro^^ View Postkiinankopion ostin ja jouduin pettymään, hajallahan se olialkuperäsen boschilaisen ostin ja pelittää hyvin
Mutta asiasta toiseen..
Auto on valittanut Active Steering Faulttia jo jonkun aikaa ja ratti on kierossa ajaessa. Joskus ennen on myös tullut tämä vika päälle kun kaveri jätti auton parkkiin renkaat linkussa, mutta silloin lähti vika pois rattia kääntelemällä ääriasentoon -metodilla. Nyt en saa vikaa pois millään joten olisikohan Steering angle sensor hajalla? Voikohan tuota tarkistaa millään?
Vika ilmeni sen jälkeen kun olin vaihtanut talvirenkaat autoon, sekä sisävalo jäi palamaan yöksi ja aamulla akku olikin melko tyhjä mutta lähti kuitenkin vielä käyntiin. En tiedä johtuisiko näistä sitten.
Comment
-
-
Originally posted by jermu View Postsekä sisävalo jäi palamaan yöksi ja aamulla akku olikin melko tyhjä mutta lähti kuitenkin vielä käyntiin. En tiedä johtuisiko näistä sitten.
Comment
-
-
Originally posted by JJtalo View PostItelläni sammuttaa sisävalot vaikka oven jättäisi auki, noin 10-20 minuutin päästä. Huomannut kun esim purkanut paneeleita peräkontista tai jotain vastaavaa värkännyt, että sammuttaa valot ja alkaa nukkumaan. Pitänyt tuota ihan järkevänä niin ei syö akkua vaikka ovi jäisi raolleen yön yli...
Comment
-
-
Originally posted by Mik@ View PostMulla kyllä sammuu nekin jollain aikaaSilloin huommannut kun laittanut aamulla virrat päälle niin syttyy uudelleen.
Elikkä tuo Active Steering Fault ei nyt sitten ainakaan huonosta akun latauksesta tullut päälle.
Comment
-
-
Originally posted by jermu View PostOliskohan ollut sitten niin että aamulla kun avannut ovet niin tämä karttavalo syttynyt uudelleen ja olen luullut että se on palanut koko yön
Elikkä tuo Active Steering Fault ei nyt sitten ainakaan huonosta akun latauksesta tullut päälle.
Ei tarvitse ohjauskulman olla pielessä paljonkaan, niin jonkun ajan päästä antaa steering angle sensor errorin koska kuvittelee anturivikka, eikä väärin säädettyä ratin keskikohtaa. Tuon nollaukseen ei välttämättä ratin kääntely enää auta, vaan pitää nollata vikakoodit pois.
Oikeaoppisesti tuo pitää kulmien säädössä tms olla jossain huoltomoodissa ja opettaa uusi keskikohta säädön jälkeen. Tuli huomattua omakohtaisesti asia tuossa taannoin. Merkkihuollon hinta (300+€) oli silti omaan korvaan vähän kohtuuton, onnistui tuo onneksi tutulla korjaamolla itse avustaen softahommissa.
Mutta onhan tuota sensoriakin kai hajonnut jonkun verran. Inpalla siitäkin näkee mitä arvoja näyttää.E39 M5 -01
Comment
-
-
Originally posted by -pekkis- View PostOnhan sulla ratti ollut suorassa ennen tätä ongelmaa? Eli ei ole käynyt missään nyrkkipajalla silmämääräisessä ratin suoristuksessa ennen aurauksen säätöä, raidetangon pään vaihtoa tms?
Ei tarvitse ohjauskulman olla pielessä paljonkaan, niin jonkun ajan päästä antaa steering angle sensor errorin koska kuvittelee anturivikka, eikä väärin säädettyä ratin keskikohtaa. Tuon nollaukseen ei välttämättä ratin kääntely enää auta, vaan pitää nollata vikakoodit pois.
Oikeaoppisesti tuo pitää kulmien säädössä tms olla jossain huoltomoodissa ja opettaa uusi keskikohta säädön jälkeen. Tuli huomattua omakohtaisesti asia tuossa taannoin. Merkkihuollon hinta (300+€) oli silti omaan korvaan vähän kohtuuton, onnistui tuo onneksi tutulla korjaamolla itse avustaen softahommissa.
Mutta onhan tuota sensoriakin kai hajonnut jonkun verran. Inpalla siitäkin näkee mitä arvoja näyttää.
Pitää varmaan viedä sitten merkkihuoltoon jos ei noita paikalliset korjaamot osaa sitten laittaa kuntoon.
Comment
-
-
Originally posted by jermu View PostJahas, selvishän se mistä vika tullut päälle. Juurikin näin että vaihdoin noin viikko ennen vian ilmenemistä raidetangon kuskin puolelle ja aurauskulma ei varmasti mennyt kohdalleen.
Pitää varmaan viedä sitten merkkihuoltoon jos ei noita paikalliset korjaamot osaa sitten laittaa kuntoon.E39 M5 -01
Comment
-
Comment