E60 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speed79
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 40
    • Päijät-häme

    Tuli ostettua tuossa 530Da -04:n ja kulutuksista ajattelin kysellä.

    Pari tankillista takana ja sen takia vertailu pohja aika vähissä mutta tuntuu että vie aika reilusti tuota soppaa.

    Esim. nyt lomamatkalla ja reilu puoli tankkia ajettu ja keskikulutus 12,4l. ensin siirtymää moottoritie ajoa 100km lautalle ja sitten 130km kohteeseen. Kohteessa reilu 100km ajoa lähinnä todella lyhyttä kaupunki ajoa about 1-3 kilometriä kerralla.

    Salavalikosta olen katsellut moottorilämpöjä kaupungissa n. 94c

    Ensimmäinen tankillinen meni aikalailla seka-ajoa paria 100km moottoritie ajoa lukuunottamatta ja keskikulutus oli 9,1 ajotietokoneen mukaan.

    Eli onko luvuissa jotain hämärää? Lisäys edelliseen kulkimeeseen e39 520d manuaaliin kuitenkin aika huomattava.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7551
      • Jyväshyvä

      Originally posted by viktor View Post
      Mites tuon E60 530D:n ilmaaminen hoituu termarin vaihdon jälkeen?
      ilmaa EGR termarista, siihähän on ilmausruuvi päällä ja on korkeimmassa kohtaa jäähdytysjärjestelmää...
      Toinen ilmausruuvi taitaa löytyä sieltä koneen kuskinpuolesesta jäähdytysletkusta, tosin näkyykö se ilman imusarjan irroitusta,
      sitä en nyt muista.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Mik@
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1413
        • Nurmes

        Originally posted by viktor View Post
        Oma on automaatti joten en osaa sanoa. Aika kallis pyörylä on, joskin painava joten kilohinta ei ihan mahdoton ole.. Peilillä pystyy tarkistamaan kunnon. Jos näkyy murtumaa tms kumissa niin tilaa joo suosiolla uusi.
        Uuteen sitten mukaan uudet kiinnityspultit ja hihnat vaihtaa kanssa samalla kätevästi
        Automaatti laatikolla se on mullakin. Luultavasti ainakin ko. kikkare ainakin hieman pehmennyt kun sitä saa hihnasta kiskomalla hieman liikkumaan. Ja muut hihnat tosiaan vois laittaa samalla vaihtoon.
        E61 520Da

        Comment

        • viktor
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1272
          • ...

          Originally posted by Speed79 View Post
          Tuli ostettua tuossa 530Da -04:n ja kulutuksista ajattelin kysellä.

          Pari tankillista takana ja sen takia vertailu pohja aika vähissä mutta tuntuu että vie aika reilusti tuota soppaa.

          Esim. nyt lomamatkalla ja reilu puoli tankkia ajettu ja keskikulutus 12,4l. ensin siirtymää moottoritie ajoa 100km lautalle ja sitten 130km kohteeseen. Kohteessa reilu 100km ajoa lähinnä todella lyhyttä kaupunki ajoa about 1-3 kilometriä kerralla.

          Salavalikosta olen katsellut moottorilämpöjä kaupungissa n. 94c

          Ensimmäinen tankillinen meni aikalailla seka-ajoa paria 100km moottoritie ajoa lukuunottamatta ja keskikulutus oli 9,1 ajotietokoneen mukaan.

          Eli onko luvuissa jotain hämärää? Lisäys edelliseen kulkimeeseen e39 520d manuaaliin kuitenkin aika huomattava.
          Onko kulutus todellinen vai pelkästään valikon?
          Kyllähän tämä E60 enemmän vie, mutta nuo kuulostaa kyllä viallisen auton lukemilta. Ennen pakosarjan repeämistä en omasta saanut edes rajulla kaasujalalla yli 10 kulutuksia, maantiellä on päässyt parhaimmillaan 6 ekoille desimaaleille. Keskikulutus mahdollisesti vuotavalla pakosarjalla ja viallisilla termareilla oli seka-ajossa sekin alle 9. Pakosarjan revettyä ei sitten alle 9 enää päässytkään, pahimmillaan hukkui melkeen 11.

          Kannattanee katsoa miten noessa koneen kylki on pakosarjan puolelta, sitten maf-testit jne livedatan luku. Jos autoa ei ole päivitetty niin sekin voi jeesata, ainakin laatikon toimintaan jolloin voinee myös kulutusta pienentää.
          ///M5
          "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            Originally posted by MajorDrake View Post
            ilmaa EGR termarista, siihähän on ilmausruuvi päällä ja on korkeimmassa kohtaa jäähdytysjärjestelmää...
            Toinen ilmausruuvi taitaa löytyä sieltä koneen kuskinpuolesesta jäähdytysletkusta, tosin näkyykö se ilman imusarjan irroitusta,
            sitä en nyt muista.
            Kiitos, näin muistelinkin lukeneeni. Vesiventtiilit varmaan sulkee sisäkierron, eli ei varmaankaan sieltä asti tyhjene?
            Kuskinpuolen letku näkyy nyt imusarja irti, muttei varmaankaan kiinni ollessa. Tosin mitään estettä ei ole siitä ilmata ennen imusarjan laittoa takaisin jos siinäkin ruuvi on.


            On kyllä melkoinen homma nyppiä irti tuota venttiilikoppaa. Melkeen jo sai pois, vielä joku paksu johtonippu roikottaa vastaan.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • viktor
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1272
              • ...

              Originally posted by Mik@ View Post
              Automaatti laatikolla se on mullakin. Luultavasti ainakin ko. kikkare ainakin hieman pehmennyt kun sitä saa hihnasta kiskomalla hieman liikkumaan. Ja muut hihnat tosiaan vois laittaa samalla vaihtoon.
              Voin huomenna kokeilla nykiä tuota uutta kun otan flektit jne pois edestä. Kattoo liikkuuko yhtään. Tosiaan vanha vähän viipotti koneen käydessä loppuvaiheessa. Harmi ettei huoltoliike silloin suositellut uutta dampperia, olisi säästänyt työn osuuden ja taksikuluja. Hommanahan tuon vaihto ei taida kummoinen olla, ammattilainen teki hiukan reilussa tunnissa tuon.
              Torx-hylsyt vaan tarvii pultteihin ja kenties jonkun ulosvetäjän.
              ///M5
              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

              Comment

              • Speed79
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 40
                • Päijät-häme

                Originally posted by viktor View Post
                Onko kulutus todellinen vai pelkästään valikon?
                Kyllähän tämä E60 enemmän vie, mutta nuo kuulostaa kyllä viallisen auton lukemilta. Ennen pakosarjan repeämistä en omasta saanut edes rajulla kaasujalalla yli 10 kulutuksia, maantiellä on päässyt parhaimmillaan 6 ekoille desimaaleille. Keskikulutus mahdollisesti vuotavalla pakosarjalla ja viallisilla termareilla oli seka-ajossa sekin alle 9. Pakosarjan revettyä ei sitten alle 9 enää päässytkään, pahimmillaan hukkui melkeen 11.

                Kannattanee katsoa miten noessa koneen kylki on pakosarjan puolelta, sitten maf-testit jne livedatan luku. Jos autoa ei ole päivitetty niin sekin voi jeesata, ainakin laatikon toimintaan jolloin voinee myös kulutusta pienentää.
                Kulutus on ajotietokoneesta katsottu, täytyykin katsoa tuo koneen kylki tiistaina samalla kun olen imusarjanläpät poistamassa. Mitenkäs tuo maf testataan, töpseli irti vaan ja ajelemaan? Onnistuuko livedatan luku inpalla tai bmw scanner 1.4.0:lla?

                Comment

                • syncro^^
                  BTCF Member
                  • Jan 2011
                  • 765
                  • Keski-Pohjanmaa, Räyrinki- Pohjois-Pohjanmaa Oulu

                  Originally posted by Speed79 View Post
                  Tuli ostettua tuossa 530Da -04:n ja kulutuksista ajattelin kysellä.

                  Pari tankillista takana ja sen takia vertailu pohja aika vähissä mutta tuntuu että vie aika reilusti tuota soppaa.

                  Esim. nyt lomamatkalla ja reilu puoli tankkia ajettu ja keskikulutus 12,4l. ensin siirtymää moottoritie ajoa 100km lautalle ja sitten 130km kohteeseen. Kohteessa reilu 100km ajoa lähinnä todella lyhyttä kaupunki ajoa about 1-3 kilometriä kerralla.

                  Salavalikosta olen katsellut moottorilämpöjä kaupungissa n. 94c

                  Ensimmäinen tankillinen meni aikalailla seka-ajoa paria 100km moottoritie ajoa lukuunottamatta ja keskikulutus oli 9,1 ajotietokoneen mukaan.

                  Eli onko luvuissa jotain hämärää? Lisäys edelliseen kulkimeeseen e39 520d manuaaliin kuitenkin aika huomattava.

                  itellä vie 7.0 - 7.5/l vaikka kuinka polkee kaasua :think tuossa sulla on tosiaan jtn vikaa
                  Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.

                  BMW G31 540D x-Drive
                  BMW F11 530DA -12

                  Ex:
                  BMW E61 535da individual -10 340/680nm
                  BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
                  BMW F30 320Da -12
                  Bmw E70 3.0DA -07
                  Bmw F10 525DA -10
                  Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    Originally posted by Speed79 View Post
                    Kulutus on ajotietokoneesta katsottu, täytyykin katsoa tuo koneen kylki tiistaina samalla kun olen imusarjanläpät poistamassa. Mitenkäs tuo maf testataan, töpseli irti vaan ja ajelemaan? Onnistuuko livedatan luku inpalla tai bmw scanner 1.4.0:lla?
                    Tossahan olisi jo purku puolivaiheessa jos imusarjaa irrotellaan..

                    Inpalla en itse ole livedataa lukenut, mutta täällä on topikki jossa on monenlaista juttua kyseisestä sovelluksesta. MAF:n kunnon näkee myös sieltä ymmärtääkseni.

                    Paljonko autollasi on ajettu? Se on aina hyvä tieto kun pohtii missäpäin vikaa voisi olla. Tuohon tapaukseen nyt pakosarja on aika luultava kohde, juurikin nostaa kulutuksia rankasti muttei juuri muuten näy, jollei ehjää ja täysitehoista ole päässyt hiljan ajamaan.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • Mik@
                      BTCF Member
                      • Jul 2010
                      • 1413
                      • Nurmes

                      6hp26

                      Laitetaan tämä vaikka tänne..
                      Eli auto e61 -04 530da ajettu:199tkm Automaattilaatikko: 6hp26

                      Toimii muuten normaalisti paitsi ilmeisesti laatikosta kuuluu tälläinen ääni/resointi: http://www.youtube.com/watch?v=UYSAO...layer_embedded
                      Videolla ääni näköjään vielä korostuu.

                      Ääni häviää jos vaihteen laittaa D tai R:lle tai nostaa kierrokset paikallaan yli 1100-1200rpm(ääni ei oikeastaan muutu kierrosten mukaan).
                      Ääni kuuluu jos vaihde N,P tai ilman kuormaa n.20km/h nopeudessa,eli kiihdyttää hiukan ja löysää kaasun.

                      Ääni hävisi jokin aika sitten kun vaihdatin laatikon öljyt. Mutta liekkö ollut sitten vain sattumaa kun ääni tuli takaisin n.2tkm öljyn vaihdon jälkeen.
                      Ja ääni ei hävinnyt aivan heti öljyn vaihdon jälkeen vaan n.20km:n ajelun jälkeen.

                      Vikakoodeja ei lootasta ole ja tosiaan vaihtaa ja auto toimii ihan normaalisti.
                      Ääni ainakin kuulostaa että tulisi laatikosta tai ehkä paremmin moottorin ja lootan välistä. Momentin muunnin??
                      Ääntä kuunneltu kyllä nosturilla.
                      Ääni ei ole muuttunut mihinkään suuntaan siitä kun se alkoin.

                      Alkaa tulemaan hulluksi tuon rallatuksen kanssa.
                      E61 520Da

                      Comment

                      • Speed79
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 40
                        • Päijät-häme

                        Originally posted by viktor View Post
                        Tossahan olisi jo purku puolivaiheessa jos imusarjaa irrotellaan..

                        Inpalla en itse ole livedataa lukenut, mutta täällä on topikki jossa on monenlaista juttua kyseisestä sovelluksesta. MAF:n kunnon näkee myös sieltä ymmärtääkseni.

                        Paljonko autollasi on ajettu? Se on aina hyvä tieto kun pohtii missäpäin vikaa voisi olla. Tuohon tapaukseen nyt pakosarja on aika luultava kohde, juurikin nostaa kulutuksia rankasti muttei juuri muuten näy, jollei ehjää ja täysitehoista ole päässyt hiljan ajamaan.
                        173tkm on mittarissa paikkansa pitävyydestä en tiedä tuotu saksasta 2007 silloin mittarissa 75tkm. Ajelin Pärnusta Tallinnaan tänään ja sillä matkalla keskikulutus 7,2l, keskinopeus 94km/h. hetkellistä kulutusta seurasin salavalikonkautta ajaessani ja näytti 5,8-7 litraa maantiellä mutta matkassa mukana molemmissa kaupungeissa ajoa joka nostaa keskikulutusta.

                        Autoon vaihdettu turbo 3000km sitten luulisi että pakosarjan halkeama olisi huomattu silloin. Seurailin myös lämpöjä matka-ajossa ja ne liikkui maantiellä 100km/h vaudissa 82-84 välillä onko ok? vai pitäisikö olla enemmän kun ulkona kuitenkin 24 lämmintä.

                        pdf vaihdettu 30tkm sitten joten sekään tuskin on tukossa?

                        Pers tuntuma on sellainen että maantie ajossa vie aikalailla ok mutta kaupunki pyörityksessä kulutus todella suurta....
                        Kävin kyllä koeajelemassa useampaakin 530da:ta kun tätä olin hankkimassa ja kaikki tuntui kyllä liikahtavan ihan samalla lailla kuin tämäkin yksilö.

                        Jos pakosarja on halki niin eikö se pitäisi kuulla koneen käydessä ja sille kierroksia paikallaan annettaessa, näin ainakin oli yhdessä omistamassani turbo nipponissa aikanaan.

                        Ebaystä tilasin tuollasen BMW scanner 1.4.0 laitteen jossa näemmä live data ominaisuus täytyy katsastaa sillä kun saapuu.
                        Last edited by Speed79; 07-08-2011, 16:09.

                        Comment

                        • Janne S
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 437
                          • Keminmaa

                          Originally posted by Mik@ View Post
                          Laitetaan tämä vaikka tänne..
                          Eli auto e61 -04 530da ajettu:199tkm Automaattilaatikko: 6hp26

                          Toimii muuten normaalisti paitsi ilmeisesti laatikosta kuuluu tälläinen ääni/resointi: http://www.youtube.com/watch?v=UYSAO...layer_embedded
                          Videolla ääni näköjään vielä korostuu.

                          Ääni häviää jos vaihteen laittaa D tai R:lle tai nostaa kierrokset paikallaan yli 1100-1200rpm(ääni ei oikeastaan muutu kierrosten mukaan).
                          Ääni kuuluu jos vaihde N,P tai ilman kuormaa n.20km/h nopeudessa,eli kiihdyttää hiukan ja löysää kaasun.

                          Ääni hävisi jokin aika sitten kun vaihdatin laatikon öljyt. Mutta liekkö ollut sitten vain sattumaa kun ääni tuli takaisin n.2tkm öljyn vaihdon jälkeen.
                          Ja ääni ei hävinnyt aivan heti öljyn vaihdon jälkeen vaan n.20km:n ajelun jälkeen.

                          Vikakoodeja ei lootasta ole ja tosiaan vaihtaa ja auto toimii ihan normaalisti.
                          Ääni ainakin kuulostaa että tulisi laatikosta tai ehkä paremmin moottorin ja lootan välistä. Momentin muunnin??
                          Ääntä kuunneltu kyllä nosturilla.
                          Ääni ei ole muuttunut mihinkään suuntaan siitä kun se alkoin.

                          Alkaa tulemaan hulluksi tuon rallatuksen kanssa.
                          Ootko satavarma että tuo tulee juuri lootasta, kuullostas äkkiseltä et joku alumiininen lämpösuoja räpättää runkoa vasten. Auto nosturille ja tutkimaan ennenkuin alat köyttä rasvaamaan. Korroosio syö nuo kiinnitysruuvien kohdat ajan myötä. edit.Olitkin jo tutkinut nosturilla.
                          Last edited by Janne S; 07-08-2011, 17:00.
                          ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            Originally posted by Mik@ View Post
                            Automaatti laatikolla se on mullakin. Luultavasti ainakin ko. kikkare ainakin hieman pehmennyt kun sitä saa hihnasta kiskomalla hieman liikkumaan. Ja muut hihnat tosiaan vois laittaa samalla vaihtoon.
                            Ei liiku tuo uusi sitten mihinkään. Ei edes kevyesti työkalulla väännättämällä. Kiertosuuntaan alkaa kone pyöriä ennen kun antaa joustoa.
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • viktor
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1272
                              • ...

                              Originally posted by Speed79 View Post
                              173tkm on mittarissa paikkansa pitävyydestä en tiedä tuotu saksasta 2007 silloin mittarissa 75tkm. Ajelin Pärnusta Tallinnaan tänään ja sillä matkalla keskikulutus 7,2l, keskinopeus 94km/h. hetkellistä kulutusta seurasin salavalikonkautta ajaessani ja näytti 5,8-7 litraa maantiellä mutta matkassa mukana molemmissa kaupungeissa ajoa joka nostaa keskikulutusta.

                              Autoon vaihdettu turbo 3000km sitten luulisi että pakosarjan halkeama olisi huomattu silloin. Seurailin myös lämpöjä matka-ajossa ja ne liikkui maantiellä 100km/h vaudissa 82-84 välillä onko ok? vai pitäisikö olla enemmän kun ulkona kuitenkin 24 lämmintä.

                              pdf vaihdettu 30tkm sitten joten sekään tuskin on tukossa?

                              Pers tuntuma on sellainen että maantie ajossa vie aikalailla ok mutta kaupunki pyörityksessä kulutus todella suurta....
                              Kävin kyllä koeajelemassa useampaakin 530da:ta kun tätä olin hankkimassa ja kaikki tuntui kyllä liikahtavan ihan samalla lailla kuin tämäkin yksilö.

                              Jos pakosarja on halki niin eikö se pitäisi kuulla koneen käydessä ja sille kierroksia paikallaan annettaessa, näin ainakin oli yhdessä omistamassani turbo nipponissa aikanaan.

                              Ebaystä tilasin tuollasen BMW scanner 1.4.0 laitteen jossa näemmä live data ominaisuus täytyy katsastaa sillä kun saapuu.
                              Pakosarjaremppa itsellä käynnissä, eikä ollut omassakaan laippa irti kun oli vahvistettua mallia, mutta komeat halkeamat löytyi joka pytyn välistä plus laipan "yläpuolelta". Ja melkosta savua lykkäsi noistakin jo. Yksikään halkeama ei ole leveydeltä yli 2mm. Eli voinee turbon vaihdossa jäädä huomaamattakin? Äänestä tuota ei huomannut, ainoastaan vilposella savutti konetilaan. Ilmeisesti lämpölaajeneminen painoi halkeamat koneen lämmetessä kiinni. Nyt jännittääkin onko tuo ainoa syy miksi kulutus on kasvanut ja alakierrokset on todella jähmeät. Vikakoodeja auto ei anna, mutta remppaa tehdessä on jo pari pientä ongelmaa löytynyt, kovettuneita letkuja revennyt jne.
                              Olipa pihi sakemanni käyttänyt mutteritkin uusiksi viime pakosarjan vaihdossa. Tulos 5 korkannutta pinnapulttia. Sai sentään takaisin, eli ei tullu kierteet mukana.
                              Turbo oli kuin uusi, ei väljää mihinkään päin.

                              Ja öljyinen oli tuo turbon imuputki aika lailla tuossakin. Kiinnihän se on vain painamalla. Nyt laitan vortex-mallin öljynerottimen, pitäisi vähentyä tuo öljyäminen.
                              ///M5
                              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                              Comment

                              • Mik@
                                BTCF Member
                                • Jul 2010
                                • 1413
                                • Nurmes

                                Originally posted by Janne S View Post
                                Ootko satavarma että tuo tulee juuri lootasta, kuullostas äkkiseltä et joku alumiininen lämpösuoja räpättää runkoa vasten. Auto nosturille ja tutkimaan ennenkuin alat köyttä rasvaamaan. Korroosio syö nuo kiinnitysruuvien kohdat ajan myötä. edit.Olitkin jo tutkinut nosturilla.
                                En oo 100 varma että mistä ääni tulee, mutta lähinnä se auton alla kuulostaa että laatikosta tulee. Mutta kyllä se minustakin kuulostaa enemmän siltä että joku ois irti. Ääni kun ei ole "vakio" eli muuttuu välillä ja ei muutu kierrosten mukaan. Siitä vois kuvitella ettei oo mikään pyörivä osa.

                                Ilmeisesti ei kovin monella ole samanlaista ongelmaa kun ei ole vastauksia tullut ulkomaan foorumeiltakaan.

                                Originally posted by viktor View Post
                                Ei liiku tuo uusi sitten mihinkään. Ei edes kevyesti työkalulla väännättämällä. Kiertosuuntaan alkaa kone pyöriä ennen kun antaa joustoa.
                                Joo kyllä mulla se on sit varmaan antaumassa kun liikkuu joitain millejä hihnasta vedettäessä.
                                Gp:llä pyörä oli n.350€ paljo lie marmorilla tarvikkeena tuskin tommosia on?

                                On nämä hyviä vehkeitä aina siihen asti kun kestää.
                                E61 520Da

                                Comment

                                Working...
                                X