Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takaluukun johtosarjat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    Originally posted by HTK12 View Post
    Juottaminen on kotimekaanikolle se paras vaihtoehto. Oikeaan paikkaan ja oikein tehty juotos kestää kyllä auton iän.
    Absoluuttisesti juuri näin! Isäukkoni on tehnyt 45 vuotisen uran autosahkömekaanikkona ja siitä viimeiset 30 vuotta alan yrittäjänä. Opetti minulle jo 5 vuotiaana että ainoa hyväksyttävä autoliitos on asianmukaisesti tinattu/suojattu liitos. Tämän viisauden kanssa ei ole koskaan tullut vielä yhtään ongelmaa. Sen sijaan muiden räpeltäjien tekemien liitinpohjaisten jatkoliitoksien korjaamisessa on kyllä tienattu vuosikymmenien saatossa pitkä rivi euroja...

    Toki sen verran täsmennän, että tinatun liitoksen tapauksessa liitoskohtaan ei saa kohdistua mekaanista taivuttelua.
    Last edited by JKK; 01-06-2016, 10:56.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by JKK View Post
      Toki sen verran täsmennän, että tinatun liitoksen tapauksessa liitoskohtaan ei saa kohdistua mekaanista taivuttelua.
      Joo tätä juuri tarkoitin tuolla oikealla paikalla. Se tinattu kohta tai ihan heti sen vierestäkään ei saisi tulla taivutusta.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        Originally posted by HTK12 View Post
        Joo tätä juuri tarkoitin tuolla oikealla paikalla. Se tinattu kohta tai ihan heti sen vierestäkään ei saisi tulla taivutusta.
        Luukun päässä ei ole ongelmaa,
        kajarin taakse olen tehnyt liitokset siten että kontilta tulevat vedetään kumista läpi ja jatkokset tehdään väpivientikumin etupuolelle,
        karvat juotetaan yhteen siten että johdot lähtee samana suuntana,
        kutistesukkaa päälle ja lopuksi johtonippu vielä teipataan siten että johdot eivät pääse elämän juotosten kohdalta. Koko nippu liikkuu kun kontti avataan...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Torppa
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 291
          • Vihti

          Tänään askartelin sencomin sarjan paikalleen molemmille puolille. Siistit silikonijohdot ja numeroinnit. Antennipiuhan korjasin sekä myös pissapojan letkun uusin.

          Samalla selvisi, että takalasin aukaisukytkin on rikki myöskin. Korjaus kaiketi onnistui ihan hyvin. Keskuslukitus ei pelaa enää kaukosäätimestä(edes läheltä), ja radio kanavat ei pelaa edelleenkään vaikka tuli uusi antennipiuhakin katkenneen tilalle.

          Oletan että nyt se antennivahvistin sanoi sopparinsa irti. Täytyy varaosa autosta kokeilla kun joutaa.

          Eihän oikean ja vasemman puoleisilla saman värisillä johdoilla ole merkitystä minkä mihinkin? Jäin siihen uskoon että ne ovat maa piuhoja. Väriltään ruskeita oikealla ja vasemmalla valkoruskeita jos en ihan huti muista
          ------------------------------------------------
          Entiset:
          E61 535D M-sport 11/-05
          E61 535D M-sport 12/-04
          E46 330D Touring 11/-03
          E36 325i Coupe 8/-92
          E30 318i Coupe -89

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            Muistaakseni vain oikeanpuolimmaisessa kiskossa (joka menee takaluukulle, ei lasille) on merkitystä kytkeekö samanväriset oikeisiin karvoihin,
            harmaa-keltaisia taisi olla kaksi tai kolme ko. kourussa iästä ja varustelusta riippuen, osa on rekisterikilvenvaloille ja yksi on takalukun avauskytkimelle (luukussa olevaan), jos ne kytkee väärin niin luukku ei aukea luukun kahvasta vaan rekisterikilvenvalot vain himmenee. Joten kannattaa kokeilla ennenkuin pistää lopullisesti kasaan, yleensä itse jätän nuo viimeisimmiksi,
            pyörittelen käsin yhteen piuhat ja sen jälkeen pistän akunkengän hetkeksi paikalleen ja testaan että toimii... Muut piuhat on jo siinä vaiheessa pistetty kuntoon.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Torppa
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 291
              • Vihti

              Täytynee pähkäillä asiaa.

              Aikasemmin ennen korjailuja autocom näytti radion vikakoodeissa antennivahvistimen virran syötössä häikkää. Nyt en koodeja radiolla nähnyt, mutta en myöskään saanut antenniin yhteyttä ollenkaan.

              Ja siis nämä kolme ruskeaa meni lasille joista yksi jarruvalolle, toinen antennivahvistimen leveään liittimeen ja toinen pienempään liittimeen
              ------------------------------------------------
              Entiset:
              E61 535D M-sport 11/-05
              E61 535D M-sport 12/-04
              E46 330D Touring 11/-03
              E36 325i Coupe 8/-92
              E30 318i Coupe -89

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7527
                • Jyväshyvä

                En minä ole koskaan nähnyt vikakoodeja antenninvahvistimeen liittyen vaikka vahvistin on ollut irti tai rikki tai piuhat poikki...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Torppa
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 291
                  • Vihti

                  Hittokun en tallentanut mihinkään muistiin. Radioantenni - virransyöttö diipadaapa. Mutta se nyt ei ollutkaan pointtina tässä, huomenna täytyy toisella osalla kokeilla.

                  Mikäli joku saa wds käytettyä niin mua kiinnostaisi kytkis tonne takapäähän saada
                  ------------------------------------------------
                  Entiset:
                  E61 535D M-sport 11/-05
                  E61 535D M-sport 12/-04
                  E46 330D Touring 11/-03
                  E36 325i Coupe 8/-92
                  E30 318i Coupe -89

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    Originally posted by Torppa View Post
                    Hittokun en tallentanut mihinkään muistiin. Radioantenni - virransyöttö diipadaapa. Mutta se nyt ei ollutkaan pointtina tässä, huomenna täytyy toisella osalla kokeilla.

                    Mikäli joku saa wds käytettyä niin mua kiinnostaisi kytkis tonne takapäähän saada
                    Asenna itselle virtuaalikoneeseen WDS? Sitten olisi aina käytettävissä. Siitä on kuitenkin melkoisesti hyötyä, jos näitä harrastelee.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Torppa
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 291
                      • Vihti

                      Täytynee varmaan asennella.
                      Iltapuuhasteluksi vaihtelin toisen antennivahvistimen, varmasti toimivasta autosta, kappas, radio alkoi kuulua!

                      Sitten mittasin että jännitettä tulee sekä maa vahvistimelle ja sulakkeet ovat kunnossa.

                      Mulffin virtapiuhan ja antenni johdon(?)nykäsin irti, kontista.

                      Vaihdoin myös toisen takalasin sekä lasin lipan jossa joku antenni

                      Koitin parittaa avaimia- tuloksetta.

                      Vinkkejä?
                      ------------------------------------------------
                      Entiset:
                      E61 535D M-sport 11/-05
                      E61 535D M-sport 12/-04
                      E46 330D Touring 11/-03
                      E36 325i Coupe 8/-92
                      E30 318i Coupe -89

                      Comment

                      • maru82
                        Newbiemmer
                        • Oct 2015
                        • 9
                        • Vaasa

                        E61 2004 radion kuuluvuusongelma

                        Moikka

                        Auto on E61 2005 ja tappelen tässä radion kuuluvuusongelman kanssa. Seuraavat asiat tarkastettu:
                        - Antennivahvistin OK (heitetty ristiin kaverin autosta)
                        - Oikealla puolella olevaan lattakaapeliliittimeen tulee juuri samat jänniteet (12V ja 4V) kuten kaverin autossa
                        - FM kaapeli mitattu ottamalla irti molemmat päät. Tässä olen vähän epävarma,koska ns. kuuma karva yhdisti, mutta suojamaasta en saanut mitään lukemaa (kuuman karvan ympärillä), onko tämä OK?

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7527
                          • Jyväshyvä

                          Kyllä sen koksin ulkokarvat pitäisi olla yhteydessä päästä toiseen...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • maru82
                            Newbiemmer
                            • Oct 2015
                            • 9
                            • Vaasa

                            Koksin mittaus

                            Moikka

                            Kiitos tiedosta. Mitä lukemia tuo koaksiaali tulisi näyttää ja miten sen toimivuutta parhaiten mittaa?

                            Comment

                            • ekaBMW
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 441
                              • Oulu

                              Yleimittarilla neljä mittausta kertoo aika paljon
                              - keskilangan vastus kaapelin päästä päähän
                              - suojavaipan vastus kaapelin päästä päähän
                              - keskilangan ja suojavaipan välinen vastus antennin päästä
                              - keskilangan ja suojavaipan välinen vastus radion päästä.
                              Kaksi ensimmäistä mittausta pitäisi nolla. Kaapelin pituudesta ja paksuudesta riippuen vastusta on aina pikkuisen. Minulla ei ole kokemusta kuinka lähelle nollaa näissä päästään.
                              Kaksi viimeistä pitäisi olla ääretön.

                              Koska tuolla kulkee RF signaalia niin yleismittari ei kerro kaikkea. RF signaali käyttäytyy eri tavalla kuin esim tasajännite. Esim viallinen suojavaippa saattaa heikentää signaalia eikä välttämättä näy yleismittarissa. Ei ehkä tässä relevanttia mutta esim liian tiukalle taivutettu kaapeli voi vioittaa suojavaippaa. RF kaapeleille ilmoitetaan impedanssiksi esim 50 tai 75 ohmia. Tuo ohmimäärä on nimen omaan RF signaalille ja eri asia kuin yleismittarilla mitattu ohmimäärä. RF mittausten tekemiseen ei taida olla "kotilaitteita".

                              Muistelen nähneeni INPAssa tai DISissä että pro radion tapauksessa voidaan valita kumpaa antennia käytetään. Tuo kokeilu voisi kertoa jotain ongelmasta jos pro radio. Pro radion tunnistaa siitä että asemia ei tarvitse koskaan etsiä käsin vaan alueella kuuluvien asemien lista päivittyy näytölle "automaattisesti"
                              F11 530d xDrive 09/16
                              Ex E60 530d xDrive A 10/08
                              Ex E60 520dA 09/08 liisari
                              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                              Ex Opel Kadett 1.6 -89

                              Comment

                              • maru82
                                Newbiemmer
                                • Oct 2015
                                • 9
                                • Vaasa

                                Koaksiaalikaapeli poikki

                                Avasin tänään kourun missä koaksiaalikaapeli menee ja siellähän oli koaksiaalikaapelin suojavaippa poikki
                                Vihdoin ja viimein löytyi vika.

                                Miten tuota kannattaa nyt sitten lähteä korjaamaan? Pystyykö jatkamaan kaapelia kaiutintilassa ja jos pystyy niin mitä liittimiä tarvitsee koko korjausoperaatioon?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎