memebuy23buy

E61 takaluukun johtosarjat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    Originally posted by heifetz View Post
    Tyhmä kysymys, mutta miten kesällä voi testata toimiiko takalasinlämmitin? Lämpeneekö niin paljon että sen tuntee kun koskee kädellä?
    Laita viileällä sadekelillä märkä koira (tai vaikka sitten märkiä pyyhkeitä, jos ei oo koiraa) peräkonttiin vartiksi, niin että auto ei ole käynnissä. Vetää lasin kyllä niin paksuun huuruun, että voi hyvin testata lämmittimen. Lämmitin päälle ja heti alkaa rantujen kohdalta lasi selkenemään.

    Huomasin tuon oman auton remontin jälkeen, että alkoi takalasi lämmetä huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin kuin ennen. Oli kai siinä vanhassa paksussa johdossa vielä muutama säie ehjänä, niin eipä ihmekään.

    Madfexxin korjauspajan hinnoittelun paikkansa pitävyyttä odottelen kanssa mielenkiinnolla, jos hommasta kuitinkin saa. Oulussa sain "parhaat tarjoukset" alk. ~700 euroa. En nyt tietenkään ihan joka paikasta kysynytkään ja osalla paikoista ei ollut mielenkiintoa ottaa moista hommaa. Sitte piti rohkaistua tekemään itse, vaikka vähän pelottavalta se tuntui, koska en paljo sähköstä ymmärrä eikä ole kokemusta sähkötöiden teosta. Sitten piti vielä päättää toteutustapakin, kun olin päättänyt korjauksen itse tehdä rajallisilla taidoillani.
    Last edited by Ha2; 30-06-2015, 13:14.
    E61 525d LCI

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1424

      Originally posted by Ha2 View Post
      Laita viileällä sadekelillä märkä koira (tai vaikka sitten märkiä pyyhhkeitä, jos ei oo koiraa) peräkonttiin vartiksi, niin että auto ei ole käynnissä. Vetää lasin kyllä niin paksuun huuruun, että voi hyvin testata lämmittimen. Lämmitin päälle ja heti alkaa rantujen kohdalta lasi selkenemään.

      Huomasin tuon oman auton remontin jälkeen, että alkoi takalasi lämmetä huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin kuin ennen. Oli kai siinä vanhassa paksussa johdossa vielä muutama säie ehjänä, niin eipä ihmekään.

      Madfexxin korjauspajan hinnoittelun paikkansa pitävyyttä odottelen kanssa mielenkiinnolla, jos hommasta kuitinkin saa. Oulussa sain "parhaat tarjoukset" alk. ~700 euroa. En nyt tietenkään ihan joka paikasta kysynytkään ja osalla paikoista ei ollut mielenkiintoa ottaa moista hommaa. Sitte piti rohkaistua tekemään itse, vaikka vähän pelottavalta se tuntui, koska en paljo sähköstä ymmärrä eikä ole kokemusta sähkötöiden teosta. Sitten piti vielä päättää toteutustapakin, kun olin päättänyt korjauksen itse tehdä rajallisilla taidoillani.
      Meillä takalasin huono lämpeneminen todettiin viime talvena. Pääkaupunkiseudulla kustannukset on kans korjattuna luokkaa 700 ja uudet pihat asennettuna vajaan tonnin. Itse jo uhraisi lomapäivän niin ohjeilla ja korjaus-sarjalla säästäis kyllä hyvin.
      e39 M54B22 manual
      Polestar2 LRDM -21
      Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

      Comment

      • Madfexx
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3646
        • Lempäälä

        Originally posted by Ha2 View Post
        Madfexxin korjauspajan hinnoittelun paikkansa pitävyyttä odottelen kanssa mielenkiinnolla, jos hommasta kuitinkin saa. Oulussa sain "parhaat tarjoukset" alk. ~700 euroa. En nyt tietenkään ihan joka paikasta kysynytkään ja osalla paikoista ei ollut mielenkiintoa ottaa moista hommaa. Sitte piti rohkaistua tekemään itse, vaikka vähän pelottavalta se tuntui, koska en paljo sähköstä ymmärrä eikä ole kokemusta sähkötöiden teosta. Sitten piti vielä päättää toteutustapakin, kun olin päättänyt korjauksen itse tehdä rajallisilla taidoillani.
        Itse kyselin hintaa kolmesta paikasta tuon lisäksi. Tampereen Autosähkö arvioi hinnaksi noin 2000e käyttäen BWM:n alkuperäisiä korjausjohtoja Marmoritiskiltä hinta oli noin 1300e osineen ja Bemareihin Tampereen seudulla erikoistunut Benkara-auto kertoi korjauksen hinnaksi houkuttelevat 300e, mutta kertoivat myös tekevänsä korjauksen ilman lisäjohtoja vain liittämällä johdot yhteen. Ei kuulostanut kovin hyvältä, vaikka vakuuttivatkin tehneensä kyseisellä tavalla jo usemman vuoden ilman ongelmia

        Harkitsin jo noiden piuhojen korjaamista itse, mutta tuo M-Motorsin tarjous oli niin houkutteleva, että neuvoin isäukkoa katsomaan ensin sen kortin.
        Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
        Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

        Comment

        • Mannekiini
          Newbiemmer
          • Mar 2015
          • 2
          • Kokkola

          Omasta autossa on kauko-ohjaus pimeänä, ja radio kuuluu todella heikosti väliin ei ollenkaan. Onko vahvistin tässä tapauksessa pimeänä vai kaapeli poikki.

          Voiko tuon antenni vahvistimen kuntoa todeta mitenkään.

          Missä kourussa menee kauko-ohjaukseen liittyvät piuhat? Vai korjaantuuko se samalla anteeni kaapelin korjauksella?

          Ihmettelin että miks kaapelisarjassa(Sencom) jonka tilasin on 2kpl antenni kaapelia, ei siellä ollu kun yhdelle paikka.
          Last edited by Mannekiini; 03-07-2015, 18:01.

          Comment

          • melli
            Bimmer Rookie
            • May 2015
            • 147
            • Pori

            Ihan samat ongelmat kuin Mannekiinilla, tilasin eilen johtoja mutta aloitin purkuhommat jo tänään. Takalasi ei mun autossa auennut ja koitin saada sitä lukkoa käsin auki, täällä on hyvä kuva lukosta:

            E61 Touring Discussion - How to Open Tailgate Window (with no power) - In common with many people, my Tailgate Window button does nothing, and the window refuses to open. Definately not a fuse, and I have destroyed the button to get to the wires ... nothing (I have a new button to fit once the window opens)but still...


            Eli tuohon punaisella ympyröidyssä kohdassa näkyvään pienempään reikään pitäisi saada törkättyä jotain ja sitten liikutettua sen verran mitä on tilaa (ei siis työntää sisään vaan vääntää vapaan tilan suuntaan). Oli vaan sen verran jäykkä, ettei onnistunut minulta, onneksi lasin kytkimen johtimet oikosulkemalla luukku aukesi.

            Tämä auto oli jo kerran laitettu ainakin vasemmalta puolelta, pitää tutkailla kunnolla ajan kanssa kaikki johdot.

            Takaluukku oli muuten ylhäältä kauttaaltaan ruosteessa... prkele. Ja aivan pölyssä vielä antennivahvistimen ympäriltä, itse vahvistin ei näyttänyt kastuneelta. Huomenna lisää ihmettelyä.

            Jaa niin, vielä varoitus: kontin verhoilun ruuveja avatessani tiputin yhden ruuvin ja eikös se aikansa pompittuaan pudonnut luukun lukon syövereihin. Näin jossain kuvassa tuon aukon peitettynä, näin jälkikäteen voin todeta että hyvä idea.
            E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

            Comment

            • heifetz
              Bimmer Fanatic
              • May 2015
              • 429
              • Finland

              Onko auto alle 12v? Jos luukku ruosteessa niin koritakuu on vielä voimassa. Hyvässä lykyssä saat ilmatteeksi kokonaan uuden luukun?
              Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
              Ex. E81 118d LCI Bluewater

              Comment

              • melli
                Bimmer Rookie
                • May 2015
                • 147
                • Pori

                2004-mallia on, eli sen perusteella voisi mennäkin. Luin tuosta takuusta jostain aiemminkin ja varmaan sitä voisi käydä näyttämässä.

                Kävin eilen iltasella vielä purkamassa ja oli väärää tietoa tuosta ruosteesta: se onkin takalasi eikä luukku. Takaspoilerin alla oleva pelti on siis kauttaaltaan kuplinut; väänsinpä yhden niistä lasin kiinnityspulteistakin poikki kun otin ylös meneviä johtoja auki kun oli niin ruosteessa.

                Muut johdot olivat ulospäin ehjiä, mutta oikealta antennivahvistimelle meneviä oli neljä katkennut.
                E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                Comment

                • Aski
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2013
                  • 93
                  • Finland

                  Originally posted by teppo_h View Post
                  Itse takalasin lukollehan menee piuhat jotka löytyy tuosta:


                  Eli 4 johtoa menee sille takalasin lukolle vasemman puoleisesta kourusta.

                  edit: niin ja sorry, ku ajattelin aikasemmin tämän kysymyksen niin että mitkä piuhat menee sille takalasin mikrokytkimelle...siitä ei oo kirjallista infoa meikällä.
                  Huomenta,

                  Mikä ero on takalasin lukolla ja takalasin mikrokytkimellä? "Korjasin" nimittäin johdot kouruista 1-3 (4 tein jo aikaisemmin) ja nyt ei takalasi aukea. Takalasille menevän johdon kourusta liikkuu useampaa tietoa, myös kourua 4 on englanninkielisellä forumilla ehdotettu mutta ei voine pitää paikkaansa, kun siihen en tällä kertaa koskenut. Jos menee 1-kourussa, niin sitten pääsee johtoihin vielä käsiksi kun itse luukku kuitenkin toimii.

                  Sulakkeet 59 ja 63 katsoin ja näyttivät ehjiltä, miinusnapa oli turnauksen ajan irti.

                  Kellään mitään vinkkejä?

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7551
                    • Jyväshyvä

                    Takalasille menee molemmat sisemmät kourut.

                    Vasemmalla (kuskin puolella) menee antennin kaapeli,
                    Takalasin lämmityksen maa ja pissapojan letku.

                    Oikealta menee antenninvahvistimen piuhat, yleensä 3-4 kpl,
                    takalasin aukaisukytkimen piuhat 2 kpl,
                    lisäjarruvalon piuhat 2 kpl (nämä haaroittuu omaan liittimeensä).

                    Jos kytkin on ehjä ja lasi ei aukea, olet yhdistänyt ruskeat piuhat väärin,
                    niitä on 2-3 kpl ko. nipussa (riippuen menikö 3 vai 4 piuhaa antenninvahvistimelle).

                    Tai vaihtoehtoisesti takalsian lukon aukaisupihuhat on kytketty väärin.
                    Ne menee muistaakseni oikeanpuoleisimmasta kourusta.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Aski
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2013
                      • 93
                      • Finland

                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      Takalasille menee molemmat sisemmät kourut.

                      Vasemmalla (kuskin puolella) menee antennin kaapeli,
                      Takalasin lämmityksen maa ja pissapojan letku.

                      Oikealta menee antenninvahvistimen piuhat, yleensä 3-4 kpl,
                      takalasin aukaisukytkimen piuhat 2 kpl,
                      lisäjarruvalon piuhat 2 kpl (nämä haaroittuu omaan liittimeensä).

                      Jos kytkin on ehjä ja lasi ei aukea, olet yhdistänyt ruskeat piuhat väärin,
                      niitä on 2-3 kpl ko. nipussa (riippuen menikö 3 vai 4 piuhaa antenninvahvistimelle).

                      Tai vaihtoehtoisesti takalsian lukon aukaisupihuhat on kytketty väärin.
                      Ne menee muistaakseni oikeanpuoleisimmasta kourusta.
                      Vedin tuon 3-kourun johdot liittimineen kajarin aukosta sisälle ja vaihdoin vain kaksi rikkimennyttä jotoa, yksitellen. Toki tuonkin olen voinut sössiä mutta epäilisin, ettei ole mennyt ristiin. Avata tuo jokatapauksessa täytyy. Lisäjarruvalo ja kaukosäädin toimii kuitenkin normaalisti.

                      Mutta miten saan takalasin avattua ja pääsen 3-kouruun käsiksi, jos takalasille saakka ei tule virtaa? Antennivahvistimelle meneviä liittimiäkään ei tietty pääse tarkastamaan, kun spoileria ei pois.

                      4-kouruun (oikeanpuoleisimpaan) en tässä yhteydessä koskenut ollenkaan.
                      Last edited by Aski; 07-07-2015, 10:25.

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        Jos Askin auton viaksi paljastuu rikkinäinen lasinaukaisunappi ts. mikrokytkin, niin mulla on yksi toimivana pois vaihdettu käytetty osa. Kokeilin norjata aikanaan lasin aukeamattomuuta uudella mikrokytkimellä mutta vika oli oikeasti johtosarjoissa.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • Aski
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2013
                          • 93
                          • Finland

                          Originally posted by Ha2 View Post
                          Jos Askin auton viaksi paljastuu rikkinäinen lasinaukaisunappi ts. mikrokytkin, niin mulla on yksi toimivana pois vaihdettu käytetty osa. Kokeilin norjata aikanaan lasin aukeamattomuuta uudella mikrokytkimellä mutta vika oli oikeasti johtosarjoissa.
                          Kiitos tarjouksesta. Olisi vaan aika sattuma, jos olisi samaan aikaan lauennut.

                          Comment

                          • Aski
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2013
                            • 93
                            • Finland

                            Originally posted by Aski View Post
                            Vedin tuon 3-kourun johdot liittimineen kajarin aukosta sisälle ja vaihdoin vain kaksi rikkimennyttä jotoa, yksitellen. Toki tuonkin olen voinut sössiä mutta epäilisin, ettei ole mennyt ristiin. Avata tuo jokatapauksessa täytyy. Lisäjarruvalo ja kaukosäädin toimii kuitenkin normaalisti.

                            Mutta miten saan takalasin avattua ja pääsen 3-kouruun käsiksi, jos takalasille saakka ei tule virtaa? Antennivahvistimelle meneviä liittimiäkään ei tietty pääse tarkastamaan, kun spoileria ei pois.

                            4-kouruun (oikeanpuoleisimpaan) en tässä yhteydessä koskenut ollenkaan.

                            Nyt sain takalasin auki tämän ohjeen avulla http://www.btcf.fi/forum/showthread....erhoilu&page=2 postaus 17. Ja mm. Majorikin oli aiheesta kirjoittanut. Lisäksi löysin tällaisia kuvia 5-series forumilta.

                            Kaikki liittimet oli kunnolla kiinni antennivahvistimessa. Ei muu auta, kun avata 3-kouru uudestaan ja katsoa nuo ruskeat jodot. Ilmeisesti kyseessä siis tuo liitin, jolle menee ainoastaan kaksi ruskeaa johtoa?
                            Attached Files
                            Last edited by Aski; 07-07-2015, 13:19.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7551
                              • Jyväshyvä

                              Koita nyt kuitenniin ensiksi oikosulkea tuosta liittimestä ne piuhat.
                              Jos ei aukea, tällöin tiedät että onko vika piuhassa vai kytkimessä.
                              Oikosulje piuha myös suoraan maahan, jos aukeaa,
                              maadoituspiuha (kokoruskea) on poikki / kytketty väärin.
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • Aski
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2013
                                • 93
                                • Finland

                                Originally posted by MajorDrake View Post
                                Koita nyt kuitenniin ensiksi oikosulkea tuosta liittimestä ne piuhat.
                                Jos ei aukea, tällöin tiedät että onko vika piuhassa vai kytkimessä.
                                Oikosulje piuha myös suoraan maahan, jos aukeaa,
                                maadoituspiuha (kokoruskea) on poikki / kytketty väärin.
                                Kuinka tuo oikari tehdään? Siitä monasti puhutaan mutta ei ole mulle auennut.

                                Ehdin jo kourun avata enkä ollut ruskeita piuhoja pätkinyt. Eli olisiko tuo mikrokytkin sitten kuitenkin kärvähtänyt, kun kiinnitin miinus (-) -navan takaisin akkuun?
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X