Kunhan pohja on aito zf niin se on tärkeämpää. Öljyn puolesta laatikko toimii melkein millä vain synteettisellä dexron 3 öljyllä - jos sen vaihtaa tarpeeksi tiheään.
-jos vain vaihtaa osan öljystä niin on toki hyvä laittaa samaa tavaraa mitä aikaisempikin on.
Tänään tuli vaihdettua öljyt ja eBayn sarjassa oli ZF orkkis öljypohja. Öljyä meni n.6 litraa sisälle ja pitää sanoa et kannatti vaihtaa. Muuttu laatikon toiminta paremmaksi eikä enää minkäänlaista kierrosten heijausta yms. Vaihtaa täsmällisesti eikä luistoa.
Vaihdoin siis vain osan öljyistä. Ei huuhtelua.
Tänään tuli vaihdettua öljyt ja eBayn sarjassa oli ZF orkkis öljypohja. Öljyä meni n.6 litraa sisälle ja pitää sanoa et kannatti vaihtaa. Muuttu laatikon toiminta paremmaksi eikä enää minkäänlaista kierrosten heijausta yms. Vaihtaa täsmällisesti eikä luistoa.
Vaihdoin siis vain osan öljyistä. Ei huuhtelua.
No mitäs järkeä tuossa oli? Vaihdatko moottoriöljyistäkin vain 50%....
Nonini, tuli soitto Ylämaalta,
auto käy ja kukkuu, laatikko ei luista,
vähän kulmiakasta on ajo (adaptaatioiden nollaus ja sopeutusajo edessä),
vaihtoivat vanhasta laatikosta pelkän "älyn" uuteen laatikkoon
ja vaihteet menivät samantien päälle...
Kuvia ei ole kun luulin että vasta huomenna tekevät tuon,
voin ottaa vanhasta laatikosta kuvat jos eivät vielä pistäneet sitä "kasaan".
Böntti, käyppä fläshäämässä vielä tuohon laatikkoon softat ohikulkiessasi...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Nonini, tuli soitto Ylämaalta,
auto käy ja kukkuu, laatikko ei luista,
vähän kulmiakasta on ajo (adaptaatioiden nollaus ja sopeutusajo edessä),
vaihtoivat vanhasta laatikosta pelkän "älyn" uuteen laatikkoon
ja vaihteet menivät samantien päälle...
Kuvia ei ole kun luulin että vasta huomenna tekevät tuon,
voin ottaa vanhasta laatikosta kuvat jos eivät vielä pistäneet sitä "kasaan".
Böntti, käyppä fläshäämässä vielä tuohon laatikkoon softat ohikulkiessasi...
Minäpä käyn. Ajelen Ouluun 17.10. ja takas 19.10., kumpikin päivä käy.
-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Luisti mm. 3-vaihteella voimaakkaasti kiihdyttäessä,
vaihde lopenlopen pomppasi pois päältä ja meni vikatilaan,
vikakoodina
EGS 420411 Gear-ratio monitoring in fixed gear, clutch B, disrupted
EGS 420321 Gear-ratio monitoring during gearsift 2->x,
EGS 420341 Gear-ratio monitoring during gearsift 4->x
Laakkosen kustannusarvio (joka maksoi 303€ sis. ½ litran öljynlisäyksen, hinta vaivaiset 76€ litra):
Vaihtolaatikko 7960 + muut osat 50€ + työ 903 € + ohjelmointi 150€.
Ja GW ei mahdollinen...
Vähän sylettää että tehdas ei tule millään tapaa vastaan n. 3 vuotiaassa ja 147 tkm ajetussa autossa...
Vaihtolaatikko B-osana töineen ja uusine öljyineen/öljypohjineen n. 3500€... Muutaman satasen olis säästänyt jos heti olis älynnyt siirtää ecun vanhasta laatikosta.
Ja kyseessä siis F11 530xDTA 2011 ja 8HP laatikolla...
Vaihtoehtona olis ollut laatikon venttiilipyödän ja turbiinin korjaus, ne olis maksaneet n. 2 k€ mutta siltikin laatikossa olisi voinut olla sama vika joten en ottanut riskiä...
Allekirjoittaneelle jää siis turbiini ja venttilipyötä (sekä tietysti koko laatikko) jos jolla kulla tulee saman tyyppistä ongelmaa,
voin vaihtaa osia niin selviää että oliko vikaa em. osissa vaiko itse laatikossa...
Esim Recro sanoi että näin uusiin ei oikein saa osia, muuten auto olisi viety sinne jos esim. 3 k€ olis tullut remppa laatikkoon...
Tilavuus on sen 8.5 litraa joten tuonne vaihtui ~70% ;-)
Mutta olet oikeassa, oikea tapa on vaihtaa huuhtelemalla
jolloin öljyä tosin menee se 1.5-2 kertainen määrä...
Kyllä oikea tapa olisi vaihtaa huuhtelemalla.
Tuli huomattua että vaihtamalla sen mitä normaalisti ulos valuu, paranee laatikon toiminta
ja ehkä sitä lifetimea tuli muutama kymppitonni lisää...
Ainakin 270tkm ajetut orkkis öljyt oli aika ehtoo puolella hajun ja näön perusteella..
Toki nyt voi taas ajatella että uutta paskaa lähtee kiertoon yms.
Katsotaan miten pelaa ja kestää.
Luisti mm. 3-vaihteella voimaakkaasti kiihdyttäessä,
vaihde lopenlopen pomppasi pois päältä ja meni vikatilaan,
vikakoodina
EGS 420411 Gear-ratio monitoring in fixed gear, clutch B, disrupted
EGS 420321 Gear-ratio monitoring during gearsift 2->x,
EGS 420341 Gear-ratio monitoring during gearsift 4->x
Laakkosen kustannusarvio (joka maksoi 303€ sis. ½ litran öljynlisäyksen, hinta vaivaiset 76€ litra):
Vaihtolaatikko 7960 + muut osat 50€ + työ 903 € + ohjelmointi 150€.
Ja GW ei mahdollinen...
Vähän sylettää että tehdas ei tule millään tapaa vastaan n. 3 vuotiaassa ja 147 tkm ajetussa autossa...
Vaihtolaatikko B-osana töineen ja uusine öljyineen/öljypohjineen n. 3500€... Muutaman satasen olis säästänyt jos heti olis älynnyt siirtää ecun vanhasta laatikosta.
Ja kyseessä siis F11 530xDTA 2011 ja 8HP laatikolla...
Vaihtoehtona olis ollut laatikon venttiilipyödän ja turbiinin korjaus, ne olis maksaneet n. 2 k€ mutta siltikin laatikossa olisi voinut olla sama vika joten en ottanut riskiä...
Allekirjoittaneelle jää siis turbiini ja venttilipyötä (sekä tietysti koko laatikko) jos jolla kulla tulee saman tyyppistä ongelmaa,
voin vaihtaa osia niin selviää että oliko vikaa em. osissa vaiko itse laatikossa...
Esim Recro sanoi että näin uusiin ei oikein saa osia, muuten auto olisi viety sinne jos esim. 3 k€ olis tullut remppa laatikkoon...
Aikas mielenkiintoista tosiaan ettei tehdas tullut vastaan...
Selvisikö koskaan mistä vika johtui? Valmistusvika/tyyppivika vai mikä?
Todella hurjalta tuntuu että kolme vuotta vanha laatikko niin sökönä että vaihtamaan joutuu...ei kauheasti lisää luottamusta tuohon 8hp lootaan...
Todella hurjalta tuntuu että kolme vuotta vanha laatikko niin sökönä että vaihtamaan joutuu...ei kauheasti lisää luottamusta tuohon 8hp lootaan...
Ikävä juttu kaiken kaikkiaan...
Niin no, en netistä löytänyt yhtään vastaavaa tapausta,
Recrolla oli muutama tiedossa, tosin ei tietoa mikä niissä oli vikana.
Autoja on jo kuitenkin aika iso määrä liikenteessä kun ko. laatikolla on myyty autoja jo 4 vuotta joten ei vissiin mistään tyyppiviasta ole kyse.
Tosin on noita 520d:n yhteydessä hajonnut ainakin taksikäytössä mutta eipä taksiessa ole laatikot kestäneet oikein milloinkaan
ja ko. mallissa on heikompi versio laatikosta.
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Lupaavat, että öljyt vaihtuvat 100%:sesti. Suodatintahan tuossa ei vaihdeta, mut kai senkin saa vaihdettua jos tuohon puhdistukseen ei luota.
Miten niin uutta ja mullistavaa? Ko. tavalla on öljyjä vaihdettu laatikkoon jo vajaa 10 vuotta (ts. huuhtelemalla), vai onko siinä mullistavaa että on hommattu joku ökykallis kone sitä varten?
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Miten niin uutta ja mullistavaa? Ko. tavalla on öljyjä vaihdettu laatikkoon jo vajaa 10 vuotta (ts. huuhtelemalla), vai onko siinä mullistavaa että on hommattu joku ökykallis kone sitä varten?
Taas on markkinoija / toimittaja otsikoinut vanhan asian "uutena". Automaattivaihteistojen huuhteluöljynvaihtajia on ollut olemassa niin kauan kuin vaihteistojakin, joihinkin uudempiin versioihin (lue: jo 80 luvulta alkaen) sai /saa myös pesevän lisäaineen kiertoon ja niin että öljy lisäaineeineen kiertää laitteen omien suodattimein kautta. Jos ei pohjaa irroiteta niin likaa jää silti magneetteihi nja suodattimeen, ja vaikkakaan se ei sieltä mihinkään enää kulkeudu huonontaa lika magneettien ja suodattimen tehoa (magneettien ollessa "täynnä" magneettikenttä heikkenee, suodattimen läpivirtaus heikkenee sen tukkeutuessa).
Automaattiöljy itsessäänkin on varsin pesevää joten yleensä automaattikorjaamoilla ei ole pesevää lisäainetta huuhteluvaihtojen yhteydessä käytetty. Normaalisti avattu laatikko on aika lailla puhdas, mitään loppuun kuluneita pakkoja tai varsinaisia vikoja minkäänlainen öljynvaihto kun ei missään tapauksessa korjaa...
Vaihtolaitteet sinänsä eivät ole edes ökykalliita ja niitä on käytänössä jokaisella enemmän automaattien kanssa työskentelevillä pajoilla.
Itsekin hankin sellaisen ensi vuodelle harrastemielessä, koska kiinnostusta myös on laatikkokorjauksiakin tehdä silloin tällöin että pysyy tekniikassa mukana siltäkin osin.
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
Comment