memebuy23buy

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TommiT
    replied
    Kiitoksia erittäin hyvästä selonteosta.

    Jahka tässä muilta harrastuksilta kerkeää täytyy omastakin koslasta vaihtaa ne alipaineletkut ja tarkastaa että kaikki pelaa kuten kuuluu. Hieman vaan hankala kun ei ole mitään varmasti toimivaa vertailukohtaa enkä ole koskaan ajanut muiden vastaavilla autoilla. Samaan syssyyn on kyllä tehtävä se ahtimen imuputken modaus mikä oli tässä ketjussa aiemmin. Mukavia tuollaiset ilmaiset viritykset mitkä ei vaadi kun hieman työtä.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    No, jos jotain kirjoittaisin näiden tuplaturbojen toiminnasta ja periaatteista.
    Ensin kyllä ajattelin, etten kirjoita aiheesta mitään, mutta ehken tämä nyt kuitenkin auttaa toisiakin ymmärtämään sitä toimintaa, kun kalusto alkaa vanhimmasta päästä olla siinä iässä, että varmaan täytyy kohta jo jotain tehdä.

    Tässä bemarin systeemissähän on kyse toiminnasta, jossa pienemmän ahtimen homma on herättää suurempi ja tehdä pakokaasun vastapainetta kierrätyksen tarpeisiin.
    Kun tämä tarve on ohi, siirtyy pakokaasu lähes kokonaan kulkemaan suuremman ahtimen kautta.
    Pikkuahdin kuitenkin pyörii koko ajan siinä "mukana", jotta se olisi heti, viiveettä valmis hommiin, kun sen vuoro taas tulee.
    Vaihto noin kolmessa tonnissa.
    Moottorin ahto/pakopaine suhde on parhaimmillaan, kun pikkuahdin on juuri saatu syrjään.
    Suuren ahtimen hommana on antaa paljon tehoa.

    Systeemiin kuuluu kolme alipaine läppää, joilla ahtoilman ja pakokaasujen virtausta säätelemällä tehdään kulloinkin haluttu ahtopaine.

    Läppien toiminnasta

    Hukkaportti
    Hoitaa ainoastaan, ettei max ahtopaine ylity.
    Ei muuta

    Ahtopuolen läppä
    Sillä on vain yksi tärkeä tehtävä siinä tilanteessa kun suurempi ei vielä ole herännyt ja kaikki ahto tehdään pikkuisella.
    Läppä estää ahtopaineen pääsemisen takaisin suureen turboon, se pakottaa kaiken ilman moottoria kohden.
    Kun suurempi herää, läppä aukeaa kokonaan.

    Pakopuolen läppä
    Säätää koko systeemin toimintaa.
    Ohjelmassa on muutama kartta, jotka säätelee tätä vaihtoa pienemmältä suuremmalle.
    Kun läpän avautumista helpotetaan, lisääntyy viive, ahtimien toiminta rauhoittuu.
    Kun läpän avautumista kiritään, muuttuu käytös agressiivisemmaksi ja pakopaineeseen tulee piikki alas. Kaasupolkimen vaste muuttuu paremmaksi.
    Läppä aukeaa löysällä jousella, moottorin käydessä tieten pakokaasut auttaa.
    Läppä vedetään kiinni alipaineella.



    Tässä oli toiminta yksinkertaistetusti.
    Tai näin minä näen tilanteen.

    Häiriötilanteen kannalta mielestäni oleellisinta on ensin varmistua että hukkaportti sekä ahtoläppä varmasti sulkeutuvat.
    Pakopuolen läppää voi säätää mitään purkamatta.
    Pakoläppää aukaistaan säätämällä vipua kellon tangossa alaspäin ja kiritään siirtämällä ylöspäin.
    Paras kohta löytyy helpoiten säätämällä ensin niin alas, että herääminen siirtyy kahteen tonniin ja siitä sitten kirimällä.
    Säätö on ensin "laiska", mutta parhaalla kohdallansa erittäin tarkka.
    Last edited by tuikku; 19-01-2016, 19:42.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Sulla on tieten tehotavoite niin korkealla, minulle riittää hyvin yksi pumppu.
    Kunhan nyt saisi sitten sillä toimimaan kunnolla.
    Ja suuttimet tuosta loppuu ihan pikimmiten, vaan jos kuitenkin sen viissatasen selättäisi.
    Akselia ja kevättä tässä ootellaan, tekisi jo mieli päästä asvaltille kokeilemaan.

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Tosiaan ollaan suunniteltu tuohon pumppu ongelmaan ratkaisua. Tarkoitus on toteuttaa tuo kapasiteetin kasvattaminen tuplapumpuilla. Tuollaiselle nokanpäähän käyvälle pumpulle on todella näppärä paikka alipainepumpun tilalla. Suutinputken vedon tarvitsee olla vain noin 10cm, ja kun EGR coolerin heittää kuikkaan on tuossa ihan hyvin tilaa.

    Vielä selvitettäviä asioita toki löytyy. Tuo railipumppu ottaa kierroksilla aika reilusti voimaa joka välittyy jakoketjun kautta. Tämä on oikeastaan isoin murhe tässä sijoituspaikassa. Adapterointiin tarvitsee koneistaa kaksi osaa.
    Jos pumpun laittaa jonnekkin muualle, tarvitaan ainakin muutama hihnapyörä, kannatinrauta sekä kiristin. Ja ahdastahan tuolla on.

    Tässä toki piisaisi pienempituottoinenkin pumppu. 70+110 pumput on yhdessä ehken aavistuksen ylimitoitettuja...

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Volvossa tosiaan on 110R pumppuja. Joko rataspumpulla tai ilman. Tuossa ei ole kartiota akselin päässä vaan veto tulee nokan päässä olevasta lovesta.

    Eilen noita pumppuja taas suunniteltiin.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Se hammaspyöräpumppu siinä lisänä on hyvä, sillä saa tarvittaessa kätevästi lisää pumpun sisäistä painetta, joka parantaa mäntien täytöstä.
    Minun käsitykseni mukaan hyvin siinä on sille tilaa

    Epsanjan porukka ei vastannut, laitan akselin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti työstettäväksi.
    Pumpunvaihtoa en ole hylännyt, jos joku tietää paikan, niin voin "malliksi" tilata, ei kait tarvi olla samasta autostakaan, kunhan käy.

    Kukaan ei varmaan ole yrittänyt naitattaa bemarin pumpun alumiinista kiinnitysosaa ja jonkun isomman pumpun rautaista pumppuosaa ?
    Tuntuisi, ettei noita ole kovin monella mallilla tehty. Vaikkapa vanhemmassa D5 Volvossa olisi iso pumppu.

    Leave a comment:


  • AiM
    replied
    Originally posted by ///THe View Post
    Lcissä on alunperin r70 ja niihinhän on päivitetty prelci r90 pumppuja. Eli r110 passannee myös.
    Jos akseli vaan oikeanmittainen (=riittävän pitkä) ja oikeanlaisella kierteellä/kartiolla, niin sopiihan se R110 sinne. Lisänähän tuossa -789S loppuisessa mallissa, joita R110 pumput aina on, on tuo hammaspyöräpumppu -sitä en muista kuinka ahdasta tuon kohdalla konehuoneessa on, mutta tuskin se tekemätön paikka on jos muuten sopii.

    Oletettavasti ensimmäinen joka tuollaisen hankkii, raportoi sopivuudesta.

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Originally posted by celkku View Post
    Onkos tälläinen vanhemman mallin 110 pumppu suoraan sopiva piezo malliseen? / Onko tuohon uudempaan moottoriin mitään bolt on päivitystä pumpun osalta?
    Lcissä on alunperin r70 ja niihinhän on päivitetty prelci r90 pumppuja. Eli r110 passannee myös.

    Leave a comment:


  • celkku
    replied
    Onkos tälläinen vanhemman mallin 110 pumppu suoraan sopiva piezo malliseen? / Onko tuohon uudempaan moottoriin mitään bolt on päivitystä pumpun osalta?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by hatemi View Post
    Minä taas ymmärsin Boschin osanumerohausta että tuo 95 pumppu on korvannut sen vanhemman 110 pumpun.
    Minä en enää tiedä, mitä ymmärrän ja mitä en, mutta sellaisen vanhemman mallisen 110,n kuva tuossa on, mutta onko sillä kuvalla merkitystä tässä ...

    No, jospa se kohta selviäisi, kuuklekääntäjällä kirjeen tekaisin, niin että varmaan pikapuoliin on puukkomiehet oven takana, tai ainakin käräjälappu tulossa.

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Minä taas ymmärsin Boschin osanumerohausta että tuo 95 pumppu on korvannut sen vanhemman 110 pumpun.

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Hintahan on kohdallansa.
    Minäpä yritän tilata, katotaan miten käy ...

    Eiköhän tuo muutaman päivän sisään selviä.
    Taitaa tuohon hintaa tarvia lähettää vaihtopumppu tilalle. Tulee lähes 200€ lisähintaa ilman vaihtopumppua. Minä olen kanssa kysellyt paristakin eri suuntaa. Pistetään infoa jos tärppää.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Hintahan on kohdallansa.
    Minäpä yritän tilata, katotaan miten käy ...

    Eiköhän tuo muutaman päivän sisään selviä.

    Leave a comment:


  • lurkki3
    replied
    Originally posted by elreino View Post
    http://www.inyecciondieselgallardo.c...445010026.html

    alpinan pumppua 041 r95 ei enää saa
    siihen on korvaava 026 r110
    Niinpä näyttäs olevan��

    Leave a comment:


  • elreino
    replied


    alpinan pumppua 041 r95 ei enää saa
    siihen on korvaava 026 r110

    Leave a comment:

Working...
X