E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JP-76
    replied
    Onkohan pre-lci e9x:ssä samat alipainesäätimet kuin pre-lci e6x:ssä?

    Mulla olis hyllyssä 1 ehjä alipainesäädin e9x:stä, ton vois saada testiin jos ei halua uutta huvikseen ostaa. Oli muistaakseni aika tyyriitä...

    Leave a comment:


  • ///THe
    replied
    Omassa on havaittavissa toisinaan vastaavan tuntuista ongelmaa, että ilma ei ohjautuisi pienemmälle ahtimelle kaikissa tilanteissa halutulla tavalla. Useimmiten juurikin, jos heti alhaalta kiskasee suurella kaasunavauksella...

    Ihmetellyt tässä pari viikkoa muutenkin, kun kulutus lukemat olleet normiajossa nousussa. Eilen sitten lävähti vikavalot päälle ja tuo tasan 2 vuotta vanha ilmamassamittari näyttää tulleen tiensä päähän. Actual value reilusti yli halutun/seilasi rankasti jo tyhjäkäynnillä pikaiseen INPAlla katsottuna. Kaasuun aavistuksen hipaisee normi liikkeellelähdössä, niin kulutusmittari heti tapissa. Polttoainesuodatimesta oli kanssa tullut vikakoodi joten vaihdetaan sekin samalla. Sekin muuten ollut vajaa 2vuotta/45tkm paikoillaan.

    Toivottavasti tässä saisi itsekkin pikaiseen nuo muut vaivat selätettyä ja ahtimet työn alle... Nythän siellä näyttää muuten tulevan vääntöä/tehoja ylärekisteriin asti jo mukavasti. Katsotaanhan vielä pumppumodin anti ja kuinka se vielä parantaa käyriä kierroksilla.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Johonkin tuollaiseen alipainevuotoon uskon itsekkin.
    Niin kuin itse mittaamastani käyrästä näkee, niin kun sopivan "varovasti" kierrosten mukaan kaasua lisää, niin kaikki toimii ok.
    Mielestäni tämä sulkee pois varsinaisen läppävian ja siirtää sen säätöpuolelle.
    Alipaine sen verran varmaan notkahtaa, kun pieniltä kierroksilta kaasu äkkiä painetaan pohjaan, että jonkun vioittuneen alipaine venttiilin takia tuo ohjaushässäkkä menee hetkeksi sekaisin - en tiedä.
    Täytyy tutkailla.

    ... Mutta tärkeämpää on nyt saada syöttöjä lissää.
    Jotta pääsen uutta ahdinta rankaisemaan - mitäpä on ahtimeksi ruvennu.
    Savua on nyt aivan liian vähän dieseliksi, asiaan pitää suhtautua sen vaatimalla vakavuudella ja mitä pikimmiten ja voimavaroja säästämättä pyrkiä korjaamaan tilanne oikealle mallille.
    Eipä kuitenkaan ennen Joulua taida keritä paljoa tapahtua.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Ei ole tyhmä kysymys.
    Autossani on ostohetkestä alkaen ollut pikkuahtimen toiminnassa vikaa, jota en ole saanut, enkä voinut ratkaista, kun tämä on ollut koko ajan pukeilla.
    Muistelen että jossain 535d:ssä oli foorumilla pitkään etsitty vika - aivan tää threadi se oli: KLIK. eli pikkuahtimen turbine control valve murtunut eikä sulkeutunutkaan enää tiiviisti.

    Olisiko mahdollista että jossain olisi vuotoa vastaavassa vaikeasti havaittavassa paikassa?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Oli tie sulana, niin päätin yrittää tuolla omalla systematikallakin.
    Ihmeen hyvin nastarenkailla onnistui, vaikka kolmio vilkkuikin.
    Kun ei heti polkaise aivan pohjaan poljinta, niin alavääntö on ihan "normaali".
    Kierroslukutieto tässä ei ole ihan oikein, kun takaset pyöri tyhjää ja mittausnappi oli eturenkaassa, mutta teho näyttää tulevan lähemmäksi, kun aavistinkaan, ilmeisesti auto kiihtyy käytännössä lähes "normaalisti", vaikka takarenkaat vähän luistaakin.
    Viitisen sataa kierrosta näyttäisi ero olevan, rullilla luulisin olevan oikein.



    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Ei ole tyhmä kysymys.
    Autossani on ostohetkestä alkaen ollut pikkuahtimen toiminnassa vikaa, jota en ole saanut, enkä voinut ratkaista, kun tämä on ollut koko ajan pukeilla.
    Jotta pikkuahtimen vaikeudet eivät vaikuttaisi isolla saatavaan tehoon, on kaasu polkaistu pohjaan 2500rpm kohdalla.
    Penkittäjä hiukan ymmärsi väärin ohjeeni asiasta, mutta hyvä näin, tulipahan selväksi, että teho tulee isolla ahtimella.
    Ajossa tilanne ei ole näin mustavalkoinen, vaan puutteita toiminnassa ei oikeastaan huomaakkaan enää, mutten kuitenkaan halunnut niitä aaltoja tähän lappuun.
    Kunnossa olevassa ahtimen ohjauksessa kaikki pelaa "kuten vakiossakin".
    Omaani olen tilannut nyt ne alipaineventtiilit uudet, jos ei sekään auta, niin uusin kellotkin, luulisi tuon viimeistään alkavan pelaamaan, kun kaikki on uusittu.
    Pikkuahdin on itsessään ehjä, mutta jos pienillä kierroksilla kaasu vaan polkaistaan pohjaan, pyrkii alipainejärjestelmä pikkuahtimen syrjään - syytä en ole vielä löytänyt, vika ei ole ahtimessa vaan tässä ohjauksessa.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Tyhmä kysymys mutta kysympä kuitenkin.
    Vääntökäyrän mukaan 2502rpm kohdassa vääntöä on noin 200nm mikä kuulostaa melko vähältä. Varsinkin jos käyrä vielä laskee tuosta 1500-2500rpm alueelle alemmas. Vakiossa muistaakseni 1500-2500 välillä jo 400+nm vääntö käytössä.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    .
    Eipä tuo nyt tuosta noin 480hv,stä muuksi muutu.
    Vanhuksen pumppu ei vaan kykene.
    - Uusi on jo tilattu.


    Leave a comment:


  • done
    replied
    Maukkaat lukemat, mitäs oli pyöräteho kun moottorilla 480hv?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by hatemi View Post
    Veikkaisin että ruiskutusjärjetelmä on se joka sen huipputehon kierrosluvun näissä määrää. Toki iso ahdin auttaa, mutta kun se ruisku venyy ja venyy niin huipputehon kierrokset tippuvat.

    Hienot lukemat on vanhuksesta irronnut. Mutta ymmärrän hyvin että tuo pieni ero tavoitteeseen jää kaivelemaan.
    Olen samaa mieltä.
    Kun ruiskutusjärjestelmästä halutaan "viimeinenkin tippa" käyttöön, niin polttoaineen määränsäädin on silloin aivan selällään auki eikä ruiskutuspaine pysy halutussa siitä huolimatta.
    Toiselta kantilta ajatellen säädin ei enään siinä tilanteessa säädä mitään, vaan järjestelmästä tulee painetta ja polttoainetta sen verran kun tulee.
    Teho ja kierrosluku on silloin tänä päivänä tätä ja huomenna tuota, miten sattuu taivaan merkit osumaan kohdilleen.
    Heittoa tulee varmaan normaalia enemmän.
    No, olen kuitenkin koettanut nyt justeerata syötön siihen kohti, missä paine vielä juuri ja juuri toteutuu, jospa sillä olisi myönteisiä vaikutuksia tehoonkin.
    Tulee, mitä tulee.

    Kuitenkin, pienenä heikkouden osoituksena, tilasin ebay`stä toisen pumpun, johon hiotutan akselin nokkaan pikkuisen lisää iskunpituutta ja saan sitä kautta pumppuun tuottoja.
    Tämä nyt kyllä sotii sitä alkuperäistä ajatustani vastaan että vakiolla ruiskutusjärjestelmällä mennään, mutta mutta, tähän kohti tätä on vähän vaikea lopettaa ...
    Ahtimessa on varoja, samoin voimansiirrossa ja pikkuisen suuttimissakin - ja kun minun on lisäksi niin vaikeaa antaa periksi, niin vielä tämmöinen muutos tulee, huolimatta siitä, millaiseksi vakiopumpulla lopputulos muodostuu.

    Leave a comment:


  • hatemi
    replied
    Veikkaisin että ruiskutusjärjetelmä on se joka sen huipputehon kierrosluvun näissä määrää. Toki iso ahdin auttaa, mutta kun se ruisku venyy ja venyy niin huipputehon kierrokset tippuvat.

    Hienot lukemat on vanhuksesta irronnut. Mutta ymmärrän hyvin että tuo pieni ero tavoitteeseen jää kaivelemaan.

    Leave a comment:


  • AiM
    replied
    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Kelin ollessa täällä kehitysalueella harrastuskelvoton, kävin päiväseltään Kokkolan autohuollon penkissä puimuria rääkkäämässä.
    Noin 480hv oli parhaat vedot.
    Korkeapainepumpusta vaan nyt loppuu teho, railpaine ei pysy enää halutussa.

    Lappuja ei ole, kun työ on kesken, loppusäädön jälkeen sitten.
    Tuleeko uudellakin ahtimella maksimiteho tuossa 3500-3800rpm välillä ja putoaa useamman kymmenen hevosvoimaa kun päästään 4500rpm vai onko veto-aluetta saatu venytettyä tuonne kulun kannalta oleelliselle alueelle?

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by tommi_n View Post
    Minkä ...
    No on kysymystä kysymyksen perään.
    Olen ihan tarkoituksella kertonut jotain ja jotain olen jättänyt kertomatta.
    ProTurbo päättää itse, mitä kertoo aiheesta, mutta kovin toivoisin, etteivät.

    Ei ole pakko lukea, eikä ole pakko uskoa, ei ole pakko ostaa, eikä ole pakko tehdä samalla lailla.
    Voi vapaasti ideoida aivan itse omat ahdinmuutoksensa ja olla sitten aivan hiljaa, eikä kertoa kellekkään mitään.
    Olisi ihan hienoa, että joku toinenkin sijoittaisi rahojaan oman autonsa särkemiseen ja testailuun eri kokoonpanoilla ...
    Tiettyjen asioiden apinointia en halua tehdä ollenkaan liian helpoksi toisille.
    Tavalliselle käyttäjälle ylivoimaisesti tärkein tieto on, että toimiiko, vaiko eikö ja että minkälaatuisista osista on kasattu ja mihin tehoon suunnilleen riittää.
    Tässä ahdinmuutoksessa on billettisiipeä lukuunottamatta käytetty vain alkuperäisiä osia, sillä on ainakin pyritty laatuun ja toimintavarmuuteen.
    Siipikokojen valinnassa on ajateltu sitä ~500hv teholuokkaa, toistaiseksi testit on tukeneet tätä, harmi vaan kun vanhus ei jaksa punnertaa ahdinta rajoille asti, arvokas tieto olisi sekin.

    Leave a comment:


  • tuikku
    replied
    Originally posted by -rik View Post
    Missä vaiheessa tuo katalysaattori alkaa ahdistamaan? Näissä uudemmissa piezo malleissahan yleensä poistetaan myös se dpf:n yhteydessä, vaihtamalla hengittävämpi downpipe kokonaisuudessaan. Mietin vain sitä, että etkö edelliseen sinkku turboonkin teettänyt sen?

    Vanhalle rönttämersulle alkaa kyllä vähä tuoksahtaan kun katin poistaa, mutta se ei liene ainakaan tässä projektissa olennaista.
    En tiedä, en ole kokeillut, enkä tiedä kenenkään muunkaan, johon voisin luottaa, niin kokeilleen.

    Yksiahdinmallissa on hiukan eri juttu, iso daunpaippi vaikuttaa vaikkapa heräämiseen positiivisesti.
    Tuplaturbo herää ihan riittävästi, eikä siinä ole putkessa samankaltaisia kuristuksia.

    Leave a comment:


  • -rik
    replied
    Missä vaiheessa tuo katalysaattori alkaa ahdistamaan? Näissä uudemmissa piezo malleissahan yleensä poistetaan myös se dpf:n yhteydessä, vaihtamalla hengittävämpi downpipe kokonaisuudessaan. Mietin vain sitä, että etkö edelliseen sinkku turboonkin teettänyt sen?

    Vanhalle rönttämersulle alkaa kyllä vähä tuoksahtaan kun katin poistaa, mutta se ei liene ainakaan tässä projektissa olennaista.

    Leave a comment:

Working...
X