E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axel Gardan
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 22
    • Kanta-Häme

    #301
    Tämä siis aikoinaan testattu, ja avautuu kyllä ok.
    Em. tavalla modattu siis on ollut jo yhdessä autossa käytössä, ja toimii edelleen, ainakin lämmintä tulee.
    Eilen asennettu toinen kappale samanlaista modia.

    Ajattelin jos joku muukin uskaltaisi kokeilla/ näperrellä, niin saisi enemmän selvyyttä toimiiko todella näin.
    Nytkään en tiedä miten hyvin termari oikeasti toimii n. 50 tkm jälkeen, mutta koppi lämpiää edelleen hyvin, ja auto ei keitä. Se riittää tässä vaiheessa.

    Tosiaan pelkän termarikotelon jäykistäminen ei ollut parannus missään suhteessa, yhtä huono toiminta edelleen.

    Merkitkin kaivettu, modatut yksilöt kaikki behriä.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7551
      • Jyväshyvä

      #302
      Oleellista on tietysti modaamisen jälkeen testata että se termari toimii eli kokeilla liki kiehuvassa vedessä että termari aukeaa... Ettei tule liikaa lyhennettyä tappia...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1336
        • Tornio

        #303
        Originally posted by Axel Gardan View Post
        Liittyen aikaisempaan postiini, ja viitaten tähän edellä kirjoitettuun.

        En väitä etteikö vahapatruunan ominaisuuksien muuttumisella olisi osuutta termostaatin toiminnan muuttumiseen.

        Tarkistin asian vielä aiemmin viritellyistä termareista (jotka siis olleet koekäytössä kahdessa samanlaisessa autossa), ja itseasiassa omatekoisesti vahvistettu termarin runko ei muuttunut sen paremmaksi kuin muut, pitkällä aikavälillä.
        Sen sijaan evo2-modattu termari toimii edellenkin, n. 50tkm:n jälkeen.

        Tässä versiossa venttiilin metallista karaa lyhennettiin hiomalla, n. 2-3mm. Ei muuta muutosta.
        Samalla alkuperäisen (toimivan) 88 asteen sijaan termari muutettu/ mitattu arvoon 90 astetta.

        Tänään asennetaan seuraava vastaavasti modattu, ehkä joskus selviää oliko kyseessä vain onnekas sattuma.
        Tuli tätäkin metallikaran lyhennystä kokeiltua jo VALMIIKSI rikkinäisiin termareihin.
        Muistaakseni n.4mm sorvissa tuli eniten tuota tappia lyhennettyä.
        Ei mitään vaikutusta se vahapatruuna elementti jaksaa lyhyelläkin karalla työntää kevyesti auki jousivoimaa vasten termarin lautasen joka estää sen kylmän vedenpääsyn vesipumpun imupuolelle.
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • Axel Gardan
          Newbiemmer
          • Apr 2012
          • 22
          • Kanta-Häme

          #304
          Et kokeillut lyhentää uuden termarin karaa?
          Saatiin se behr n.3mm lyhennyksellä avautumaan tasan 90asteessa.
          Vakioarvo oli tasan se 88 mikä pitikin.

          Se vahvistettu termostaattikotelo oli vanha, johon vaihdettiin uudesta pelkkä termostaatti. (en vaan raskinut riskeerata uutta koteloa). Se siis tyhjä arpa.

          Alkaa vaan jo vähän väsyttämään tämä lämpöongelma, ja tuota yhtä nyt edelleen toimivaa modattua ei oikein voi yleistää yhtään mihinkään. Tuntuu ne puheiden mukaan toimivan ihan vakiotkin täysin moitteetta muutamilla.
          Meillä ei vaan ole sattunut kolmeen rotiskoon yhtä hyvä tuuri. (X5, 530, 530)

          Comment

          • Vinki
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1048
            • Seinäjoki

            #305
            Varmaan jo monessa paikassa esillä, mutta en vaan sattunut nyt löytämään, eli; miten sen salavalikon saa auki/ miten noita moottorinlämpöjä pääsee katselemaan? Viime talvena vaihdoin febi bilsteinin päätermarin, ja egr:n termarin, oliskohan nyt sitten se vaihdin sökönä, tai sitten jompikumpi jo vaihdetuista termareista, kun ei tunnu kunnolla sisälle lämmintä puhaltavan ja kulutus suht korkea...
            F31 320i

            e36 325tic

            e30 330tic

            Comment

            • Demz
              Bimmer Rookie
              • Jun 2016
              • 112
              • Helsinki

              #306
              Originally posted by Vinki View Post
              Varmaan jo monessa paikassa esillä, mutta en vaan sattunut nyt löytämään, eli; miten sen salavalikon saa auki/ miten noita moottorinlämpöjä pääsee katselemaan? Viime talvena vaihdoin febi bilsteinin päätermarin, ja egr:n termarin, oliskohan nyt sitten se vaihdin sökönä, tai sitten jompikumpi jo vaihdetuista termareista, kun ei tunnu kunnolla sisälle lämmintä puhaltavan ja kulutus suht korkea...
              1,454 Followers, 1,280 Following, 678 Posts - See Instagram photos and videos from Neil Cooper (@scoopz)


              Linkissä kattava kuvallinen ohja salavalikkoon pääsystä ja valikoista, jotka sieltä löytyy.

              Comment

              • paulika
                Newbiemmer
                • Apr 2013
                • 13
                • Honkajoki

                #307
                Hommaa tuollainen (linkki alla) niin ei tartte leikkiä tuon salavalikon kanssa. Sekä Wintoosaan että Anroittiin saa useitakin ohjelmia ilmaiseksi, joilla saat lämmöt näkymään. Varsinkin Anroittiin on hyviä eri ohjelmia tarjolla. Voit seurata lämpöjen kehitystä vaikka koko ajan ajaessa .
                Terv,
                530 XDA

                Comment

                • muuris
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  #308
                  Originally posted by paulika View Post
                  Hommaa tuollainen (linkki alla) niin ei tartte leikkiä tuon salavalikon kanssa. Sekä Wintoosaan että Anroittiin saa useitakin ohjelmia ilmaiseksi, joilla saat lämmöt näkymään. Varsinkin Anroittiin on hyviä eri ohjelmia tarjolla. Voit seurata lämpöjen kehitystä vaikka koko ajan ajaessa .
                  Terv,
                  530 XDA

                  http://cgi.ebay.com/ebaymotors/New-B...sAAOSwENxXl3Az
                  Salavalikkoakin voi katsella ajaessa

                  Onko kenelläkään kokemusta, johtuuko modulien päälle jääminen auton obd:sta vai halvoista obd-bluetooth-adaptereista? Olis pirun kätevä, jos pienikokoinen mokkula sais olla paikallaan koko ajan tyhjentämättä auton akkua.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • toddpacker
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2015
                    • 53
                    • Valkeakoski

                    #309
                    Näitä termariketjuja lukiessa tulee vuoroin mieleen, että vois vaihtaa kaikki termarit tai sitten antaa vaan olla...

                    Eli oma pre-lci e60 530d lämpesi tänä aamuna Webastolla -0,5 asteen pakkasessa 30 min käytön jälkeen 55 asteeseen. Heti perään 20 min työmatka-ajo 60-90 km/h ei saanut konetta lämpiämään 74 astetta korkeammalle.

                    Tunnin maantiejelulla +1,5 asteessa sai koneen parhaimmillaan 85 asteeseen, mutta suurimman osan aikaa oli +80 astetta. Reippaampi kaasu laskee lämpöjä heti.

                    Kannattaako alkaa termaria vaihtamaan? Ja mistä olette OE-laatusia tilaillu?
                    Itse ajattelin tällasta: http://www.ebay.com/itm/Behr-Mahle-T...sAAOSw44BYNbhy
                    BMW HSR toimilaitteen korjaussarja myynnissä: Lujaparts

                    Comment

                    • ///THe
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2009
                      • 837
                      • Espoo

                      #310
                      Originally posted by toddpacker View Post
                      Kannattaako alkaa termaria vaihtamaan? Ja mistä olette OE-laatusia tilaillu?


                      Aamupäivästä kun tilaat, niin yleensä seuraavana päivänä noudettavissa matkahuollosta. Hinnatkin kilpailukykyiset ja osia hyvin hyllyssä. Tilaa EGR-termari samalla. Kannattaa testata laatikon öljynlauhdutin kanssa eli pihdeillä lauhduttimen vesikierron letku läjään ja koeajo lenkki nouseeko lämmöt paremmin.
                      Last edited by ///THe; 09-12-2016, 10:44.
                      X5 F15 ///Msport
                      CRX 2gen +25psi

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        #311
                        Originally posted by muuris View Post
                        Salavalikkoakin voi katsella ajaessa

                        Onko kenelläkään kokemusta, johtuuko modulien päälle jääminen auton obd:sta vai halvoista obd-bluetooth-adaptereista? Olis pirun kätevä, jos pienikokoinen mokkula sais olla paikallaan koko ajan tyhjentämättä auton akkua.
                        Carlyn omassa bt-palikassa on on-off -kytkin joten se voi olla kokoajan paikallaan. Ei tyhjennä akkua.

                        Originally posted by toddpacker View Post
                        Näitä termariketjuja lukiessa tulee vuoroin mieleen, että vois vaihtaa kaikki termarit tai sitten antaa vaan olla...

                        Eli oma pre-lci e60 530d lämpesi tänä aamuna Webastolla -0,5 asteen pakkasessa 30 min käytön jälkeen 55 asteeseen. Heti perään 20 min työmatka-ajo 60-90 km/h ei saanut konetta lämpiämään 74 astetta korkeammalle.

                        Tunnin maantiejelulla +1,5 asteessa sai koneen parhaimmillaan 85 asteeseen, mutta suurimman osan aikaa oli +80 astetta. Reippaampi kaasu laskee lämpöjä heti.

                        Kannattaako alkaa termaria vaihtamaan? Ja mistä olette OE-laatusia tilaillu?
                        Itse ajattelin tällasta: http://www.ebay.com/itm/Behr-Mahle-T...sAAOSw44BYNbhy
                        Miks ei suoraan marmorilta. Yleensä löytyy hyllystä ja hinta ainakin kk sitten 65€. Eli halvemmalla kuin tarvikeliikkeistä?

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1998
                          • Tampere

                          #312
                          Originally posted by muuris View Post
                          Salavalikkoakin voi katsella ajaessa

                          Onko kenelläkään kokemusta, johtuuko modulien päälle jääminen auton obd:sta vai halvoista obd-bluetooth-adaptereista? Olis pirun kätevä, jos pienikokoinen mokkula sais olla paikallaan koko ajan tyhjentämättä auton akkua.
                          Oman auton OBD2 liittimestä ei tule kuin jatkuvaa +12V virtaa. Ehkäpä siksi se vie hieman virtaa kun on kiinni.

                          Comment

                          • paulika
                            Newbiemmer
                            • Apr 2013
                            • 13
                            • Honkajoki

                            #313
                            Minulla OBD -palikka on ollut jatkuvasti kiinni, kun olen halunnut seurata lämpöjä. En ole huomannut akun varaustilan alenemista, tosin en ole sitä huomannut edes mitata.

                            Lämmöt oli minullakin alhaalla, mutta en alkanut termareita vaihtelemaan vaan laitoin ylävesiletkuun "tavallisen" termarin. Hyvin pelittää.

                            Terv,
                            Rt -mies

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 654
                              • Espoon haja-asutus

                              #314
                              Tulipa taas jumpattua termarit (pää- ja egr-) tuohn 530xda:han. Ongelmana oli epämääräinen käytös. Toisaalta lämpeni hitaammin kuin talouden toinen m57, mutta välillä myös nosti turhaankin lämpöjä ja välillä aaltoili.

                              Autoon oli vaihdettu pari v ja ehkä 70-80tkm sitten termarit edellisellä omistajalla. Epälooginen käytöskin selvisi, kun sai päätermarin irti. Motoradista oli toinen muovikynsi murtunut ja jousi ja lautanen kenotti vähän miten sattuu. Tilalle meni nyt Hellan termarit (made in Italy, oliskohan konsernista Behr Italan valmistetta?). Rakenne näytti olevan hyvin lähellä alkuperäistä (Motorad on hiukan erilainen mm. just tuon jousen ja lautasen tuennan osalta). Sakujen nettikaupasta sai pää- ja egr-termarin yhteensä 48 eurolla, joten hinta ei nyt huimannut. Koeajolla ainakin toimi mainiosti (ulkona kymmenen astetta pakkasta ja lämmöt nätisti 87-90).

                              E

                              Comment

                              • ErkkiE
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 654
                                • Espoon haja-asutus

                                #315
                                Tässä nyt vertaillut 530xda ja 330 xd (manuaali) lämpenemistä. Ehjillä koneen termareilla (pää ja egr) molemmat lämpenevät sinne 87-91 asteeseen ajossa pakkasillakin, mutta kolmonen lämpenee aina jonkin verran nopeammin.

                                Onko automaatissa yksinkertaisesti niin paljon enemmän lämmitettävää manuaaliin verrattuna (automaatissa noin 10 litraa öljyä ja manuaalissa puolisentoista) ja taitaa olla fyysistä massaakin enemmän ja ero tulee siitä, vai onko automaagin jäähdytin menossa?

                                E

                                Comment

                                Working...
                                X