Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 / F11 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2160
    • Vantaa

    Ei kyllä minulla täysin kuoleutuneet puslat aiheuttaneet mitään nypytystä. Lähinnä kolehduksen jarruttaessa.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2314
      • Uusimaa

      Originally posted by VilleP View Post
      Ei kyllä minulla täysin kuoleutuneet puslat aiheuttaneet mitään nypytystä. Lähinnä kolehduksen jarruttaessa.
      Saattaa olla niin, että jos puslat ovat tasaisesti molemmin puolin yhtä huonona (omakehitelty euron teoria) niin ei niin pahasti vatkaa. Mulla oli toinen pusla selvästi huonommassa hapessa (irronnut jo rungostaan) ja aiheutti vapinaa motarilla ohjaukseen. Puslien vaihdon jälkeen menee täydellisesti ilman vapinoita.

      Samat havainnot oli myös aikoinaan E61:n tapauksessa. Jokatapauksessa itse vaihtaisin - ja vaihdan - nuo puslat aina yli 150tkm ajettuun E60 tai F10-sarjan autoihin jos tiedossa on että siellä on originaalit puslat. Eivät maksa juuri mitään ja on selvästi osoitettu että ovat raskaassa 5-sarjalaisessa kulutustavaraa, joilla on selkeä käyttöikä. Varsinkin F10/F11:n tapauksessa kun ohjaus on muutenkin tehtaan jäljiltä löperö, niin noiden merkitys on suuri ohjauksen edes jonkinlaisen tarkkuuden kannalta.
      Last edited by JKK; 14-03-2020, 15:32.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        Kannattaakohan nuo vaihtaa uretaanisiksi?

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2314
          • Uusimaa

          Originally posted by brainsurgery View Post
          Kannattaakohan nuo vaihtaa uretaanisiksi?
          Reaktiotankoihin en suosittele missään tapauksessa. Olen pariin autoon (mm. E60:seen) kokeillut uretaanisia noiden tilalle ja lähtivät kyllä aika nopeasti pois. Ainakin mun makuun autosta tulee inhottavan tärsky jos noihin "suoria iskuja vastaanottaviin" pusliin menee vaihtamaan liian jäykkiä ratkaisuja. Itseasiassa normaaliin käyttöautoon noista uretaanisista ei ole oikeastaan mitään muuta hyötyä kuin että kestävät ehkä pidempään. Mutta poikkeuksetta välittävät tiejyrinöitä enemmän läpi kuin vakiopuslat.

          Nuo OEM-hydraulipuslat on ajomukavuuden kannalta ihan aidosti hyvin mietitty ratkaisu. Kunhan ne vaan on kunnossa.

          Poikittaistukivarsissa ja ylätukivarren sisäpään pikkupuslissa niistä voi olla jonkinlainen marginaalinen hyöty mutkissa.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • brainsurgery
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1355
            • Helsinki

            Comment

            • macman_lahti
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2017
              • 290
              • Lahti

              Originally posted by VilleP View Post
              Sitten etsisin sellaisen missä on adaptive drive ja ddc. Vakio alusta aika pintakova ja löysä. Ainakin nelikossa.
              Kävin tänään kokeilemassa 173tkm ajettua F11 520D:tä ( ihan vakioalusta ).
              Siitä jäi kyllä just vähän tällainen pintakova, mutta löysä fiilis. Etujarrut täristi hiukan kun jarrutti moottoritien rampille noustessa ( reaktiotangot ? ). Tyhjäkäyntiääni oli yllättävän kova, väittäisin että kovempi kuin E60:ssä samalla koneella. Mutta uusi vaihdelaatikko on kyllä aika paljon hienostuneempi kuin toi E60:n vanha versio. Vähän sekalainen fillis, sporttipenkit oli kyllä tosi mukavat verrattuna E60:n vanhoihin peruspenkkeihin, mutta suuntavakaus ja jousitus ei juuri eronnut tosta vanhasta. Toki saattaa silläkin olla osansa, että omaan on vaihdettu syksyllä Konin Active Specialit ja reaktiotangot, koiranluut jne. Tossa kaikki luultavasti orkkista.
              Last edited by macman_lahti; 19-03-2020, 20:39.
              -08 E60 LCI
              -13 F10 3.0 xDrive

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2160
                • Vantaa

                Kahden litran kone tosiaan aika äänekäs ja värisevä. Jotenkin fiilis notkahtaa premium autossa. Kutonen kuuluu tämmöiseen

                Nyt 20tkm jälkeen ei tuo DDC autuaaksi tee sekään. Keula comfort asennolla melko lulla. Mutta sitä vartenhan tuossa on säätö.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • macman_lahti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2017
                  • 290
                  • Lahti

                  Originally posted by VilleP View Post
                  Kahden litran kone tosiaan aika äänekäs ja värisevä. Jotenkin fiilis notkahtaa premium autossa. Kutonen kuuluu tämmöiseen
                  Köyhän on pakko valita ostaako 60tkm enemmän ajetun kutosella vai meneekö vähemmän ajetulla nelosella.. :think
                  -08 E60 LCI
                  -13 F10 3.0 xDrive

                  Comment

                  • TheRipper
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2012
                    • 4981
                    • Paimio

                    Originally posted by macman_lahti View Post
                    Köyhän on pakko valita ostaako 60tkm enemmän ajetun kutosella vai meneekö vähemmän ajetulla nelosella.. :think
                    Voi olla kyllä että tulee sitten pitemmän päälle kalliimaksi tuo nelonen kuin mitä se enemmän ajettu kutonen olisi tullut... :think
                    Siis ellei jakopäätä olisi jo laitettu.
                    F10 523iA 2010

                    Ex: E39 528iA 1997
                    Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                    Ex: E65 745iA 2003
                    Ex: E46 318i 1998
                    Ex: E34 525iA 1989

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3402
                      • Tre

                      Originally posted by TheRipper View Post
                      Voi olla kyllä että tulee sitten pitemmän päälle kalliimaksi tuo nelonen kuin mitä se enemmän ajettu kutonen olisi tullut... :think
                      Siis ellei jakopäätä olisi jo laitettu.
                      Voi kyllä, tai sitten ei. Ei noita nelosia kaiketi niin hirveän usein hajoile ja ketjun voi laitattaa esim. lahden toisella puolella edullisemmin. Nelonen kuluttaa vuodessa esim. 30k ajomäärä noin 300-400€ vähemmän. Erotuksella tekee ketjuremontin 3-4 vuoden välein.

                      Kutosen ottaisin, mutta perusteena käyntiääni, värinättömyys, tehokkuus ja se "kuusimukisuus".
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4981
                        • Paimio

                        Originally posted by alspe View Post
                        Voi kyllä, tai sitten ei. Ei noita nelosia kaiketi niin hirveän usein hajoile ja ketjun voi laitattaa esim. lahden toisella puolella edullisemmin. Nelonen kuluttaa vuodessa esim. 30k ajomäärä noin 300-400€ vähemmän. Erotuksella tekee ketjuremontin 3-4 vuoden välein.

                        Kutosen ottaisin, mutta perusteena käyntiääni, värinättömyys, tehokkuus ja se "kuusimukisuus".
                        Mahtaako sentään ketjuremppaa ihan noin halvalla tehdä? :think
                        Ja sitten jos katkeaa niin sitten lasku on jotain ihan muuta joka tapauksessa.

                        Olisi kyllä kiva löytää jostain prosentteja minkä verran näitä on katkeillut. Itsekin kuitenkin muutaman tapauksen tiedän ja taisipa joku mennä kaksikin kertaa samasta autosta.

                        Itseäkin kun on ruvennut tuo X1 hieman kiinnostamaan mutta siinähän ei sitten juuri konevaihtoehtoja ole niin tämän räjähdysherkimmän joutuu lähes varmasti valitsemaan...
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • TON-III
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2018
                          • 480
                          • Turku

                          Originally posted by macman_lahti View Post
                          Kävin tänään kokeilemassa 173tkm ajettua F11 520D:tä ( ihan vakioalusta ).
                          Siitä jäi kyllä just vähän tällainen pintakova, mutta löysä fiilis.
                          Tämähän on se lopputulema kun autoon laitetaan ylijykevää rengasta ja halvinta ( lue painavinta) vannetta. Oma säätyvän alustan omaava 640 oli 'aivan paska' ajettava sen mukana tulleen talvirengassettinsä kanssa, päivitin setin ( joka kulma inan kapeampi/ 5 kiloa kevyempi/ jonkun luokan pehmeämpi = matalampi kantoluokka) ja JUMA että on nyt hieno ajettava ! Ei ole pintakova edes kovimmalla iskariasetuksella kun itse rengas omaa pienen joustopotentiaalin
                          F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1964
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by TheRipper View Post
                            Voi olla kyllä että tulee sitten pitemmän päälle kalliimaksi tuo nelonen kuin mitä se enemmän ajettu kutonen olisi tullut... :think
                            Siis ellei jakopäätä olisi jo laitettu.
                            Kutoskoneessa on sama jakopää ja niitä on kyllä myös vaihdeltu. Kutosessa jakopäätä yleisempi vaiva taitaa olla alakerran laakerit joita on korkannut aikaisessa vaiheessa, jopa alle 200tkm ajettuna. Kerjuremppa on Suomessa 1500-2000 eur. Kyllä kutonen olisi erittäin mieluinen pata omankin auton keulalle mutta en käynyt edes 6 mukista kokeilemassa koska senjälkeen tuo nelonen tuntuis vielä onnettomammalta. Hyvin se arkiliikenteen seassa pysyy. Itse löysin auton johon on vaihdettu uudesta saakka 15tkm välein öljyt. Jatkan samaa perinnettä ja katsotaan tuleeko ketjuremontti eteen. Ajattelin että tuolla äffällä mennään meillä kauan, lähemmäksi 10 vuotta ainakin
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • Rey
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2016
                              • 73
                              • Moon

                              Tuli käytyä koeajamassa F11 530xd adaptive drivellä. Joskus aiemmin ajanut myös E60 koppasella ja F11 520d karvalakkina.

                              Verrattuna E60-koppaseen tuo F11 oli ehkä enemmän mukavuuspainotteinen auto. E60 taas sporttisempi. Vaikea sanoa että toinen olisi toista parempi ajettavuudeltaan. Ottaisin noista kyllä ehdottomasti F11 mieluummin, koska sisustus on vaan niin paljon modernimman näköinen. Tykkäsin noista F11:n eri ajotiloista eniten melkeinpä Comfort-asennosta, mikä hyödyntää hienosti sitä dieselin alavääntöä ilman että tuntuu yhtään tehottomalta. Hifi speaker system oli kyllä hieman pettymys. Pitää varmaan yrittää etsiä sopiva yksilö Harman kardon hifeillä jos lähtee tosissaan ostamaan.

                              Verrattuna siihen karvalakki F11 520d malliin, niin tuo hyvin varusteltu 530xd oli vaan niin paljon parempi. Enemmän vääntöä, ja tuntuu jotenkin "muhkeammalta" ajaa (liittyy ehkä siihen hydrauliseen ohjaustehostimen).
                              Last edited by Rey; 20-03-2020, 18:31.

                              Comment

                              • macman_lahti
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2017
                                • 290
                                • Lahti

                                Originally posted by TON-III View Post
                                Tämähän on se lopputulema kun autoon laitetaan ylijykevää rengasta ja halvinta ( lue painavinta) vannetta. Oma säätyvän alustan omaava 640 oli 'aivan paska' ajettava sen mukana tulleen talvirengassettinsä kanssa, päivitin setin ( joka kulma inan kapeampi/ 5 kiloa kevyempi/ jonkun luokan pehmeämpi = matalampi kantoluokka) ja JUMA että on nyt hieno ajettava ! Ei ole pintakova edes kovimmalla iskariasetuksella kun itse rengas omaa pienen joustopotentiaalin
                                Tämä ihan hyvä tietää

                                Originally posted by Rey View Post
                                Tuli käytyä koeajamassa F11 530xd adaptive drivellä. Joskus aiemmin ajanut myös E60 koppasella ja F11 520d karvalakkina.

                                Verrattuna E60-koppaseen tuo F11 oli ehkä enemmän mukavuuspainotteinen auto. E60 taas sporttisempi. Vaikea sanoa että toinen olisi toista parempi ajettavuudeltaan. Ottaisin noista kyllä ehdottomasti F11 mieluummin, koska sisustus on vaan niin paljon modernimman näköinen.
                                Hifi speaker system oli kyllä hieman pettymys. Pitää varmaan yrittää etsiä sopiva yksilö Harman kardon hifeillä jos lähtee tosissaan ostamaan.
                                Kävin myös tänään ajamassa 530D xDriven. Täysin samaa mieltä Reyn kanssa. Ehkä toi sporttisuus tulee siitä "vanhuudesta" tossa E60:ssä..?
                                Mutta vaikea tosiaan sanoa kumpi on "parempi" ajettava. Oman E60:n takajousien vaihdon jälkeen ajettavuus parani vieläkin. Harmittaa kun en vaihtanut eteen jousia samalla kuin vaihdoin iskarit. Eihän se tohon onneksi ole mahdoton homma nyt uudestaankaan. Jostain syystä toi jousien vaihto muutti auton yllättävän paljon vakaammaksi.
                                Myös tosta Hifistä täysin samaa mieltä. Mun mielestä toi E60:n normaalipaketti lisättynä etudiskanteilla ei kauheasti häviä. Vai olenko mä vaan niin puukorva ?

                                Originally posted by Rey View Post
                                Verrattuna siihen karvalakki F11 520d malliin, niin tuo hyvin varusteltu 530xd oli vaan niin paljon parempi. Enemmän vääntöä, ja tuntuu jotenkin "muhkeammalta" ajaa (liittyy ehkä siihen hydrauliseen ohjaustehostimen).
                                Onhan tämä totta, mutta katselin, että kyllä se kulutus vaan nousee yllättävän paljon tossa 530D + xDrive-yhdistelmässä verrattuna tohon pikkukoneeseen ja takavetoon. Lisäksi suuremmat huoltokulut jne. niin voi olla, että kallistun kumminkin tohon pikkukoneeseen. Silläkin kumminkin ehtii ihan hyvin.
                                Siitä vaan sellainen versio missä on kunnon varusteet.
                                -08 E60 LCI
                                -13 F10 3.0 xDrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎