Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2783
    • Tampere

    Originally posted by Palomies View Post
    Mutta, ongelmako vai vaan korvalle häiritsevä ääni?
    Kuuluuko ääni selvemmin jos öljyntäyttökorkin irroittaa?

    Mikäli äänilähde on alipainepumppu, niin lähinnä tässä vaiheessa tuo jälkimmäinen vaihtoehto. E-sarjalaisissa noilla naputtavilla pumpuilla ajettu vielä pitkään ongelmitta. Jos alipainepumppu hajoaa, niin silloin menee mm. jarrutehostin pois pelistä alipaineen hävitessä.
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Palomies
      Bimmer Rookie
      • Nov 2011
      • 192
      • Home

      Originally posted by JaniLap View Post
      Kuuluuko ääni selvemmin jos öljyntäyttökorkin irroittaa?

      Mikäli äänilähde on alipainepumppu, niin lähinnä tässä vaiheessa tuo jälkimmäinen vaihtoehto. E-sarjalaisissa noilla naputtavilla pumpuilla ajettu vielä pitkään ongelmitta. Jos alipainepumppu hajoaa, niin silloin menee mm. jarrutehostin pois pelistä alipaineen hävitessä.

      Pitää huomenna kuunnella.


      Mitä tuo pumppu kustantaa jos se vika siinä on. Saako komponentin vaihdon tehtyä kotioloissa montulla?


      Mutta, jos äänilähde ei olekkaan pumppu, mikä vaihtoehto seuraavaksi?

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4639
        • Tampere

        Originally posted by Palomies View Post
        Pitää huomenna kuunnella.
        Mitä tuo pumppu kustantaa jos se vika siinä on. Saako komponentin vaihdon tehtyä kotioloissa montulla?
        Olettaisin että kone on N57. Tässä ohjetta siihen.


        Ohje on F01:n. 5-sarjalaiseen ei sitä äkkiseltään löytynyt mutta homma lienee jotakuinkin samanlainen.

        Huollettavuus on näköjään ottanut takapakkia M57 ajoista.. :think
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • OVi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2016
          • 517
          • Oulu

          Originally posted by Palomies View Post
          Jotenkin näin voisin ääntä kuvailla..

          Öljyjen lämpötilaan en ole osannut yhdistää. Mutta, ongelmako vai vaan korvalle häiritsevä ääni?

          Sitä en osaa sanoa, että onko oikea ongelma, mutta sen osaan sanoa, että mistä se ei johdu.

          -jakopään viasta
          -alipainepumpusta
          -vuotavista venttiileistä
          -imusarjan läpistä
          -EGR-venttiilistä
          -apulaitehihnasta tai sen kiristäjästä
          -turbosta

          Ääni katosi lopulta suuttimien vaihdolla, mutta jotenkin jäi sellainen kutina, että suuttimet oireilivat jostain muusta viasta. Tämä epäily johtuen siitä, että nykyinen rakkine on ollut aina aavistuksen hidas käynnistymään, kun vertaa edellisiin N47 ja N57 koneisiin. Hidas käynistyvyys viittaa hitaaseen paineen nousuun, joka voisi johtua vuotavasta suuttimesta, joka taas voi saada aikaan naputtavaa ääntä. Suuttimien vaihto ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään käynnistymiseen.

          Olisin sitä mieltä, että ääni johtuu ruiskutusjärjestelmän viasta. Mahdollisia vikakohteita voisi olla railpaineanturi, tai railpaineen säätöventtiili. Nyt on tullut Mieleen myös, että voisiko suuttimien paluuvirtauksen kuristin aiheuttaa väärän vastapaineen paluuvirtaukseen ja siitä johtuen suuttimet eivät toimi oikein.

          Turbossa oli siivikön säätöön liittyvän vivun pusla väljä ja aktuaattori sääti siivikköä koko ajan. Turbon vahdolla naputus harveni ja vaimeni, mutta ei poistunut. No, turbon säätö mahtaa liittyä aika paljon ruiskutuksen säätöön, joten tämäkin viittaa ruiskutuspuolen ongelmaan.

          Autosta käytettiin suuttimet pöydällä monen monta kertaa ja joka kerta huollossa mainittiin, että yksi eli kaksi alusprikkaa näytti vuotaneen. Tuota asiaa sitten mietin, että voisiko kannessa olla koneistusvirhe ja siitä johtuen suuttimeen kohdistuisi epätasainen voima, joka saisi sen vuotamaan? Tiedäppä noita sitten.
          Last edited by OVi; 21-08-2018, 19:37.
          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2783
            • Tampere

            Originally posted by Palomies View Post
            Mitä tuo pumppu kustantaa jos se vika siinä on. Saako komponentin vaihdon tehtyä kotioloissa montulla?
            Pumppukokonaisuus maksaa uutena noin 400 euroa ja työtähän siinä on lähteä vaihtamaan. Joten ennen kuin käyttää enemmän harkintaa uusimiseen, niin tuossa edellä onkin hyvin kirjoitettu mitä muuta se ääni mahdollisesti voisi/ei voisi olla.
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2783
              • Tampere

              Originally posted by OVi View Post
              En nyt ihan varmaksi tiedä, että kummalla tyylillä omaani vaihdettiin, mutta remontti kesti kaksi työpäivää.
              Kiinnostaisi tietää mikä oli kohdallasi tuon vaihtamisen syy?
              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 517
                • Oulu

                Originally posted by JaniLap View Post
                Kiinnostaisi tietää mikä oli kohdallasi tuon vaihtamisen syy?
                Epäsäännöllisen rytmisen metallisen naputuksen vuoksi, joka ei isontunut öljykorkkia aukaisemalla. Ääni oli todella hankala paikallistaa ja se tuntui kuuluvan milloin mistäkin kohtaa konetta.

                Eli ääni ei tullut kerran koneen kierroksella tyylisesti, vaan epäsäännöllisinä naputussarjoina koneen pyörimisen tahtiin, ainoastaan tyhjäkäynnillä öljyn lämpöjen ollessa 60-75 astetta.
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4639
                  • Tampere

                  Originally posted by OVi View Post
                  Epäsäännöllisen rytmisen metallisen naputuksen vuoksi, joka ei isontunut öljykorkkia aukaisemalla. Ääni oli todella hankala paikallistaa ja se tuntui kuuluvan milloin mistäkin kohtaa konetta.

                  Eli ääni ei tullut kerran koneen kierroksella tyylisesti, vaan epäsäännöllisinä naputussarjoina koneen pyörimisen tahtiin, ainoastaan tyhjäkäynnillä öljyn lämpöjen ollessa 60-75 astetta.
                  Kokeiltiinko vikaa paikallistaa stetoskoopin avulla? Saattaa tosin olla että lohko kuljettaa äänen niin hyvin ympäri lohkoa ettei tuo onnistu. Suuttimien äänissä ainakin huomaa eroja noin.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • OVi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2016
                    • 517
                    • Oulu

                    Originally posted by fraatti View Post
                    Kokeiltiinko vikaa paikallistaa stetoskoopin avulla? Saattaa tosin olla että lohko kuljettaa äänen niin hyvin ympäri lohkoa ettei tuo onnistu. Suuttimien äänissä ainakin huomaa eroja noin.
                    Stetoskoopilla kuunneltiin lukemattomia kertoja, niin huollossa, kuin kotonakin.

                    Turboon liittyen jäi mainitsematta, että ääni loppui, kun asentaja oli ottanut irti aktuaattorin liittimen ja tuli takaisin, kun laittoi sen paikoilleen. Luonnollisesti tuossa vaiheessa vian ajateltiin olevan turbossa, mutta sen vaihdosta oli apua vain hetken verran. Käytin autoa tyhjäkäynnillä kylmästä kuumaksi usena päivänä ja ääni alkoi palailemaan hiljalleen kolmantena päivänä.
                    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4639
                      • Tampere

                      Originally posted by OVi View Post
                      Stetoskoopilla kuunneltiin lukemattomia kertoja, niin huollossa, kuin kotonakin.

                      Turboon liittyen jäi mainitsematta, että ääni loppui, kun asentaja oli ottanut irti aktuaattorin liittimen ja tuli takaisin, kun laittoi sen paikoilleen. Luonnollisesti tuossa vaiheessa vian ajateltiin olevan turbossa, mutta sen vaihdosta oli apua vain hetken verran. Käytin autoa tyhjäkäynnillä kylmästä kuumaksi usena päivänä ja ääni alkoi palailemaan hiljalleen kolmantena päivänä.
                      Saikos näistä diiseleistä otettua yhtä pyttyä pois pelistä läppärillä? Jos ei muuta niin ainakin suuttimen johdon irroituksella saa sylinterikohtaisesti konetta pimeäksi. :think

                      Suuttimen puhdistusaineet varmaan kokeilit myös, vaikuttivatko ne käyntiääneen?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • alspe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 3399
                        • Tre

                        Saako tuulilasin pyyhkimien sadetunnistinasentoa koodattua päälle siten, että se menisi päälle sateesta ilman, että pitää painaa viiksen päästä päälle?

                        Saako 8HP-laatikon toimintaa modattua jotenkin, että se käyttäisi D-asennossa vähän isompia kierroksia? IMO, vähän liian matalilla välillä jyrrää. Normiajossa kaupungissa saattaa kierroksen tippua 1300, 1200 ja jopa 1100 alueelle ennen kuin sittne vaihtaa pienemmälle. Kone käy minusta tasaisemmin kun kierrokset on 1600-1900 rpm alueella. Mitäs tuollainen vaikuttaa pidemmän päälle karsoittumiseen tai tukikumien jne. kulumiseen?
                        Toki voi käyttää DS-asentoa joka pitää isompia kierroksia ja vaihtaa harvemmin. Käyttääkö tätä kukaan ja jos kyllä, oletteko huomanneet etuja?
                        Last edited by alspe; 22-08-2018, 07:57.
                        G30 520d xDrive
                        EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                        Comment

                        • vito75
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2017
                          • 42
                          • Vaasan Lääni

                          Originally posted by alspe View Post
                          Saako tuulilasin pyyhkimien sadetunnistinasentoa koodattua päälle siten, että se menisi päälle sateesta ilman, että pitää painaa viiksen päästä päälle?

                          Ei välttämättä järkevää... talvella kun sulat jäätynyt kiinni tai muuten lunta ja jäätä... tunnistin luulee että sadetta ja riuhtasee sulat liikkeelle /rikki. joissain muun merkkisissä saa laitettua niin että tunnistustila on aina päällä ja tuo on iso ongelma..

                          eli jos laitat vaikka auton käyntiin ennen kuin alat krapaamaan laseja niin näin voi käydä.




                          Mutta sellainen kysymys, että saako koodattua (mulla käytössä carly) ajovalopesimet pois päältä tai lyhennettyä pesuaikaa? menee paljon nestettä kun paasaa lampuille jos hiukan pesunesteellä pyyhkäisee tuhruja pois lasilta. lamput sinänsä aika puhtaat mulla kuten koko autokin kun pesen sen pesulassa 3-5krt/vko
                          Last edited by vito75; 22-08-2018, 07:12.
                          BMW 535DA F11 Individual ll 383/720 , BMW 320Cab e46

                          Comment

                          • Phetu
                            Bimmer Rookie
                            • May 2013
                            • 68
                            • Espoo

                            Originally posted by vito75 View Post
                            Mutta sellainen kysymys, että saako koodattua (mulla käytössä carly) ajovalopesimet pois päältä tai lyhennettyä pesuaikaa? menee paljon nestettä kun paasaa lampuille jos hiukan pesunesteellä pyyhkäisee tuhruja pois lasilta. lamput sinänsä aika puhtaat mulla kuten koko autokin kun pesen sen pesulassa 3-5krt/vko
                            Pois päältä tuskin saa, mutta carlyllä pitäisi saada säädettyä kuinka usein se niitä pesee ja ruiskutus aikaakin, ja autohan pesee valot vain jos ne ovat päällä.
                            BMW F11 535d xDrive -12

                            Ex:
                            -Porsche 911 C2/996, F11 520dA M-sport, F11 520dA, MB A190, Yamaha YZF-R1 -99, -E39 540iA -97, VW Golf x2

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3399
                              • Tre

                              ^^ tottahan tuokin. Ohjelmallisesti mahdollista olisi, että automaattitila voisi olla päällä yli 0C keleillä. Harvoin tuo ongelma, silloin kun suhaa kauppaan, postiin, kotiin, päiväkodille jne niin joka kerta saa laittaa napista päälle vaikka "tunnistin on olemassa".
                              Last edited by alspe; 22-08-2018, 07:56.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • OVi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2016
                                • 517
                                • Oulu

                                Originally posted by fraatti View Post
                                Saikos näistä diiseleistä otettua yhtä pyttyä pois pelistä läppärillä? Jos ei muuta niin ainakin suuttimen johdon irroituksella saa sylinterikohtaisesti konetta pimeäksi. :think

                                Suuttimen puhdistusaineet varmaan kokeilit myös, vaikuttivatko ne käyntiääneen?

                                Läppärijutuista en osaa sanoa, kun en ole sellaisten kanssa värkkäillyt. Koko homma meni takuuseen, joten en tiedä tarkkaan mitä kaikkea huollossa on testailtu.

                                Suuttimia tuskin puhdistettiin, mutta ennen uusien suuttimien vaihtamista homma varmistettiin siten, että vaihdettiin toisesta samanlaisesta autosta suuttimet testikäyttöön, joilla ääni katosi.
                                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎