Ja tällä asialla ei ole mitään merkitystä, mutta kai se on kiva se teholappu saada kehystettäväksi.
Joten ihan kumpi vaan sopii sinun suunnitelmiin paremmin. Molemmilta saat mukavasti tehoa ja ihan varmasti auto kestää molemmilla softilla just niin kauas kuin vakionakin.
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Kumpi sitten on tärkeämpi, teho paperilla vai se mikä autoa todellisuudessa liikuttaa?
Itse kääntyisin motorbitin puoleen, kummasti jarrudynossa nämä paperilla tehokkaat antaa pienempiä lukemia..
Tärkeämpi on tietenkin se mikä sitä autoa liikuttaa. Dyno löytyy myös minulta jos nyt sellaista sitten haluaa mittailla. Sarjatuotantoautot kuitenkin hyvin vähän eroavat toisistaan, selkeät erot samanlaisella softalla kertovat muuttuneista olosuhteista, kuten karstoittuminen, DPF kunto, turbon kunto jne.
Itse toimin aina kuitenkin reilusti, jos ei tykkää niin palautetaan vakioksi ja maksetaan rahat takaisin. Yksikään ei kuitenkaan näin ole vielä halunnut toimia, vaikka on käytetty vieraan dynossakin niin kokolailla annetut suureet on toteutunut +-5%. Valintakysymyksiä, joihin vain asiakas voi tehdä päätöksen.
Sehän taitaa olla aivan selvä asia että vaikka moottori softattaisiin ja ajotapa pysyy samanalaisena tehonkäytön osalta niin silloin tuolla ei juurikaan ole merkitystä moottorin kestävyyteen. Eihän noita karttoja juurikaan sellaisilta kohdilta ruuvata mitkä ovat esim matka-ajossa käytössä. Tilanteet missä käytetään kasvanutta moottoritehoa taas aivan varmasti lisäävät osien kuormitusta mikä varmasti vaikuttaa jotenkin osien elinikään negatiivisesti.
EGR:n poisto sitten tietysti vaikuttaa moottorin öljyjen vähetyneeseen nokeentumiseen mutta vastaavasti taas palolämpötila nousee korkeammaksi joka nostanee vastaavasti hiukan lämpökuormaa. Kokonaisuutena kuitenkin EGR:n olemassaolo vaikuttanee negatiivisesti. Tietysti tässäkin oleellisessa osassa on se että kuinka usein öljyjä vaihdetaan.
Ja vaikkei EGR olisikaan käytössä niin siitä huolimatta nokea päätyy öljyjen sekaan.
Todennäköisesti kuitenkin valmistajat ovat tehneet paljon työtä asian eteen että välttämättä johtopäätös ei aivan pidä paikkaansa. Tässä on kuitenki todettu että pienellä kuormituksella kuluminen ei kasva.
Tässä taas cummins todennut että patti kestää egr:n kanssa samalla tavalla.
High-mileage testing shows EGR engines just as durable: Cummins
COLUMBUS, Ind. High-mileage durability evaluations of its post 02 on-highway ISX engines indicate they are capable of providing the same or better durability than the power plants they replaced, according to Cummins officials.
The testing involved engines which had almost 600,000 miles (965,000 km) of commercial service.
"There is no difference in durability between pre ’02 engines and post ’02 ISX engines. The proof is in the parts," declared Bob Weimer, vice president, heavy duty quality.
Kuinka paljon mahtaa N57:ssa olla samoja kestävyyteen vaikuttavia perusosia (laakerit, männät, kiertokanget, kansi jne.) eri tehoversioissa 530, 535 ja 550? Veikkaisin et aika paljon? Itselleni perustelin softauksen jälkeisiä lukemia 535 softattuna vs 550 vakio, et moottorissa ja voimansiirrossa on pitkälti samat kriittiset komponentit, niin 535 softattuna 550 tehoille ja väännölle kestää sen minkä 550 vakiona.
Kuinka paljon mahtaa N57:ssa olla samoja kestävyyteen vaikuttavia perusosia (laakerit, männät, kiertokanget, kansi jne.) eri tehoversioissa 530, 535 ja 550? Veikkaisin et aika paljon? Itselleni perustelin softauksen jälkeisiä lukemia 535 softattuna vs 550 vakio, et moottorissa ja voimansiirrossa on pitkälti samat kriittiset komponentit, niin 535 softattuna 550 tehoille ja väännölle kestää sen minkä 550 vakiona.
550d on täysin eri komponenteista tehty moottori. Tai on siellä nokat samat.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Kaikki avaamani laakerivikaiset N57 moottorit on olleet lastutettuja. En ole sen enempää asiaa miettinyt.
Varmasti vielä joskus tulee vakio N57 laakerivikaisena vastaan.
Eipä kovin suuresti lastutuksen pitäisi rasittaa laakereita vakiota enempää:think
Ja nykypäivänä varmaan se 80% näistä on myös lastutettuja joten sellaiset on helppo osua kohdalle.
Mutta jokainen tekee kuten parhaakseen näkee ja jos yhtään jännittää niin kannattaa pitää autonsa vakiona
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment