Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset vol.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • abel
    Newbiemmer
    • Sep 2020
    • 11
    • Masku

    Ohjelmointi ja turhakkeet pois

    Morjensta pöytään,
    Kävi niin ikävästi, että syttyi adblue fault ja viaksi osoittautui feed pump disconnection. Eli pumppu tai sen johdot paskana.
    Työ arvio jokatapauksessa +2h ja mahdollinen pumppu päälle (650€). Väistämättäkin tuli mieleen ohjelmallinen poisto.
    Adblue ei vissiin mitenkään saa kannatusta tällä foorumilla ja hyvä niin, menee poistoon.

    Mutta miten nuo muut "turhakkeet"?
    EGR ja DFP
    Olisiko antaa mitään plussia kummankaan säilyttämisestä? Mitä luultavimmin auton elinkaaren aikana ei tulla tarkistamaan katsastuksissa onko adblue käytössä vai ei, mutta onko noissa EGR ja DPF vielä uudelleen ohjelmointi mahdollisuudet?

    Ja koska lähdetään ohjelmoimaan, niin samalla tietysti houkuttelee lisätehot, autossa suht säännöllisesti kesäisin 1500kg venetraileri perässä, miten on voimansiirron kesto, vai meneekö yhtä lailla napsun tai kaksi pienempi pykälä pesässä ja mukavaa ajoa saman elinkaaren verran kuin ilman lisätehoa?

    Onko EGR ja DFP:llä vaikutuksia kulutuksiin?
    Sekin kävi mielessä, että tässä vaiheessa adblue OFF ja lisää tehoa.. ja kun EGR ja tai DFP alkaa kiusaamaan niin ohjelmoidaan ne myöhemmin. Mutta mitä mieltä foorumi on, onko järkeä odottaa?
    Auto 520d xdrive vm13 (joulukuu). Turun seudulla ajellaan..

    Comment

    • juha_s
      Alueaktiivi
      • May 2008
      • 446
      • Lappeenranta

      Originally posted by abel View Post
      Morjensta pöytään,
      Kävi niin ikävästi, että syttyi adblue fault ja viaksi osoittautui feed pump disconnection. Eli pumppu tai sen johdot paskana.
      Työ arvio jokatapauksessa +2h ja mahdollinen pumppu päälle (650€). Väistämättäkin tuli mieleen ohjelmallinen poisto.
      Adblue ei vissiin mitenkään saa kannatusta tällä foorumilla ja hyvä niin, menee poistoon.

      Mutta miten nuo muut "turhakkeet"?
      EGR ja DFP
      Olisiko antaa mitään plussia kummankaan säilyttämisestä? Mitä luultavimmin auton elinkaaren aikana ei tulla tarkistamaan katsastuksissa onko adblue käytössä vai ei, mutta onko noissa EGR ja DPF vielä uudelleen ohjelmointi mahdollisuudet?

      Ja koska lähdetään ohjelmoimaan, niin samalla tietysti houkuttelee lisätehot, autossa suht säännöllisesti kesäisin 1500kg venetraileri perässä, miten on voimansiirron kesto, vai meneekö yhtä lailla napsun tai kaksi pienempi pykälä pesässä ja mukavaa ajoa saman elinkaaren verran kuin ilman lisätehoa?

      Onko EGR ja DFP:llä vaikutuksia kulutuksiin?
      Sekin kävi mielessä, että tässä vaiheessa adblue OFF ja lisää tehoa.. ja kun EGR ja tai DFP alkaa kiusaamaan niin ohjelmoidaan ne myöhemmin. Mutta mitä mieltä foorumi on, onko järkeä odottaa?
      Auto 520d xdrive vm13 (joulukuu). Turun seudulla ajellaan..
      Sen viallisen adbluen pois koodaus hoituu tolla rahalla, samallan tietty kannattaa toi EGR poistaa käytöstä ainakin ohjelmallisesti. Toi DPF toimii siellä johonkin 400tkm kohille rikä siitä tuossa n47 koneessa oo tehollisesti hyötyä. Egr:n poisto vaikuttaa näin talvikeleillä koneen lämpöihin mutta itselläkin egr kokonaan tulpattuna lyhyessä ajossa nosti lämpömittarin n.75⁰C
      F11 535d xDrive M-Sport -13

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        Originally posted by abel View Post
        Morjensta pöytään,
        Kävi niin ikävästi, että syttyi adblue fault ja viaksi osoittautui feed pump disconnection. Eli pumppu tai sen johdot paskana.
        Työ arvio jokatapauksessa +2h ja mahdollinen pumppu päälle (650€). Väistämättäkin tuli mieleen ohjelmallinen poisto.
        Adblue ei vissiin mitenkään saa kannatusta tällä foorumilla ja hyvä niin, menee poistoon.

        Mutta miten nuo muut "turhakkeet"?
        EGR ja DFP
        Olisiko antaa mitään plussia kummankaan säilyttämisestä? Mitä luultavimmin auton elinkaaren aikana ei tulla tarkistamaan katsastuksissa onko adblue käytössä vai ei, mutta onko noissa EGR ja DPF vielä uudelleen ohjelmointi mahdollisuudet?

        Ja koska lähdetään ohjelmoimaan, niin samalla tietysti houkuttelee lisätehot, autossa suht säännöllisesti kesäisin 1500kg venetraileri perässä, miten on voimansiirron kesto, vai meneekö yhtä lailla napsun tai kaksi pienempi pykälä pesässä ja mukavaa ajoa saman elinkaaren verran kuin ilman lisätehoa?

        Onko EGR ja DFP:llä vaikutuksia kulutuksiin?
        Sekin kävi mielessä, että tässä vaiheessa adblue OFF ja lisää tehoa.. ja kun EGR ja tai DFP alkaa kiusaamaan niin ohjelmoidaan ne myöhemmin. Mutta mitä mieltä foorumi on, onko järkeä odottaa?
        Auto 520d xdrive vm13 (joulukuu). Turun seudulla ajellaan..
        Toimiva SCR, EGR ja SCR järjestelmä lisäävät kulutusta/kustannuksia verrattuna siihen että moottori muutetaan muutamaa aikaisempaa päästösukupolvea vastaavalle tasolle.

        Jos pumppu on tässä osa 8...


        ...Niin sitä näyttää saavan kolmeen hunttiin tuosta


        Ja jos johdot pitää mitata niin se onnistuu noin


        Täältä voi koittaa katsoa kertooko kristallipallo vastausta boldattuihin lainauksiin. Kohdasta "asiakirjat" löytynee lausuntoja aiheesta jotka vaikuttanevat siihen mihin malliin asetus kirjoitetaan tässä joskus tulevaisuudessa.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • makkis
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 5151
          • Kouvola, Savisto

          Originally posted by suosukeltaja View Post
          Tuollalailla kun kerrot niin kuulostaa helpohkolta, jos alta pääsee suoraan öljypohjan irroittamaan ja tarkastamaan tilanteen purkamatta enempää.

          Miten hoidit laakeriremontin, itse, kaverilla vai... millaista euronippua siihen joutui laittamaan?

          (Oisko tälle joku toinen topic parempi?)
          Itse tein.
          Pultit (runko ja kierto) n. 100e (marmorilta)
          Laakerit (runko ja kierto) 200e (ebay)
          Öljypohjan tiiviste 20e (aeromotors)
          Työn ilo priceless

          Jotakuinkin tuota luokkaa, riippuen täysin mistä osat hommaa jne.
          STD kokoiset laakerit näihin on vaan jostain syystä hieman kiven alla tällä hetkellä:think
          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3113

            Originally posted by makkis View Post
            Itse tein.
            Pultit (runko ja kierto) n. 100e (marmorilta)
            Laakerit (runko ja kierto) 200e (ebay)
            Öljypohjan tiiviste 20e (aeromotors)
            Työn ilo priceless

            Jotakuinkin tuota luokkaa, riippuen täysin mistä osat hommaa jne.
            STD kokoiset laakerit näihin on vaan jostain syystä hieman kiven alla tällä hetkellä:think
            miten kampuran runkolaakerit saa vaihdettua kun kampura on paikoillaan? toki alemman saa, mutta miten lohkon puoleisen? vai irroitatko päätykopat jolloin kampuraa saa alemmas?
            Kulkineet/projektit:

            M2 F87
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • Kiitoksinen Setämies
              Bimmer Rookie
              • Jan 2021
              • 36
              • Varsinais-Suomi

              Jarrutusenergian poisto ja tehosoftat

              Terve,


              Nyt tulee todella tyhmä kysymys, mutta kysyn silti, kun en muualtakaan saanut tietoa.



              Autosta poistettiin jarrutusenergian talteenotto Eberin takia, jolloin sitä sun tätä resetoitui, mm. hudin näytöstä lähti soittajat ja kanavainfo pois (ja sitä ei löydy mistään valikosta, josta sen voisi ruksata takaisin), myös ainakin start-stop -poiskoodaus lähti.


              Lähtiköhän tuossa moottorin softaus (Tuikun softa) myös? Toisin sanoen, kuinka "syvälle" resetti menee, kun auton varustelistaa rukataan ohjelmallisesti? Persdynolla tuntuen voisi olla tallella, mutta kelien vuoksi ei kunnolla pysty kokeilemaan.
              535d xDrive -2013

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                Originally posted by Kiitoksinen Setämies View Post
                Terve,
                Nyt tulee todella tyhmä kysymys, mutta kysyn silti, kun en muualtakaan saanut tietoa.

                Autosta poistettiin jarrutusenergian talteenotto Eberin takia, jolloin sitä sun tätä resetoitui, mm. hudin näytöstä lähti soittajat ja kanavainfo pois (ja sitä ei löydy mistään valikosta, josta sen voisi ruksata takaisin), myös ainakin start-stop -poiskoodaus lähti.

                Lähtiköhän tuossa moottorin softaus (Tuikun softa) myös? Toisin sanoen, kuinka "syvälle" resetti menee, kun auton varustelistaa rukataan ohjelmallisesti? Persdynolla tuntuen voisi olla tallella, mutta kelien vuoksi ei kunnolla pysty kokeilemaan.
                Joidenkin varustelistan koodauksen jälkeen jotkut muut aiemmin tehdyt koodauksen voivat palautua ennalleen(tehdasasetuksille) ellei niistä hoksaa sanoa sille joka koodaa autoa.

                Moottorinohjaimen ohjelmaan koodaus ei vaikuta.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5151
                  • Kouvola, Savisto

                  Originally posted by poke View Post
                  miten kampuran runkolaakerit saa vaihdettua kun kampura on paikoillaan? toki alemman saa, mutta miten lohkon puoleisen? vai irroitatko päätykopat jolloin kampuraa saa alemmas?

                  Kun vaihtaa yksi liuska kerrallaan ne sinne ja tietenkin öljyää kunnolla niin sen saa työnnettyä sinne väliin helposti, vaikkei mitään sen enempää löysäile.
                  Last edited by makkis; 30-01-2021, 12:37.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5151
                    • Kouvola, Savisto

                    Originally posted by Kiitoksinen Setämies View Post
                    Terve,


                    Nyt tulee todella tyhmä kysymys, mutta kysyn silti, kun en muualtakaan saanut tietoa.



                    Autosta poistettiin jarrutusenergian talteenotto Eberin takia, jolloin sitä sun tätä resetoitui, mm. hudin näytöstä lähti soittajat ja kanavainfo pois (ja sitä ei löydy mistään valikosta, josta sen voisi ruksata takaisin), myös ainakin start-stop -poiskoodaus lähti.


                    Lähtiköhän tuossa moottorin softaus (Tuikun softa) myös? Toisin sanoen, kuinka "syvälle" resetti menee, kun auton varustelistaa rukataan ohjelmallisesti? Persdynolla tuntuen voisi olla tallella, mutta kelien vuoksi ei kunnolla pysty kokeilemaan.

                    Eli selkokielellä sanottuna, siellä on ollut aiemmin koodattuna toimintoja joita ei ole lisätty varustelistaukseen, nyt kun se on koodattu uusiksi häviää sieltä kaikki mitä ei ollut varustelistauksessa.

                    Ja kuten fraatti sanoi, koodaus ei vaikuta moottorisoftaan.
                    Mutta jos auto on päivitetty samalla, niin sitten on mahdollista että softa muuttuu vakioksi.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • alpine3
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2010
                      • 1274
                      • Kajjjaani

                      Tuolle jarrutusenergian talteenotolle on oma varustekoodinsa joka on jouduttu poistamaan auton varustelistasta ja tämän jälkeen muutettu varustelista on pitänyt koodata (VO) erinäisiin moduuleihin. Tämän seurauksena kyseisiin moduleihin aikaisemmin tehdyt parametrikoodaukset (FDL) ovat palautuneet tehdasasetuksiin.

                      Ne kadonneet toiminnot saa takaisin e-sysillä koodaamalla.
                      Last edited by alpine3; 30-01-2021, 13:45.
                      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                      Comment

                      • pyyn0
                        BTCF Member
                        • Jun 2008
                        • 1060
                        • Fin

                        Originally posted by makkis View Post
                        Kun vaihtaa yksi liuska kerrallaan ne sinne ja tietenkin öljyää kunnolla niin sen saa työnnettyä sinne väliin helposti, vaikkei mitään sen enempää löysäile.
                        Siis onnistuuko se tosiaan noin? Eikös laakereissa ole ne haitat mitkä estää niitä pyörimästä.
                        Jos se tuollatavalla onnistuu niin ne laakerithan kannattas vaihtaa sinne jo ihan ennakoivasti jossain vaiheessa kun ei toi mikään mahoton kustannus ole.
                        -BMW F11 530xd -12
                        -BMW E60 530dA -04
                        -BMW E23 735iA -85
                        Ex
                        -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                        -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                        -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                        -BMW E39 528i 96

                        Comment

                        • zakspeed
                          BTCF Member
                          • Nov 2003
                          • 2000
                          • Tampere/kainuu

                          Kääntyyhän se liuska toiseen suuntaan.
                          -M5- '00
                          -i3 94 rex '19
                          -Ascona B 4.0 '80
                          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                          Comment

                          • pyyn0
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 1060
                            • Fin

                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Kääntyyhän se liuska toiseen suuntaan.
                            niinpätietysti .doh
                            -BMW F11 530xd -12
                            -BMW E60 530dA -04
                            -BMW E23 735iA -85
                            Ex
                            -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                            -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                            -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                            -BMW E39 528i 96

                            Comment

                            • Kiitoksinen Setämies
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2021
                              • 36
                              • Varsinais-Suomi

                              Originally posted by alpine3 View Post
                              Tuolle jarrutusenergian talteenotolle on oma varustekoodinsa joka on jouduttu poistamaan auton varustelistasta ja tämän jälkeen muutettu varustelista on pitänyt koodata (VO) erinäisiin moduuleihin. Tämän seurauksena kyseisiin moduleihin aikaisemmin tehdyt parametrikoodaukset (FDL) ovat palautuneet tehdasasetuksiin.

                              Ne kadonneet toiminnot saa takaisin e-sysillä koodaamalla.



                              Kiitos kaikille vastanneille tiedoista!
                              535d xDrive -2013

                              Comment

                              • MarkusM
                                Bimmer Rookie
                                • May 2020
                                • 32
                                • Tampere

                                Originally posted by makkis View Post
                                Itse tein.
                                Pultit (runko ja kierto) n. 100e (marmorilta)
                                Laakerit (runko ja kierto) 200e (ebay)
                                Öljypohjan tiiviste 20e (aeromotors)
                                Työn ilo priceless

                                Jotakuinkin tuota luokkaa, riippuen täysin mistä osat hommaa jne.
                                STD kokoiset laakerit näihin on vaan jostain syystä hieman kiven alla tällä hetkellä:think
                                Paljonko tällaiseen operaation meni aikaa ?
                                BMW 530 F10 -13, m-sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎