Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    Originally posted by TheRipper View Post
    Joo...taidan kallistua tuohon Lesjöforssiin...

    Ja jos näyttää siltä että ovat liian pitkät niin sitten täytyy ostaa eteenkin uudet niin sitten istutaan taas nätisti. Oletettavaa kuitenkin on että saattavat pettää kuitenkin pian jos alkuperäiset ovat myös.
    Muista merkeistä kokemusta, että lesjörssillä tulee citymaasturi, Sachs yleensä ollut hyvä.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • TheRipper
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 4978
      • Paimio

      Originally posted by radiaani View Post
      Kellosepän työtä, itsellä meni samoilla kilometreillä nopeasti kaikki jouset vaihtoon. Helmikuu on oikein mukavaa aikaa tehdä jousiremonttia pihalla.
      Todellakin! Olisi nyt voinut edes pari kuukautta odotella!
      No onneksi sentään pääsee katon alle työstämään mutta kylmässä silti...

      Originally posted by radiaani View Post
      Takakaiuttimien alta pääsee käsiksi äänieristematon alla oleviin yläpään muttereihin. Tilaa ei ole mitenkään liiaksi mutta 1/4" hylsyillä onnistui.

      Iskarin alapään pulttiin pääsi kohtuullisesti käsiksi, kun purki jarrusatulan tieltä. Samalla vaihtui palat uusiin. Ei sielläkään liiaksi tilaa ole varsinkaan pultin aukaisua ja kiristystä varten. Jos auton saa nosturille, niin tolppa ilmeisesti mahtuu tulemaan melkein suoraan alas?
      Okei että on satulan takana...no eipä se nyt pitäisi iso homma olla ottaa pois edestä.
      Ei ole nosturia valitettavasti käytettävissä...täytyy sitten katsella miten saapi keploteltua pois pukkien päällä...Sisälokari kenties pitää irroittaa sitten...

      Originally posted by radiaani View Post
      Ainakaan vakioalustan jousiin en onnistunut mittaamaan juuri mitään eroja Lesjöforseissa. Ehkä jotain millin sadasosien eroja paksuudessa.
      Originally posted by HTK12 View Post
      Muista merkeistä kokemusta, että lesjörssillä tulee citymaasturi, Sachs yleensä ollut hyvä.
      Tämä on mielenkiintoista. Onko sitten vähän jäykempiä...meinaan kun tuo sachs on niinkin pitkä...
      En kyllä käsitä miksei Lesjöfors voi noita mittoja laittaa esille...
      F10 523iA 2010

      Ex: E39 528iA 1997
      Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
      Ex: E65 745iA 2003
      Ex: E46 318i 1998
      Ex: E34 525iA 1989

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        Originally posted by TheRipper View Post
        Todellakin! Olisi nyt voinut edes pari kuukautta odotella!
        No onneksi sentään pääsee katon alle työstämään mutta kylmässä silti...



        Okei että on satulan takana...no eipä se nyt pitäisi iso homma olla ottaa pois edestä.
        Ei ole nosturia valitettavasti käytettävissä...täytyy sitten katsella miten saapi keploteltua pois pukkien päällä...Sisälokari kenties pitää irroittaa sitten...





        Tämä on mielenkiintoista. Onko sitten vähän jäykempiä...meinaan kun tuo sachs on niinkin pitkä...
        En kyllä käsitä miksei Lesjöfors voi noita mittoja laittaa esille...
        Jousessa on muitakin ominaisuuksia kuin pelkkä mitta eli niitä on melko turha vertailla keskenään. Esim langan paksuus muuttuu eri valmistajilla ja muutenkin jousi voi olla "kiedottu" eri tavalla.

        Merkkarilta saat ainakin orggiksen varaosanron selville jos jossain on useampia vaihtoehtoja.
        Itse vaihdoin aikoinaan matalemmat alkuperäiset eteen. Pieni arpominen tuotti oikean varaosanumeron.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Tietäisikkö fraatti, tai mahdollisesti joku toinenkin, runkolaakereille oikean välyksen.
          Moottorihan on se M550d,n onkosenyt se N57.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            Originally posted by TheRipper View Post
            Tämä on mielenkiintoista. Onko sitten vähän jäykempiä...meinaan kun tuo sachs on niinkin pitkä...
            En kyllä käsitä miksei Lesjöfors voi noita mittoja laittaa esille...
            Siitä jousen vapaasti pituudesta ei voi päätellä auton korkeutta, joten hieman arpapeliä aina tarvikejousien kanssa. Korkeuteen vaikuttaa varusteet, moottori jne. Tämän takia alkuperäiset jouset ottaa varusteet huomioon.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8258
              • Järvikylä (Nakkila)

              Originally posted by HTK12 View Post
              Siitä jousen vapaasti pituudesta ei voi päätellä auton korkeutta, joten hieman arpapeliä aina tarvikejousien kanssa. Korkeuteen vaikuttaa varusteet, moottori jne. Tämän takia alkuperäiset jouset ottaa varusteet huomioon.

              Jep, minä olen ruuvannut useampaan autoon Eibachin madallusjousia ja ne on aina olleet vapaana saman mittaisia kuin vakiot jouset. Sitten kun auton paino päällä niin se on ollut suunnilleen luvatun verran matalampi.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 4978
                • Paimio

                ^^^
                Noita Eibachin jousia katselin kanssa mutta en uskaltanut ostaa kuitenkaan kun pelkäsin että ovat liian jäykät...

                Originally posted by HTK12 View Post
                Siitä jousen vapaasti pituudesta ei voi päätellä auton korkeutta, joten hieman arpapeliä aina tarvikejousien kanssa. Korkeuteen vaikuttaa varusteet, moottori jne. Tämän takia alkuperäiset jouset ottaa varusteet huomioon.
                Joo varsin totta. Varmaankin jousen jäykkyys vaikuttaa muutaman sentin kyllä hyvinkin.
                Noh Lesjöforssit tuli tilattua.
                Katsotaan missä auto istuu sitten. Jos näyttää että takapää muuttuu epäsuhtaiseksi etupään kanssa sitten pitää eteen vaihtaa myös.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • sönkkö
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2013
                  • 65
                  • Etelä

                  Monen vuoden tauon jälkeen on taas bmw, eikä muuten kaduta. Kyseessä -16 520d

                  Ihmetystä on herättänyt huono pito, vaikka liukkaat kelit on ollutkin. Sydämentykytyksiä aiheutti eilen kun +80 vauhdissa maantiellä tuli ylämäki ja jo pienelläkin kaasulla lähti perä tulemaan vierelle. Suoristuksen jälkeen varovasti eteenpäin ja taas vähänkin vetoa lähti perä sivulle. Noissa nopeuksissa ei luistonestot tms. tehnyt juuri mitään, risteyksissä ym. hiljasissa nopeuksissa estot toimii hyvin, eikä päästä perää lähtemään sivuille. +60km/h vauhdeissa tuntuu olevan aika levoton ja lähtee jo pienillä liikkeillä liukkailla perä elämään.

                  Renkaina on 245/45/18 pari vuotta ajetut nasta toyot. Onko tämä ominaista näille autoille vai voiko kyse olla jostain alustaan liittyvästä? Tai renkaista? Viimeiset takavetoiset on lähemmäs kymmenen vuoden takaa niin en oikein tiedä miten nämä tuppaa käyttäytymään liukkailla. Toki jotain hyvääkin tämä tuo, ei enää meinaa emäntä uskaltaa ajamaan vaa saa aina itse olla puikoissa
                  Last edited by sönkkö; 10-02-2022, 07:41. Reason: Johan heitti ääkköset?
                  2016 F10 520d

                  Comment

                  • peLoGo?
                    BTCF Member
                    • Jul 2012
                    • 374
                    • Vaasa

                    Originally posted by sönkkö View Post
                    Monen vuoden tauon jälkeen on taas bmw, eikä muuten kaduta. Kyseessä -16 520d

                    Ihmetystä on herättänyt huono pito, vaikka liukkaat kelit on ollutkin. Sydämentykytyksiä aiheutti eilen kun +80 vauhdissa maantiellä tuli ylämäki ja jo pienelläkin kaasulla lähti perä tulemaan vierelle. Suoristuksen jälkeen varovasti eteenpäin ja taas vähänkin vetoa lähti perä sivulle. Noissa nopeuksissa ei luistonestot tms. tehnyt juuri mitään, risteyksissä ym. hiljasissa nopeuksissa estot toimii hyvin, eikä päästä perää lähtemään sivuille. +60km/h vauhdeissa tuntuu olevan aika levoton ja lähtee jo pienillä liikkeillä liukkailla perä elämään.

                    Renkaina on 245/45/18 pari vuotta ajetut nasta toyot. Onko tämä ominaista näille autoille vai voiko kyse olla jostain alustaan liittyvästä? Tai renkaista? Viimeiset takavetoiset on lähemmäs kymmenen vuoden takaa niin en oikein tiedä miten nämä tuppaa käyttäytymään liukkailla. Toki jotain hyvääkin tämä tuo, ei enää meinaa emäntä uskaltaa ajamaan vaa saa aina itse olla puikoissa
                    Hyvillä renkailla ei oo mitään ongelmia ajella talvella. Laitoin edelliseen takavetoiseen F10'iin uudet Continentalin nastat ja auto meni vakaasti kuin juna niillä.
                    BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                    BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                    Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                    Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                    Ex. BMW F10 530dA -10
                    Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                    Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                    Ex. BMW E60 525i -04

                    BimmerCode & BimmerLink + ENET

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2158
                      • Vantaa

                      Toyot roskiin ja gy, conti, misukka tms nastaa alle.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • sönkkö
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 65
                        • Etelä

                        Joo näinpä mä vähän epäilinkin. Ens talvelle sitten kunnon rengasta

                        Mistähän noita renkaita kannattaa lähteä katsomaan? On netti niin pullollaan kaikkia "saksan" kauppoja ym onlinejä. Noistahan valikoimaa löytyy kun sit taas esim. vianor antaa tuolle koolle pelkästään hakkapeliittaa.. Tiedä nyt mitkä näistä sitten on hyviä, kaikki kivijalat tietysti kehuvat myyviänsä parhaiksi
                        Last edited by sönkkö; 10-02-2022, 10:44. Reason: Lisäys
                        2016 F10 520d

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2158
                          • Vantaa

                          Viron nettikaupoissa saksaa halvemmalla. Esim riekko.eu, googlella löytyy lisää. Kotimaassa hinnat 200 - 300e kovempia ketjujen liikkeissä. Itselläni f11 korissa alla ollut contin icecontact 2 ja nyt Goodyear ice Arctic 2, molempia voin varauksetta kehua varsinkin jää pidon ja melun osalta. Ja onhan nuo testeissäkin pärjänneet.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14353
                            • Oulu

                            F10 kuume koittaa pyrkiä. Onko nuissa N47:ssa nyt muuta isompaa murhenaihetta kun että laittaa sen ketjun jossain vaiheessa? B47 ilmeisesti vähän parempi, niissä egr ja turbo murheet? 8hp ilmeisesti oli ihan luotettavassa maineessa.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • radiaani
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2016
                              • 130
                              • Etelä-Suomi

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Noita Eibachin jousia katselin kanssa mutta en uskaltanut ostaa kuitenkaan kun pelkäsin että ovat liian jäykät...
                              Kun jouset on terästä, niin jousto-ominaisuudet määräytyvät käytännössä kokonaan jousen mittojen perusteella. Etenkin langan paksuudella on suuri merkitys jousen jäykkyyteen.

                              Jos Eibachit on vapaana samanmittaisia kuin originaalit mutta laskevat alustaa, niin niiden täytyy olla alkuperäisiä pehmeämpiä (sama kuorma puristaa jousta enemmän kasaan). Kyky kantaa kuormaa lienee heikompi?

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Joo varsin totta. Varmaankin jousen jäykkyys vaikuttaa muutaman sentin kyllä hyvinkin.
                              Noh Lesjöforssit tuli tilattua.
                              Lesjöforsillakin näyttää olevan PDF-katalogissa neljä eri koodia F10-takajousille: bensakoneille, dieseleille, M-alustalle ja X-drivelle omansa. 523iA ilman M-alustaa ja nelivetoa pitäisi olla 4208480.


                              Kun saat jouset, niin jos ne näyttävät silmämääräisesti samanlaisilta kuin alkuperäiset, niin vertaapa painoa grammavaa'alla (esim. keittiövaaka ). Omille jousille mittasin 10-20 gramman eroja alkuperäisiin, mikä merkitsee 0.03-0.06 mm eroa langan paksuudessa (jousen paino n. 2 kg). Vaikutuksen alustan korkeuteen pitäisi olla millin parin luokkaa.
                              Last edited by radiaani; 10-02-2022, 19:22.
                              Ajossa: F10 520d SE (2012)

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14353
                                • Oulu

                                Originally posted by peto2 View Post
                                Jep, minä olen ruuvannut useampaan autoon Eibachin madallusjousia ja ne on aina olleet vapaana saman mittaisia kuin vakiot jouset. Sitten kun auton paino päällä niin se on ollut suunnilleen luvatun verran matalampi.
                                Lienee jo satoja eibacheja kohta laitellut autoihin ja kyllä ne lyhyempi aina on ollut, jos vaan autossa on tehtaan vakio jouset ollut paikallaan eikä mitään tehtaan omaa madaltavaa.
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎