Announcement

Collapse
No announcement yet.

G30/G31 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tweed
    replied
    Originally posted by red devil View Post
    Morjens. Käytin auton siinä EGR takaisin kutsu kampanjassa ja sen jälkeen kulutus noussut reilun kaksi litraa. Onko muilla ollut vastaavaa? Auto siis 530da xdrive.
    Mulla nousi G11 (730d) kulutus myös tuon kamppispäivityksen myötä. Samalla lähti myös virisofta tosin, että en tiedä kumpi vai kampi tuon aiheutti.

    Leave a comment:


  • N54
    replied
    Originally posted by radiaani View Post
    Löytyykö jostain speksit, millaiset valolähteet näissä eri valaisimissa on: led, adaptive, laser? Onko erot pelkästään valon suuntauksessa vai onko valon määrässäkin eroja?

    Omaan makuun adaptiivisten valojen aktiivinen sohiminen näyttää ainakin videoilla rauhattomalta ja valot näyttävät reagoivan pienellä viiveellä vastaantulijaan (ja kohtaamiseen). Toki ajatus siitä, että pelkkien lähivalojen sijaan voi käyttää edes osittaista kaukovaloa vaikuttaa hyvältä.

    H7-aikaan oli yksinkertaista, kun tiesi, että 55W/1500lm ±10% @12V on sekä lähi- että kaukovalolle. Nelivaloilla siis yhteensä max. 6600 lm. [ja 100W-polttimot oli kielletty. Siis laittomia. Ei.]
    Pre-Lci:ssä on kolmenlaisia valoja, perusmalli, kääntyvät ja adaptiiviset. Pre-Lci autoihin ei saanut Laser valoja lainkaan, kaikki on kuitenkin Ledejä. Perusmalli ja kääntyvät on periaatteessa samat valot, kääntyvissä on vain kurvi- ja kulmavalot lisänä. Näissä on yksi "valonlähde" per umpio, eli pitkä ja lyhyt tulevat saman linssin kautta. Pitkät on tästä syystä heikohkot, lähivalot luokkaa ok. Ainoat oikeasti hyvät valot näistä on nuo Adaptiiviset, niissä on kaksi "valonlähdettä" per umpio ja huimasti parempi kaukovaloteho.

    Adaptiiviset onkin helppo erottaa ihan päältäpäin autoa katsomalla, koska umpion sisuskalut on erinäköiset kuin noissa kahdessa muussa vaihtoehdossa. Perusvalot ja kääntyvät on päällepäin melkein saman näköiset.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Varmaan pitäisi TM:n valomittauksia kaivaa lehdistä tms. Isän g12:ssa on laserit, mutta en ole päässyt vertaamaan omiin adaptiivisiin ledeihin. Toki vertailu hieman turhaa koska eri automallit.

    Ei nuo nyt mitenkään rauhattomasti sohi. Sen verran hyvin toi mm ovat omasta mielestäni että seuraavassa on samanlaiset. Voi motarillakin ajaa pitkät päällä kun valaisee pientaretta.

    Edellisessä f11 oli perus xenonit kaukovalo avustimella, jotka oli ihan ok valot, mut on nuo ihan eri levelillä toimintansa ja valon kirkkauden puolesta. Pitkät ei ehkä sen pidemmälle näytä, se ehkä ainut miinus. E61 bixenon+h7 oli vielä hyvät pitkät, näissä uusissa tuntuu olevan että 100m kauemmas ei ole tarve jostain syystä nähdä.

    Leave a comment:


  • radiaani
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Eroa on sen verran että ei voi oikein edes verrata. Jos ajaa paljon pimeätä maantietä niin onhan nuo adaptiiviset kätevät kun ne valaisee tietä vaikka vastaantulija olisi jo lyhyet vaihtanut.

    En muista lukeneena että olis adaptiiviset kanssa ollut onglemia
    Löytyykö jostain speksit, millaiset valolähteet näissä eri valaisimissa on: led, adaptive, laser? Onko erot pelkästään valon suuntauksessa vai onko valon määrässäkin eroja?

    Omaan makuun adaptiivisten valojen aktiivinen sohiminen näyttää ainakin videoilla rauhattomalta ja valot näyttävät reagoivan pienellä viiveellä vastaantulijaan (ja kohtaamiseen). Toki ajatus siitä, että pelkkien lähivalojen sijaan voi käyttää edes osittaista kaukovaloa vaikuttaa hyvältä.

    H7-aikaan oli yksinkertaista, kun tiesi, että 55W/1500lm ±10% @12V on sekä lähi- että kaukovalolle. Nelivaloilla siis yhteensä max. 6600 lm. [ja 100W-polttimot oli kielletty. Siis laittomia. Ei.]

    Leave a comment:


  • torx
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Eroa on sen verran että ei voi oikein edes verrata. Jos ajaa paljon pimeätä maantietä niin onhan nuo adaptiiviset kätevät kun ne valaisee tietä vaikka vastaantulija olisi jo lyhyet vaihtanut.

    En muista lukeneena että olis adaptiiviset kanssa ollut onglemia

    Yhdyn edelliseen. Toimii mielestäni tosi hyvin. Kaarteissa kääntyy mutkan suuntaan ja kun auto tulee vastaan se kääntää valoja pientareelle ja jossain kohtaa sammuttaa sitten kuskin puolen pois, kun taas appari valaisee vielä reunaa. Itsellä työmatka 31km suuntaansa ja tässä parivuotta ajellut niin ei ainakaan kukaan ole väläytellyt valoja sen takia, että tuo haittaisi muita. Ja sama kun ajaa jonossa muiden perässä niin ei häikäise sitten edellä ajavaa.


    Parhaiten tuon huomaa pimeällä, sumuisella säällä miten hyvin valot liikkuvat kun automaatti pitkät päällä.

    Leave a comment:


  • nupaha
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Eroa on sen verran että ei voi oikein edes verrata. Jos ajaa paljon pimeätä maantietä niin onhan nuo adaptiiviset kätevät kun ne valaisee tietä vaikka vastaantulija olisi jo lyhyet vaihtanut.

    En muista lukeneena että olis adaptiiviset kanssa ollut onglemia
    Onhan noi adaptiiviset ledit tosi jees. Bemarin omista ei ole kokemusta, mutta noi Insignian full matrixit oli kans hyvät. On nämä kuitenkin taas jo eri sukupolven lamput kuin normi ledit. Esim pientareet tulee valaistua ihan eri tasolla, kin ajaa toisen perässä. Tämä on taas hyvä esim hirvivaaran takia jne

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Eka murhe, latasin uusimman kartan bemun download managerista usb-tikulle. Tikku mukitelineiden edessä olevaan usb paikkaan mutta mitään ei tapahtunut, ei lähtenyt karttapäivitys käyntiin. No auto kävi merkkarilla normi huollossa ja otin tämän ongelman puheeksi. Sanoivat että ovat kuulleet tapauksia että tuolta bemulta ladatuissa tiedostoissa on ollut ongelmia asennuksen kanssa. Lupasivat huollon aikana ladata minun tikulle tuon datapaketin uudelleen. Huollon jälkeen löin tikun taas pesään ja infonäyttöön tuli teksti että navi päivitys alkaa, jee. Alkoihan se, ja jatkuu edelleen nyt viikon jälkeen huollon... Laitoin paketin myös toiselle tikulle mutta no hobla silläkään. Normaalisti päivitys kestää alle 2 h ja navi on ilmeisesti sen päivityksen aikana käytössä normaalisti?
    Nyt ei sitten navi toimi, nopeusrajoitusten tunnistus ei toimi ja siten aktiivivakkarin käyttö on kökköä. Kokeilin buutata laitteen useaan kertaan sekä tikku paikoillaan että ilman tikkua. Ei auta, vehje on tiltissä. Merkkarilla sitten varattiin aika että pääsevät tutkimaan mikä jumitti systeemin, huoh.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Eroa on sen verran että ei voi oikein edes verrata. Jos ajaa paljon pimeätä maantietä niin onhan nuo adaptiiviset kätevät kun ne valaisee tietä vaikka vastaantulija olisi jo lyhyet vaihtanut.

    En muista lukeneena että olis adaptiiviset kanssa ollut onglemia

    Leave a comment:


  • radiaani
    replied
    Originally posted by TuomoA View Post
    Aina on ledit tai laserit. Xenoneita ei ole tainnut enää G3x saada. Itse katselisin adaptiivisia ledejä tai lasereita. Normi leditkin menee ihan hyvin on paremmat kuin perus xenonit, mutta valoa ei ole koskaan liikaa ja lisävalojen asennuspaikan löytyminen voi olla hankalaa jos ei suoraan puskuriin halua laittaa
    Valoa ei tietenkään ole koskaan liikaa, mutta jos on pärjännyt F10 halogeenivaloilla (ts. lähi- ja kaukovalolle omat heijastimet), niin adaptiiviset ledit ei olisi välttämättömät? Miten hyvä kaukovalo ledeissä on verrattuna halogeeniin?

    Onko adaptiivisten valojen kanssa mitään teknisiä murheita odotettavissa? Kiinteissä on vähemmän liikkuvia osia.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Missä hinnoissa liikutaan jos G31 530iX:ään retrofitataan normaalista cruisesta --> adaptiiviseksi? Näitä varmaan tekee ainakin Böntti?
    Veikkaan että 3 k€ on aika lähellä, ehkä ei kannata.

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Missä hinnoissa liikutaan jos G31 530iX:ään retrofitataan normaalista cruisesta --> adaptiiviseksi? Näitä varmaan tekee ainakin Böntti?

    Leave a comment:


  • nupaha
    replied
    Originally posted by TuomoA View Post
    Aina on ledit tai laserit. Xenoneita ei ole tainnut enää G3x saada. Itse katselisin adaptiivisia ledejä tai lasereita. Normi leditkin menee ihan hyvin on paremmat kuin perus xenonit, mutta valoa ei ole koskaan liikaa ja lisävalojen asennuspaikan löytyminen voi olla hankalaa jos ei suoraan puskuriin halua laittaa
    Kiitti.��
    Adaptiiviset olis ihan jees, mutta itselleni ei pakolliset. Sport-penkit 188cm kuskille on melkein se vaatimus.
    Ruotsin kruunu on siinä kurssissa, että sieltä saa noin 100tkm ajettuja ja allekkin noin 30 000€ veroineen. Taitaa noi dieselit olla Ruotsin puolellakin jäämässä vähemmistöön ja sähkö ja bensa kovasti ottamassa jalansijaa. Valikoimaa G31 dieseleissä on kohtuu hyvin ja kohtuu hyvillä varusteilla, jos vertaa ns Suomi-autoihin. Pitää odotella muutaman asian järjestymistä ja kattella lähteekö itse hakemaan vai kääntyykö jonkun ammattilaisen puoleen. Tuon kesäauton kävin hakemassa Ruotsista 2016 ja melko selkeetä toimintaahan se on, kun vain ensin myyjän kanssa saa soviteltua hinnat ja ehdot kohdilleen. Se että löytyykö sopivaa ajallista rakoa hakuun onkin eri asia…

    Leave a comment:


  • TuomoA
    replied
    Originally posted by nupaha View Post
    Kiitos näistä tiedoista.
    Onkos noissa G30/31 aina led-ajovalot? Toisissa adaptiiviset ja toisissa ei…
    Vai löytyykö joistakin xenonit? Halogeeneja ei kai sentään enää mistään.😊
    Aina on ledit tai laserit. Xenoneita ei ole tainnut enää G3x saada. Itse katselisin adaptiivisia ledejä tai lasereita. Normi leditkin menee ihan hyvin on paremmat kuin perus xenonit, mutta valoa ei ole koskaan liikaa ja lisävalojen asennuspaikan löytyminen voi olla hankalaa jos ei suoraan puskuriin halua laittaa

    Leave a comment:


  • nupaha
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Teoriassa pitäisi olla huoleton peli. Ei hirveämmin taida olla edes mitään tyyppivikoja paitsi EGR-ongelmia piisaa kuten aina ennenkin näissä. Mutta muutenhan tuo on uskomattoman taloudellinen kulutukseltaan kokoisekseen (takavetoisena varsinkin). Tosin vielä edullisemmin kokonaiskustannuksiltaan pääsee 530e:llä, joista tietty joutuu maksamaan ostettaessa vähän enemmän.

    Takavetoisen 520d:n tapauksessa kannattaa tehdä huolellinen koeajo maantiellä ja moottoritiellä. Mielellään pidempi matka, kylmällä ja lämpimällä autolla, ja kuullostella että jyriseekö voimansiirto. Itselläni ollut noita kaksi farkku-yksilöä, joista varsinkin ensimmäinen piti ikävää jyrinää 100km/h paikkeilla. Sellaista "ison subbarin" tasaista jyrinää muistuttavaa. Siihen ei välttämättä osaa kiinnittää ostokiimassa huomiota, mutta se alkaa ajan myötä nousemaan ärsyttävästi esiin. Joten tuntosarvet tuon suhteen tarkkana! Tämä ilmiö on todettu monessa vastaavassa yksilössä. Jyrinän lähde on ilmeisesti kardaani.

    Kyseessä lienee enemmän 520d takavedon ominaisuus. Ja BMW-huoltoa ei tunnu asia kiinnostavan millään tasolla jos menee sieltä kysymään.

    Täältä löytyy lisää ym. asiasta.
    Kiitos näistä tiedoista.
    Onkos noissa G30/31 aina led-ajovalot? Toisissa adaptiiviset ja toisissa ei…
    Vai löytyykö joistakin xenonit? Halogeeneja ei kai sentään enää mistään.😊

    Leave a comment:


  • juuhee
    replied
    Voi kun joku vielä keksiis ratkaisun tohon jyrinä ongelmaan... :think

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎