Originally posted by seisomapaikka
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E32 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
-
-
Originally posted by seisomapaikka View PostJep, totesin tämän itsekki. Sekin varmaa helvetillinen urakkaM20B20/E34 osaa myynnissä-->http://www.btcf.fi/forum/showthread....36#post3147936
Comment
-
-
Originally posted by Morkai View Postvirittelet vikakoodivalon mittaristoon, joka sen jälkeen vilkuttaa vikakoodit sulle...
Saako tuota nollattua mistään itse ilman tietokoneita?
Kokeilin jo sitä että käytin autoa 30sek, jonka jälkeen sammuksissa 30sek. Ja myös sitä että pidin kaasupedaalia pohjassa 10sek.
Kummallakaan näistä ei tuo vikamuisti nollaannu.
Comment
-
-
Originally posted by Karvanoppa View PostMittaristosta puuttui check engine lamppu, löysin siihen lampun. Nyt se antaa vikakoodin "1211" joka listan mukaan tarkoittaa sitä, että vikamuisti on täynnä.
Saako tuota nollattua mistään itse ilman tietokoneita?
Kokeilin jo sitä että käytin autoa 30sek, jonka jälkeen sammuksissa 30sek. Ja myös sitä että pidin kaasupedaalia pohjassa 10sek.
Kummallakaan näistä ei tuo vikamuisti nollaannu.sigpic
E23 728iA V8-projekti
E38 730D -projekti
E39 540iA -projekti
I01 i3 -projekti
Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)
Comment
-
-
Näihin kysymyksiin löytyy hyvin tietoa searchilla, mutta yritän nyt nopeasti auttaa ainakin joissain asioissa.
1. Moottorin kunto on olennainen juttu. Näissä on usein vuotavat öljypohjan tiivisteet, joiden vaihto on aika suuritöinen urakka (kallis). Venttiilikannen tiivisteet vuotavat M70-koneisissa myös usein ja niidenkin vaihto on useamman tunnin urakka. Tähän päivään mennessä autoon on kannattanut vaihtaa ainakin vesipumppu ja termostaatti, sekä varmaan kaikki moottorin vesiletkut. Jos nämä on jätetty tekemättä, homma on varmasti ihan pian edessä. Eli etenkin moottorin osalta uusien osien hankinnat ja huoltohistoria olisi ihan hyvä tietää.
2. Jos autossa on tasonsäätö takana, se usein oikuttelee mm. kalliiden iskarien vuodoilla ja iskareiden "pommien" hajoamisella. Tasonsäädönventtiili takana alkaa ajan myötä myös usein falskaamaan ja aiheuttaa ongelmia. Iskarit ovat vielä kalliimpia vaihtaa, mikäli on kyse EDC-iskareilla varustetusta autosta (n. 800€/kpl). Tietysti nekin voi vaihtaa halvempiin... jos välttämättä haluaa.
3. Automaattilaatikon toiminta on todella tärkeää. Laatikon huoltohistoriasta olisi hyvä tietää jotain, esim. onko öljyjä vaihdettu milloin? Jos kytkinpakat hajoavat, on edessä todella kallis remppa, jos ei itse pysty laatikkoa irrottamaan ja kytkinpakkoja vaihtamaan. Uusi kytkinpakka-setti on n. 600€ + työt päälle, joista tuleekin isoin osa kustannuksista.
4. Vuotaako sisätilalämmittimenkenno? Ikävä tyyppivika näissä vanhoissa bemareissa ja suhteellisen suuritöinen vaihtaa. Aiheuttaa jäähdytysnesteen vähenemistä säännöllisesti ja ikkunoiden huurtumista ja mahdollisia vesivahinkoja auton sisällä.
5. Auto on painava ja kuluttaa etupään tukivarsia tasaiseen tahtiin. Jos etupään tukivarsia ei ole vaihdettu vuosiin, niin luultavasti niiden kaikkien vaihtaminen on edessä pian, mikäli ei halua nauttia täristävästä kyydistä ja ohjauksen jatkuvasta hakemisesta maantieajossa.
6. Tärkeintä on millaisen yksilön ostaa! Näitä on myynnissä aivan hirveitä paskoja, joiden kuntoon laittaminen maksaisi useita kymmeniä tuhansia euroja ja sitten on hyvin huollettuja ja pidettyjä, mutta varmaa on, että 750-merkillä varustetun auton ylläpidosta ei tule halpaa. Eli ostat sitten millaisen hyvänsä, taskussa kannattaa olla hyvin huolto/korjaus rahaa vielä jäljellä. 730/735 ja 740-malli on varmasti halvempia ja helpompia ylläpidettäviä. 750:ssä on periaatteessa kaikkia hajoavia osia tuplasti noihin toisiin verrattuna. 750-mallissa on myös joitakin erikoisosia, jotka ovat rikki mennessään tolkuttoman kalliita uusia. Esim. servotronic-ohjaussimpukka on n. 1000€, ym....
Ei ole tarkoitus pelotella, mutta toimintavarman E32 750:n pitäminen tulee varmasti vaatimaan joko isoa kukkaroa, tai sitten omaa vaivannäköä mm. itse huoltamalla ja korjaamalla, sekä osia metsästämällä mm. Saksasta tai muualta ulkomailta.
Tollasia mulle tuli mieleen. Uskosin, että foorumilla kirjoitteleva nimimerkki Morkai osaa kertoa vielä enemmän ja paremmin E32 asioista...
Comment
-
-
Aika hyvin tuossa Raputurkin kirjoituksessa tuli olennaisia asioita listattu. Haluaisin lohduttaa, että jos työkalut pysyy kädessä voi on moni paikka helposti korjattavissa, eikä aina tarvtise laittaa heti uutta osaa. Toki ruuvaamista seiskassa on paljon kun monesti pitää irrotella osia edestä, jotta pääsee käsiksi varsinaiseeen kohteeseen.
Esim seuraavia remppoja olen tehnyt itse:
- lämppärin kennon vaihto, parin illan ruuvaus
- jäähdytin ja vesiletkut uusiksi
- lämppärin vesiventtiilin vaihto, tämä kannattaa tarkistaa vuotaako!
- LAD/EDC takaiskarien (ne kallit iskarit) öljyvuodon korjaus O-renkaat vaihtamalla ja iskaria irrottamatta, kulut 1€
- lähes kaikkien alusta ja ohjauksen puslien/tukivarsien vaihto. Vaatii muutaman erikoistyökalun, jotka voi myös helposti tehdä itse
-kardaanin kannatinlaakerin vaihto, tämäkin kannatta kokeilla täristääkö/paukkuuko kovemmin polkastessa
- bensapumppujen vaihto
- alipaine ja imupuolen kumiosien vaihtoa koneeseen
- bensalinjoen uusinta konehuoneessa
- takapenkkien sähköjen laittoa
- x määrä muuta isompaa ja pienempää ja listalla on kaikkea pientä ja uutta tulee jatkuvasti
Jos tykkää itse ruuvailla, saa seiskasta mainion ajoauton. Reilut pari vuotta on takana 750:llä. Kaikkia osia saa eikä noi kulutustavarat mitenkään erikoisen kalliita ole. Tietty rahaa palaa eri määrä kuin persu Corollan ylläpitoon. Korjaamolle noita ei kannata viedä, ellei ole tolkuttoman paksu lompsa.
Comment
-
-
Moro, voisko nyt joku vastata, joka on iskariswappia tehnyt, notta miten se homma menee.
Jeps,vasen taka on toi. Minkäs vuotinen on autos kun näissä on EDC II ja EDC III sydeemejä. Itse ostin Ebaysta käytetyt EDC II etuiskarit ja kyyti parani huomattavasti,lamppu ei tosin vieläkään pysy aina päällä kuten pitäis. Jos jäykkyys säätyy niin koitappa mennä testiin k=komfort asetuksella jos antais parempia lukemia. Tolppa on samanlainen ku normaalit mutta sitten tietysti EDC jää takaa viimeks valittuun asentoon kun edestä tulee virheilmotus kun ne puuttuu,taakse onkin isompi homma vaihtaa jotain muuta tilalle.
Kump
Quote:
Originally Posted by PAPA M5 View Post
Edc
"Kyllä edc:n tilalle voi vaihtaa aivan tavallisen tarvikeiskarin, sopii edc-tolppaan:"
Mikä nyt sitten on totuus?
Voiko EDC iskarien tilalle vaihtaa tavalliset, vai vaatiiko jotain ihme kommervennekjä? (E32 730 -93)
Olisin kiitollinen nopeista vastauksista tänne tai privaan tai
suoraan: [email protected]
p. 044 2126126Big Twin -84, Sporty -91, Classic Chevy -55, Duster V8 -70, what else could an old, poor man dream about?
Comment
-
-
e32 750 IL
Verot ja vakuutusmaksut suomessa ??Last edited by virolainen; 04-02-2012, 18:37.EXät:
E34 525 vm91/
E38 750IL vm99/
E34 525TDSA vm93/
E32 750 vm89/
E46 320 vm00/
E39 540 toukka vm97
E32 750IL Highline vm 92/
Comment
-
-
Originally posted by virolainen View Poste32 750 IL
Verot ja vakuutusmaksut suomessa ??
Comment
-
-
Mites. Paljonko kannattais maksaa e32 735i? joka on seissyt 2vuotta, mutta välillä käytetty. Ajattelin ihan kesä autoksi. Autolla on ajettu muistaakseni 290.tkm tai jotain! Tekniikka pitäis olla kunnossa, mutta esim. konepelti on puhkiruostunut. Kuinkas näihin saa osia? Vuosimalli tais olla 87. Työ-kaverin vanha auto!Last edited by janke; 05-03-2012, 16:37.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
isoR
Autona 735ia 8/91
Lähtee liikkeelle normaalisti asc päällä, noin 60 vauhtia alkaa asc:n valo vilkkumaan mittaristossa, loppuu n.80 vauhdissa, 90-95 vauhtia yrittää luultavasti lukittaa turbiinin mutta alkaa nykimään, päälle pois n.sekunnin välein?
Ja turbiini ei lukitu missään vaiheessa.
Asc napista pois niin kaikki toimii tältä osalta oikeen.
Itellä olis ekana mielessä joku nopeustieto? Onko muita antureita kuin abs-anturit? Voiko niitä mitata jotenkin, onko merkitystä? Voikohan näin vanhasta lukea vikakoodeja? Oma masiina ei näytä kuin moottorin koodit, ei näkynyt.
-Riku
Comment
Comment