Cruisessa outo vika: Kojelaudan napista saa merkkivalon palamaan ja rattinapista tuurilla cruisen päälle mutta jos kerrankin painaa +/- niin valo sammuu eikä enää saa päälle muuten kuin sammuttamalla virrat välillä. Tämä siis -96 728i
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 kysymyksiä ja vastauksia V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by hezekiel View PostCruisessa outo vika: Kojelaudan napista saa merkkivalon palamaan ja rattinapista tuurilla cruisen päälle mutta jos kerrankin painaa +/- niin valo sammuu eikä enää saa päälle muuten kuin sammuttamalla virrat välillä. Tämä siis -96 728i
Comment
-
-
Originally posted by Nutcase View PostTuli hankittua Suomeen uutena myyty 750iAL.
Miten yleisiä nämä ns. suomiautoina ovat?
Viitsisitkö laittaa kuvia autosta?
Originally posted by Nutcase View PostAuto on lievä projekti, tällä hetkellä OBC heittää engine failsafe prog.-ilmoitusta ruutuun. Vikakoodeja en ole omalla läppärillä pystynyt lukemaan - inpa valittaa scripteista.
Originally posted by Nutcase View PostMitä olen lukenut, niin näissä taitaa erilaiset imuvuodot olla yleisiä.
Imusarjan tiivisteet ilmeisesti kannattaa tarkistaa ja kaasuläppäkotelon/imusarjan päässä olevat kumitutit uusia.
Sartatessa saattaa joskus tosiaan käydä hieman epätasaisemmin, kuin mitä tällaiselta moottorilta odottaa.
Noista kumituteista sen verran, että nehän haurastuvat joskus ajan myötä kuitenkin. Messinkiputki, johon nuo tutit tulevat omaa keskellä 3,4mm reijän johon saisi suoraan 4mm pultille kierteet, ihmettelen miksei tehtaalta lähtiessä tuohon ole tehty sellaista patenttia. 4mm pultilla ja sopivalla prikalla tuon saisi helposti ja luotettavasti ilmatiiviiksi. :think
Myös separaattorit menee iän kanssa ja aiheuttaa sinisiä pöllähdyksiä.
Suosittelen tarkastamaan vesipumpun ja termostaatin, ne on tyypillisiä täystuhon aiheuttajia, kun iso ja pitkä kone tekee paljon lämpöä. pre-facelifteissä ei niin paljon lämpöongelmia kun käyvät vain 95-asteisena, faceliftit sitten käy 105-asteisena ja ongelmia tulee nopeammin.
myös bensavuoto syöttöletkuista on yleistä, ne letkut kun tuppaavat haurastumaan ajan ja suht kovien lämpötilojen vuoksi.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Nyt kun ilmat ovat viilenemässä, niin moottorin esilämmitys tulee jälleen ajankohtaiseksi. Kysymys kuuluu, että onko joku modannut alkuperäistä webastoa, joka lämmittää kabiinia, lämmittämään moottoria ja miten?
Vaihtoehtoisesti näihin on vissiin säteilylämmittimiä asennettu ja Motonet myy ainakin elementtejä, mutta mitä kaikkia komponentteja tuo edellyttää, että saa asennettua? Ainakin vissiin asennussarjan ja johtosarjan elementtien lisäksi (Motonet näyttäisi myyvän vain elementtejä ja johtosarjaa)?
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostVaihdoin kesällä e38:aan uuden alkuperäisen polttoainetankin ja siinä tuli opittua arvokasta kokemusta.
Ensinnäkin huohotuksen kaikki osat on hyvä vaihtaa uuteen tankin vaihdon yhteydessä, koska 90% tapauksissa näissä tankki vuotaa huohotuksen tukkeutumisen myötä. Huohotusletkuja on myös erittäin vaikeaa vaihtaa, jos tankki on jo paikallaan. Eli letkut ja huohotussuodatin vaihtoon samalla kun tankkikin vaihtuu. Ilmeisesti tankin oikea tilavuus menee v8:ssa ja v12:ssa logiikalla hydraulinen tasonsäätö taka-akselilla = 95l tankki. Muuten ainakin v8:ssa 85l. Riippuen auton kunnosta, voi olla järkevää uusia samalla kaikki kiinnityspultit ja pannat. Ainakin bmwautopartsista tilaaminen on helppoa räjäytyskuvien vuoksi. Lisäksi kannattaa huolella tilata kaikki uudet huohotusletkut. Korvausilmaa suodattimelle tuova letku on ilmeisesti vuosien varrella päivitetty, koska vanha letku kiertää tankin vierelle asti ja on ikään kuin vain avonaiseksi jäävä letkun pää. Sen voi myös nähdä auton alta kuljettajan puolella. Ainakin jenkeissä tämä ratkaisu on aiheuttanut ongelmia huohotuksen suhteen, koska esim. hämähäkit ovat pesiytyneet letkuun. Uuden mallinen letku päättyy jo lokasuojan sisään ja on varustettu väljällä sihdillä.
Oma autoni sattui olemaan juuri rajatapaus huohotuspatruunan osalta (11/96), jossa vanha metallinen patruuna korvautuu muovisella. Ostin uudemman muovisen suodattimen oletuksella, että se autossani olisi, mutta siinä sattuikin vielä olemaan metallinen suodatin. Onneksi molempien suodattimien letkulähdöt ovat identtiset, joten suodattimet käyvät siltä osin ristiin. Ainoastaan kiinnitys on hieman erilainen, mutta pienellä hienosäädöllä kuitenkin täysin asennettavissa keskenään. Lisäksi uudempi suodatin oli ainakin bmwautopartsissa selvästi edullisempi. Homma ei siis kaadu tähän jos ostit vanhemman suodattimen sijaan uudemman.
Tasonsäädöllisissä autoissa pitää lisäksi avata kuljettajan puolen hydrauliletku, jotta sisälokasuojan saa pois. Järjestelmän ilmaus on helppoa, hydraulinestesäiliö pitää vain täyttää ja lyödä auto käyntiin. Sitten auton alta vääntää hieman tasonsäätöön liittyvää tankoa, jolloin auto vuoroin nousee ja laskee. Hetken aikaa kun tuota tekee ja pitää huolen oikeasta nestepinnasta, tulee järjestelmä ilmattua.
Kasailen just ostoslistaa tankin vaihtoa varten, niin tietää mitä tilata omaankinSawo-Karjala - connection
@osmis_garage
Harraste: E30 325i Cabriolet -86
Käyttis: E39 528i M-Sport -99
Comment
-
-
Originally posted by kimlahti View PostTuohon rangeen (M62B44TU) tein sellaisen modin että irroitin johdon siitä venttiilistä joka sulkee kierron moottoriin kun webasto lämmittää kabiinia. Vikakoodi näkyy inpalla mutta ei haittaa toimintaa.
Originally posted by Osmis View PostVaihdoitko siis ihan joka nippelin mitä kuuluu tuohon huohottimeen?
Tilasin kuitenkin myös kuvassa olevan suodattimen ja siihen kiinnityspannan (kaiken varalta, jos vanha olisi ollut ruosteessa (ei ollut, mutta better safe than sorry). Letkuklemmarit luonnollisesti kannattaa ostaa esim. Motonetistä ja niitä menee aika monta + yksi isompi tankin täyttöletkun kiinnittämiseen sekä toinen tankin täyttöputken korvausilmaputken kiinnittämiseen.
Myös kannattaa ehdottomasti tilata uudet tiivisteet kuljettajan puolen tasoanturille ja repsikan puolen luukkuun, josta pääsee siis käsiksi pumppuun yms. Nämä ovat vanhemmiten haurastuneita ja kun uuden tankin asennettuasi haluat nauttia piri pintaan tankatusta autosta, niin voi tulla yllätyksiä, kun tiivisteet eivät pidäkään.
Lisäksi kannattaa varata pieni pullo mustaa maalia, sillä ainakin originaali tankki oli maalattu siten, että ne tankin luukkujen suojalevyt olivat olleet kiinni, jolloin erityisesti kuljettajan puolen tasoanturia asentaessasi huomaat, että sen suojamuovikappaleen irroitus irroittaa myös maalia ja paljastaa näin kirkkaan peltipinnan sieltä alta. Jos tuota ei tiivisteeseen asti suojaa, niin siitä alkaa heti ruostuminen. Tällainen top tip.
Itse vaihdoin uuteen myös kaikki tankin kiinnityspultit, pannat, sekä niiden välissä olleet värinänvaimennuskumit. Ei iso investointi, mutta varmasti mukavampaa asentaa varmasti ehjiä ja ruosteettomia osia tilalle, kun tankkikin kerran vaihtuu. Ja toki samalla ne letkut vaihtoon, kun homma on helppo silloin, kun et tappele edessä olevan tankin kanssa. Lisäksi ne letkut on miljoona kertaa helpompi asentaa paikalleen kiinni tankkiin, kun itse tankkia voi hieman liikutella sitä asennettaessa.
Viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä asiana on tietysti hommata myös uusi polttoainesuodatin! Lisäksi kannattaa tutkia polttoainelinjojen kunto, kun olet siellä auton alla tutkimassa, sillä ne voivat olla ruostuneet ja ne putket kannattaa uusia samalla, jos korroosiota on yhtään isommin iskenyt. Vuotaa nimittäin seuraavaksi sitten sieltä.
Comment
-
-
Kiitos Ramzez! Laitanpa romut tilaukseen, kunhan suostus tuo www.bmwautoparts.net toimimaan
Edit: Sivut toimii ja osat tilattu. Tankki vielä tilata tarvikkeena ebaysta joku kaunis päivä.Last edited by Osmis; 07-09-2017, 18:00.Sawo-Karjala - connection
@osmis_garage
Harraste: E30 325i Cabriolet -86
Käyttis: E39 528i M-Sport -99
Comment
-
-
V-12koneen ilmaus
Onkos jollakin antaa hyviä vinkkejä tuohon v-12 motin ilmaukseen??löytyy myös alkuperäinen Webasto ja automaatti ilmastointi.eli syylärin vaihtoa täs duunailen:think.pullopatentti oli kyl hyvä vinkki,sitä en olis kyl ite tajunnut tehdä...toi Webasto mietityttää kun ei ole ennen semmosta missään kiesissä ollut.kiitos jo etukäteen.....
Comment
-
-
Originally posted by Kilppari View PostOnkos jollakin antaa hyviä vinkkejä tuohon v-12 motin ilmaukseen??löytyy myös alkuperäinen Webasto ja automaatti ilmastointi.eli syylärin vaihtoa täs duunailen:think.pullopatentti oli kyl hyvä vinkki,sitä en olis kyl ite tajunnut tehdä...toi Webasto mietityttää kun ei ole ennen semmosta missään kiesissä ollut.kiitos jo etukäteen.....F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostKuulostaapa pelottavan helpolta modilta. Minkä liittimen tarkalleen ottaen irroitit ja mistä kohdin moottoritilaa? Olen jotenkin ymmärtänyt, että tämä modi vaatisi jonkin verran letkumuutoksia, mutta ilmeisesti ainakin TU-koneessa on mahdollista noinkin yksinkertaiseen muutokseen? Itselläni on siis M62 non vanos versio, joten en osaa kommentoida, ovatko moottorit tuon webaston osalta noin yhteneväiset, että pelkällä liittimen irroittamisella saisi moottoriinkin veden kiertämään.
-08 3.6 Vogue
-03 W220.184
-87 951
__________________
Comment
-
-
Päivitetäänpäs nämä lukemat muille vuosille tähän:
1994: 6 (Osa saattaa olla E32 mallia)
1995: 16
1996: 7
1997: 13
1998: 13
1999: 15
2000: 10
2001: 12 (Näistä osa on varmasti E65 mallia)
Lukemista ei valitettavasti saa selville, mitä malleja pitävät sisällään.
Pelkkä tieto 7-sarjasta.
Originally posted by jakeluvesimies View PostEdelliseen liityen:
Kaikkiaan E38 -mallia rekisteröitiin Suomessa seuraavasti:
1997: 13kpl
1998: 13kpl
1999: ?
2000: 10kpl
2001: 12kpl
Näistä 750 ei tietoa, mutta varmasti aikas vähän
Se tekeekö Suomihistoria hyvää vai huonoa, on suhteellista. Varusteet köyhät, pellit huonot, yleistäen.
Meillä ajossa yksi e38 noista tilaston 1998 Suomeen uutena rekisteröidyistä.
Comment
-
Comment