Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hezekiel
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 245

    Cruisessa outo vika: Kojelaudan napista saa merkkivalon palamaan ja rattinapista tuurilla cruisen päälle mutta jos kerrankin painaa +/- niin valo sammuu eikä enää saa päälle muuten kuin sammuttamalla virrat välillä. Tämä siis -96 728i
    E32 735iAL, E36 320iA

    Comment

    • jakeluvesimies
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2010
      • 2726
      • On the road @ Laplandia

      Originally posted by hezekiel View Post
      Cruisessa outo vika: Kojelaudan napista saa merkkivalon palamaan ja rattinapista tuurilla cruisen päälle mutta jos kerrankin painaa +/- niin valo sammuu eikä enää saa päälle muuten kuin sammuttamalla virrat välillä. Tämä siis -96 728i
      Täällä ihan sama vika. Alkoi hiljalleen viime talvena. Nyt ei pysy päällä juuri mitään...

      Comment

      • Jarsse
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 1520
        • Kymenlaakso

        Mitä eroa on e34 5hp18 automaattilaatikolla kuin e38/e39 5hp18 laatikossa...kun bmw fans näytti että tuota omaa laatikkoa olisi käytetty vain e38 725tds ja e39 525tds

        Tarvisi loota vaihtaa ja olisi tarjolla tuollainen e34 lähtösin oleva 5hp18
        E91 325xi vm07
        E60 530xd vm06 stage X

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Originally posted by Nutcase View Post
          Tuli hankittua Suomeen uutena myyty 750iAL.

          Miten yleisiä nämä ns. suomiautoina ovat?
          muistan pari yksilöä, kumpikaan ei ollut hopea, joten ainakin kolme, mutta eiköhän ne voi laskea yhden käden sormilla.

          Viitsisitkö laittaa kuvia autosta?


          Originally posted by Nutcase View Post
          Auto on lievä projekti, tällä hetkellä OBC heittää engine failsafe prog.-ilmoitusta ruutuun. Vikakoodeja en ole omalla läppärillä pystynyt lukemaan - inpa valittaa scripteista.
          Scripteissä on tosiaan eroa, yksi raja menee 9/98 vuodessa: faceliftin mukana siis. Lisäksi pre-96 vaatii ADS-interfacen. Eli ainakin kolmea erilaista setupia on tarjolla, riippuen autosi valmistusajankohdasta (joka ei selviä postauksesta, muta ilmeisesti melko aikaisen tuotantovaiheen auto kun varustelista tarjoaa vain ASC+T, kun loppupäässä on ollut DSC vakiona.

          Originally posted by Nutcase View Post
          Mitä olen lukenut, niin näissä taitaa erilaiset imuvuodot olla yleisiä.
          Imusarjan tiivisteet ilmeisesti kannattaa tarkistaa ja kaasuläppäkotelon/imusarjan päässä olevat kumitutit uusia.
          Sartatessa saattaa joskus tosiaan käydä hieman epätasaisemmin, kuin mitä tällaiselta moottorilta odottaa.

          Noista kumituteista sen verran, että nehän haurastuvat joskus ajan myötä kuitenkin. Messinkiputki, johon nuo tutit tulevat omaa keskellä 3,4mm reijän johon saisi suoraan 4mm pultille kierteet, ihmettelen miksei tehtaalta lähtiessä tuohon ole tehty sellaista patenttia. 4mm pultilla ja sopivalla prikalla tuon saisi helposti ja luotettavasti ilmatiiviiksi. :think
          HUolenaiheena on tosiaan imuvuodot, tuttien ja imusarjan tiivisteiden lisäksi mm. IMM haitariputket ja erilaiset alipaineletkut joita on esim imusarjojen välissä. Lisäksi siellä imusarjojen takapäässäkin on kumitutit, jotka yhdistää separaattorit venttiilikoppiin, ne murtuu myös vanhemiten.
          Myös separaattorit menee iän kanssa ja aiheuttaa sinisiä pöllähdyksiä.

          Suosittelen tarkastamaan vesipumpun ja termostaatin, ne on tyypillisiä täystuhon aiheuttajia, kun iso ja pitkä kone tekee paljon lämpöä. pre-facelifteissä ei niin paljon lämpöongelmia kun käyvät vain 95-asteisena, faceliftit sitten käy 105-asteisena ja ongelmia tulee nopeammin.

          myös bensavuoto syöttöletkuista on yleistä, ne letkut kun tuppaavat haurastumaan ajan ja suht kovien lämpötilojen vuoksi.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Nyt kun ilmat ovat viilenemässä, niin moottorin esilämmitys tulee jälleen ajankohtaiseksi. Kysymys kuuluu, että onko joku modannut alkuperäistä webastoa, joka lämmittää kabiinia, lämmittämään moottoria ja miten?

            Vaihtoehtoisesti näihin on vissiin säteilylämmittimiä asennettu ja Motonet myy ainakin elementtejä, mutta mitä kaikkia komponentteja tuo edellyttää, että saa asennettua? Ainakin vissiin asennussarjan ja johtosarjan elementtien lisäksi (Motonet näyttäisi myyvän vain elementtejä ja johtosarjaa)?

            Comment

            • kimlahti
              Bimmer Rookie
              • Jan 2009
              • 123
              • Oulu, Finland

              Tuohon rangeen (M62B44TU) tein sellaisen modin että irroitin johdon siitä venttiilistä joka sulkee kierron moottoriin kun webasto lämmittää kabiinia. Vikakoodi näkyy inpalla mutta ei haittaa toimintaa.
              -08 3.6 Vogue
              -03 W220.184
              -87 951
              __________________

              Comment

              • Osmis
                Moderator
                • May 2006
                • 5271
                • Lieksa, Middle of Nowhere

                Originally posted by Ramzez View Post
                Vaihdoin kesällä e38:aan uuden alkuperäisen polttoainetankin ja siinä tuli opittua arvokasta kokemusta.

                Ensinnäkin huohotuksen kaikki osat on hyvä vaihtaa uuteen tankin vaihdon yhteydessä, koska 90% tapauksissa näissä tankki vuotaa huohotuksen tukkeutumisen myötä. Huohotusletkuja on myös erittäin vaikeaa vaihtaa, jos tankki on jo paikallaan. Eli letkut ja huohotussuodatin vaihtoon samalla kun tankkikin vaihtuu. Ilmeisesti tankin oikea tilavuus menee v8:ssa ja v12:ssa logiikalla hydraulinen tasonsäätö taka-akselilla = 95l tankki. Muuten ainakin v8:ssa 85l. Riippuen auton kunnosta, voi olla järkevää uusia samalla kaikki kiinnityspultit ja pannat. Ainakin bmwautopartsista tilaaminen on helppoa räjäytyskuvien vuoksi. Lisäksi kannattaa huolella tilata kaikki uudet huohotusletkut. Korvausilmaa suodattimelle tuova letku on ilmeisesti vuosien varrella päivitetty, koska vanha letku kiertää tankin vierelle asti ja on ikään kuin vain avonaiseksi jäävä letkun pää. Sen voi myös nähdä auton alta kuljettajan puolella. Ainakin jenkeissä tämä ratkaisu on aiheuttanut ongelmia huohotuksen suhteen, koska esim. hämähäkit ovat pesiytyneet letkuun. Uuden mallinen letku päättyy jo lokasuojan sisään ja on varustettu väljällä sihdillä.

                Oma autoni sattui olemaan juuri rajatapaus huohotuspatruunan osalta (11/96), jossa vanha metallinen patruuna korvautuu muovisella. Ostin uudemman muovisen suodattimen oletuksella, että se autossani olisi, mutta siinä sattuikin vielä olemaan metallinen suodatin. Onneksi molempien suodattimien letkulähdöt ovat identtiset, joten suodattimet käyvät siltä osin ristiin. Ainoastaan kiinnitys on hieman erilainen, mutta pienellä hienosäädöllä kuitenkin täysin asennettavissa keskenään. Lisäksi uudempi suodatin oli ainakin bmwautopartsissa selvästi edullisempi. Homma ei siis kaadu tähän jos ostit vanhemman suodattimen sijaan uudemman.

                Tasonsäädöllisissä autoissa pitää lisäksi avata kuljettajan puolen hydrauliletku, jotta sisälokasuojan saa pois. Järjestelmän ilmaus on helppoa, hydraulinestesäiliö pitää vain täyttää ja lyödä auto käyntiin. Sitten auton alta vääntää hieman tasonsäätöön liittyvää tankoa, jolloin auto vuoroin nousee ja laskee. Hetken aikaa kun tuota tekee ja pitää huolen oikeasta nestepinnasta, tulee järjestelmä ilmattua.
                Vaihdoitko siis ihan joka nippelin mitä kuuluu tuohon huohottimeen?



                Kasailen just ostoslistaa tankin vaihtoa varten, niin tietää mitä tilata omaankin
                Sawo-Karjala - connection

                @osmis_garage

                Harraste: E30 325i Cabriolet -86

                Käyttis: E39 528i M-Sport -99

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by kimlahti View Post
                  Tuohon rangeen (M62B44TU) tein sellaisen modin että irroitin johdon siitä venttiilistä joka sulkee kierron moottoriin kun webasto lämmittää kabiinia. Vikakoodi näkyy inpalla mutta ei haittaa toimintaa.
                  Kuulostaapa pelottavan helpolta modilta. Minkä liittimen tarkalleen ottaen irroitit ja mistä kohdin moottoritilaa? Olen jotenkin ymmärtänyt, että tämä modi vaatisi jonkin verran letkumuutoksia, mutta ilmeisesti ainakin TU-koneessa on mahdollista noinkin yksinkertaiseen muutokseen? Itselläni on siis M62 non vanos versio, joten en osaa kommentoida, ovatko moottorit tuon webaston osalta noin yhteneväiset, että pelkällä liittimen irroittamisella saisi moottoriinkin veden kiertämään.


                  Originally posted by Osmis View Post
                  Vaihdoitko siis ihan joka nippelin mitä kuuluu tuohon huohottimeen?
                  Lähes kaikki nippelit, mutta kuvassa näkyvää paisuntasäiliötä (nro 1) en vaihtanut, koska se on muovia, enkä uskonut sitä tarvitsevani, enkä tarvinnutkaan. Mutta huohotusletkuja tilasin muistaakseni viisi kappaletta, eli käytännössä kaikki letkut (lue huolella tilatessasi, mikä letku on mikäkin, esim. nro 9 letku kuuluu vain autoihin ilman kattia). Siksikin letkut kannattaa uusia, koska huomasin omalla kohdallani, että yksi tankilta tulevista letkuista oli siellä korin sisässä vuosien varrella litistynyt , joten varmasti huohotus on ollut nihkeää. Kun nuo letkut vaihtaa uusiin, poistaa monta potentiaalista vikapaikkaa ja lisäksi kun se suodattimelta tuleva korvausilmaletku ei enää mene sinne auton alle, vaan jää lokasuojan sisään, ei se mene läheskään niin helposti tukkoon + korin sisässä menevien letkujen määrä putoaa yhdellä, jolloin tuollaista letkujen litistymisvaaraa ei niinkään enää ole, kun tilan määrä kasvaa tuon yhden letkun verran (vanhat letkut olivat todella tiukassa nipussa btw.)

                  Tilasin kuitenkin myös kuvassa olevan suodattimen ja siihen kiinnityspannan (kaiken varalta, jos vanha olisi ollut ruosteessa (ei ollut, mutta better safe than sorry). Letkuklemmarit luonnollisesti kannattaa ostaa esim. Motonetistä ja niitä menee aika monta + yksi isompi tankin täyttöletkun kiinnittämiseen sekä toinen tankin täyttöputken korvausilmaputken kiinnittämiseen.

                  Myös kannattaa ehdottomasti tilata uudet tiivisteet kuljettajan puolen tasoanturille ja repsikan puolen luukkuun, josta pääsee siis käsiksi pumppuun yms. Nämä ovat vanhemmiten haurastuneita ja kun uuden tankin asennettuasi haluat nauttia piri pintaan tankatusta autosta, niin voi tulla yllätyksiä, kun tiivisteet eivät pidäkään.

                  Lisäksi kannattaa varata pieni pullo mustaa maalia, sillä ainakin originaali tankki oli maalattu siten, että ne tankin luukkujen suojalevyt olivat olleet kiinni, jolloin erityisesti kuljettajan puolen tasoanturia asentaessasi huomaat, että sen suojamuovikappaleen irroitus irroittaa myös maalia ja paljastaa näin kirkkaan peltipinnan sieltä alta. Jos tuota ei tiivisteeseen asti suojaa, niin siitä alkaa heti ruostuminen. Tällainen top tip.

                  Itse vaihdoin uuteen myös kaikki tankin kiinnityspultit, pannat, sekä niiden välissä olleet värinänvaimennuskumit. Ei iso investointi, mutta varmasti mukavampaa asentaa varmasti ehjiä ja ruosteettomia osia tilalle, kun tankkikin kerran vaihtuu. Ja toki samalla ne letkut vaihtoon, kun homma on helppo silloin, kun et tappele edessä olevan tankin kanssa. Lisäksi ne letkut on miljoona kertaa helpompi asentaa paikalleen kiinni tankkiin, kun itse tankkia voi hieman liikutella sitä asennettaessa.

                  Viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä asiana on tietysti hommata myös uusi polttoainesuodatin! Lisäksi kannattaa tutkia polttoainelinjojen kunto, kun olet siellä auton alla tutkimassa, sillä ne voivat olla ruostuneet ja ne putket kannattaa uusia samalla, jos korroosiota on yhtään isommin iskenyt. Vuotaa nimittäin seuraavaksi sitten sieltä.

                  Comment

                  • Osmis
                    Moderator
                    • May 2006
                    • 5271
                    • Lieksa, Middle of Nowhere

                    Kiitos Ramzez! Laitanpa romut tilaukseen, kunhan suostus tuo www.bmwautoparts.net toimimaan

                    Edit: Sivut toimii ja osat tilattu. Tankki vielä tilata tarvikkeena ebaysta joku kaunis päivä.
                    Last edited by Osmis; 07-09-2017, 18:00.
                    Sawo-Karjala - connection

                    @osmis_garage

                    Harraste: E30 325i Cabriolet -86

                    Käyttis: E39 528i M-Sport -99

                    Comment

                    • Kilppari
                      Newbiemmer
                      • Aug 2017
                      • 2
                      • kuhmoinen

                      V-12koneen ilmaus

                      Onkos jollakin antaa hyviä vinkkejä tuohon v-12 motin ilmaukseen??löytyy myös alkuperäinen Webasto ja automaatti ilmastointi.eli syylärin vaihtoa täs duunailen:think.pullopatentti oli kyl hyvä vinkki,sitä en olis kyl ite tajunnut tehdä...toi Webasto mietityttää kun ei ole ennen semmosta missään kiesissä ollut.kiitos jo etukäteen.....

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        Originally posted by Kilppari View Post
                        Onkos jollakin antaa hyviä vinkkejä tuohon v-12 motin ilmaukseen??löytyy myös alkuperäinen Webasto ja automaatti ilmastointi.eli syylärin vaihtoa täs duunailen:think.pullopatentti oli kyl hyvä vinkki,sitä en olis kyl ite tajunnut tehdä...toi Webasto mietityttää kun ei ole ennen semmosta missään kiesissä ollut.kiitos jo etukäteen.....
                        Hyvin tuo ilmautui ihan vaan ilmausruuvin avulla, lämppäri vaan täysillä. Sitä en tiedä, vaikuttaako webasto jotenkin.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Kilppari
                          Newbiemmer
                          • Aug 2017
                          • 2
                          • kuhmoinen

                          Originally posted by BeamR View Post
                          Hyvin tuo ilmautui ihan vaan ilmausruuvin avulla, lämppäri vaan täysillä. Sitä en tiedä, vaikuttaako webasto jotenkin.
                          Ok.tarvii palata asiaan jos tulee ongelmia kun nyt sais uuden osat...on vähän kestänyt toi toimitus Saksasta suomeen

                          Comment

                          • Nutcase
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2010
                            • 280
                            • Kymenlaakso

                            Laitetaan nyt tännekin, jos joku osaisi auttaa...E38 750ial vikoja:

                            Comment

                            • kimlahti
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 123
                              • Oulu, Finland

                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Kuulostaapa pelottavan helpolta modilta. Minkä liittimen tarkalleen ottaen irroitit ja mistä kohdin moottoritilaa? Olen jotenkin ymmärtänyt, että tämä modi vaatisi jonkin verran letkumuutoksia, mutta ilmeisesti ainakin TU-koneessa on mahdollista noinkin yksinkertaiseen muutokseen? Itselläni on siis M62 non vanos versio, joten en osaa kommentoida, ovatko moottorit tuon webaston osalta noin yhteneväiset, että pelkällä liittimen irroittamisella saisi moottoriinkin veden kiertämään.
                              Kuvassa osa nro. 9 on se venttiili jolla lämmityslaitteen paluukierto käännetään webastolle. Siitä irroitin liittimen. Rangessa tuo sijaitsee tulipellissä lähellä lämppärin läpivientejä. Varmaan e38:ssa se on samoilla seuduilla.

                              -08 3.6 Vogue
                              -03 W220.184
                              -87 951
                              __________________

                              Comment

                              • JJ13
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2004
                                • 39
                                • Lohja

                                Päivitetäänpäs nämä lukemat muille vuosille tähän:

                                1994: 6 (Osa saattaa olla E32 mallia)
                                1995: 16
                                1996: 7
                                1997: 13
                                1998: 13
                                1999: 15
                                2000: 10
                                2001: 12 (Näistä osa on varmasti E65 mallia)

                                Lukemista ei valitettavasti saa selville, mitä malleja pitävät sisällään.
                                Pelkkä tieto 7-sarjasta.


                                Originally posted by jakeluvesimies View Post
                                Edelliseen liityen:

                                Kaikkiaan E38 -mallia rekisteröitiin Suomessa seuraavasti:

                                1997: 13kpl
                                1998: 13kpl
                                1999: ?
                                2000: 10kpl
                                2001: 12kpl





                                Näistä 750 ei tietoa, mutta varmasti aikas vähän

                                Se tekeekö Suomihistoria hyvää vai huonoa, on suhteellista. Varusteet köyhät, pellit huonot, yleistäen.

                                Meillä ajossa yksi e38 noista tilaston 1998 Suomeen uutena rekisteröidyistä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎