Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • okko
    replied
    Originally posted by RS2 View Post
    Onko ketjulaahainten laadussa eroja? Uskaltaako sinne laittaa tarvikkeen kuin tarvikkeen?
    Emmä ymmärrä miksi muutaman kympin kertakustannuksesta pitää yrittää säästää. Sinne laahaimeen asti purettuaan ymmärtää kyllä miksi ei...

    Tiivisteet ja tilpehöörit siinä hommassa maksaa, ei itse laahaimet.

    Leave a comment:


  • Lördagskorv
    replied
    Täällähän on ollu hyvät keskustelut. Tuli itekkin opittua uutta.

    Vähän kahden vaiheilla jakopään tekemistä tuohon omaan 127tkm ajettuun M62 japskituontiin...
    "Better safe than sorry"

    Leave a comment:


  • RS2
    replied
    Onko ketjulaahainten laadussa eroja? Uskaltaako sinne laittaa tarvikkeen kuin tarvikkeen?

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Akron View Post
    Koskeekos tuo sama ongelma M60 pataa? Jostain ketjusta muistaakseni aikaisemmin luin, että tuo laahaimien hajoaminen tuli vasta M62 mukana

    Kyseistä laahainta ei ole M60 koneissa.

    Leave a comment:


  • Akron
    replied
    Koskeekos tuo sama ongelma M60 pataa? Jostain ketjusta muistaakseni aikaisemmin luin, että tuo laahaimien hajoaminen tuli vasta M62 mukana

    Leave a comment:


  • okko
    replied
    M62tu:lla ajaa+300tkm helposti ilman suuria remontteja.
    Se miksi niitä Suomessa on jouduttu tekemään 200tkm kohdalla johtuu useimmiten siitä, että todelliset kilometrit on tuolloin lähellä 400tkm...

    Ei perustu mihinkään, mutta oma kokemus

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by RS2 View Post
    RVS-käsittelyllä säännöllisin väliajoin vakiolla jakopäällä ajat 400 tkm. Koskee myös TU-moottoreita. Öljyt vaihdat 10 tkm. Kiristimen vaihto jakoketjulle 100 tkm. Kokeilu menossa. Nyt 317 tkm.
    En kyllä näe miten se rvs tähän auttaisi. Ongelma on se laahaimien hajoaminen. Nämä on muovia tai komposiittia tms. Niihin ei kyllä rvs vaikuta mitenkään.

    Leave a comment:


  • RS2
    replied
    RVS-käsittelyllä säännöllisin väliajoin vakiolla jakopäällä ajat 400 tkm. Koskee myös TU-moottoreita. Öljyt vaihdat 10 tkm. Kiristimen vaihto jakoketjulle 100 tkm. Kokeilu menossa. Nyt 317 tkm.

    Leave a comment:


  • Akron
    replied
    Originally posted by okko View Post
    Ei näitä ikähuoria voi enään käyttöautona ajatella. Täytyy löytää todella pidetty yksilö, ettei jatkuvasti ole joku paikka vailla huomiota.

    Harrasteena toki mukavia. Onhan ehjä ja siisti E38 edelleen suvereeni auto tien päällä ja ottaa paikkansa aina tyylikkäästi missä tahansa parkissa...

    pumpun pultit ja revennyt tankki jo tuli mainittua.
    Lisäksi kaikki muovi konehuoneessa alkaa olla kosketuksesta murenevaa ja pelkkiä jäähdyttimiä ja lauhduttimia on kolmen normaaliauton tarpeisiin.

    Vanha viidakon sanonta seiskan ylläpidosta: "Tonni vuodessa, niin pysyy tien päällä"
    Käyttö-/harrasteautoksi tulee tilan puutteen vuoksi. Aina voi lainata emännältä autoa, jos seiska ei suostu tulemaan tallista ulos.

    Kilometrejä tulee onneksi vain vähän reipas 10 tuhatta vuodessa eikä yksi touhutonni vuodessa kauhean paha ole, Subarulla ei selvinnyt edes puolta vuotta ennen kuin ylitettiin tonni.

    EDIT: Korjataan sen verran, että tulee käyttö-/harrasteautoksi, jos kyseinen yksilö miellyttää

    Leave a comment:


  • okko
    replied
    Originally posted by Akron View Post
    Yksi kappale E38 740iA olisi tällä hetkellä kiikarissa, vanhemmalla M60 koneella. Mitä näistä kannattaa katsoa ennen ostopäätöstä?

    Aikaisempaa kokemusta BMW:stä lähinnä tuolta E61 osaston naftapuolelta.
    Ei näitä ikähuoria voi enään käyttöautona ajatella. Täytyy löytää todella pidetty yksilö, ettei jatkuvasti ole joku paikka vailla huomiota.

    Harrasteena toki mukavia. Onhan ehjä ja siisti E38 edelleen suvereeni auto tien päällä ja ottaa paikkansa aina tyylikkäästi missä tahansa parkissa...

    pumpun pultit ja revennyt tankki jo tuli mainittua.
    Lisäksi kaikki muovi konehuoneessa alkaa olla kosketuksesta murenevaa ja pelkkiä jäähdyttimiä ja lauhduttimia on kolmen normaaliauton tarpeisiin.

    Vanha viidakon sanonta seiskan ylläpidosta: "Tonni vuodessa, niin pysyy tien päällä"

    Leave a comment:


  • Osmis
    replied
    Tästäkin oli pettäny öljypumpun pultit. Sai vielä uuden elämän:

    Leave a comment:


  • sierra4x4tbo
    replied
    Vähän on tuuristakin kiinni onko fataalia vai ei.

    Omassa tonninpommissa oli pumppu enää yhdellä löysällä olevalla mutterilla kiinni, eli roikkui ketjun ja löysällä olevan mutterin varassa. Pistin romut takaisin kiinni ja jatkoin ajamista. Tämä ~3v sitten, eli joku 40-50tkm sitten.

    Bonuksena mulla oli lisäksi M6 pultteja öljypohjassa, näillä pumpun puolikkaat on toisissaan kiinni.

    -Timo

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Kyllä M60 E38:ssa yksi suurimmista riskeistä on juuri nuo öljypumpun pultit. Totaalituho koneelle, eli uutta moottoria etsit jos nuo pääsee irti, se on varma. Voitelu kun loppuu tuon seurauksena, niin aletaan metallia sorvaamaan kaikkialla moottorissa.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Akron View Post
    Joo vanha auto tosiaan kyseessä, uutta ei voi odottaa. Eniten kiinnostaa tietenkin, että onko näissä jotain oikeasti fataalia vikaa, joka voi nopeastikin hajottaa moottorin/ vaihdelaatikon.Öljypumpun pultit nyt ei nopealla googlauksella kuulostanut vaikuttavan suuresti moottorin toimintaan, mutta ei ne irrallaan työtänsä tee.

    Täytyy katsoa huoltohistoriaa vähän tarkemmin. Auto myynnissä liikkeessä, mutta omistaja tiesi aikaisemmat kaksi omistajaa, täytyy kysellä onko tuollaisia operaatioita mahdollisesti tehty.
    Nuo pultit kun pääsevät irti ja pumppu on sen jälkeen irti niin koko kone on aikalailla entinen. Fataalia tai ei

    Jakopäitäkin näihin joskus on täytynyt rempata mutta M60 jakopää on aika paljon tukevampaa tekoa kuin uudemmat.

    Ruostekkin mahdollisesti alkaa jo näitä vaivata kun on kyseessä 25 vuotias auto.

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Originally posted by Akron View Post
    Joo vanha auto tosiaan kyseessä, uutta ei voi odottaa. Eniten kiinnostaa tietenkin, että onko näissä jotain oikeasti fataalia vikaa, joka voi nopeastikin hajottaa moottorin/ vaihdelaatikon.Öljypumpun pultit nyt ei nopealla googlauksella kuulostanut vaikuttavan suuresti moottorin toimintaan, mutta ei ne irrallaan työtänsä tee.

    Täytyy katsoa huoltohistoriaa vähän tarkemmin. Auto myynnissä liikkeessä, mutta omistaja tiesi aikaisemmat kaksi omistajaa, täytyy kysellä onko tuollaisia operaatioita mahdollisesti tehty.
    Kyllä se pumppu irti päässessään on sen verta iso vahinko että aika valmis moottori sen jälkeen

    Samalla kun ne pultit kiristää (ruuvilukite on hyvä lisä) on hyvä tarkastaa öljypumpun ketjun kireys ja sen säätää samalla jos on välystä.

    Edit: Googleen: BMW M60 oil pump bolts

    Eiköhän ala tarinaa löytyä
    Last edited by Haju69; 19-02-2020, 16:23.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎