Eli suurinpiirtein olin oikealla tiellä. Iso lämmin käsi kumminkin tuostakin tarkennuksesta
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E38 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Zippaaja View PostEli suurinpiirtein olin oikealla tiellä. Iso lämmin käsi kumminkin tuostakin tarkennuksesta
Comment
-
-
Originally posted by VaihtoVirta View PostTarkkana sitten niiden kahden vesiputken kanssa, jotka kulkevat imusarjan alla lohkon takaosasta vesipumpulle. Nimittäin jos takapäästä pääsevät irtoamaan, voi o-rengas karata sieltä takaa, ja siitä tuleekin sitten vähän isompi urakka
Vetoja vaan ja yrittää pitää niin ettei putket irtoais takapäästä, mutta suht helposti painamalla ne takas menee kun putsaa eka ja hiukan vaikka silikonia suihkaisee. Ei siis mitään kovin vakavaa vaikka irtoais. Voi kyllä jäädä vuotamaan sieltä takaa jos on pahasti painuneet o-renkaat irtosi putki tai ei, mutta ei noita paria tuntia kauempaa vaihda vaikka imusarjan joutuukin irroittamaan.
Millä tuosta saa hankalaa ja ahdasta? Siellähän on tilaa vaikka kahdelle kaverille kun ottaa viskon ja ilmanohjaimen veks. Ennakkoluulottomasti vaan tekemään325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Pakokaasujen lisäilmapumpun putki? Nappaa irti, pultit putken päissä ja loput näkyykin helposti
edit: aika nopeeta vastailua täällä325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Ei. Pinnat vaan puhtaaksi ja pitää taatusti. Tiivisteliimatouhuista jää helposti käteen tukkeutunutta vesiventtiiliä tms...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Voisiko olla toisten kanssa tekemistä...
Webasto ei lähteny aamulla käyntiin ja töistä tullessa pihaan hyökkäs jäährytin nesteet ulos ( pian tutkiin mistä tuli)
Ja eilen sai lisätä pari litraa nesteitä ku oli johonki karonnu.. ei mitää lätäköötä näkyny ennemmin :thinkF01 740D -10
EXät:
E70 x35d -09 / E65 730D -05 / #e65 735 -02 / e34 520i -89 / #e28 520i -86 /#e32 730 -92 Pussikyykky / #e36 325 cabriolet -93 / e39 540ia Touring -99 / e36 316coupe -94/ #e39 523i -96/ #e46 330D Touring -04/ #e34 520i -95 / #e32 730iA -91 bmvip / #e38 740iA -00 / #e39 525 tds NATOuring -97 / #e36 328i Touring -95 # e34 525i Touring -92
Comment
-
-
M60B30 vesipumpun vaihtaminen onkin ollut ihan mielenkiintoinen urakka.
-Ilmanputsarilta tuleva imuilman ottoputki irti
-Flektin ilmanohjain irti (nastat päistä auki, ilmausruuvin aluslaatta irti)
-Flekti irti. Hihnapyörästä yksi 10mm mutteri auki, rälläkän laikan aukaisuavain siihen. Toinen tappi reiässä ja toinen kampeaa seuraavaa mutteria vasten. 32mm kiintoavain mutteriin ja myötäpäivään aukaisu. (ryssänkierteet) Naputin vasaralla avaimen päähän, kun oli tiukassa.
-Flektin ilmanohjain nousee TÄSSÄ vaiheessa välistä ulos. On ahdas, mutta mahtuu pienellä kampeamisella nousemaan.
-Vesipumpun 10mm mutterit auki. Näytti olevan kuusi kappaletta, joista yksi ikävästi hihnapyörän alla piilossa. Sen sain itse auki, irroittamalla moniurahihnan täryvaimentimet edestä. Siitä täryn välistä sain käteni ja 10mm lenkin ujutettua mutterille. Mutteri itsessään ei mahdu tulemaan ulos, vasta kun vedettäessä vesipumppua irti. Mahtuu siis pyörimään irti kierteiltä ja ihan huulokselle, mutta itselläni ei mahtunut taittumaan välistä pois, ilman koko vesipumpun irroitusta samaan aikaan. Kannattaa siis pistää korvan taakse kasausvaiheessa.
-Vesipumpusta irroitin letkut, työnsin edessä olevia letkuja hieman sivumpaan, irroitin termostaatin ja pakokaasun lisäilman putken käänsin hyvin vähän sivumpaan. Irroitin sen siitä "anturan" alla olevasta liitoksesta.
-Vesipumpulle tulevat putket, jotka kulkevat imusarjan alta, lähtivät pienellä nitkutuksella irti.
-Sitten koko vesipumppu irtosi vetämällä ja muljauttamalla alakautta.
-Tiivistepinnat kävin läpi viilasta valmistetulla kaapimella ja taltalla. Tahtoi olla vanha tiiviste niin tiukassa, että näin sain kaikkein helpoiten ilman naarmuja vanhat jämät irti. Puukolla onnistuu myös, mutta pitää muistaa varoa tiivistepinnan turhaa naarmuuntumista.
-Tiivistepinnoille laitoin hieman tiivistemassaa (huom. HIEMAN ja 200c lämmönkestävää), laitoin paperitiivisteen kohdalleen ja annoin hetken tiivistemassan ottaa ilmaa itseensä. O-renkaat kostutin ja pistin paikoilleen. Termostaatin ja termostaatin kotelon kiinnitin pumpun sovittamisen jälkeen.
-Sen jälkeen kasaus toistepäin, ilmaus ja ajoa.
Osat mitä itse vaihdoin:
7PK1605 moniurahihna (Continental, contitech) 28€
505-770 BMW e38 vesipumppu (Mukana tuli o-renkaat ja paperitiiviste) 138€
Alempi moniurahihna oli hyvässä kunnossa ja kiristinrullat näytti pelittävän niinkuin pitää. Kovat jätkät vaihtaa vielä termostaatin ja termostaatin kotelon samassa urakassa.
Kuvan kohdat:
1.Imuilman ottoputki
2.Hihnapyörä, jonka päältä mm. flektin 32mm mutteri löytyy
3.Itse vesipumppu, tuolla vesipumpun alapuolella ison pyörän takana löytyy ahistavin 10mm mutteri. Näkyy tärynjousen puolelta katsottuna valon kanssa.
4.Moniurahihnan täryvaimennin.
5.Termostaattikotelo, jonka alta löytyy termostaatti. Termostaatti itsessään irtoaa vesipumpusta ihan vetämällä, tai vaihtoehtoisesti työntämällä vesipumpun sisäpuolelta kevyesti.
6.Pakokaasun lisäilman pumpun putki. Otin suoraan tuosta kohdasta auki sen ja sain näin tilaa pumpulle irroitukseen.
7.Imusarjan alta tulevat putket. Kaksi vierekkäin joista toinen pienempi. On vesipumpussa kiinni o-rengas sovitteella. Nitkuttamalla irtoaa ja pumppua voi vetää putkista pois päin samalla, kun pitää kädellä putkesta kiinni. Kevyellä voimalla irroitus, että putket ei irtoa toisesta päästä ja homma ei karkaa käsistä.
Näin tein itse ja selostin tähän hieman tapahtumia, jos joku muukin on tekemässä moista projektia sormi yhtä perseessä, kuin minulla.Last edited by Zippaaja; 22-02-2011, 22:36.Kovvoo hommoo
Comment
-
-
Juurikin näin!
Tuossa vaiheessa kannattaa tarkistaakkin moniurahihnojen kunto ja uusia kiristinrullat mikäli tarvista. Myös termari koteloineen on myös hyvä vaihtaa samalla, nämähän on kulutustavaraa.
edit: ja kasauksen jälkeen kannattaa ylävesiletkusta täyttää ensin jäähdytysjärjestelmää niin täyteen kuin menee, jonka jälkeen täyttää ja ilmata normaaliin tapaan paisarin kautta. Oon pannu merkille, että näin tuo ilmaus sujuu paljon nopeempaa.Last edited by VaihtoVirta; 22-02-2011, 16:47.
Comment
-
-
Tulipa tässä ihan mielenkiinnosta kysymys. Jos moniurahihnoista jompikumpi hihna katkeaa ajossa, onko minkälaiset seuraukset? Vesipumppu ei pyöri ja lämmöt alkaa nousemaan liiaksi ja keittää? Vai onko seurauksena jotain pahempaakin, joka äkisti hyökkää silmille ja ei varoita millään? :think
Eli onko verrattavissa jakohihnan katkeamiseen vai onko täysin fine, jos tajuaa pysähtyä ennen keittämistä?Kovvoo hommoo
Comment
-
-
Originally posted by Zippaaja View PostTulipa tässä ihan mielenkiinnosta kysymys. Jos moniurahihnoista jompikumpi hihna katkeaa ajossa, onko minkälaiset seuraukset? Vesipumppu ei pyöri ja lämmöt alkaa nousemaan liiaksi ja keittää? Vai onko seurauksena jotain pahempaakin, joka äkisti hyökkää silmille ja ei varoita millään? :think
Eli onko verrattavissa jakohihnan katkeamiseen vai onko täysin fine, jos tajuaa pysähtyä ennen keittämistä?
Comment
-
Comment