Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by sirkus View Post
    Mihin vertaamalla tuo 2,5cm tulee?

    E38 peruskoko on 235/60 16 ja sen halkaisija 688,4mm ja 245/40 19 678,6mm eli pikkasen vaille 1cm alikokonen tuo on mutta sen sijaan E65 kokoa oleva 245/45 19 on 703,1mm ja siten ylikokoinen E38:siin. 255/40 19 on 686,6mm:senä optimi koko ja 235/45 19 osuu myös lähelle mutta on harvinainen koko. Mulla oli omassa edessä 245/40 ja taka 275/35 ja niillä mittarivirhe oli 5km/h luokkaa ja renkaat järkevän hintaiset. Mulla oli ensin 245/45 ja 275/40 E65 kumit mutta ainakin omaan silmään ne oli liian muhkut ja ottivat lisäksi edessä sisälokariin käännettäessä.
    Mun mielestä taas noi e65 kumit täyttää pyöräkotelot paljon paremmin.
    Edessä juuri 245/45 ja takana 275/40 eikä kyllä raavi mistään kiinni.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17542
      • Turku

      Originally posted by Supa View Post
      Mun mielestä taas noi e65 kumit täyttää pyöräkotelot paljon paremmin.
      Edessä juuri 245/45 ja takana 275/40 eikä kyllä raavi mistään kiinni.
      Mut sullahan on traktori, joten ei se voikaan raapia .
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Minulla ainakin raapii vielä kuluneillakin renkailla etulokasuojiin kumit, jos ne ovat kuraiset. Jos kumit olisivat uudet, niin todennäköisesti raapisivat puhtaanakin tarpeeksi jyrkkään käännettäessä. Raapiminen on tosin todella lievää ja hieman ainoastaan hankaa niihin muoviloksuihin, mutta varsinaisia jälkiä ei juuri synny. Kokona siis 245/40/20 ja 275/35/20. Autossa on toistaiseksi täysin vakio alusta. Ajattelin hankkia eteen lievästi madaltavat jouset ja kumeiksi varmaan sopisi silloin paremmin 255/35/20 ja 285/30/20??

        Comment

        • ttw
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1016
          • Vantaa

          Olisko kenelläkään suosituksia madallusjousiksi E38:iin?
          Ei mitään sikatonttiin -mallisia vaan joku maltillinen -40mm olisi jees.

          Mieluiten sellaiset että säilyisi kyyti kuitenkin kohtuu pehmosena, tulee ajettua semmoset 25-30k vuodessa niin arvostan mukavuutta.
          728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
          Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
          MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

          Comment

          • VaihtoVirta
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 558
            • Kuusamo

            Originally posted by sirkus View Post
            Mihin vertaamalla tuo 2,5cm tulee?

            E38 peruskoko on 235/60 16 ja sen halkaisija 688,4mm ja 245/40 19 678,6mm eli pikkasen vaille 1cm alikokonen tuo on mutta sen sijaan E65 kokoa oleva 245/45 19 on 703,1mm ja siten ylikokoinen E38:siin. 255/40 19 on 686,6mm:senä optimi koko ja 235/45 19 osuu myös lähelle mutta on harvinainen koko. Mulla oli omassa edessä 245/40 ja taka 275/35 ja niillä mittarivirhe oli 5km/h luokkaa ja renkaat järkevän hintaiset. Mulla oli ensin 245/45 ja 275/40 E65 kumit mutta ainakin omaan silmään ne oli liian muhkut ja ottivat lisäksi edessä sisälokariin käännettäessä.
            Vertasin B12 alpinan 20" rengassetin kokoon 245/40-20 ja 275/35-20. Toki tuohon 16" kokoon verrattuna 245/40-19 on hyvin lähellä, mutta jos haluaa maltillisella madalluksella ja oikealla et:llä olevan 18"-20" vannesetin täyttävän rengaskotelot, niin 245/45-19 on oikea valinta.

            Summa summarum -> Taitaa olla makuasia!

            Originally posted by Ramzez View Post
            Minulla ainakin raapii vielä kuluneillakin renkailla etulokasuojiin kumit, jos ne ovat kuraiset. Jos kumit olisivat uudet, niin todennäköisesti raapisivat puhtaanakin tarpeeksi jyrkkään käännettäessä. Raapiminen on tosin todella lievää ja hieman ainoastaan hankaa niihin muoviloksuihin, mutta varsinaisia jälkiä ei juuri synny. Kokona siis 245/40/20 ja 275/35/20. Autossa on toistaiseksi täysin vakio alusta. Ajattelin hankkia eteen lievästi madaltavat jouset ja kumeiksi varmaan sopisi silloin paremmin 255/35/20 ja 285/30/20??
            Mitkä on vanteen speksit? Ihan mielenkiinnosta.

            Originally posted by ttw View Post
            Olisko kenelläkään suosituksia madallusjousiksi E38:iin?
            Ei mitään sikatonttiin -mallisia vaan joku maltillinen -40mm olisi jees.

            Mieluiten sellaiset että säilyisi kyyti kuitenkin kohtuu pehmosena, tulee ajettua semmoset 25-30k vuodessa niin arvostan mukavuutta.
            AP Fahrwerk 40/10 setti. Toimii vakioiskareilla.
            Last edited by VaihtoVirta; 24-03-2011, 10:49.

            Comment

            • juho-85
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 753
              • Pirkkala

              Toimiiko tuo AP:n 40mm madallus myös edc:n kanssa?

              Valmistajan tiedoissa lukee että ei voisi käyttää autoissa joissa EDC.
              F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
              Tilattu i4 M50

              Exät:
              e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

              Comment

              • VaihtoVirta
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 558
                • Kuusamo

                Eibachilla on ainakin 30mm madaltavat EDC jouset. Mutta saahan tuota sen pari senttiä matalemmaksi jo ihan vakiojousilla, joten en näe itse takajousien vaihtoa pakolliseksi

                Comment

                • juho-85
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 753
                  • Pirkkala

                  Originally posted by VaihtoVirta View Post
                  Eibachilla on ainakin 30mm madaltavat EDC jouset. Mutta saahan tuota sen pari senttiä matalemmaksi jo ihan vakiojousilla, joten en näe itse takajousien vaihtoa pakolliseksi
                  Joo tiedossa on nuo eibachin jouset mutta niissä tulee mukana tosiaan ne takajouset myös ja näin ollen hinta on tuplaten sen mitä tuo AP maksaa. Ja en myöskään ajatellut takapäähän jousia laittaa.

                  hmm... Mutta oiskohan toi eibachin todellinen madallus toi 30mm. Kun ei kyllä olisi kiinnostustakaan madaltaa tuota seiskaa sitä 50 mm mitä nuo AP:t madaltavat.

                  Mutta mitä tarkotat että takapäätä saa laskettua pari senttiä vakiojousilla?
                  F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                  Tilattu i4 M50

                  Exät:
                  e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                  Comment

                  • R Power
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2006
                    • 163

                    Saako oven lukkonupin irroitettua ilman ovipahvin purkamista?
                    Ahneella on aina enemmän!

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by R Power View Post
                      Saako oven lukkonupin irroitettua ilman ovipahvin purkamista?
                      Se "kansi" lähtee ihan nostamalla, eikö se itse nuppikin purkaannu sitä kautta?
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        Originally posted by R Power View Post
                        Saako oven lukkonupin irroitettua ilman ovipahvin purkamista?
                        Originally posted by Supa View Post
                        Se "kansi" lähtee ihan nostamalla, eikö se itse nuppikin purkaannu sitä kautta?
                        ...ja E38:in ovipahvin irroittaa noin kymmenessä sekunnissa. Parilla ruuvilla ja loput nipsuilla. Ruuvit veks peitelevyjen alta ja vedät pahvin irti napakasti, ei vääntämällä.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • R Power
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2006
                          • 163

                          Originally posted by Supa View Post
                          Se "kansi" lähtee ihan nostamalla, eikö se itse nuppikin purkaannu sitä kautta?
                          Originally posted by Rockford View Post
                          ...ja E38:in ovipahvin irroittaa noin kymmenessä sekunnissa. Parilla ruuvilla ja loput nipsuilla. Ruuvit veks peitelevyjen alta ja vedät pahvin irti napakasti, ei vääntämällä.
                          Tiedän ettei ole kova homma purkaa koko pahvia, mutta sitten pitäisi uusia kaikki kiinnikkeetkin.

                          Mulla on juuri se "kansi" lähtenyt irti ja sen vuoksi vaihdan nupin. Lähinnä hain sitä, että lähteekö se nykyisemällä irti vai onko siinä kierteet? Ei oikein saanut selvää siitä nupista kurkkimalla miten se on kiinnitetty.:think
                          Ahneella on aina enemmän!

                          Comment

                          • Rockford
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 8028
                            • Pinsiö

                            Originally posted by R Power View Post
                            Tiedän ettei ole kova homma purkaa koko pahvia, mutta sitten pitäisi uusia kaikki kiinnikkeetkin.
                            Miksi? Ne miksikään mene yhdestä, kahdesta, eikä yleensä vielä monesta muustakaan irroittamisesta, kun irroittaa ehjänä.

                            En muista miten pelkkä lukkonuppi oli, kun olen ottanut pahvin kokonaisena pois, eikä ole tarvinnut tuota miettiä.
                            -Dodge Charger -73
                            -Mercedes-Benz GLK
                            -VW Transporter

                            Comment

                            • R Power
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2006
                              • 163

                              Originally posted by Rockford View Post
                              Miksi? Ne miksikään mene yhdestä, kahdesta, eikä yleensä vielä monesta muustakaan irroittamisesta, kun irroittaa ehjänä.

                              En muista miten pelkkä lukkonuppi oli, kun olen ottanut pahvin kokonaisena pois, eikä ole tarvinnut tuota miettiä.
                              Luonne ei anna kasata vanhoilla kiinnikkeillä.
                              Ahneella on aina enemmän!

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by juho-85 View Post
                                Joo tiedossa on nuo eibachin jouset mutta niissä tulee mukana tosiaan ne takajouset myös ja näin ollen hinta on tuplaten sen mitä tuo AP maksaa. Ja en myöskään ajatellut takapäähän jousia laittaa.

                                hmm... Mutta oiskohan toi eibachin todellinen madallus toi 30mm. Kun ei kyllä olisi kiinnostustakaan madaltaa tuota seiskaa sitä 50 mm mitä nuo AP:t madaltavat.

                                Mutta mitä tarkotat että takapäätä saa laskettua pari senttiä vakiojousilla?
                                keula laskee enemmän kuin 30mm, takapää laskee suunnilleen sen 30mm. en mitannut ennen vaihtoa, mutta ero on merkittävä. katto tuolta mun showroomista keulan ja perän tasoa. jouset toimii varsin hyvin.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎