Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Jaahas Petteri korjaa seiskaa vielä joulupäivänäkin. No ei sillä, itsekin tunsin oloni tänään niin tylsäksi, että päätin käyttää ne pitkään tallissa pyörineet loisteputkikehikot hyväksi ja asensin lisävalaistusta talliin. Nyt on mukava korjata tai kiillottaa seiskaa.

    Comment

    • #BMW#
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 488
      • Espoo

      Nyt hajos seiskasta lämmitysjärjestelmä! Hyvä tässä on se ettei se hajonnut viikko sitten ku oli -20c pk-seudulla. Elikkä vika on seuraavallainen muutama päivä sitten lämpöä tuli kapiinin silloin tällöin, nyt kolmen päivän sisällä ei lämpöä lainkaan.

      Kaikki puhaltimet siis toimii ja säätyy, moottori lämpiää normaalisti.
      Missä siis vika? vesiventtiili, sähköinenvesipumppu näitä on ehdoteltu vitosissa...

      niin ja miten voi testata jotta voisi varmistua mikä on paskana.

      http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/ osa ilmeisesti tässa nro 1.
      Last edited by #BMW#; 27-12-2009, 14:05.
      E38 pre 740i 4.4l Manual

      Comment

      • Janzki
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 4947
        • Lohja

        Originally posted by #BMW# View Post
        Nyt hajos seiskasta lämmitysjärjestelmä! Hyvä tässä on se ettei se hajonnut viikko sitten ku oli -20c pk-seudulla. Elikkä vika on seuraavallainen muutama päivä sitten lämpöä tuli kapiinin silloin tällöin, nyt kolmen päivän sisällä ei lämpöä lainkaan.

        Kaikki puhaltimet siis toimii ja säätyy, moottori lämpiää normaalisti.
        Missä siis vika? vesiventtiili, sähköinenvesipumppu näitä on ehdoteltu vitosissa...

        niin ja miten voi testata jotta voisi varmistua mikä on paskana.

        http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/ osa ilmeisesti tässa nro 1.
        Kokeile onko vesiventtiilille menevista putkista kumpikaan lämpöinen? Jos on mutta siitä eteenpäin jatkuu kylmänä, on vesiventtiili pimeä. Jos taasen jatkuu lämpöisenä niin esim. kenno voi olla tukossa.
        Jos sähköinen vesipumppu prakaa, on tulos lähinnä vain se ettei matalilla kierroksilla jaksa puhaltaa kuumaa koppiin.
        Eihän auto nosta lämpöjä? Mietin vain vesimpumppua ettei se olis hajonnut :think
        Sähköposti.
        IG: janzki_

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by #BMW# View Post
          Nyt hajos seiskasta lämmitysjärjestelmä! Hyvä tässä on se ettei se hajonnut viikko sitten ku oli -20c pk-seudulla. Elikkä vika on seuraavallainen muutama päivä sitten lämpöä tuli kapiinin silloin tällöin, nyt kolmen päivän sisällä ei lämpöä lainkaan.

          Kaikki puhaltimet siis toimii ja säätyy, moottori lämpiää normaalisti.
          Missä siis vika? vesiventtiili, sähköinenvesipumppu näitä on ehdoteltu vitosissa...

          niin ja miten voi testata jotta voisi varmistua mikä on paskana.

          http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/ osa ilmeisesti tässa nro 1.
          Lähtisin liikkeelle katsomalla sulakkeet, jos ei siellä ole vikaa, niin luetuttaisin vikakoodit. Tuo esittämäsi venttiili/vesipumppu systeemi on ylivoimaisesti yleisin juurikin kuvailemasi vian aiheuttaja. Vika on mitä todennäköisimmin tuossa sähköpumpussa, mutta vikakoodi sen sitten tarkemmin kertoo. Itselläkin on oman seiskan kanssa ongelmia noiden lämpöjen suhteen, mutta onneksi lämpöä vielä tulee. Joku taisikin jo aiemmin mainostaa, että koko komponentin saisi Oulusta Wetteriltä hintaan 408€.

          Edit: Janzki kiilasi eteen.

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2540
            • Kirkkonummi

            Originally posted by #BMW# View Post
            Nyt hajos seiskasta lämmitysjärjestelmä! Hyvä tässä on se ettei se hajonnut viikko sitten ku oli -20c pk-seudulla. Elikkä vika on seuraavallainen muutama päivä sitten lämpöä tuli kapiinin silloin tällöin, nyt kolmen päivän sisällä ei lämpöä lainkaan.

            Kaikki puhaltimet siis toimii ja säätyy, moottori lämpiää normaalisti.
            Missä siis vika? vesiventtiili, sähköinenvesipumppu näitä on ehdoteltu vitosissa...

            niin ja miten voi testata jotta voisi varmistua mikä on paskana.

            http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/ osa ilmeisesti tässa nro 1.
            - Tarkista että jäähdytysnestettä on riittävästi ja että ilmaa ei ole ainakaan niin paljoa, että putket pitävät metakkaa.

            - Korota kierroksia 2500-3000 asti, jos nyt alkaa tulemaan lämmintä kunnolla, on vika sähköisessä kiertovesipumpussa. Valitettavasti -94 ja -95 malleihin osaa saa vain kokonaisena, sen jälkeen sähköisen kiertovesipumpun saa erikseenkin. Korjausta voi yrittää itse tai autosähköliikkeessä, Erich teki itse.

            - Kokeile tilata myös täältä? Mutta 408€ kotimaassa on kohtuullinen hinta.

            - Jos päädyt käytettyyn osaan, älä laita sitä paikoilleen tarkistamatta.

            - Vaihtotyö on suoraviivainen ja jarrutehostimen alipaineletkua ei tarvitse irroittaa.

            - Vaihtotyö kannattaa, paleleminen käy aivan oikeasti potuttelemaan..
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              Mikä estää ostamasta esim. Webaston kiertovesipumppua ja ottamaan sille sähkön tuosta alkuperäisestä pumpusta? Työtä ja miettimistä on ehkä enemmän, eikä auto pysy alkuperäisenä, mutta säästöä tulee raakasti.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • jartsa02
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 1131
                • Helsinki

                Originally posted by #BMW# View Post
                Nyt hajos seiskasta lämmitysjärjestelmä! Hyvä tässä on se ettei se hajonnut viikko sitten ku oli -20c pk-seudulla. Elikkä vika on seuraavallainen muutama päivä sitten lämpöä tuli kapiinin silloin tällöin, nyt kolmen päivän sisällä ei lämpöä lainkaan.

                Kaikki puhaltimet siis toimii ja säätyy, moottori lämpiää normaalisti.
                Missä siis vika? vesiventtiili, sähköinenvesipumppu näitä on ehdoteltu vitosissa...

                niin ja miten voi testata jotta voisi varmistua mikä on paskana.

                http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/ osa ilmeisesti tässa nro 1.
                Mä kyllä veikkaisin, että ennemmin vedet on vähissä ja lämppärissä on ilmaa ja sen takia ei tule lämmintä kabiiniin.

                Mulla omassa seiskassa oli vähän saman tyyppistä ongelmaa justiinsa, mutta pikkasen rajumpana: keskiviikko-aamuna olin siinä menossa aamulla töihin ja rupesin siinä parin kilsan ajon jälkeen ihmettelee, että moottori on jo lämmin, mutta lämpöä ei tule yhtään sisälle. Nopeasti avasin siinä salavalikon ja tsekkasin sieltä, että lämmöt alkaa nopeaan tahtiin nousta kohti keittoa . Sitten kurvasin välittömästi lähimmän huoltsikan pihaan kunnon höyrypilven kera. Sitten kun pääsin nilkuttamalla ja vähän väliä vettä lisäämällä takas kotipihaan, niin rupesin tutkailemaan hommaa ja probleema selkis: imusarjan takapäästä vesiventtiilillä menevä letku oli ratkennut melkein poikki imusarjan päästä klemmarin vierestä ja päästi sieltä kaikki vedet pihalle. Tietenkään joulu-aaton-aattona ei mistään siihen uutta letkua saanut vaan sekin pätkä meni tilaukseen ja tulee joskus tällä viikolla sitten. Rahun kanssa sitten napattiin letku ratkenneesta päästä irti ja lyhennettiin ratkennut kohta siitä hittoon ja letku uudelleen klemmarilla kiinni ja sitten lientä lisää koneeseen. Näköjään siinä oli sopivasti varaa vielä lyhentää vähän sitä ja letku näyttää pitävän niin ettei tullut täyttä halvausta autolle koko joulun ajaksi. Varmaan tuonkin letkun kunto kannattaa joskus tsekata, kun se taitaa olla suht yleinen juttu näissä V8-moottorisissä e38- ja e39-malleissa.
                BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                Comment

                • #BMW#
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 488
                  • Espoo

                  Originally posted by #BMW# View Post
                  Nyt hajos seiskasta lämmitysjärjestelmä! Hyvä tässä on se ettei se hajonnut viikko sitten ku oli -20c pk-seudulla. Elikkä vika on seuraavallainen muutama päivä sitten lämpöä tuli kapiinin silloin tällöin, nyt kolmen päivän sisällä ei lämpöä lainkaan.

                  Kaikki puhaltimet siis toimii ja säätyy, moottori lämpiää normaalisti.
                  Missä siis vika? vesiventtiili, sähköinenvesipumppu näitä on ehdoteltu vitosissa...

                  niin ja miten voi testata jotta voisi varmistua mikä on paskana.

                  http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ve_water_hose/ osa ilmeisesti tässa nro 1.
                  Nonni.. Nyt on vianhakuammunta tehty. Koodia ei pystynyt lukee, mutta lämpöä tulee sisälle ku nostaa kierrokset reilun 3.5k rpm ->s.pumppu rikki ja ehkä mekaaninenki on pian valmis ku tarvii noin kierättää.. klvaraosasta s.pumppu 298 siis integroidulla magneettiventtiileillä, toimitusaika viikko..

                  Mitenkäs m60b40 ilmataan, en löytänyt ilmausruuvia.
                  Last edited by #BMW#; 29-12-2009, 03:32.
                  E38 pre 740i 4.4l Manual

                  Comment

                  • Timbe]
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2007
                    • 522
                    • K-S

                    Originally posted by Petteri75 View Post
                    EDIT: Pikkujutut jäivät.

                    Sisätilan puhallin lakkasi toimimasta vaimolla kesken ajon, ei mitään ennakkovaroitusta ja tähän asti toiminnassa ei mitään epänormaalia. Tietenkin pahimpia lumimyrskyjä Etelä-Suomessa pitkiin aikoihin, onneksi ajoviima laittoi tarpeeksi lämpöä tuulilasille, että se pysyi auki.

                    - Kuinka todennäköistä on, että puhaltimen moottori hajoaa näin kerrasta? Auto on 05/94, ajettu 235tkm. Minkä merkkistä tarviketta voisi kysyä varaosaliikkeestä, Hella/Behr/Bosch?

                    - Vaikka puhallin on aivan hiljaa millä nopeudella vain ja muuten kaikki läpät jne toimivat, niin voisiko se olla päätevastus / siili? Missäpäin tämä on E38:ssa, vai seurataanko suoraan E39 ohjeita?
                    kaverille kävi kanssa näin tosin alkuun kuului pientä vinkumista sitten puhallin pimeni kokonaan. sulakkeet on tarkistettu kertaalleen muttei vaihdettu mitään. pitääkö tässä nyt sitten lähteä uusimaan koko puhallin jos siellä on joku laakeri sanonu ittensä irti?

                    Finaly did this job. My blower strarted to go this past summer. It would only work when I was turning to the right or when I hit a bump. Then it stopped working all together. It's nice to have a blower when it's 19 degrees F outside. I would get some heat, but only if I was moving at 50 mph or more


                    tuollaisen ohjeen löysin jo vaihtoon mutta pitääkö tosiaan tuo airbagin kannen muoviklipsi uusia samalla? saakos tuon airbagin purkaan heti kun akun irrottaa vai pitääkö ensin odotella joku tietty aika ettei se räjähdä naamalle?

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2540
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by #BMW# View Post
                      Nonni.. Nyt on vianhakuammunta tehty. Koodia ei pystynyt lukee, mutta lämpöä tulee sisälle ku nostaa kierrokset reilun 3.5k rpm ->s.pumppu rikki ja ehkä mekaaninenki on pian valmis ku tarvii noin kierättää.. klvaraosasta s.pumppu 298 siis integroidulla magneettiventtiileillä, toimitusaika viikko..

                      Mitenkäs m60b40 ilmataan, en löytänyt ilmausruuvia.
                      No tuo on jo kohtuuhintainen pumppu, itselle ei kyllä aivan moista hintaa ilmoitettu. Ilmausventtiili on muovinen ristipääruuvi paisuntasäiliön täyttökorkin vieressä. Itse ilmaus onkin sitten jo eri juttu..keula ylös, nestettä varalle reilusti, kierroksia jne.
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • jakusa
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 515
                        • Lempäälä

                        Originally posted by #BMW# View Post
                        Nonni.. Nyt on vianhakuammunta tehty. Koodia ei pystynyt lukee, mutta lämpöä tulee sisälle ku nostaa kierrokset reilun 3.5k rpm ->s.pumppu rikki ja ehkä mekaaninenki on pian valmis ku tarvii noin kierättää.. klvaraosasta s.pumppu 298 siis integroidulla magneettiventtiileillä, toimitusaika viikko..

                        Mitenkäs m60b40 ilmataan, en löytänyt ilmausruuvia.
                        Näköjään hinnat tippunu kl varaosissa kun tossa alkutalvesta kyselin niin maksoi 460 euroa mokoma pumppu + venttiilit.... Ko. moottori ainakin e32 korissa ilmaantuu itsestään.
                        -after all is said and done more is said than done-


                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          Originally posted by Timbe] View Post
                          kaverille kävi kanssa näin tosin alkuun kuului pientä vinkumista sitten puhallin pimeni kokonaan. sulakkeet on tarkistettu kertaalleen muttei vaihdettu mitään. pitääkö tässä nyt sitten lähteä uusimaan koko puhallin jos siellä on joku laakeri sanonu ittensä irti?

                          Finaly did this job. My blower strarted to go this past summer. It would only work when I was turning to the right or when I hit a bump. Then it stopped working all together. It's nice to have a blower when it's 19 degrees F outside. I would get some heat, but only if I was moving at 50 mph or more


                          tuollaisen ohjeen löysin jo vaihtoon mutta pitääkö tosiaan tuo airbagin kannen muoviklipsi uusia samalla? saakos tuon airbagin purkaan heti kun akun irrottaa vai pitääkö ensin odotella joku tietty aika ettei se räjähdä naamalle?
                          Motukan päässä niin eipä ole ietiäkään kattoa kuvia, mutta jos airbagin kannen pikkuklipsi kyseessä, niin joo..Kannattaa uusia..Heppoista tekoa.
                          30min varoaikaa hyvä käyttää ennen kuin alkaa purkamaan..
                          Originally posted by Petteri75 View Post
                          No tuo on jo kohtuuhintainen pumppu, itselle ei kyllä aivan moista hintaa ilmoitettu. Ilmausventtiili on muovinen ristipääruuvi paisuntasäiliön täyttökorkin vieressä. Itse ilmaus onkin sitten jo eri juttu..keula ylös, nestettä varalle reilusti, kierroksia jne.
                          Muuten oikein mutta ei kyllä käymään ilmauksen ajaksi ! Sähköpumppu hoitaa ilmauksen itsekseen..Nää vehkeethän käy siinä 100asteen tietämillä, joten jos korkki on auki ja auto käynnissä, vesisuihku on taattu kun termari aukeaa kokonaan.
                          Ts. Paisari täyteen vettä, virrat päälle ja letkuja välillä lypsää..Varsin vauhdikasta homma ei ole mutta noin se onnistuu ilman isompia ongelmia.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Kellään kokemusta mitä eroa on bägillisessä ja bägittömässä e38 ovipahvissa?
                            Tuo nahkaosa missä kyynärtä pidetään on vaihdettava osa ja se ainakin on semmonen mikä mahdollistaa bägin laukeamisen. Itse pahvissa on tietty tälläkohtaa reikä.
                            Miten on bägittömän ovipahvin laita? Onko se kiinteä vai onko siinäkin reikä, muita eroja?
                            Mietin vain että saisiko bägittömän takapahvit sopimaan paikalleen vaihtamalla nykyisistä tuon kyynärosan vain "uusiin" (vanhempiin siis)
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Janzu
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 483
                              • Vantaa

                              Originally posted by Supa View Post
                              Kellään kokemusta mitä eroa on bägillisessä ja bägittömässä e38 ovipahvissa?
                              Tuo nahkaosa missä kyynärtä pidetään on vaihdettava osa ja se ainakin on semmonen mikä mahdollistaa bägin laukeamisen. Itse pahvissa on tietty tälläkohtaa reikä.
                              Miten on bägittömän ovipahvin laita? Onko se kiinteä vai onko siinäkin reikä, muita eroja?
                              Mietin vain että saisiko bägittömän takapahvit sopimaan paikalleen vaihtamalla nykyisistä tuon kyynärosan vain "uusiin" (vanhempiin siis)
                              Kun mä vaihdoin bägilliset kyynärnojat vanhoihin ovipahveihin, niin se bägin reikä oli ainoastaan siinä kyynärnojassa, muuten itse ovipahvit oli samanlaiset. Joudut vain tekemään pienet reiät kyynärnojan alaosan kohdalta tuleville metallitapeille (2 kpl), ne oli noissa bägimallisissä nojissa ainoa ero vanhoihin. Muuten ihan plug&play.

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                En tiedä, onko tämä pakkasen aiheuttama oire, mutta tänään kävi niin, että poiketessani kauppaan jätin seiskan ruutuun odottamaan ja palatessani olivat hätävilkut päällä. Ensiksi meinas käämit palaa, kun luulin, että joku oli autoa töytäissyt, mutta mitään osumisen jälkiä ei ollut. Vilkut olivat ilmeisesti lähteneet täysin omatoimisesti vilkkumaan. Kun avasin ovet, niin vilkkuminen loppui. Ei myöskään oireillut enää ajossa. Akku saattoi olla hieman vajaa, kun auto on tallissa seissyt reilun viikon, enkä ole sitä hetkeen lataillut, mutta mahtaako vika johtua alentuneesta varaustasosta?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎