Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by 540iAV8 View Post
    Ei ole navia,DSP:tä eikä niitä pikkusubeja.

    KLIK Saattaisi toimia tapauksessasi, mutta jos et asenna tuollaista Basslinkkiä, niin tilalle varmaankin linjamuunnin ja erillinen subi, mutta äänenlähdöt varmaankin samoista johdoista.

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3311
      • Kajjjaani

      Selvempi juttu.

      Pitääpä ruveta suunnittelemaan. Kiitos
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Hemu__
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2008
        • 972
        • Kirkkonummi

        Voihan nyt perkele, eilen 25 asteen pakkasilla lähdin ajelemaan (e38, 730i vm- 95) ja toimi ihan jees ja niinpäinpois, ja pääsin ihan perille astikin, mutta aamulla kun olin menossa lisäämään jäähdytysnestettä, kun alkoi matkalla valittamaan siitä, harmikseni huomasin, että auto on vuotanut öljyä, ja paljon. Öljytikku oli pompsahtanut ulos ja auton alla oli iso lätäkkö öljyä, eikä valittanut öljyn tasosta mitään eilen ajellessani. Öljykorkissa oli hieman vettä, mutta voiko olla että olisi kansi mennyt sitten? Vaiko öljyn huohotusputki? Öljyä oli juuri sen verran aamulla että mittaitikun alapää kastui.

        Myös öljykorkissa oli vähän sellasta kellertävää ainetta elikkä siis vähän viittais että ois vedet päässy sekaan, mutta tuota oli siis vain vähän?

        Mikähän tähän nyt sitten mahtaisi olla syy, perkele kun ei olis yhtään kiinnostanut korjata tuota enempään, varsinkaan kun on ihan persaukinen!
        Last edited by Hemu__; 24-01-2010, 16:39.

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          Originally posted by Hemu__ View Post
          Voihan nyt perkele, eilen 25 asteen pakkasilla...
          Ei tuo kovin hälyyttävältä kuulosta.. Todennäköisesti sulla on huohotusjärjestelmä jäätynyt tukkoon, josta johtuen kampikammioon on kertynyt painetta ja öljytikku on pompannut ylös. Sen jälkeen huohotuspaineet (+öljyä) tulee tikun putkesta pihalle.

          Öljykorkissa tai mittatikun varressa oleva pieni vaahtokaan ei välttämättä ole merkki viasta. Öljyyn tiivistyy aina vaahtoa aiheuttavaa kosteutta, varsinkin pätkäajossa.

          Öljyt ja suodatin vaihtoon ja puhdistat huohotusjärjestelmän. Ja tietenkin tutkit, että mihin sitä jäähdytysnestettä on hävinnyt. (klemmarit kireällä?)
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • Janzu
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 483
            • Vantaa

            Originally posted by kaol View Post
            Ei tuo kovin hälyyttävältä kuulosta.. Todennäköisesti sulla on huohotusjärjestelmä jäätynyt tukkoon, josta johtuen kampikammioon on kertynyt painetta ja öljytikku on pompannut ylös. Sen jälkeen huohotuspaineet (+öljyä) tulee tikun putkesta pihalle.

            Öljykorkissa tai mittatikun varressa oleva pieni vaahtokaan ei välttämättä ole merkki viasta. Öljyyn tiivistyy aina vaahtoa aiheuttavaa kosteutta, varsinkin pätkäajossa.

            Öljyt ja suodatin vaihtoon ja puhdistat huohotusjärjestelmän. Ja tietenkin tutkit, että mihin sitä jäähdytysnestettä on hävinnyt. (klemmarit kireällä?)
            Juu, näillä pakkasilla (ja talvisin ylipäänsä) ei ole mitenkään epätavallista. Omassa seiskassakin oli öljykorkki vähän vaahdossa, 10 km työmatka per suunta, niin on aika peruskauraa.

            M60 koneissa on vielä tämä erihieno huohotinventtiilikalvosysteemi, joka kannattaa tarkistaa, jos öljyä tuntuu menevän enemmänkin.

            Katso nyt vielä jäähdyttimen korkista onko siinä samanlaista ruskehtavaa vaahtoa:think

            Comment

            • Hemu__
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2008
              • 972
              • Kirkkonummi

              Nonni, lisäsimme öljyä sekä jäähdytysnestettä koneeseen, kone kävi hienosti, mutta pienen ajan kuluttua alkoi se taas vuotaa öljyä, ja nestettä katosi vähän, moottoriöljy oli väriltään vaaleaa (mittatikun päästä), joten taitaapa olla nyt niin että kansipahvi on mennyt?

              Ei ollenkaa hyvä juttu näin niinku opiskelijana, ja varsinkaan kun ei ole kakkosautoa, eikä autotallia, johon auto mahtuisi korjattavaksi.

              Ei sitä kyllä tiedä mitä tässä nyt tekis, vitutus on sanoinkuvaamaton!

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Voi olla myös tiiviste nro. 13. http://www.realoem.com/bmw/showparts...89&hg=11&fg=10

                Oliko pakkaskestävyys nesteillä riittävä? Ei tossa vaiheessa kannata muuta kuin vaihtaa kone tai myydä auto, korjaaminen ei oo järkevää.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3311
                  • Kajjjaani

                  Originally posted by Cell View Post
                  Voi olla myös tiiviste nro. 13. http://www.realoem.com/bmw/showparts...89&hg=11&fg=10

                  Oliko pakkaskestävyys nesteillä riittävä? Ei tossa vaiheessa kannata muuta kuin vaihtaa kone tai myydä auto, korjaaminen ei oo järkevää.
                  Olikos noin,että tuota alempaa jokopään tiivistettä ei voinut vaihtaa ilman koneen iroittamista ja purkamista?
                  Ainakin E34 540:ssä väittävät sen olevan noin. Liekkö näissä sama juttu?
                  Ne ylemmät tiivisteet voi vaihtaa tosin teettää jonkin verran hommaa.
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • Arnolds
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3311
                    • Kajjjaani

                    Originally posted by Hemu__ View Post
                    Nonni, lisäsimme öljyä sekä jäähdytysnestettä koneeseen, kone kävi hienosti, mutta pienen ajan kuluttua alkoi se taas vuotaa öljyä, ja nestettä katosi vähän, moottoriöljy oli väriltään vaaleaa (mittatikun päästä), joten taitaapa olla nyt niin että kansipahvi on mennyt?

                    Ei ollenkaa hyvä juttu näin niinku opiskelijana, ja varsinkaan kun ei ole kakkosautoa, eikä autotallia, johon auto mahtuisi korjattavaksi.

                    Ei sitä kyllä tiedä mitä tässä nyt tekis, vitutus on sanoinkuvaamaton!
                    Katoppa tarkaan, ettei vuoda jompikumpi niistä ylemmistä jakopään tiivisteistä.
                    Peili kova sana apuna.
                    F26 xDrive20d TwinPower

                    EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                    Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by 540iAV8 View Post
                      Olikos noin,että tuota alempaa jokopään tiivistettä ei voinut vaihtaa ilman koneen iroittamista ja purkamista?
                      Ainakin E34 540:ssä väittävät sen olevan noin. Liekkö näissä sama juttu?
                      Ne ylemmät tiivisteet voi vaihtaa tosin teettää jonkin verran hommaa.
                      Voi sen vaihtaa ilman irroitusta. Se vaan, että jos koneessa on vedet ja öljyt sekasin ei enää aiheuttajan korjaus riitä.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        Originally posted by Hemu__ View Post
                        Nonni, lisäsimme öljyä sekä jäähdytysnestettä koneeseen, kone kävi hienosti, mutta pienen ajan kuluttua alkoi se taas vuotaa öljyä, ja nestettä katosi vähän, moottoriöljy oli väriltään vaaleaa (mittatikun päästä), joten taitaapa olla nyt niin että kansipahvi on mennyt?

                        Ei ollenkaa hyvä juttu näin niinku opiskelijana, ja varsinkaan kun ei ole kakkosautoa, eikä autotallia, johon auto mahtuisi korjattavaksi.

                        Ei sitä kyllä tiedä mitä tässä nyt tekis, vitutus on sanoinkuvaamaton!
                        Pääsikö auto aikasemmi lämpenemään, nousiko mittari normaalin yli?
                        Jos nousi niin vastauksen tiedät itsekkin.

                        Oliko pakkaskestävyys nesteissä ok? Jos ei niin vesipumppu ja luultavasti toinen kansi rikki poikki.

                        Tekeekö käynnissä paineen jäähyjärjestelmään sekä öljypuolelle? Kokeile käynnistää ilman paisarin korkkia, tuleeko tavarat yli?
                        Entäs käynnissä ollessa öljykorkin irroitus? imeekö vaiko työntääkö painetta?
                        Jos jäähynesteet tulee heti käynnistyksellä yli, on pahvi tai kansi entinen, tai jopa molemmat, jos taas imee öljykorkkia on toivoa vielä ja vuoto ei ole vakava, sillä jos taasen puskee painetta on isoa halkeamaa jo tiedossa kannessa.
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • Hemu__
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2008
                          • 972
                          • Kirkkonummi

                          Käynti rupee kakomaan/auto sammuu, kun öljykorkin avaa, moottori muodostaa painetta jäähdytysjärjestelmään, sekä itse koneeseen.

                          Auto lämpeni ihan normaalisti, eikä lämmöt noussukkaan normaalia korkeammaksi.

                          Kyllä ainakin uskoisin, että pakkaskestävyys oli tarpeeksi, mutta mistäpä sitä enää tiedän, kun lisäsin kadonneiden nesteiden tilalle jo pari desiä raakaa nestettä?

                          Jäähdytysnesteet, eivät tule ollenkaan yli, kun jäähdytysnestesäiliön korkin avaa, jos nyt sitä tarkoitit?

                          Eli voi siis olla mahdollisuus, ettei kansi olekkaan mennyt? :think

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Voi hyvin olla. Olen nähnyt yhden M62 jossa öljypohjassa oli sentin paksu majoneesimönjä pelkkää kondenssivettä. Ulospäinkin voi hyvin vuotaa vettä.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Vesku1
                              Photographer
                              • Jun 2005
                              • 1401
                              • Haukipudas

                              Onkos kukaan keksinyt mitään ratkaisua vänkärin peilin peruutustoimintoon, saako sitä jollain konstilla säädettyä, ettei se kallistaisi sitä niin paljoa? Vai onko vika omassa ajoasennossa? Meikäläisen vinkkelistä jos pitää pakkitoiminnon peilissä päällä, tilttaa se peilin niin paljon, ettei siitä näe muuta kuin maata, pikkusen itse liikkumalla hyvä, eli pikkusen loivempi saisi olla peilin liike.

                              Comment

                              • Janzki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 4947
                                • Lohja

                                Originally posted by Hemu__ View Post
                                Käynti rupee kakomaan/auto sammuu, kun öljykorkin avaa, moottori muodostaa painetta jäähdytysjärjestelmään, sekä itse koneeseen.

                                Auto lämpeni ihan normaalisti, eikä lämmöt noussukkaan normaalia korkeammaksi.

                                Kyllä ainakin uskoisin, että pakkaskestävyys oli tarpeeksi, mutta mistäpä sitä enää tiedän, kun lisäsin kadonneiden nesteiden tilalle jo pari desiä raakaa nestettä?

                                Jäähdytysnesteet, eivät tule ollenkaan yli, kun jäähdytysnestesäiliön korkin avaa, jos nyt sitä tarkoitit?

                                Eli voi siis olla mahdollisuus, ettei kansi olekkaan mennyt? :think
                                Miten kovan paineen tekee koneeseen sekä jäähyjärjestelmään? Kakomaan sen pitääkin ruveta kun korkin avaa, sanoisin että sillä puolella kaikki ok, useinmiten öljytilaan vuotavat käy täysin normaalisti kun korkin avaa, mutta satunnaisesti pyrkivät ölppää heittämään naamalle.
                                Jäähyletkut taasen menevät normistikkin suht. kovaksi, mutta pitäisi silti vielä olla käsin hiukan puristeltavissa, eli aivan kivikovaksi eivät saa mennä.

                                Mitenkäs huohotuspuoli? Ettei tuossa olisi nyt vain kaksi vikaa paukannu vain samaan aikaan päälle..eli esim syyläri alkanut vuotamaan ja huohotin esmes jäätynyt..

                                Edit, kansi viastahan saat varmuuden kun ajat mittaukseen, notta tuleeko paisariin pakokaasua.
                                Sähköposti.
                                IG: janzki_

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎