Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by Petteri75 View Post
    Toinen on äänentoista, E34:ssa se Hifi-paketti tuntui paremmalta korviin. Kovin keskiäänipainotteinen ja sitten kun lisää bassoa tai laittaa Loudnessin päälle, alkaa jumputus. No, eihän siinä vieläkään ole CD-vaihtajaa kiinni, mutta onko muilla mitä kokemuksia? Vekottimessa on ihan vakio BMW-hifipaketti/Professional C/RDS kiinni.

    Omassa seiskassa on Top-Hifi systeemi, eli löytyy ne nk. subit hattuhyllyltä ja DSP loosterista, mutta heti auton ostettua, alkoi kuitenkin harmittaa äänenlaatu, vaikka järjestelmän pitäisi olla "TOP" -luokkaa. Korkeat ja keskiäänet kuulosti hyvältä, mutta matalammat äänet ja äänen syvyys hieman harmitti. Hain sitten Powersetista High/low adapterin (jos sitä nyt tuoksi kutsutaan) ja kytkin sen DSP:n johtosarjaan ja näin saatiin aikaiseksi subilähtö. Sitten asensin tallissa pyörineen JBL:n subin ja vahvarin (omassa kotelossaan) takakonttiin ja vedin sähköjohdot akulta. Sitten vain meisseli käteen ja hieman säätöä, että sain oikeanlaisen saundin aikaiseksi ja homma oli valmis. Pienenä miinuksena DSP herjaa vikakoodia, jos katsoo testerillä, mutta se ei vaikuta järjestelmän toimintaan millään lailla.

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Olisiko neuvoa, mitä kannattaa vaihtaa/tarkistaa 200 tkm huollossa, jonka siis itse teen. Autolla on ajettu nyt 196 tkm ja heti kun olen katit vaihtanut, ajattelin huoltaa autonkin perusteellisesti.

      Nämä vaihdan:

      - öljyt (uudet Mobil 1 0W-40)
      - ö-suodin
      - ilmansuodin
      - polttoainesuodin
      - tulpat (jos jollakin tietoa tulppien mallista, olisin kiitollinen)
      - autom. ilmastoinnin sisäilmankierron suotimet
      - jäähdytinneste
      - jarrupalat (etu/taka)
      - jarrunesteet

      Raitisilmansuotimet vaihdoin auton oston jälkeen ja ne ovat olleet autossa vasta hyvin vähän aikaa, joten niitä ei tarvitse tällä kertaa vaihtaa.


      Jos tuohon listaan on jotain lisättävää, laittakaa ihmeessä viestiä! Erityisesti olisin kiinnostunut paikoista, joita seiskassa on syytä tarkistaa (missä siis yleisimmin vikaa).

      Ja autohan oli 11/96 740i M62 koneella.

      Comment

      • JJanne
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 73
        • Riihimäki

        Originally posted by Morkai View Post
        - Starttivikoja, solenoidin päälle valunut öljyä ja ei aina starttaa
        Kellään kokemuksia tästä viasta? olen pitkään miettinyt omani satunnaista startti ongelmaa, voisiko tämä olla sen ongelma? mitenkä tälläsen solenoidin voi korjata? pystyykö sen jotenkin putsaamaan? millasessa paikassa se on?

        reissuun lähtö kyseisen ongelman kanssa aina vähän mietityttää vaikka auto on aina lopulta lähtenyt kyllä käyntiin hetken odottelun jälkeen...
        EX:BMW 528iA Touring -97, BMW 118d -05, E38 750iL -95.

        Comment

        • Lanakt
          Bimmer Rookie
          • May 2006
          • 147
          • Helsinki / Orimattila

          Originally posted by Ramzez View Post
          Olisiko neuvoa, mitä kannattaa vaihtaa/tarkistaa 200 tkm huollossa, jonka siis itse teen. Autolla on ajettu nyt 196 tkm ja heti kun olen katit vaihtanut, ajattelin huoltaa autonkin perusteellisesti.
          ..............
          Ja autohan oli 11/96 740i M62 koneella.
          Öljypumpun pultit löystyvät ajan kuluessa. Ne kannattaa tarkastaa.

          Comment

          • Ganes
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 189
            • Lounais-Suomi

            Niinpä! Itelläki oli kolme ruuvia irronnu ja lilluivat öljypohjassa.
            e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

            Comment

            • junkkri
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 664
              • Järvenpää

              ??????

              Öljypumpun pultit löystyvät ajan kuluessa. Ne kannattaa tarkastaa.
              Onko ainoastaan M62:n vika? Itsellä laatikko A5S310Z!?

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3311
                • Kajjjaani

                Originally posted by junkkri View Post
                Öljypumpun pultit löystyvät ajan kuluessa. Ne kannattaa tarkastaa.
                Onko ainoastaan M62:n vika? Itsellä laatikko A5S310Z!?
                Siis M60 ja M62 moottorin öljypumpun kiinnitys.
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • Erich
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 783
                  • Hämeenkyrö

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Olisiko neuvoa, mitä kannattaa vaihtaa/tarkistaa 200 tkm huollossa, jonka siis itse teen. Autolla on ajettu nyt 196 tkm ja heti kun olen katit vaihtanut, ajattelin huoltaa autonkin perusteellisesti.
                  Tää vähän riippuu, teetko ns. itsellesi, vai aiotko hukata auton vuoden sisään? Jos teet itsellesi, niin onko laatikon tai perän öljyjä vielä kertaakaan vaihdettu?


                  Originally posted by Ramzez View Post
                  - jäähdytinneste
                  Vesipumppu, jos ei ole vielä vaihdettu. Samalla vaivalla myös moniurahihnat ja rullat, jos vaan vähänkään epäilystä nykyisistä, sen verran halpoja kilkkeitä ovat.

                  Samoin jos syyläri ja kaikki muu keulalla on tehtaan jäljiltä, ei tee pahaa vaikka nostaisit syylärin kokonaan pois paikaltaan ja puhdistat ilmastoinnin kennon ja moottorin jäähdyttimen kennon väliin vuosien varrella kertyneet paskat pois. Sitä nimittäin voi olla paljonkin. Omassa oli jo noin kolmannes kennojen pinta-alasta tauhkan peitossa. Jäähtyy vähän huonosti, jos ilma ei pääse kennosta läpi...


                  Originally posted by Ramzez View Post
                  - jarrupalat (etu/taka)
                  - jarrunesteet
                  Perussettiä, vaihdon yhteydessä tarkasta kumiosien kunto. Ei mitenkään tavatonta, että tämän ikäisessä olisi jo esim. männän suojakumit entiset, jos jarruihin ei ole aiemmin koskettu. Levytkin kannattaa mitata ennen operaatiota, aika äkkiä ja huomaamatta nekin kuluvat seiskassa alarajalle.


                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Erityisesti olisin kiinnostunut paikoista, joita seiskassa on syytä tarkistaa (missä siis yleisimmin vikaa).
                  Ihan perusjutut seiskaankin pätee, kun vanhasta autosta puhutaan, iso osa niistä korimallille ominaisista jutuista on tässä topicissa jo aiemmin listattu.

                  Yhtenä 200 tkm tarkistuksena voisi vielä vilkaista laturista säätimen hiilien kunnon?
                  6 - E24 635
                  7 - E38 740
                  8 - E31 850

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Erich View Post
                    Tää vähän riippuu, teetko ns. itsellesi, vai aiotko hukata auton vuoden sisään? Jos teet itsellesi, niin onko laatikon tai perän öljyjä vielä kertaakaan vaihdettu?
                    Juu kaikki luettelemasi on muuten kondiksessa, mutta kiinnostaisi tuon laatikon öljyjen vaihto. Seiskoissahan on ilmeisesti "ikiöljyt", mutta ne tulisi siitä huolimatta vaihtaa. Hieman perehdyttyäni asiaan, vaihtavat ilmeisesti jotkin pajat laatikon öljyt huuhtelu (flushing) -menetelmällä. Jätän siis tuon vaihdon melko varmasti jonkun muun tehtäväksi, mutta kiinnostaisi tietää, että kuka tätä edellämainittua toimenpidettä tekee. Erityisesti kiinnostaisi Pirkanmaan seudulla olevat pajat, jos sellaisia on?

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2540
                      • Kirkkonummi

                      Vihjeitä siitä, mikä lämmityslaitetta nyt taas vaivaa? Magneettiventtiili/kiertovesipumppu -yhdistelmä vaihdettiin käytettyyn. Ilmaus tehtiin parhaan taidon mukaan ja sen jälkeen joka aamu on tarkistettu nesteen taso. Jos se ei ole ollut OK, niin muutama desi on lisäilty. Eilen alkoi kabiiniin tunkemaan viileämpää kuin tilattu 22°C. Lämmintä kuitenkin alkaa tulemaan kun laittaa täydet lämmöt (32°C) päälle, samoin REST-nappi tuottaa lämmintä.

                      ACC sekoilee?
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Vihjeitä siitä, mikä lämmityslaitetta nyt taas vaivaa? Magneettiventtiili/kiertovesipumppu -yhdistelmä vaihdettiin käytettyyn. Ilmaus tehtiin parhaan taidon mukaan ja sen jälkeen joka aamu on tarkistettu nesteen taso. Jos se ei ole ollut OK, niin muutama desi on lisäilty. Eilen alkoi kabiiniin tunkemaan viileämpää kuin tilattu 22°C. Lämmintä kuitenkin alkaa tulemaan kun laittaa täydet lämmöt (32°C) päälle, samoin REST-nappi tuottaa lämmintä.

                        ACC sekoilee?
                        Auton kierroksilla vaikutusta siihen tuleeko lämmintä vai ei?
                        Jos tyhjäkäynnillä puskee kylmää, ja korotetulla tyhjäkäynnillä lämmintä, on tuo sähköinen kiertovesipumppu entinen.
                        Oliko puhallin täydellä teholla testattaessa? Ettei itse puhaltimen etuvastus olisi tienpäässä ja ei vain puhalla mitään?

                        Nuo nyt ensimmäisenä mieleen tulivat..Omassa seiskassa ainakin 32c asetuksella ei pitkään kopissa viihdy, sen verran lämmintä ilmaa tulee kyllä.

                        Edit: Ei muuten olisi ensimmäinen kiertovesipumppu joka toimii ilmatessa jne. hyvin..Mutta auto käyntiin ja lämmintä niin prakaa..
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2540
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by Janzki View Post
                          Auton kierroksilla vaikutusta siihen tuleeko lämmintä vai ei?
                          Jos tyhjäkäynnillä puskee kylmää, ja korotetulla tyhjäkäynnillä lämmintä, on tuo sähköinen kiertovesipumppu entinen.
                          Oliko puhallin täydellä teholla testattaessa? Ettei itse puhaltimen etuvastus olisi tienpäässä ja ei vain puhalla mitään?

                          Nuo nyt ensimmäisenä mieleen tulivat..Omassa seiskassa ainakin 32c asetuksella ei pitkään kopissa viihdy, sen verran lämmintä ilmaa tulee kyllä.

                          Edit: Ei muuten olisi ensimmäinen kiertovesipumppu joka toimii ilmatessa jne. hyvin..Mutta auto käyntiin ja lämmintä niin prakaa..
                          Kierroksilla on väliä, mutta alkup. kiertovesipumppu ei tuonut mitään lämpöä muilla kuin kierroksilla ja kabiinissa oli todellakin kylmää alle 2000 kierroksen. Nyt sitten kuitenkin 32°C -asetus toimii ainakin jollain tasolla (ei kuumaa, mutta selvästi paljon lämpimämpää). Ja REST-tuo viileydenkin jälkeen lämmintä, jos vain moottori on ollut lämmin, ts. sähköinen kiertovesimpumppu toimii ja jäähdytysnestettä pitäisi olla tarpeeksi. Pumpun vaihdon jälkeen tilanne ehti olemaan vajaa 2vk aivan OK, vesiventtiili/kiertovesipumppu -yhdistelmän ainakin piti olla vm -95 ja hiukan yli 100tkm ajettu, joten ei sen pitäisi heti laueta.

                          Millaisia oireita vesiventtiilien sekoilulla voi olla..?

                          Äh. Vanha Saab 900:nen olisi ainakin lämmin, mutta ajolla on sen verran eroa että ei viitsisi vaihtaa enää takaisin..
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            Perusviat kannattaa nyt selvittää, niinkuin esim. lämpöanturien toimivuus ja puhtaus. Erityisesti vanhemmissa vehkeissä ne keskikonsolin ilmastoinnin paneelissa olevat anturit ovat yleensä ihan pölyn peitossa ja ritilät tukossa. Tästähän seuraa se, että anturit eivät saa raitista ilmaa kabiinista, vaan lämpiävät hiljakseen ja ilmastointi luulee sisäilman olevan varsin kuumaa ja pistää kylmää tulemaan. (paineilma tai tehokas imuri ratkaisee ongelman)

                            Vesiventtiilivian voinee sulkea pois jos molemmat puolet käyttäytyvät samoin, eikä se vikakoodien lukukaan pahaksi ole jos vaikka inpalla pääsee tutkimaan ja testailemaan. Mitään tolkkuahan niistä ei yleensä ota suoriltaan, mutta hyviä vinkkejä saa.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Pientä ediittiä, jäähdytinneste mysteeri selvisi, kiitos hyvän kaverin. Vielä kuitenkin kiinnostaisi tietää, että minkälaisia tulppia käytetään M62 koneessa. KL-varaosat myy kahdelaisia tulppia (Bosch), joista toinen "kestää" 40 tkm ja toinen 100 tkm. Jälkimmäinen on tuplaten kalliimpi. Käykö myös NGK:n tulpat?
                              Last edited by Ramzez; 26-10-2009, 23:15.

                              Comment

                              • Petteri75
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 2540
                                • Kirkkonummi

                                Originally posted by Morkai View Post
                                Perusviat kannattaa nyt selvittää, niinkuin esim. lämpöanturien toimivuus ja puhtaus. Erityisesti vanhemmissa vehkeissä ne keskikonsolin ilmastoinnin paneelissa olevat anturit ovat yleensä ihan pölyn peitossa ja ritilät tukossa. Tästähän seuraa se, että anturit eivät saa raitista ilmaa kabiinista, vaan lämpiävät hiljakseen ja ilmastointi luulee sisäilman olevan varsin kuumaa ja pistää kylmää tulemaan. (paineilma tai tehokas imuri ratkaisee ongelman)

                                Vesiventtiilivian voinee sulkea pois jos molemmat puolet käyttäytyvät samoin, eikä se vikakoodien lukukaan pahaksi ole jos vaikka inpalla pääsee tutkimaan ja testailemaan. Mitään tolkkuahan niistä ei yleensä ota suoriltaan, mutta hyviä vinkkejä saa.
                                Kuljettajan puoli tuntuu aina olevan hiukan viileämpi, mutta samaa taisi vekotin tehdä edelliselläkin vesiventtiili/kiertovesipumppu -yhdistelmällä. Sen verran sattumanvaraista on lämmön tulo, että alkaa kovasti tuntumaan siltä, että tästä uudestakin osasta on se sähköinen kiertovesipumppu mennyt. Hiukan oudolta tuntuisi, että (käytetty) osa kestää 2vk ja sitten alkaa sattumanvaraisesti toimimaan ja nyt ei lainkaan. Ei jaksa uskoa oikein isoon ilmakuplaankaan, sen verran tuli ilmattua jne. Vikakoodit nollattiin kerran, AAC ei tuottanut mitään vikailmoituksia edelliselläkään rikkinäisellä osalla ja niin kauan kuin tuo vaihto-osa toimi, lämmöntuotto oli oikein mukavaa.

                                Ottaa päähän taas kerran. Uusi osa on Laakkosella 480€.
                                Last edited by Petteri75; 27-10-2009, 10:20.
                                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎