Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Risto113
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1204
    • GrassLake

    Jos vesiventtiilipaketti jumittaa, toimii se juurikin välillä ok ja välillä ei, esim. jumii auki tai kiinni.

    Myös ulkolämpömittari vaikuttaa, jos se näyttää kesällä -40C, varmasti on jaloilla kuuma!

    Comment

    • VetteMan
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 173
      • Jämsä

      Originally posted by Janzu View Post
      Itsekin pohdin samaa kun noita Xenoneja asentelin ja purin valot palasiksi putsaamista varten, niissä on kyllä varaosanumerot, mutta ainakaan Realoem ei anna niille mitään numeroa, vain se kehys löytyy. Nuohan ovat siis muovia ainakin mulla. Pitää kaivaa ne ylimääräiset esiin ja kysyä Laakkoselta löytyykö niiden osanumeroilla mitään. Eivät voi olla kovin kalliita, jos löytyy.

      Varmaan kellertyy juurikin sen takia, kun ovat muovia, mutta saakohan niitä hinkattua uudestaan kirkkaiksi..? Tai vetäisee päälle keltaiset Lamin-X-kalvot ja voilá, kusioptiikka on valmis
      Sisemmistä muovilinsseistä saa keltaisuutta pois autovahalla.
      Omasta hinkkasin ne korrekin nanovahalla, muovilinssit oli sen jälkeen kiiltävät ja keltaisuus hävisi niistä.
      Varmasti myös joku muu kevyesti hiova aine toimii.
      ex. BMW E38 730ia, E34 525i, E34 535i, E34 520i, E28 518i
      Muut harrastekohteet: Corvette -98,-78,-71 454, Lincoln Town Car -98 ja Town Car -94 Limousine

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by Risto113 View Post
        Jos vesiventtiilipaketti jumittaa, toimii se juurikin välillä ok ja välillä ei, esim. jumii auki tai kiinni.

        Myös ulkolämpömittari vaikuttaa, jos se näyttää kesällä -40C, varmasti on jaloilla kuuma!
        No vikakoodi inpan mukaan on seuraava: Auxiliary water pump; short circuit to ground. Vika ei aina ole päällä, eli kertoo siitä, että ainakin välillä pumppu toimii. Lämpömittarista ei tule vikakoodia (jos siitä ylipäätänsä tulee), enkä ole nähnyt -40C lämpötiloja kesällä, siis siitä mittarista. Eikä tuon pumpun toimimattomuus pitäisi vaikuttaa siihen repsikan puolen keskisuutinnappiin mitenkään. Sinänsä ihmeellistä on myös se, että jos lämmöt on asetettu niin alas kuin saa (16C), niin useimmiten systeemi toimii. MUTTA jos lämpötilaa nostaa manuaalisesti johonkin n. 20C yläpuolelle, saattaa taas hohkata kuumaa niin pirusti. Välillä taas toimii, kuten pitää ja välillä saattaa yhtäkkiä alkaa puskea kuumaa.

        Comment

        • Peltsi^
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 2749
          • Hyvinkää / Vantaa

          Pissapojan pumppu/moottori.

          Joo eli oma E38 alkanut temppuilemaan pissapojan kanssa. Alkuun tuli ihan normaalisti nestettä, mutta enään sitä ei tule ollenkaan. Pumpun äänen kuule kyllä ulos asti jos vedät viiksestä, nestettä sen sijaan ei tule.

          Ja monet varmaan sanoisi tässä vaiheessa että neste on loppunut, muttakun ei ole, ainakin oman yksilöni ajotietokone ilmoittaa jos neste on vähissä. Laitoin kuitenkin tänään sen täyteen nestettä.

          Mutta missä vika? Oma johtopäätös on että se päästää ilmaa/painetta pihalle jostain kohtaa ja sen takia ei tule nestettä lasille = pumppu paskana. Vai missä vika?

          Sekä missä kohtaa tämä pumppu sijaitsee? :think

          (Uuden pissapojanpumpun hinta pyörii n. 30€ tietämillä.)
          ex: E39 525d -03, E36 316TI Compact -99 , E30 318iA -89, E38 730iA -95

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by Peltsi^ View Post
            Joo eli oma E38 alkanut temppuilemaan pissapojan kanssa. Alkuun tuli ihan normaalisti nestettä, mutta enään sitä ei tule ollenkaan. Pumpun äänen kuule kyllä ulos asti jos vedät viiksestä, nestettä sen sijaan ei tule.

            Ja monet varmaan sanoisi tässä vaiheessa että neste on loppunut, muttakun ei ole, ainakin oman yksilöni ajotietokone ilmoittaa jos neste on vähissä. Laitoin kuitenkin tänään sen täyteen nestettä.

            Mutta missä vika? Oma johtopäätös on että se päästää ilmaa/painetta pihalle jostain kohtaa ja sen takia ei tule nestettä lasille = pumppu paskana. Vai missä vika?

            Sekä missä kohtaa tämä pumppu sijaitsee? :think

            (Uuden pissapojanpumpun hinta pyörii n. 30€ tietämillä.)
            Tyhmä kysymys, mutta oletko katsonut, ettei ne konepellin suuttimet ole tukossa? Omassa autossani on vielä erikseen säiliö ja pumppu tehopesurille, jos tällainen löytyy myös sinulta, niin kokeilepa sitä, niin näet, että onko tukoksia.

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3311
              • Kajjjaani

              Originally posted by Peltsi^ View Post
              Joo eli oma E38 alkanut temppuilemaan pissapojan kanssa. Alkuun tuli ihan normaalisti nestettä, mutta enään sitä ei tule ollenkaan. Pumpun äänen kuule kyllä ulos asti jos vedät viiksestä, nestettä sen sijaan ei tule.

              Ja monet varmaan sanoisi tässä vaiheessa että neste on loppunut, muttakun ei ole, ainakin oman yksilöni ajotietokone ilmoittaa jos neste on vähissä. Laitoin kuitenkin tänään sen täyteen nestettä.

              Mutta missä vika? Oma johtopäätös on että se päästää ilmaa/painetta pihalle jostain kohtaa ja sen takia ei tule nestettä lasille = pumppu paskana. Vai missä vika?

              Sekä missä kohtaa tämä pumppu sijaitsee? :think

              (Uuden pissapojanpumpun hinta pyörii n. 30€ tietämillä.)
              Pumput löytyy sieltä vänkärin puolelta kun irroitat sisälokarin. Siellä myös itse säiliö.
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • Peltsi^
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 2749
                • Hyvinkää / Vantaa

                Originally posted by Ramzez View Post
                Tyhmä kysymys, mutta oletko katsonut, ettei ne konepellin suuttimet ole tukossa? Omassa autossani on vielä erikseen säiliö ja pumppu tehopesurille, jos tällainen löytyy myös sinulta, niin kokeilepa sitä, niin näet, että onko tukoksia.
                Tyhmä kysymys tai ei, mutta olen vähän sellanen tyyppi jolla on peukola keskellä kämmentä näissä auto jutuissa.

                Mutta pitääpi rassata jollain nuo suuttimet ja katsoa olisiko siinä vika.

                Originally posted by 540iAV8 View Post
                Pumput löytyy sieltä vänkärin puolelta kun irroitat sisälokarin. Siellä myös itse säiliö.
                Kiitoksia, pitääpi sieltäkin kahtella.
                ex: E39 525d -03, E36 316TI Compact -99 , E30 318iA -89, E38 730iA -95

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2540
                  • Kirkkonummi

                  Originally posted by Peltsi^ View Post
                  Tyhmä kysymys tai ei, mutta olen vähän sellanen tyyppi jolla on peukola keskellä kämmentä näissä auto jutuissa.

                  Mutta pitääpi rassata jollain nuo suuttimet ja katsoa olisiko siinä vika.

                  Kiitoksia, pitääpi sieltäkin kahtella.
                  E38:ssa on kolme suutinta, joissa jokaisessa kaksi suutinaukkoa. Jostain kumman syystä itselläni menee aina se oikeanpuoleinen kaikista tukkoon, nuppineulalla kun käy rassaamassa, niin taas lentää vesi. Ne pumput ovat ankarassa paikassa, viima ja vilu käy koko ajan, niissä saattaa olla jäätymisen aiheuttamia rakenteellisia vaurioita.
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2540
                    • Kirkkonummi

                    Vesiletkujen vaihto ei auttanut, vanhat letkut olivat aivan ehjiä ja klemmaritkin olisivat olleet käyttökelpoisia. Nyt vaihdan vielä sen muovisen termostaattikotelon kannen. Kysymys kuuluukin, että tuleeko väliin mitään tiivisteainetta? Kuvassa kannen #6 alle siis, jotenkin tuntuisi että ei se aivan itsestäänkään tiivistyisi:

                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      Ne pumput ovat ankarassa paikassa, viima ja vilu käy koko ajan, niissä saattaa olla jäätymisen aiheuttamia rakenteellisia vaurioita.
                      Tuo on hyvä tietää! Tuosta syystä käytän omassa seiskassani talvikäyttöön (-30C) tarkoitettua lasinpesunestettä, niin ainakin hieman auttaa siinä, ettei neste jäädy niin helposti ja riko paikkoja. Eihän tuo auta pumpun pintapuolta, mutta ainakaan pumppu ei mene siksi rikki, että käytän liian laimeaa pesunestettä.

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Vesiletkujen vaihto ei auttanut, vanhat letkut olivat aivan ehjiä ja klemmaritkin olisivat olleet käyttökelpoisia. Nyt vaihdan vielä sen muovisen termostaattikotelon kannen. Kysymys kuuluukin, että tuleeko väliin mitään tiivisteainetta? Kuvassa kannen #6 alle siis, jotenkin tuntuisi että ei se aivan itsestäänkään tiivistyisi:
                        Tuohon koteloon ei kuulu laittaa mitään tiivistettä, vaan tuo termostaatin kumirinkula riittää.

                        Omassa 740ia:ssa oli tuo kotelo yläreunasta halki. Marmoritiskillä maksoi 24€ ja risat.
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • Ylkka
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 316
                          • Seinäjoki

                          Näyttäisi pahoin siltä että kuskin puolen alkuperäinen xenon poltin on hajoamassa. Väri vaihtunu sinisemmäksi kuin oli ennen. Mikä olisi hyvä poltin tilalle?
                          Nyt Suzuki gsx-r
                          ex. e91 320d m-sport
                          ex.Bmw e46 330ia cäbi
                          ex.Mazda Rx-8
                          ex.Bmw e36 328i touring
                          ex.Bmw e38 740il vm. 1996

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            Originally posted by Ylkka View Post
                            Näyttäisi pahoin siltä että kuskin puolen alkuperäinen xenon poltin on hajoamassa. Väri vaihtunu sinisemmäksi kuin oli ennen. Mikä olisi hyvä poltin tilalle?
                            Phillips, Osram, GE...yms. Eli merkkipolttimot kannattaa laittaa.Ja tottakai ne kummatkin kannattaa samalla vaihtaa.
                            Kiinapolttimoiden kanssa yleensä on valoteho aika kehno, näitä on tullut testattua.
                            Jos värissä on huomattavissa jo muutosta alkuperäiseen niin tulet kokemaan kirjaimellisesti valaistuksen kun laitat uudet polttimot paikalleen
                            Kyllä se valoteho aina hiipuu ajan myötä.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Snow Dog
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 185
                              • Raisio

                              Originally posted by Ylkka View Post
                              Näyttäisi pahoin siltä että kuskin puolen alkuperäinen xenon poltin on hajoamassa. Väri vaihtunu sinisemmäksi kuin oli ennen. Mikä olisi hyvä poltin tilalle?
                              Tuolta tilasin itse Philipsin D2S+ polttimot 49 €/kpl


                              en osaa verrata onko parempiakin tarjolla kun en ole ennen vaihtanut, mutta omalla kohdalla ainakin maailma kirkastui huomattavasti, vanhat polttimot olivat jo todella hiipuneet
                              F01 740d -11
                              F11 530d -13
                              E93 325 -07
                              ex: E38 730d -00
                              ex: E39 523AT -97
                              ex: E39 530dAT -00

                              Comment

                              • Petteri75
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 2540
                                • Kirkkonummi

                                Nyt alkaa jo riittämään. Kävin hakemassa termostaattikotelon kannen tiivisteineen Laakkoselta. Sillä matkalla ylävesiletkun kiinnitys jäähdyttimessä hajosi, olin ilmeisesti kiristänyt aivan liian tiukkaan vesiletkun tms. Huomasin moottoritiellä kun lämmöt alkoivat nousemaan, onneksi sain vekottimen ennen mitään ylikuumenemisia tms korjaamon pihaan. Uusi jäähdytin (Hella-Behr) töineen 525€. Onneksi kuulemma löytyy joku kikka M60B40-moottorin ilmaamiseen, tulee sekin sitten kai tehtyä paremmin.

                                Jos joku on kiinnostunut ostamaan 232tkm ajetun 740iA -94:n, saa ilmoittaa. Itselle auto on tullut maksamaan kohta 8k€ (no, renkaat taisivat olla se ~500€), vaihdossa käy kiva pikkuauto tai mahd. jopa diesel-bemu. Kai sitä TSI-henkeäkin löytää, mutta palanut peukalo (piti tonkia sitä jäähdytinletkua) kirvelee nyt sen verran pahasti, että ns. helppo autoilu kiinnostaa. Ainakin tällä hetkellä, auton saa takaisin hu-aamuna, yleensä pari päivää ilman vikoja lepyttää..

                                Jotta ei menisi aivan ohi tarkoituksen, niin englanninkielistä käyttöohjetta BMW:n alkup. autopuhelimeen tarvittaisiin edelleen.
                                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎