Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaakko P
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 75
    • Vantaa

    Originally posted by kaol View Post
    Kyllä. Ettei vaan olisi paisari halki...
    Eli lisäsin tänään nestettä 1.5l ylärajaan asti ja lähdin ajamaan. Kun kone lämpeni niin pihinän kera valui suunnilleen sama määrä ulos tuonne työpaikan parkkihalliin. Näyttäisi valuvan jostain paisarin alapuolelta.
    Eli valuttaako se koko järjestelmän tyhjäksi tuota kautta jos jatkaa ajamista vai vain sen paisarin verran? Uskaltaako nyt ajella sen aikaa että saa marmorilta uuden säiliön?

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Originally posted by Jaakko P View Post
      Eli lisäsin tänään nestettä 1.5l ylärajaan asti ja lähdin ajamaan. Kun kone lämpeni niin pihinän kera valui suunnilleen sama määrä ulos tuonne työpaikan parkkihalliin. Näyttäisi valuvan jostain paisarin alapuolelta.
      Eli valuttaako se koko järjestelmän tyhjäksi tuota kautta jos jatkaa ajamista vai vain sen paisarin verran? Uskaltaako nyt ajella sen aikaa että saa marmorilta uuden säiliön?
      Ettei nyt paisarin anturin kolo sattuisi vuotamaan? Viime kesänä juuri vaihdoin oman seiskani paisarin, koska vuoti juurikin tuolta anturin paikasta. Toinen vaihtoehto on, että letkun ja paisarin välinen liitos vuotaa. Kolmas vaihtoehto on, että paisari on halki. Neljäs vaihtoehto, että itse jäähdytin vuotaa. Jos päästät paisarin tyhjenemään, haukkaa järjestelmä happea ja sen jälkeen kone keittää varmasti. Älä turhaan ota riskiä. KL-varaosista ostin alkuperäisen paisarin hintaan 70€.

      Comment

      • Jaakko P
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 75
        • Vantaa

        Originally posted by Jaakko P View Post
        Eli lisäsin tänään nestettä 1.5l ylärajaan asti ja lähdin ajamaan. Kun kone lämpeni niin pihinän kera valui suunnilleen sama määrä ulos tuonne työpaikan parkkihalliin. Näyttäisi valuvan jostain paisarin alapuolelta.
        Eli valuttaako se koko järjestelmän tyhjäksi tuota kautta jos jatkaa ajamista vai vain sen paisarin verran? Uskaltaako nyt ajella sen aikaa että saa marmorilta uuden säiliön?
        Originally posted by Ramzez View Post
        Ettei nyt paisarin anturin kolo sattuisi vuotamaan? Viime kesänä juuri vaihdoin oman seiskani paisarin, koska vuoti juurikin tuolta anturin paikasta. Toinen vaihtoehto on, että letkun ja paisarin välinen liitos vuotaa. Kolmas vaihtoehto on, että paisari on halki. Neljäs vaihtoehto, että itse jäähdytin vuotaa. Jos päästät paisarin tyhjenemään, haukkaa järjestelmä happea ja sen jälkeen kone keittää varmasti. Älä turhaan ota riskiä. KL-varaosista ostin alkuperäisen paisarin hintaan 70€.
        Täytyy hakea uusi paisari sitten. Näyttäs Merteilillä olevan 60e. Pakko se on kyllä yrittää himaan ajaa, täytyy kytätä niitä lämpöjä. Se on tosin jo pitempään ollut noin että nesteenpinta ei näy kun korkista katsoo eikä ole lämpöjä nostanut? Olisiko joku tippa sitten ollut pohjalla ettei ole päässyt ilmaa imemään.

        Onko näitten ilmauksessa jotain kikkoja? Vai ilmausruuvi vaan auki ja kone käymään?

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          Originally posted by Jaakko P View Post
          Onko näitten ilmauksessa jotain kikkoja? Vai ilmausruuvi vaan auki ja kone käymään?
          Itseäni lainaten:

          Originally posted by Ramzez View Post
          - Jäähdyttäjän korkki ja ilmaruuvi auki
          - Säiliö täyteen nestettä
          - Sytytysvirta päälle (ei käyntiin) ja lämppäri maksimiin, mutta puhallus minimiin
          - Lisäilin nestettä aina sen laskiessa maksimista ja samalla pumppasin alavesiletkua siinä sivussa. Pariin kertaan koitin pumpata ylävesiletkuakin, mutta tällä en nähnyt mitään vaikutusta
          - Auto käyntiin ja nestettä lisäillen sen pudotessa
          - Suljin ilmaruuvin vasta, kun tuli pelkkää nestettä
          - Hieman vielä lisää nestettä ja korkki kiinni
          - Koeajo
          - Koeajon jälkeen auto kylmäksi ja nesteen tarkistus, mahdollisesti myös lisäys
          Jos sähköpumppu on kunnossa, niin voi todella vaatia vain hetkeksi virrat päälle ja antaa järjestelmän itse ilmata itsensä. Hetken päästä käymään ja nestettä lisäillen. Lopulta, kun ilmaruuvista tulee vain nestettä, ruuvi kiinni. Jos kuitenkin pumppu on sökö, niin yllä mainittu ohje toimii siitä huolimatta.
          Last edited by Ramzez; 05-10-2010, 20:37.

          Comment

          • JiPe
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2010
            • 2548
            • Kuopio

            Kokemuksia mistä olisi helpointa saada ovien aukiolotieto. Löytyykö tämä konehuoneesta, vai joutuuko menemään jostain auton sisälle? Mistähän se olisi helpointa.

            Tarkoitus on siis pohjaan laittaa roisketiivistä lednauhaa, joka palaisi kun muutkin sisävalot palavat, eli ovien avauksessa.

            Mistä siis olisi helpointa tuo tieto saada tai mistä pääsee helpoiten lisäämään pari johtoa korin sisälle?
            MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
            MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
            MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
            Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              Muistutetaan nyt vielä kerran sen verran, että noita kaseilla varustettuja seiskoja ei ainakaan käydessä ilmata.
              Kone kun tuppaa käymään reilut sata asteisena, niin mitenkäs se vesi silloin?

              Jos vastasit kiehuu, niin onneksi olkoon ! Oikein, tosin papukaijamerkkiä ei tipu.

              Ilmaus sähköpumpulla, ja jos ei toimi niin vaihtoon (pumppu siis).
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by Janzki View Post
                Muistutetaan nyt vielä kerran sen verran, että noita kaseilla varustettuja seiskoja ei ainakaan käydessä ilmata.
                Kone kun tuppaa käymään reilut sata asteisena, niin mitenkäs se vesi silloin?
                Kyllä sitä voi ilmata käydessäkin, kunhan ei ilmaa niin pitkälle, että kone saavuttaa normaalin käyntilämpötilansa. Auton oma vesipumppu kyllä useimmiten varmistaa sen, ettei ilmaa jää mihinkään ja erityisesti silloin, jos tuo sähköpumppu ei toimi kunnolla tai ollenkaan, joka ainakin E38:ssa tuppaa hajoamaan joka tapauksessa jossain kohtaa.

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Kyllä sitä voi ilmata käydessäkin, kunhan ei ilmaa niin pitkälle, että kone saavuttaa normaalin käyntilämpötilansa. Auton oma vesipumppu kyllä useimmiten varmistaa sen, ettei ilmaa jää mihinkään ja erityisesti silloin, jos tuo sähköpumppu ei toimi kunnolla tai ollenkaan, joka ainakin E38:ssa tuppaa hajoamaan joka tapauksessa jossain kohtaa.
                  Niin no, benjihypynkin voi toki tehdä ilman köyttä, muttei se sitä tarkoita että se kannattaa tehdä.

                  Kuten sanoin, jos pumppu ei toimi, kannattaa se uusia.
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • Jaakko P
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 75
                    • Vantaa

                    Originally posted by Ramzez View Post
                    Kyllä sitä voi ilmata käydessäkin, kunhan ei ilmaa niin pitkälle, että kone saavuttaa normaalin käyntilämpötilansa. Auton oma vesipumppu kyllä useimmiten varmistaa sen, ettei ilmaa jää mihinkään ja erityisesti silloin, jos tuo sähköpumppu ei toimi kunnolla tai ollenkaan, joka ainakin E38:ssa tuppaa hajoamaan joka tapauksessa jossain kohtaa.
                    Itse ilmasin juuri tänään niin että ensin koitin virrat päällä, ei oikeen tapahtunut mitään. Sitten auto käyntiin ni jo alko kuplia tulemaan. Vettä lisäilin sitä mukaa ku pinta laski. Muutaman kerran on joutunut tänään lisäämään nestettä pari desiä kerrallaan, kun on piipannut cooland leveliä. Tämä on kuitenkin vissiin ihan normaalia? Paisarin siis vaihdoin aamulla.

                    Comment

                    • Jaakko P
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2007
                      • 75
                      • Vantaa

                      Lisäkysymys vielä tähän ilmausasiaan. Eli mistä tietää onko kaikki ilma saatu pois järjestelmästä? Jos lämmöt pysyvät keskellä ja lämppäri puhaltaa lämmintä ni voiko kaiken olettaa olevan ok?

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3311
                        • Kajjjaani

                        Originally posted by Jaakko P View Post
                        Lisäkysymys vielä tähän ilmausasiaan. Eli mistä tietää onko kaikki ilma saatu pois järjestelmästä? Jos lämmöt pysyvät keskellä ja lämppäri puhaltaa lämmintä ni voiko kaiken olettaa olevan ok?
                        Voi olettaa mutta seuraa sitä nestepintaa jonkin aikaa ja lisää tarvittaessa.
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • Jaakko P
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 75
                          • Vantaa

                          Originally posted by Arnolds View Post
                          Voi olettaa mutta seuraa sitä nestepintaa jonkin aikaa ja lisää tarvittaessa.
                          Selvä homma. Kiitoksia taas kaikille neuvoja antaneille

                          Comment

                          • kolariauto
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2007
                            • 138
                            • 017

                            Mites onko ilmaamisen aika jos ei puhalla lämmintä, vaan haaleata.?
                            E39 M5

                            Comment

                            • Arnolds
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3311
                              • Kajjjaani

                              Originally posted by kolariauto View Post
                              Mites onko ilmaamisen aika jos ei puhalla lämmintä, vaan haaleata.?
                              Tai sitten on vesiventtiilit jumissa.:think
                              F26 xDrive20d TwinPower

                              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                              Comment

                              • Ramzez
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2009
                                • 6104
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by kolariauto View Post
                                Mites onko ilmaamisen aika jos ei puhalla lämmintä, vaan haaleata.?
                                Harvemmin tarvitsee toimivaa jäähdytysjärjestelmää uudestaan ilmata, jos edellinen ilmaus on tehty kunnolla. Jos taas ilmaa on päässyt järjestelmään, viittaa se vuotoon jossakin. Yleensä myös paisarin nestepinta on laskenut ilman myötä, joten se on ensimmäinen indikaattori vuodosta tai ilmasta. Mutta haalea ilma lämmityslaitteesta, viittaisi ilmaan järjestelmässä, ainakin silloin, kun ilmaus on juuri tehty. Jos vika on tullut yhtäkkiä ja nestettä on riittävästi, todennäköisesti Arnoldsin veikkaus pitää paikkansa. Vesiventtiilit sähköpumpun ohella, ovat yksiä vikaherkimpiä paikkoja E38:n jäähdytysjärjestelmässä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎