Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anza(kla)
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 970
    • kokkola

    nyt ois hätä.

    kertokaas millä mä saan takakontin e38:sta auki.?

    otin akun pois kun oli akku tyhjä (taas kerran) ja laitoin epähuomiossa takakontin kiinni.
    no nyt ois akku täys,mutta takakontti ei aukea koska se on siinä softclose toiminnossa. eli siis vaatii ilmeisesti sähköä auetakseen.?
    kontti ei siis luonnollisesti ole "vetänyt" itseään kiinni,koska akku ei ole paikoillaan,on vaan siis siinä ensimmäisessä "lukossa".

    voinko siis ihan konepellin alta + navasta ja miinus navasta laittaa autoon sähköö ja avata kontin,vai vaatiiko tuokin takakonttiin akun paikoillee.?

    kertokaas joku fiksumpi.

    Comment

    • Jaska.T
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1536
      • TaNpere

      E38 kera M62b44:n, mistä löytyisi ohjeet tulppien vaihtoon niin ei tarvitse turhia osia purkaa?

      G30 530e Msport
      -------------------------------------------------
      F30 330e Msport
      E60 525d Msport LCI
      E39 530d Touring
      Ex E46 320i coupé
      Ex AC Schnitzer S5 3.0d
      Ex ALPINA B6
      Ex E34 525i Touring
      Ex E36 328i Coupe
      Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
      Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
      Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
      Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
      Never Drive Faster Than
      Your GuardianAngel Can Fly

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        Originally posted by anza(kla) View Post
        nyt ois hätä.

        kertokaas millä mä saan takakontin e38:sta auki.?

        otin akun pois kun oli akku tyhjä (taas kerran) ja laitoin epähuomiossa takakontin kiinni.
        no nyt ois akku täys,mutta takakontti ei aukea koska se on siinä softclose toiminnossa. eli siis vaatii ilmeisesti sähköä auetakseen.?
        kontti ei siis luonnollisesti ole "vetänyt" itseään kiinni,koska akku ei ole paikoillaan,on vaan siis siinä ensimmäisessä "lukossa".

        voinko siis ihan konepellin alta + navasta ja miinus navasta laittaa autoon sähköö ja avata kontin,vai vaatiiko tuokin takakonttiin akun paikoillee.?

        kertokaas joku fiksumpi.
        Avaamiseen tarvitaan niinkin monimutkainen työkalu, kuin avain. Aseta avain takaluukun lukkoon ja käännä.

        Mutta jos avain ei jostain syystä esim. sovi lukkopesään, niin mittaa yleismittarilla konetilan plus ja miinus -navoista, ettei plussan akunkenkä makaa takakontissa runkoa vasten. Jos oikosulkua ei ole, niin akku kiinni konetilaan...
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Arnolds
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3310
          • Kajjjaani

          Originally posted by Jaska.T View Post
          E38 kera M62b44:n, mistä löytyisi ohjeet tulppien vaihtoon niin ei tarvitse turhia osia purkaa?
          :think Suojat pois koneen päältä ja sen jälkeen jokainen puola irti ja tulppa vaihtoon. kokoaminen päin vastoin. :think
          F26 xDrive20d TwinPower

          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

          Comment

          • anza(kla)
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 970
            • kokkola

            Originally posted by kaol View Post
            Avaamiseen tarvitaan niinkin monimutkainen työkalu, kuin avain. Aseta avain takaluukun lukkoon ja käännä.

            Mutta jos avain ei jostain syystä esim. sovi lukkopesään, niin mittaa yleismittarilla konetilan plus ja miinus -navoista, ettei plussan akunkenkä makaa takakontissa runkoa vasten. Jos oikosulkua ei ole, niin akku kiinni konetilaan...

            jaa,mistäs tämä paljon puhuttu avain löytyy.
            no,joo. eli avain ei käänny pesässä.
            oisko sitten jäässä tai johtuneeko vain käytön puutteesta,kun avainta on tuskin kovin pitkään aikaan pesässä käytetty.

            täytyys koittaa tuota konetilasta virran syöttämistä kun pääsen takas auton luo.

            kiitos tästä.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by Jaska.T View Post
              E38 kera M62b44:n, mistä löytyisi ohjeet tulppien vaihtoon niin ei tarvitse turhia osia purkaa?
              Ohjeet TÄÄLTÄ


              Eli käytännössa se muovikoppa päältä pois ja sitten ne sivumuovit. Tämän jälkeen mutterit auki jokaisesta puolasta (molemmin puolin on yhden mutterin välissä maakaapeli, muista kytkeä kasausvaiheessa takaisin). Johdon ja puolan välissä oleva hopeinen klipsi aukeaa nostamalla. Puola irti ja sen jälkeen pääset tulppiin käsiksi.

              Jos on käynyt niin, että tulpankoloissa on öljyä (tyyppivika kun on), niin ne kannattaa putsata kokonaan pois ennen tulppien irroitusta. Itse tein sen siten, että paineilmapistoolilla puhaltelin öljyt pois ja samalla pidin isoa rättiä päällä, ettei öljyä roiskunut mihinkään. Lopuksi vielä pyyhin paikat, joihin pääsi käsiksi. Tämän voi toki toteuttaa myös jollakin pipetillä tai injektioruiskulla ja rätillä. Selvää on sitten myös tällaisissa tapauksissa, että venttiilikopan tiivisteet täytyy vaihtaa, joko heti tai lyhyen ajan sisään, riippuen paljonko ne vuotavat.

              Tulppien kiristys 25 - 30Nm
              Tulppien kierteisiin ohut kerros kuparitahnaa (katso ettei mene palotilan puolelle)

              Yhteensopivat tulpat:
              NGK BKR6EQUP (platina)
              Bosch FGR7DQP+, 48 (platina/yttrium) (näitä käytän itse ja hyvin toimii)
              NGK BKR6EK (normitulpat, vaihtoväli 40.000 km)

              Comment

              • McBeast
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2007
                • 2998
                • Tallinn

                Originally posted by anza(kla) View Post
                jaa,mistäs tämä paljon puhuttu avain löytyy.
                no,joo. eli avain ei käänny pesässä.
                oisko sitten jäässä tai johtuneeko vain käytön puutteesta,kun avainta on tuskin kovin pitkään aikaan pesässä käytetty.

                täytyys koittaa tuota konetilasta virran syöttämistä kun pääsen takas auton luo.

                kiitos tästä.
                Laita avaimeen vähän lukkosulaa / öljyä, niin lähtee kääntymään mukavammin. :think
                Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                Comment

                • H.Aulakoski
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 336
                  • Oulu

                  Joka päivä jotain....

                  Aamulla vesisateessa töihin ajellessa huomasin, että pyyhkimien tihku-asento ei enää toimi. Eli 1. asento jossa pyyhkijän pitäisi pyyhkiä vain "silloin tällöin" herkkyyssäätimen asennon mukaan. Ei pyyhi ollenkaan tuossa asennossa. Keskinopea ja nopeat asennot toimivat normaalisti.

                  Neuvoja? :think
                  X5 E70 LCI 2010 xDrive 40d - 350 hp @ 700 nm
                  Haaveissa X5M (ehkä Tesla Model S)

                  Comment

                  • Jube
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 9636
                    • ...

                    Originally posted by H.Aulakoski View Post
                    Auto täryyttää voimakkaasti rattiin n. 80 km/h nopeudella kevyesti jarruttaessa ja hieman jarruttamattakin ko. nopeudessa. Vasemman eturenkaan olessa ylös tunkattuna 9-15 asennossa tuntuu selvä klappi.

                    Ohjaustuntuma muutenkin hieman epätarkka. Olisiko reaktiotangot tulleet tiensä päähän? :think
                    Reaktiotangon sisäpään puslista se tärinä johtuu, klappi voi olla alapallossa tai raidetangon jommassakummassa päässä, ainakin e39:ssä monesti sisäpäässä.
                    Kerralla kaikki tukivarret ja nivelet vaihtoon niin taas mennään pitkälle ilman niitä huolia, minusta ei ole mitään järkeä vaihtaa jokatoinen viikko yhtä tukivartta tai niveltä :think
                    Näillä mennään:
                    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                    MB c124 230CE -90 "Badboy"
                    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                    Comment

                    • Snow Dog
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 185
                      • Raisio

                      raidetankojen päät vaihdoin juuri samanlaiseen E38:iin, oikean puoleinen ulompi pää oli aivan loppu.
                      sillä lähti tuo "täryytys" jarrutettaessa.
                      Jube saattaa olla oikeassa tuossa koko setin vaihdossa, mutta itse tuli nyt tehtyä vain tuo edullisin ja nopein korjaus.

                      Originally posted by Jube View Post
                      Reaktiotangon sisäpään puslista se tärinä johtuu, klappi voi olla alapallossa tai raidetangon jommassakummassa päässä, ainakin e39:ssä monesti sisäpäässä.
                      Kerralla kaikki tukivarret ja nivelet vaihtoon niin taas mennään pitkälle ilman niitä huolia, minusta ei ole mitään järkeä vaihtaa jokatoinen viikko yhtä tukivartta tai niveltä :think
                      Originally posted by H.Aulakoski View Post
                      Auto täryyttää voimakkaasti rattiin n. 80 km/h nopeudella kevyesti jarruttaessa ja hieman jarruttamattakin ko. nopeudessa. Vasemman eturenkaan olessa ylös tunkattuna 9-15 asennossa tuntuu selvä klappi.

                      Ohjaustuntuma muutenkin hieman epätarkka. Olisiko reaktiotangot tulleet tiensä päähän? :think
                      F01 740d -11
                      F11 530d -13
                      E93 325 -07
                      ex: E38 730d -00
                      ex: E39 523AT -97
                      ex: E39 530dAT -00

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        Originally posted by H.Aulakoski View Post
                        Aamulla vesisateessa töihin ajellessa huomasin, että pyyhkimien tihku-asento ei enää toimi. Eli 1. asento jossa pyyhkijän pitäisi pyyhkiä vain "silloin tällöin" herkkyyssäätimen asennon mukaan. Ei pyyhi ollenkaan tuossa asennossa. Keskinopea ja nopeat asennot toimivat normaalisti.

                        Neuvoja? :think
                        Eiköhän sulla ole siinä sadetunnistin ja sen pitäisi toimia tuossa asennossa. Jollekin jolla on läppäri ja inpa niin kokeilee nollata sen jos alkaisi toimia :think
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • tulim
                          Newbiemmer
                          • Sep 2008
                          • 9

                          e38 730 vm-95 virrat menee päälle mut ei starttaa... startti toimii, virtalukossa ajoitten avain pyöriin ympäri asti... autossa on jälkiasennettu ajonesto/hälytin/kauko käynnistys hommeli josta säädin rikki hälytin on päällä mut toimi sen jälkeenkin vielä 2kk vaikka oli päällä... missäköhän se jälki asennettu hälytin systeemi sijaitsee jotta voi nypätä sen pois kokonaan... vikakoodin lukua onko porissa päin??
                          Last edited by tulim; 03-11-2010, 12:46.

                          Comment

                          • Tcdoe
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 393
                            • Helsinki

                            Originally posted by tulim View Post
                            e38 730 vm-95 virrat menee päälle mut ei starttaa... startti toimii, virtalukossa ajoitten avain pyöriin ympäri asti... autossa on jälkiasennettu ajonesto/hälytin/kauko käynnistys hommeli josta säädin rikki hälytin on päällä mut toimi sen jälkeenkin vielä 2kk vaikka oli päällä... missäköhän se jälki asennettu hälytin systeemi sijaitsee jotta voi nypätä sen pois kokonaan... vikakoodin lukua onko porissa päin??
                            Onhan akussa vielä puhtia? Jos jännite laskee liian alhaiseksi, niin ei edes yritä startata, vaikka virrat tulisi normaalisti päälle ja valot palaa yms. Yleensä noista jälkiasennusajonestoista ei ole kuin harmia iän myötä, kannattanee harkita sen poistamista. Jos siellä on joku tarvikeajonesto/häly niin ei taida vikakoodin luvusta olla apua sen suhteen.

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              Originally posted by tulim View Post
                              e38 730 vm-95 virrat menee päälle mut ei starttaa... startti toimii, virtalukossa ajoitten avain pyöriin ympäri asti... autossa on jälkiasennettu ajonesto/hälytin/kauko käynnistys hommeli josta säädin rikki hälytin on päällä mut toimi sen jälkeenkin vielä 2kk vaikka oli päällä... missäköhän se jälki asennettu hälytin systeemi sijaitsee jotta voi nypätä sen pois kokonaan... vikakoodin lukua onko porissa päin??
                              Yksi vaihtoehto on virtalukko/virtalukon pohja lopussa. Ainakin uudemmissa on one-touch käynnistys (eli kivikautinen versio nykyisistä käynnistysnapeista). Toisin sanoen, käännät vain kerran avainta starttiasentoon niin elektroniikka hoitaa loput käynnistyksestä.
                              Joissakin on tuo pohja hajonnut ja sen myötä starttisignaali ei enää lähdekään etiäpäin.
                              TUo avaimen pyöriminen virtalukossa voisi viitata siihen suuntaan.
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • tulim
                                Newbiemmer
                                • Sep 2008
                                • 9

                                Originally posted by Tcdoe View Post
                                Onhan akussa vielä puhtia? Jos jännite laskee liian alhaiseksi, niin ei edes yritä startata, vaikka virrat tulisi normaalisti päälle ja valot palaa yms. Yleensä noista jälkiasennusajonestoista ei ole kuin harmia iän myötä, kannattanee harkita sen poistamista. Jos siellä on joku tarvikeajonesto/häly niin ei taida vikakoodin luvusta olla apua sen suhteen.


                                Kyllä akussa on poweria... mietin tossa vaan kun sen jälki asennus häly on päällä, jospa siinä on jonkimmoinen ajoesto lyönyt päälle... yritin sitä etsiä mutta tuloksetta, mihinkä nuo yleensä laitetaan jemmaan??? vaihdan ton virtalukon vielä tuossa ensi viikon alussa jospa se olisi vaikka siinä vika kun pyörii muutenkin ympäri miten sattuu...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎