Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masi33
    Newbiemmer
    • Dec 2011
    • 13
    • Riihimäki

    Originally posted by Masi33 View Post
    Tankinvaihtoremppa edennyt siihen pisteeseen, että pitäis saada kardaani irti perästä. Tuon ohjeen mukaan etenin:



    Mutterit aukes takaa hyvin, pultit on tiukasti paikallaan. Keskikannatin on irti, mutta kardaani ei lähde vetämällä irti. Mitenkäs se käytännössä pitäisi tehdä? Kolkutella pultit ensin läpi, vai naputella sieltä pultinpäiden puolelta? Siis loppuiko usko ja voima, vai onko joku oikeaoppinen tapa tehdä se?

    Tuon ohjeen seitsemäs kuva on siis kyseessä:

    http://forums.bimmerforums.com/forum....php?t=1254598

    Joo, ihan yksinkertaisesti se lähti kuitenkin - ilta oli jo liian myöhä ekalla yrittämällä...

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      Originally posted by Powr View Post
      Vika tosiaankin oli tukkeutuneissa kateissa. Nytte menee hommaukseen katti luultavammin WTF-Tuningilta.
      Jos aiot hommata katit, jotka vaativat hitsailua, niin itse ostin uudet Magnaflown katit seiskaan Määttälästä. Maksoin niistä kolmisen vuotta sitten 330€ + uudet tiivisterenkaat KL-varaosista (18€/2kpl). Sittemmin tullut käytyä kolmesti katsastuksessa ja jokaisella kerralla päästöt kunnossa. Työtä tosin teettävät, koska vanhoista kateista on rälläköitävä putkien etuosat + lambda-anturien paikat, ellet tee uusia. Lisäksi vaatii sitten hitsailla putket kasaan ja ainakin noiden Magnojen kanssa piti katit kääntää n. 30 asteen kulmaan, jotta mahtuivat vierekkäin.

      Comment

      • Powr
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2008
        • 1589
        • Kankaanpää

        Originally posted by Ramzez View Post
        Jos aiot hommata katit, jotka vaativat hitsailua, niin itse ostin uudet Magnaflown katit seiskaan Määttälästä. Maksoin niistä kolmisen vuotta sitten 330€ + uudet tiivisterenkaat KL-varaosista (18€/2kpl). Sittemmin tullut käytyä kolmesti katsastuksessa ja jokaisella kerralla päästöt kunnossa. Työtä tosin teettävät, koska vanhoista kateista on rälläköitävä putkien etuosat + lambda-anturien paikat, ellet tee uusia. Lisäksi vaatii sitten hitsailla putket kasaan ja ainakin noiden Magnojen kanssa piti katit kääntää n. 30 asteen kulmaan, jotta mahtuivat vierekkäin.
        Jees, hitsattavia meinasin. Alkuperäset on sen verran mukavan hintaset... Meinasin kans esti vaihtaa alkuperästen paikalle tarvike katit, mutta sitten kattelin että menee niin monimutakseks.
        Ja joku ehdotti noita WTF-Tuningin tekemää putkistoo että taidan päätyä siihen
        "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8258
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by Ramzez View Post
          Jos aiot hommata katit, jotka vaativat hitsailua, niin itse ostin uudet Magnaflown katit seiskaan Määttälästä. Maksoin niistä kolmisen vuotta sitten 330€ + uudet tiivisterenkaat KL-varaosista (18€/2kpl). Sittemmin tullut käytyä kolmesti katsastuksessa ja jokaisella kerralla päästöt kunnossa. Työtä tosin teettävät, koska vanhoista kateista on rälläköitävä putkien etuosat + lambda-anturien paikat, ellet tee uusia. Lisäksi vaatii sitten hitsailla putket kasaan ja ainakin noiden Magnojen kanssa piti katit kääntää n. 30 asteen kulmaan, jotta mahtuivat vierekkäin.
          minkähän laatusia noi ebayn autokohtaset tarvike katit on? :think
          parin vuoden takuuta tyrkkäävät -> http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=e...0&LH_PrefLoc=2
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            Originally posted by Powr View Post
            Jees, hitsattavia meinasin. Alkuperäset on sen verran mukavan hintaset... Meinasin kans esti vaihtaa alkuperästen paikalle tarvike katit, mutta sitten kattelin että menee niin monimutakseks.
            Ja joku ehdotti noita WTF-Tuningin tekemää putkistoo että taidan päätyä siihen
            Taisin olla minä kun tuosta puhuin.

            Hyvin tuo on itselläni toiminut. Mukavat äänet muutenkin tuossa rosteri versiossa.

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by Powr View Post
              Jees, hitsattavia meinasin. Alkuperäset on sen verran mukavan hintaset... Meinasin kans esti vaihtaa alkuperästen paikalle tarvike katit, mutta sitten kattelin että menee niin monimutakseks.
              Ja joku ehdotti noita WTF-Tuningin tekemää putkistoo että taidan päätyä siihen
              Ihan mielenkiinnosta, paljonko kyseiset katit maksavat?

              Eipä noiden tarvikekattien kanssa tarvitse oikeastaan sen enempää puljata, varsinkin jos on ammattitaitoinen hitsari ja nosturi, niin ei siinä kauaa nokka tuhise, kun katit on asennettu autoon. Loppupeleissä isoin työ on sovittelussa, koska luonnollisesti putkisto on osissa ja kaikki pitää saada kohtaamaan. Mutta tästä huolimatta uskoisin tarviketattien tulevan melko edulliseksi, vaikka joutuisi käyttämään ulkopuolista tekijää.

              Originally posted by peto2 View Post
              minkähän laatusia noi ebayn autokohtaset tarvike katit on? :think
              parin vuoden takuuta tyrkkäävät -> http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=e...0&LH_PrefLoc=2
              Paha mennä sanomaan, kun ei ole kokemuksia. Periaatteessa katti on hyvin yksinkertainen vekotin ja jos motti on kunnossa, niiden pitäisi kestää auton elinikä. Ainoa kysymysmerkki lienee se, että ovatko nuo tarvikekatit tyyppihyväksyttyjä. Teoriassa voisi katsastuksessa pompata, mutta en ole kenenkään koskaan kuullut jäävän kiinni katsastuksessa, vaikka katti ei olisi hyväksyttyä tyyppiä, kunhan päästöt ovat kunnossa. Useimmiten ne tyyppihyväksyntämerkinnätkin puuttuvat myös niistä hyväksytyistä kateista ja niissä missä ne ovat, osoittavat yleensä auton pohjaa kohti, jolloin niitä ei pahemmin tule tutkittuakaan.

              Comment

              • Powr
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2008
                • 1589
                • Kankaanpää

                Hiukan reipas 900 tais olla kipale jos oikein muistan. Tolla hintaa jo hiukan hitsaa ittekkin
                "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                Comment

                • Bratwurst
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2007
                  • 35
                  • Pori

                  Otetaas osaa keskusteluun, koska itsekin painiskelin tuon kattivalinnan edessä jokin aika sitten.

                  Omassa seiskassa olis siis katit tyhjennetty ja pelkät kuoret siis paikallaan. Eipä se katsastuksesta mennyt läpi ja olinkin myymässä koko kioskia pois, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla josko saisi katit vaihdettua ja auton leimaan.

                  Päädyin sitten ostamaan Marteliukselta 2,5" metallikatin, myyjän mukaan tuon katin pystyy asentamaan 300+ hv autoon joten katti mukaan ja motonetiin ostamaan putkea. Mukaan tarttui sopivan kokoinen y- haara, tarkaa kokoa en enää muista, myöskin sopivan kokoinen t- haara ja lambdojen natsat.

                  Tunkkasin auton sopivasti ilmaan, että alle mahtui ryömimään ja jollain tapaa tekemään töitä. Omassa oli siis putkisto jo aiemmin katkaistu keskeltä ja liitos oli suht helppo avata. Putkiston loppupää pihalle, hieman mittailua, rälläköintiä, hitsausta ja uusi katti tuli keskellä olevan resonaattorin tilalle. Uusille lambdoille jouduin tekemään jatkojohdon ja liittimet otin vanhoista, ilmeisesti hajallisista lambdoista.

                  Hommana siis aivan naurettavan helppo. Rahaa meni uusien lambdojen kanssa n. 450€ ja pakokaasuarvot ovat taas hyvät. Toki kestää hieman pidempään tuolla katilla lämmetä, mutta muuten ei ole mitään sanomista.

                  Vanhat "katit" siis edelleen paikallaan. Eipä nuo tyhjät kuoret leipää pyydä niin mitä niitä turhaan sieltä pois rälläköimään. Eli kannattaa tuotakin vaihtoehtoa miettiä. Katilta taaksepäin ei edes tarvitse alkaa mitään taivutettuja putkia hitsaamaan, n. 30 cm:n pätkät suoraa putkea istuvat täydellisesti, kunhan saa t- haaran päät rälläköityä sopivaan kulmaan.

                  Comment

                  • Morkai
                    BTCF Member
                    • Sep 2005
                    • 3197
                    • Saarijärvi

                    Originally posted by Haju69 View Post
                    E38 kokemukset hieman vähäiset. Ajokokemukset sisältää lyhyet testiajot 730 manuaali ja 750iAL. Mietin että oisko 740 manuaali fiksu paketti? Automaattia en vieroksu mutta jostain syystä jokin takaraivossa hankaa vastaan noita alkupään automaatteja vastaan. Steppi laatikolla kun pudjetti sitten pitäisi olla korkeampi. Ja sellaisen kyllä mielellään ottaisin ihan vaan E39m kokemuksen perusteella. Vai kannattaako jännittää jos sekin vanhempi automaatti vaan toimii kuten pitääkin?

                    Edit: toivon siis kokemuksia mieluusti sellaisilta joilla kokemusta molemmista eli automaatti vs manuaali
                    740 ja 730 ollu manuaalina ja automaattina ajossa ja kyllähän se 6v-manuaali toimii jotenkuten, mutta kalliimpi loota ylläpitää kuin automaatti. Kytkimen vaihtohomma noissa manuaaleissa on saman hintanen ja yhtä työläs projekti kuin sen vaihtoaskin laitto automaattiin. Eli hintakysymyksellä ei kannata ainakaan yrittää itseään huijata. Tai sitten ostaa sellasen 6v-lootan johon on kytkinremontti tehty ja synkrot ei huuda, mutta semmoset on harvassa ja hinnoissaan.

                    Mitä tulee ajohommiin, niin manuaalihan ei sovi seiskaan ellei ajo ole jotain kikkaillua (kikkailijoille sallittakoot manuaali). Kulutuksenkin kanssa menee vähän niin ja näin, kun automaatti hämmentää normiajossa 1000-1500rpm välillä ja manuaalilla tulee herkästi kierrätettyä korkeammalle. Ainakin omassa sekalaisessa ajossa automaatilla pääs vähemmällä bensalla, toisaalta taas 80kmh alueella 6v-manuaalilla pääsi pienellä. 5v-manuaalin voi unohtaa kokonaan, siinä on typerät välitykset matka-ajoon. Motaria suhailee 120kmh, niin kierrokset on reilusti yli kolmen tonnin ja bensaa menee.

                    Nää E38:n alkupään automaatit on hyvinkin kestäviä, varsinkin 5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti. Johonkin ihan alkupään vehkeeseen voi joutua 2 euron kuulan vaihtamaan venttiilikoneistoon, mutta sen isompia murheita ei pitäs olla. Toisinkuin steppilootat, jotka sitten hajoilee niin että pääsee ihan oikeita osia vaihtamaan. (pientä yleistystä) 5HP18 730:n kaverina on myös vallan kestävä laatikko, mutta sen sentään saa rikki kun yrittää tosissaan. Esim. pistää pakin päälle reilulla kaasulla tms. tai ei koskaan vaihda öljyjä.
                    sigpic
                    E23 728iA V8-projekti
                    E38 730D -projekti
                    E39 540iA -projekti
                    I01 i3 -projekti

                    Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                    Comment

                    • Haju69
                      Administrator
                      • Nov 2005
                      • 16344
                      • Leppävirta

                      Originally posted by Morkai View Post
                      740 ja 730 ollu manuaalina ja automaattina ajossa ja kyllähän se 6v-manuaali toimii jotenkuten, mutta kalliimpi loota ylläpitää kuin automaatti. Kytkimen vaihtohomma noissa manuaaleissa on saman hintanen ja yhtä työläs projekti kuin sen vaihtoaskin laitto automaattiin. Eli hintakysymyksellä ei kannata ainakaan yrittää itseään huijata. Tai sitten ostaa sellasen 6v-lootan johon on kytkinremontti tehty ja synkrot ei huuda, mutta semmoset on harvassa ja hinnoissaan.

                      Mitä tulee ajohommiin, niin manuaalihan ei sovi seiskaan ellei ajo ole jotain kikkaillua (kikkailijoille sallittakoot manuaali). Kulutuksenkin kanssa menee vähän niin ja näin, kun automaatti hämmentää normiajossa 1000-1500rpm välillä ja manuaalilla tulee herkästi kierrätettyä korkeammalle. Ainakin omassa sekalaisessa ajossa automaatilla pääs vähemmällä bensalla, toisaalta taas 80kmh alueella 6v-manuaalilla pääsi pienellä. 5v-manuaalin voi unohtaa kokonaan, siinä on typerät välitykset matka-ajoon. Motaria suhailee 120kmh, niin kierrokset on reilusti yli kolmen tonnin ja bensaa menee.

                      Nää E38:n alkupään automaatit on hyvinkin kestäviä, varsinkin 5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti. Johonkin ihan alkupään vehkeeseen voi joutua 2 euron kuulan vaihtamaan venttiilikoneistoon, mutta sen isompia murheita ei pitäs olla. Toisinkuin steppilootat, jotka sitten hajoilee niin että pääsee ihan oikeita osia vaihtamaan. (pientä yleistystä) 5HP18 730:n kaverina on myös vallan kestävä laatikko, mutta sen sentään saa rikki kun yrittää tosissaan. Esim. pistää pakin päälle reilulla kaasulla tms. tai ei koskaan vaihda öljyjä.
                      Kiitoksia infopaketista. Lienee automaatti kuitenkin se juttu millä seiskasta tekee seiskan niinkuin minusta itsestäkin tuntuu. Eli jätetään se manuelli pois valikoimasta.

                      En kuitenkaan mihinkään rata-ajoon saatika rally meininkiin seiskaa ajattelekaan.
                      LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                      E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                      B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                      Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                      Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                      Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Nyt kun uusi jäähdytin on jo Saksasta saapunut Suomeen, niin kävi mielessä, jos laittaisi termarin ja vesipumpunkin vaihtoon, kun edellisestä vaihtokerrasta on jo aikaa. Car Parts myy SKF-merkkistä vesipumppua, joten tekeekö tuolla mitään, vai pitääkö käydä hakemassa uusi marmorilta tai KL:stä? Ei viitsisi ostaa moiseen tarkoitukseen huonoa tarvikepumppua.

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Rudenorth View Post
                          http://www.ebay.de/itm/Spiegelglas-r...#ht_1449wt_963

                          33,90e + 5,90e toim.kuluja

                          ja paypal tunnuksien tekoon ei mene kuin minuutti, jos ei entuudestaan ole.
                          Originally posted by Rudenorth View Post
                          Onhan nuo ollut jo ~1,5kk paikallaan. Hyvin ovat asiansa ajaneet. Kiinnityshän noissa on eritavalla kuin EC, eli nämä vain painastaan paikalleen, kun taas EC on se lukitusklipsu. Ja kuten aijemmin kirjoitinkin, lasit ovat päistä hieman pyöremmän muotoiset kuin EC, johtuen varmaankin siitä että sopivat myös E39.
                          Tänään sitten saapui yksi useista paketeista Saksasta ja sieltä tulivat nämä peilit. Eipä kestäneet kauaa saapua, kun viime keskiviikkona tilasin ja tänään saapuivat. Itse peilit ovat mielestäni erittäin asialliset ja hinta-laatu-suhteeltaan erinomaiset. Suosittelen muillekin kyseisiä peilejä, jos tarvetta esiintyy. Samasta putiikista taitaa saada myös useimpiin muihin Bemareihin peilejä.

                          Mainittakoon vielä sen verran, että electrochrome peilien tilalle nuo tulivat, joten yhteensopivuusongelmia ei esiinny. Vain kiinnitys on erilainen.

                          Comment

                          • Rudenorth
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 2415
                            • Iisalmi

                            Mikähän auton puhelinta vaivaa.. laitoin kortin paikalleen, tunnistaa kortin, voi soittaa mutta vastaaja ei kuule minun puhetta? liittyyköhän jotenkin handsfreehin vai liekkö puhelimen mikki rikki?
                            MB W204 C320 CDI
                            Kawasaki Ninja ZX-7R

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Sattuuko jollain olemaan vakioita takajousia käsissä että tietäisi mikä pitäisi olla pituus ja paksuus?
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Originally posted by Morkai View Post
                                5HP30 ei hajoa juuri koskaan mekaanisesti.
                                Paitsi E-pakan rumpu, joita hajoilee jopa siinä määrin että siihen on ZF:ltä olemassa "vahvempi" osakin. Joskus lukkorengas ampuu pois, toisinaan ampuu kynnet veks rummusta samalla, joka tapauksessa pakki häviää. Vaan eipä korjaus kannata edes jos ei itse voi tehdä, hakee ehjän askin jostain purkuautosta ja taas mennään.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎