Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jl-93
    BTCF Member
    • Mar 2011
    • 24
    • tampere

    Juu kiitoksia kaikille neuvoista. Pitää kokeilla tässä sitten kun saadaan taas sisusta kasaan kun nyt purettuna kojetaulut ja muut lasin sirujen putsailujen takia
    ensiauto E30 Bmw 318i -89 sitä seuranneet bemarit e36 318tds touring, e34 525tds touring, e36 325tdsa touring Nykyiset E30 325TD -88 touring powered by mb diesel, E39 525d touring +770tkm "käyttis"

    Comment

    • Tyramies
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 272
      • Helsinki

      morjesta äijille just eilen kävin virosta hakkeen laitoksen: 1995 730ia 230tkm. Nyt kysyisin kun koko elämän ajanu kolmosilla ja vitos sarjalaisilla, miten tämä seiska eroaa näistä edellämainituista? Ehkä vieläkin kunnon krapula reissusta niin hieman sekavasti tekstiä. Noh eli siis ei ruostetta tippaakaan, mutta tietenkin noi kilometrit askarruttaa. Vararengas tietenkin puuttuu, kohta tulliin näyttämään että arvioivat kunnon.

      - Pitäisikö tietää jotain tärkeätä automaatin toiminnasta? Ajanut vain vanhalla 1989 automaatilla niin eroaako tämä oleellisesti siihen?
      - Autossa 225, 55/16 renkaat edessä, 235/40/16 takana, vaikuttaako tämä mihinkään? MS renkaat, ja ASC on, kehtaako ajella talvella?
      - Autossa tuntus olevan vähän väliä mystinen elektroniikka ongelma, kun ajaa kovempaa niin saattaa radio sammua, ja kun vilkkua esim käyttää niin mittaristossa ei näy se vihreä merkkivalo, mutta ulkona kuitenkin vilkku niinkuin mekaanisesti vilkkuu :think?
      - Moottorin öljytilavuuksia yms kertoisitteko? Paljon öljyä, jäähdytinnestettä kehtaa kaataa?
      - Yritin laivamatkan ajan vaihtaa tota saatanan saksaa englanniksi mutta kun ei onnistu. Tulee vaan CHECK CONTROL OK ja sitten ne test nro 1-21, niin mitenkä sen sais englannin kieliseks?
      - Kertoisitteko miten vanhan RDS soittimen tilalle saisin tavallisen DIN 1 soittimen ja saako sen kytkettyä rattiin sen voimakkuuden säädön?
      - Eli vitusti lamppuja palanu ja siitä tietokone kertookin, mutta vanha omistaja oli vaihtanu (?) käsijarrupalat tai jarrupalat, niin nyt näyttäis olevan kokoajan käsijarru pohjassa. Eli se merkkivalo siis palaa ja sanoo että löysää parkkijarru mutta siis se jarru toimii ihan normaalisti jos N vaihteella laittaa mäestä alas niin käsijarru pitää paikallaan ja lähtee irti kun nykäsee kahvasta. Tosin tämä merkkivalo kalvaa mieltä että vittu onko siellä joku tunnistin??
      - Jotain muuta mitä pitäisi tietää?

      Kiitos jo etukäteen!!
      t: Malinen
      -Kevin, i wanna double...
      -Harry! ...
      -I need a double, right now!
      "thank you son."

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14353
        • Oulu

        Originally posted by Tyramies View Post
        - Autossa 225, 55/16 renkaat edessä, 235/40/16 takana, vaikuttaako tämä mihinkään? MS renkaat, ja ASC on, kehtaako ajella talvella?

        - Yritin laivamatkan ajan vaihtaa tota saatanan saksaa englanniksi mutta kun ei onnistu. Tulee vaan CHECK CONTROL OK ja sitten ne test nro 1-21, niin mitenkä sen sais englannin kieliseks?
        No renkaat on ainaki reilusti alikokoset ja eriparia että eihän tuo autokaan ulkonäöllisesti ole kovin häävin näkönen. Oikea koko on joko 215/65R16 tai 235/60R16.

        Kieltä ei saa vaihdettua ilman kaapelia+läppäriä ja oikeita softia
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Komu
          BTCF Member
          • Sep 2004
          • 1037
          • Nurmijärvi

          Mä oon vähän huono näiden rengas/vanneasioiden kanssa.

          Mun järkeilyn mukaan nää vois saada e38 730i pyörimään? Kuinka vituilleen menis?

          BBS RC 302
          -jako 5x120
          -8,5'x17'
          -ET 15
          -Keskireikä 74,1 mm, tai soviterenkaalla 72,6 mm
          -225/50-17'

          Eli myynti-ilmoitus: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=261393

          Olis kesä ja talviautossa samat vanteet jos noi ostais... (tosin kesäautossa leveämmät ja 18").
          E70 X5 40d + F31 330d
          Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
          Myyty tämäkin335d E91 perheauto
          Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17509
            • Turku

            Originally posted by Komu View Post
            Mä oon vähän huono näiden rengas/vanneasioiden kanssa.

            Mun järkeilyn mukaan nää vois saada e38 730i pyörimään? Kuinka vituilleen menis?

            BBS RC 302
            -jako 5x120
            -8,5'x17'
            -ET 15
            -Keskireikä 74,1 mm, tai soviterenkaalla 72,6 mm
            -225/50-17'

            Eli myynti-ilmoitus: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=261393

            Olis kesä ja talviautossa samat vanteet jos noi ostais... (tosin kesäautossa leveämmät ja 18").

            Kyllä noi siinä pyörii, mutta renkaat ovat auttamatta liian matalaprofiiliset. Tarvitset uudet renkaat ja nuo mainitut soviterenkaat. Aika ujo setti tuo kyllä mielestäni E38:iin on.
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • Komu
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 1037
              • Nurmijärvi

              Originally posted by Laku View Post
              Kyllä noi siinä pyörii, mutta renkaat ovat auttamatta liian matalaprofiiliset. Tarvitset uudet renkaat ja nuo mainitut soviterenkaat. Aika ujo setti tuo kyllä mielestäni E38:iin on.
              No enpä taida sitten.

              Talvirenkaiksi olisin alkuperäisten 16" (todella ujojen) vanteiden tilalle ajatellut. Kesälla alla on alkuperäiset M parallel spoke 37
              E70 X5 40d + F31 330d
              Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
              Myyty tämäkin335d E91 perheauto
              Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

              Comment

              • Tyramies
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 272
                • Helsinki

                kukkaan ei auta muitten kysymysten kanssa?
                -Kevin, i wanna double...
                -Harry! ...
                -I need a double, right now!
                "thank you son."

                Comment

                • Ramzez
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 6104
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Tyramies View Post
                  - Autossa tuntus olevan vähän väliä mystinen elektroniikka ongelma, kun ajaa kovempaa niin saattaa radio sammua, ja kun vilkkua esim käyttää niin mittaristossa ei näy se vihreä merkkivalo, mutta ulkona kuitenkin vilkku niinkuin mekaanisesti vilkkuu :think?
                  Useat viat voivat aiheuttaa kyseisiä ongelmia. Huono akku tai virtalukon pohja ovat varsin yleisiä sähkövikojen aiheuttajia. Elektronisten vikojen pitäisi näkyä vikakoodinluvussa.

                  Originally posted by Tyramies View Post
                  - Moottorin öljytilavuuksia yms kertoisitteko? Paljon öljyä, jäähdytinnestettä kehtaa kaataa?
                  Öljytilavuus on kai virallisesti 7,5 litraa, mutta itse olen aina saanut mahtumaan karvan alle 8 litraa, joten kaksi neljän litran kannua mukaan marketista. Suositeltavaa on käyttää samaa öljyä kuin ennenkin autossa on käytetty, mutta mikäli tämä ei ole tiedossa, tai viskositeetti on huono Suomen olosuhteisiin, tms., suositeltavia öljyjä ovat mm. Castrol Magnatec tai Teboil Diamond. Molemmat ovat siis 5W-40.

                  Jäähdytinnestettä menee useampi litra. En oikeastaan muista tarkkaa litratilavuutta, mutta suosittelen ostamaan kymmenen litraa raakaa jäähdytinnestettä niin siitä saa sitten lantrattua kyllä varmasti riittävästi nestettä. Muistelisin että nestettä menee n. 13 litraa jos järjestelmä olisi täysin kuiva. Käytännössä voi mennä litra tai pari vähemmän. Muista käyttää samaa nestettä kuin autossa aiemmin. Jos esim. vihreää, niin korvaa se vastaavalla aineella.

                  Originally posted by Tyramies View Post
                  - Yritin laivamatkan ajan vaihtaa tota saatanan saksaa englanniksi mutta kun ei onnistu. Tulee vaan CHECK CONTROL OK ja sitten ne test nro 1-21, niin mitenkä sen sais englannin kieliseks?
                  Kielen vaihto onnistuu vain ja ainoastaan diagnostiikkavehkeillä, esim. inpalla. Suositten tulevaisuutta ajatellen ostamaan kyseisen kaapelin. Foorumilla myytävänä monesti useitakin kappaleita, hinta pyörii jossain 50€ tuntumassa.

                  Originally posted by Tyramies View Post
                  - Kertoisitteko miten vanhan RDS soittimen tilalle saisin tavallisen DIN 1 soittimen ja saako sen kytkettyä rattiin sen voimakkuuden säädön?
                  En ole vielä yhtäkään seiskaa omistanut jossa ei navia olisi ollut, joten olen hiukan huono neuvomaan tässä asiassa, mutta tiedän kuitenkin että sen vanhan soittimen voi korvata uudemmalla soittimella. Yksi kriteeri soittimen valinnassa lienee se, että näyttöpaneelin täytyy olla suht matala, että se jalopuupaneeli mahtuu menemään kiinni.

                  En ole ihan varma voiko niitä ratin nappeja saada toimimaan aftermarket soittimien kanssa. Riippuu soittimesta.

                  Originally posted by Tyramies View Post
                  - Eli vitusti lamppuja palanu ja siitä tietokone kertookin, mutta vanha omistaja oli vaihtanu (?) käsijarrupalat tai jarrupalat, niin nyt näyttäis olevan kokoajan käsijarru pohjassa. Eli se merkkivalo siis palaa ja sanoo että löysää parkkijarru mutta siis se jarru toimii ihan normaalisti jos N vaihteella laittaa mäestä alas niin käsijarru pitää paikallaan ja lähtee irti kun nykäsee kahvasta. Tosin tämä merkkivalo kalvaa mieltä että vittu onko siellä joku tunnistin??
                  Kaikissa autoissa on käsijarrun merkkivalolle olemassa painokytkin, joka siis kytkee tuon valon päälle kun käsijarru on päällä. Kenties tässä kytkimessä on vikaa. Mitään tunnistimia ei siellä jarrujen päässä ole. Ainoa tunnistin jarruissa on palojen kuluneisuuden tunnistin, mutta se ei liity käsijarruun mitenkään. Tuon aiemmin mainitun kytkimen löytää mitä todennäköisimmin sieltä käsijarrupolkimen välittömästä läheisyydestä. Veikkaan että kyseinen painonappi on jäänyt pohjaan ja aiheuttaa valon palamisen.

                  Originally posted by Tyramies View Post
                  - Jotain muuta mitä pitäisi tietää?
                  Tee normaalit huoltotoimenpiteet ennen käyttöönottoa ja tarkasta auto muutenkin huolellisesti.

                  Mitä itse tekisin:

                  - Kaikki nesteet vaihtoon + suodattimet
                  - Jarrujen tsekkaus ja huolto
                  - Alustan kunnon tsekkaus välyksien varalta
                  - Kaikkien varusteiden toiminta
                  - Tekniikan silmämääräinen tarkastus, esim. mahdolliset jäähdytinnestevuodot
                  - Vikakoodinluku ja nollaus

                  Muita yksityiskohtaisempia toimenpiteitä olisivat mm. vedenpoistoreikien putsaus, erityisesti releboksin alta, jne. Lisäksi öljypumpun pulttien kiinnityksen kävisin läpi.

                  Comment

                  • Styroxi
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 384
                    • Vaasa

                    E38 740ia vm95 lämmitys

                    Eli rupes toi lämppäri oikuttelee.. puhaltaa tyhjäkäynnillä paikallaan ainoastaan kylmää , jopa kone lämpimänä vaikka mitä nuppia kääntää ja vääntää. Ja heti kun autolla lähtee liikkeelle tai liikkeellä ylensäkkin niin puhaltaa ohjaamoon lämmintä...
                    mis vika? ilmastoinnin mangeettiventtiili?

                    Sit ois toinen kyssäri.. Tuli tilattuaa autoon H&R Madallusjouset mutta sit löysin tuollasen setin: http://www.ebay.de/itm/FK-Highsport-...item519d360e89
                    Kenelläkään kokemusta tuosta?
                    Last edited by Styroxi; 25-11-2012, 14:51.

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Styroxi View Post
                      Eli rupes toi lämppäri oikuttelee.. puhaltaa tyhjäkäynnillä paikallaan ainoastaan kylmää , jopa kone lämpimänä vaikka mitä nuppia kääntää ja vääntää. Ja heti kun autolla lähtee liikkeelle tai liikkeellä ylensäkkin niin puhaltaa ohjaamoon lämmintä...
                      mis vika? ilmastoinnin mangeettiventtiili?
                      Sähköisen kiertovesipumpun hiilet 95 % todennäköisyydellä loppuunkuluneet. FAQ-osiosta voit löytää nimimerkki Morkain korjausohjeet kyseiseen operaatioon. Tarvitset ainakin uudet hiilet, jotka voi soveltaa E32 korisen seiskan laturin hiilistä (hintaa alle 4€).

                      Vaihtoehtoisesti voit ostaa uuden pumpun vaikkapa KL:stä, mutta mukana tulevat myös vesiventtiilit ja tälle kokoonpanolle tulee hintaa n. 320€. Toki myös vesiventtiileissä voi olla vikaa ja silloin tuon kalliimman komponentin vaihto voi tulla kyseeseen. Vesiventtiilejä ei myöskään voi kovin helposti tai halvalla korjata.

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8258
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Kielen vaihto onnistuu vain ja ainoastaan diagnostiikkavehkeillä, esim. inpalla. Suositten tulevaisuutta ajatellen ostamaan kyseisen kaapelin. Foorumilla myytävänä monesti useitakin kappaleita, hinta pyörii jossain 50€ tuntumassa.


                        Kaikissa autoissa on käsijarrun merkkivalolle olemassa painokytkin, joka siis kytkee tuon valon päälle kun käsijarru on päällä. Kenties tässä kytkimessä on vikaa. Mitään tunnistimia ei siellä jarrujen päässä ole. Ainoa tunnistin jarruissa on palojen kuluneisuuden tunnistin, mutta se ei liity käsijarruun mitenkään. Tuon aiemmin mainitun kytkimen löytää mitä todennäköisimmin sieltä käsijarrupolkimen välittömästä läheisyydestä. Veikkaan että kyseinen painonappi on jäänyt pohjaan ja aiheuttaa valon palamisen.
                        onnistuuko tosiaan inpalla? kerros hiukan lisää (NCS experttiä en osaa käyttää alkuunkaan tai sit se ei edes toimi mulla)

                        omassa seiskassa on semmonen tuon seisontajarrun kanssa että jousi ei jaksa poljinta palauttaa aivan loppuun asti vaan pitää jalalla nostaa se viimeinen milli että valo sammuu :think
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • JiPe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2010
                          • 2548
                          • Kuopio

                          Originally posted by peto2 View Post

                          omassa seiskassa on semmonen tuon seisontajarrun kanssa että jousi ei jaksa poljinta palauttaa aivan loppuun asti vaan pitää jalalla nostaa se viimeinen milli että valo sammuu :think
                          Sama juttu täällä, tai sitten nykiä pari - kolme kertaa lisää kahvaa.. Jarrut kyllä vapautuu, mutta poljin ei palaudu niin ylös, että valo sammuisi.
                          MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
                          MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
                          MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
                          Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by peto2 View Post
                            onnistuuko tosiaan inpalla? kerros hiukan lisää (NCS experttiä en osaa käyttää alkuunkaan tai sit se ei edes toimi mulla)
                            Kuten sanottua, kaikki omat seiskat mitä on tullut omistettua, ovat olleet navillisia versioita ja niissä saa yksinkertaisesti sieltä navivalikon asetuksista vaihdettua kielen englanniksi. Navittomassa autosta en ole koskaan joutunut kieltä vaihtamaan, mutta tiedän sen kuitenkin tapahtuvan läppärillä ja kaapelilla, eli toisin sanoen samoilla vehkeillä jolla inpakin toimii. En ole täysin varma voiko suoranaisesti inpalla kieltä vaihtaa.

                            Originally posted by peto2 View Post
                            omassa seiskassa on semmonen tuon seisontajarrun kanssa että jousi ei jaksa poljinta palauttaa aivan loppuun asti vaan pitää jalalla nostaa se viimeinen milli että valo sammuu :think
                            Originally posted by JiPe View Post
                            Sama juttu täällä, tai sitten nykiä pari - kolme kertaa lisää kahvaa.. Jarrut kyllä vapautuu, mutta poljin ei palaudu niin ylös, että valo sammuisi.
                            Siellä on kaasujousi joka on todennäköisesti hieman kuoleentunut. Varsinkin jos poljin tulee voimalla ylös, niin se kertoo siitä, että kyseinen jousi on entinen. KL:stä saa uusia.

                            Comment

                            • jl-93
                              BTCF Member
                              • Mar 2011
                              • 24
                              • tampere

                              Tulipas nyt tällaista, että mikähän mahtaa olla ongelma kun automaatti ilmastointi katkoo koko tuuletus järjestelmän sähköjä tasaiseen tahtiin? Eli laite menee päälle ja pois edestakaisin ja jatkuu niin kauan kun virrat on päällä.

                              Lisäksi jatkoa pari sivua taaksepäin olevaan viestiini niin nyt on testattu tuo kun kojetaulut paikoillaan ja kulema mittariston näytössä ei lue mitään vikailmoitusta vaihteistosta ja auto silti liikkuu kuin kuminauha eteenpäin eli veto ei mene pyörille normaalisti. pakki toimii normaalisti. Itse en paikalla ollut kun tuota nyt kokeilivat, mutta vika pysynyt sitten yhä päällä.
                              ensiauto E30 Bmw 318i -89 sitä seuranneet bemarit e36 318tds touring, e34 525tds touring, e36 325tdsa touring Nykyiset E30 325TD -88 touring powered by mb diesel, E39 525d touring +770tkm "käyttis"

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by jl-93 View Post
                                Tulipas nyt tällaista, että mikähän mahtaa olla ongelma kun automaatti ilmastointi katkoo koko tuuletus järjestelmän sähköjä tasaiseen tahtiin? Eli laite menee päälle ja pois edestakaisin ja jatkuu niin kauan kun virrat on päällä.

                                Lisäksi jatkoa pari sivua taaksepäin olevaan viestiini niin nyt on testattu tuo kun kojetaulut paikoillaan ja kulema mittariston näytössä ei lue mitään vikailmoitusta vaihteistosta ja auto silti liikkuu kuin kuminauha eteenpäin eli veto ei mene pyörille normaalisti. pakki toimii normaalisti. Itse en paikalla ollut kun tuota nyt kokeilivat, mutta vika pysynyt sitten yhä päällä.
                                Molemmat viat: laittakaa auto johdon päähän ja vikakoodien luku. Se vie merkittävästi pidemmälle kuin etänä arpominen.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎