memebuy23buy

E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Kone siis M62B44TU, vaihdettu imusarjan päätytiivisteet, huohotin venttiili imusarjan taakse, venakoppien tiivisteet, tulpat, maffi, bensansuodatin, ilmansuodatin, vasen nokkatunnistin ja aina vaan tykkää nykiä. Otetaan vastaan villejä veikkauksia.

    Nykiminen ilmenee seuraavanlaisesti ja vain kun on pakkasta, mitä enemmän sitä rajummin nyppiminen tuntuu, eli kun kone on vielä kylmä(roikan päästä otettu) niin menee ihan tasaisesti. Nykimisen alkamisen voi hyvin ennustaa kun lämpömittari on n. viittä vaille kaksitoista, siitä alkaa nyppimään. Lähinnä pintakaasulla ilmenee, ja tuntuu moottorin kuormitus vaikuttavan. Eli tuntuu monesti että kierrokset kyykähtää heti vaihteen vaihtamisen jälkeen tai kun tulee hieman isompia kuoppia ja loivia ylämäkiä. Nypyttää satunnaisesti ihan tasaisellakin alustalla, mutta kaasunkäytöllä sitä pystyy minimoimaan hieman löysäämällä kaasua.

    Vikakoodia en just nyt oo lukenut mutta aiemmin ennen tiivisteiden vaihtoa jätti kyllä lambda-arvoista eli seoksista koodia. Sytytti myös moottorin vikavalona viime talvena, mut ei oo enää syttyillyt. Tyhjäkäynnillä tuntuu satunnaista lievää värähtelyä penkin ja lattian läpi, ikään kuin missfireä ilmenis, kohtuu tiheään kuitenkin. Ja vielä semmonen piirre, et kun ajelee pientä kyläpyöritystä hetken aikaa ja kone kuumenee oikein kunnolla niin tuntuu helpottavan nykimiseen mut taas tyhjäkäynnin pätkimisessä en ole huomannut eroa. Melko ärsyttävä vika, ja tekis mieli jo ens talveksi se saada pois. Että semmonen stoori...
    Originally posted by Ramzez View Post
    Kuullostaa melko paljon siltä, että sieltä olisi nyt lambda-anturi sanomassa sopimustaan irti. Kokeile lämpimänä laittaa paikallaan kierroksia koneeseen ja katso seilaavatko kierrokset.

    Tässä juuri hiljattain korjasin sigun Audista hyvin vastaavanlaisen vian. Vaikka ei olekaan kyseessä samanlainen auto, niin viat täsmäävät melko hyvin yhteen. Ongelmat korostuivat erityisesti pakkasella ja aina kylmähköllä tai juuri lämmenneellä koneella. Auto lakkasi aina tuolloin muutamaksi sekunniksi vastaamasta kaasuun (ikään kuin tehot olisivat kadonneet). Lisäksi kierrokset heijasivat, jos konetta kierrätti paikallaan. Lopulta varmistus lambda-anturin viasta varmistui katsastuksessa kun pomppasi päästöistä. Testeri näytti varsin selvästi, kuinka päästöt menivät laidasta laitaan. Auto kävi siis vuoron perään laihalla ja sitten todella rikkaalla. Lambda-anturin vaihto korjasi kaikki nykimis- tehottomuus- ja päästöongelmat.
    Aina välillä pitää tätäkin pähkäillä, vaikkakin nyt näillä keleillä tuntuu pelittävän taas hyvin. Vikakoodia kone ei ollu talven jäljiltä jättänyt minkäänlaista(?!!), livedata lambdojen osalta näytti pomppivan 0,15-0,85V lukemissa. Rough(ness) arvot oli suurimmat 2, 5 ja 8 pytyissä jotka kävivät välillä siellä n. 120 lukemissa. Tiedä sitten mitä sais olla? Sinänsä ihmetyttää ettei oo jättänyt misfire koodia vaikka ihan selvästi kylmillä keleillä pätki välillä tyhjäkäynti. Tuntuu edelleenkin aamulla kun käynnistää auton et lyö tulille hieman epätasaisesti...

    Edit. ja niin, kierrokset eivät seilaa kohotetulla käynnillä.

    Mitä tätä nyt tuolta ulkomaan foorumeiltakin oon tutkinut niin ilmeisesti kampuran asentotunnistin on aiheuttanut samantyylisiä ongelmia eikä ole vikakoodia välttämättä jättänyt. Myös joillakin on ollu katit tukossa, joskin misfire koodia on kuitenkin silloin jättänyt...
    Last edited by Thuppu; 25-04-2013, 17:26.

    Leave a comment:


  • _charger-
    replied
    frendin auto, on kuulemma mitattu, pitää sanoo tost maadotus piuhast sille, tänks

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Originally posted by _charger- View Post
    1994 e38 740 ,normi laturi, (jännitteensäädin vaihdettu jo uuteen), missä mättää kun lataa vieläkin 17-18V ?
    Moottorin maadotuspiuha irti

    Edit: ja jos ei ole siitä kiinni, niin diodisilta varmaan kaput. Multa löytyy yksi 140A E34 540i laturi, liekköhän aika samanlainen. Jännitteensäätäjä siinä on ilman moottorinohjauksen liitintä, mutta muuten vois täsmätä.

    Leave a comment:


  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by _charger- View Post
    1994 e38 740 ,normi laturi, (jännitteensäädin vaihdettu jo uuteen), missä mättää kun lataa vieläkin 17-18V ?
    onko mitattu usealla mittarillä?

    Leave a comment:


  • _charger-
    replied
    1994 e38 740 ,normi laturi, (jännitteensäädin vaihdettu jo uuteen), missä mättää kun lataa vieläkin 17-18V ?

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Tuossa ei oo tehty mitää viiltoja putkeen... :think
    E38:ssa taisi pystyä käyttämään tuota työkalua tekemättä viiltoa toiseen putkeen. Itse käytin samaa työkalua E39:ssä ja siinä kyseinen työkalu ei mahdu suoraan millään tekemättä viiltoa putkeen. Mutta eipä sen viillon tekeminen mikään mahdoton operaatio muutenkaan ole.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by Ramzez View Post
    16 mm hyvälaatuista kierretankoa, pitkät mutterit ja kahta eri kokoista järeähköä putkea. Noiden lisäksi useita prikkoja putkien päihin.

    Oma tekemäni työkalu toimii siten, että halkaisijaltaan isompi putki menee sen narinahelan reiän ympärille, jolloin narinahela mahtuu puristumaan kyseisen putken sisään. Kapeampi putki laitetaan narinahelan ulkokehälle, jolloin helaan kohdistuu tasainen, mutta suuri voima. Tuolla tavalla ei myöskään riskeeraa sitä, että muljauttaa narinahelan keskiosan irti (kuten hylsymetodilla on tapana käydä) ja uutta helaa asentaessa saa helan varmasti menemään suorassa paikalleen. Lisäksi toiseen putkeen pitää tehdä viilto, jotta työkalu mahtuu suoraan paikoilleen. Työkalun valmistaminen on todella helppo homma.
    Tuossa ei oo tehty mitää viiltoja putkeen... :think

    Leave a comment:


  • kuukankorpi
    replied
    Originally posted by kuukankorpi View Post
    Tietääkö kukaan mikä vois aiheuttaa tällaista.Kone m62b44tu tyhjäkäynti on tasaista,mutta heti kun painaa vähän kaasua ja pitää polkimen samassa asennossa niin kierrokset seilaa 500-1000 välillä.Ja kun antaa paikallaan vähän kierroksia,niin kone rupee täriseen kun keventää kaasua.Vikakoodia antaa vain 140 activation map cooling josta sen ei pitäisi johtua.
    Hommaa selvitelty lisää.Tyhjäkäynnillä livedata näyttää ilmamassamittarin kohdalla 0.25-98.50kg/h välisiä arvoja,2500 kohdalla vaihteluväli on pienempi noin 20-70kg/h ei ilmeisesti ole massamittari ok?Vaikkakaan ei siitä anna vikakoodia,auto kyllä sammuu kun töpselin irroittaa ja silloin jää koodi muistiin.Mitäs oireita nokan asentoanturi aiheuttaa?Oli vähän ihmeellisiä lukemia kun katsoin,ainakin bank1 ja bank2 oli ihan erilaiset.Olikos tämä bank 1 nyt sitten kuskinpuoli ja bank2 repsikan puoli?

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Mistä olette tehneet narinahelan vaihtotyökalun että kestää myös käyttöä? :think
    16 mm hyvälaatuista kierretankoa, pitkät mutterit ja kahta eri kokoista järeähköä putkea. Noiden lisäksi useita prikkoja putkien päihin.

    Oma tekemäni työkalu toimii siten, että halkaisijaltaan isompi putki menee sen narinahelan reiän ympärille, jolloin narinahela mahtuu puristumaan kyseisen putken sisään. Kapeampi putki laitetaan narinahelan ulkokehälle, jolloin helaan kohdistuu tasainen, mutta suuri voima. Tuolla tavalla ei myöskään riskeeraa sitä, että muljauttaa narinahelan keskiosan irti (kuten hylsymetodilla on tapana käydä) ja uutta helaa asentaessa saa helan varmasti menemään suorassa paikalleen. Lisäksi toiseen putkeen pitää tehdä viilto, jotta työkalu mahtuu suoraan paikoilleen. Työkalun valmistaminen on todella helppo homma.

    Last edited by Ramzez; 23-04-2013, 20:24.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Mistä olette tehneet narinahelan vaihtotyökalun että kestää myös käyttöä? :think

    Leave a comment:


  • jakusa
    replied
    Tuolta tilasin joskus e34:ään paineakut. Näköjään e38 paineakut n. 147€/kpl ja venttiili n. 275€ ja siihen vielä rahdit...

    Originally posted by Noxman View Post
    Mistä porukka on hommaillut noita "pommeja"(eli paineakkuja) ja tasonsäädöllisen alustan muita osia? Taakse pitäisi saada uudet pommit ja se venttiilimorkula joka säätää paineen eli perän korkeuden. Autohan tuo sigun 750iL -96

    KL-Varaosissa oli pommit 210€/kpl ja morkula 420€ eli jostain mielellään halvemmalla ja EI, en poista tasonsäätöä käytöstä

    Leave a comment:


  • Noxman
    replied
    Mistä porukka on hommaillut noita "pommeja"(eli paineakkuja) ja tasonsäädöllisen alustan muita osia? Taakse pitäisi saada uudet pommit ja se venttiilimorkula joka säätää paineen eli perän korkeuden. Autohan tuo sigun 750iL -96

    KL-Varaosissa oli pommit 210€/kpl ja morkula 420€ eli jostain mielellään halvemmalla ja EI, en poista tasonsäätöä käytöstä

    Leave a comment:


  • 2bar..ahhh
    replied
    Originally posted by thuttu77 View Post
    Löytämieni kuvien perusteella ei siellä kohtaa mitään pitäisi olla eli
    imu on siinä "pyöreän" osan alareunassa eli oiskohan niin että se koppa
    vuotaa :-/
    koppa ei ole kunnola paikoilaan se pyöteö osa minkä sisällä kalvo. Tai on halki.

    Leave a comment:


  • thuttu77
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Siellä on tulpattuja alipainelähtöjä ja tietysti pultinreijät.

    Etsi googella kuva niin siitä varmaan näet paremmin mitä sieltä voisi puuttua.
    Löytämieni kuvien perusteella ei siellä kohtaa mitään pitäisi olla eli
    imu on siinä "pyöreän" osan alareunassa eli oiskohan niin että se koppa
    vuotaa :-/

    Leave a comment:


  • BeamR
    replied
    tarviit uuden kankaan ja hyvää liimaa. Niissä käytetyissä tulee tod näk sama ongelma kohta kuitenkin vastaan. Peruongelma on kankaan ja kattopahvin välissä oleva 3mm vaahtomuovikerros: se haurastuu ajan mittaan ja murenee, jolloin kattokangas alkaa roikkumaan. Liiman ruiskiminen sinne väliin ei auta mitään, koska siellä ei ole enää tartuntapintoja. Eli katto alas, vanhja ryijy lähtee vetämällä irti, pahvin puhdistus ja sitten uutta kangasta kunnollisella liimalla. Kangas on hyvä olla ihan verhoilukangas, johon on laminoitu valmiiksi vaahtomuovikerros, silloin säästyy tuplaliimaukselta eikä tarvi murehtia niin paljoa kankaan vettymistä. Voit toki laittaa sen myös verhoilijalle, mutta ainakin pk-seudulla niiden hinnat tuntuu olevan suht järkyttävät... Vaikka ottaisi osat itse irti autosta.

    Leave a comment:

Working...
X