Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • McBeast
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2007
    • 2998
    • Tallinn

    Originally posted by Supa View Post
    Perus stereosarjaan toki vaatii uuden johdotuksen, hifipakettiin ei vaadi ihmeellisempiä muutostöitä, siksi kiinostaakin.
    Sitten taas kun lukee niin DSP vahvari muuttaa taajuuskorjausta ja dynamiikkaa ajonopeuden yms mukaan niin mitenhän mahtaa moiset toimia aftermarket elementeillä sitten :think

    BSW:llä oli maininta muistaakseni tuosta että ei sovi kytkeä hf:nää samaan kelaan kun muu audiopuoli, menee jotenkin sekaisin.
    Moi,

    Omaan exään laitoin tuon hattuhyllysubipaketin ja sille laitoin ohjauksen aftermarket vahvistimelta. Eteen oli vaihdettu jo aiemmin 5,25" Hertzin setti. Niillä saatiin puhtaampi sointi etupäähän ja tuolla bassopaketilla kaivattua potkua alempaa.

    Toteutin tuon bassopuolen alkuperäisillä elementeillä, jotka "restauroin" ammattilaisella. (Ovat 5,5" kokoiset, niin hieman hankalat)

    EDIT: Itellä ei ollut HF:ää käytössä ja original Hifi paketti taustalla.
    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      Originally posted by McBeast View Post
      Moi,

      Omaan exään laitoin tuon hattuhyllysubipaketin ja sille laitoin ohjauksen aftermarket vahvistimelta. Eteen oli vaihdettu jo aiemmin 5,25" Hertzin setti. Niillä saatiin puhtaampi sointi etupäähän ja tuolla bassopaketilla kaivattua potkua alempaa.

      Toteutin tuon bassopuolen alkuperäisillä elementeillä, jotka "restauroin" ammattilaisella. (Ovat 5,5" kokoiset, niin hieman hankalat)

      EDIT: Itellä ei ollut HF:ää käytössä ja original Hifi paketti taustalla.
      Samanlaiset suunitelmat siis itsellä. Mulla on onneksi subbarien ripustukset ehjänä, näitä ilmeisesti on mennyt paskaksi näissä.
      Pistitkö eteen 3-tie sarjan? Vakiovahvistimella aktiivisena vai miten?
      Muistatko vielä mikä oli sarjan malli?
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Yritin selvitellä myös tuota vahvistinasiaa, eli onko asia näin kun tämä yksi kaveri väittää:
        Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


        Eli olisiko vakio hifipaketin vahvarin heikoin lenkki oparit, katselin datasheettejä ja googlettelin eikä se nyt vaikuttanut niin huonolta.
        Mietin vaan että onkohan DSP vahvarissa käytetty sitten parempia opareita jos on siitä kiinni.
        Senverran löysin keskustelua että DSP vahvareita on tehnyt ilmeisesti Phillips sekä Lear ja nuo uudemmat Learin tekeleet on kuulemma äänenlaadullisesti huonompia?
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • McBeast
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2007
          • 2998
          • Tallinn

          Originally posted by Supa View Post
          Samanlaiset suunitelmat siis itsellä. Mulla on onneksi subbarien ripustukset ehjänä, näitä ilmeisesti on mennyt paskaksi näissä.
          Pistitkö eteen 3-tie sarjan? Vakiovahvistimella aktiivisena vai miten?
          Muistatko vielä mikä oli sarjan malli?
          Juu. Itselläni näytti aluksi tältä:


          Eteen tuli normaali 2-tie alkuperäisille paikoille. Sarjan mukana tulleet jakosuotimet laitettiin myös väliin. Etupää siis meni vakiovahvistimelta, kuten myös takaovetkin, mutta tälle aftermarket vahvistimelle ryöstin alkuperäisestä johtosarjasta lähdöt ja vahvistin hoiti loput.

          Tuolla taktiikalla ei varmasti korkeita taajuuksia olisi kannattanut lähteä edes toistamaan, mutta bassot tuli ulos niin tarkasti, kuin oli tarviskin.

          Tuota sarjan tyyppiä, en kyllä millään muista. Kaikki auton matskut ja paperit lähti uudelle omistajalle.
          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by McBeast View Post
            Juu. Itselläni näytti aluksi tältä:
            Eteen tuli normaali 2-tie alkuperäisille paikoille. Sarjan mukana tulleet jakosuotimet laitettiin myös väliin. Etupää siis meni vakiovahvistimelta, kuten myös takaovetkin, mutta tälle aftermarket vahvistimelle ryöstin alkuperäisestä johtosarjasta lähdöt ja vahvistin hoiti loput.

            Tuolla taktiikalla ei varmasti korkeita taajuuksia olisi kannattanut lähteä edes toistamaan, mutta bassot tuli ulos niin tarkasti, kuin oli tarviskin.

            Tuota sarjan tyyppiä, en kyllä millään muista. Kaikki auton matskut ja paperit lähti uudelle omistajalle.
            Mistät otit sitten passiivijakareille tulon? Vakiovahvarissa kun on aktiivijakarit jo valmiina niin et saa sieltä ulos täyttä kaistaa mistään?
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • McBeast
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2007
              • 2998
              • Tallinn

              Originally posted by Supa View Post
              Mistät otit sitten passiivijakareille tulon? Vakiovahvarissa kun on aktiivijakarit jo valmiina niin et saa sieltä ulos täyttä kaistaa mistään?
              Eli tuon etupään asennuksen teetin joskus aiemmin jo "liikkeessä" ja laittoivat sinne jakosuotimet väliin, jotka tulivat mukana. Niihin en osaa ottaa sen koommin kantaa. Teoriassahan noilla ei kai mitään käyttöä edes ollut tuolla välissä, mutta sointi oli jokatapauksessa parempaa, kun loppuunpoltetuilla vakiopahveilla.
              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

              Comment

              • 174000
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2008
                • 1176
                • Tuusula

                Aiheuttaako alatukivarren, reaktiotangon vai raidetangonpään väljyyntyminen eturenkaassa ulkoreunan kulumista? Vai pitääkö taas panna Lemförderiä toimintatonnilla, jotta saa auton kulkemaan suoraan.

                Oli kärry suuntauksessa ja suuntaja totesi etupään olevan väljä eikä pysty suuntaamaan, eikä kärsisi laittaa uutta kumia ennenkuin alusta on ehjä.
                Ongelmana siis vetely urissa ja oikean eturenkaan ulkoreunan kuluminen. Toki nykyiset ehtoopuolella olevan kumitkin vaikuttavat vetelyyn.
                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                '02 VW Golf 1.4i
                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                Comment

                • Tenhis
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2006
                  • 44
                  • Jyväskylä

                  Mulla kului oikeasta eturenkaasta sisäreuna parissa kuukaudessa kun apusimpukka väljeni kesällä ja vasta syksyllä katsastuksessa huomattiin.

                  Vetelyä ei juurikaan ollut mutta lopussa alkoi vaimeasti kolistella...
                  728 iA orkkis facelift 99' :think
                  A2 1,4 TDi kauppakassi

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16344
                    • Leppävirta

                    Mahtaako E38 olla käytetty samantyyppistä kattovaloa eteen mikä E39 malleissa on että ne pienet "ledit" hohtaa vaihdekeppiin? Äkkisiltään bmwfanssista ei näkyny. Jos ei niin mahtaako E39 kattovalo sopia tuohon E38:iin?
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      Originally posted by Haju69 View Post
                      Mahtaako E38 olla käytetty samantyyppistä kattovaloa eteen mikä E39 malleissa on että ne pienet "ledit" hohtaa vaihdekeppiin? Äkkisiltään bmwfanssista ei näkyny. Jos ei niin mahtaako E39 kattovalo sopia tuohon E38:iin?
                      Eikö muka kaikissa ole? Ilmeisesti ei sitten, faceliftissä on ainakin.
                      EDIT: Kuten myös valaistut sisä ja ulkokahvat on jees ja faceliftissä tulleet.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16344
                        • Leppävirta

                        Originally posted by Supa View Post
                        Eikö muka kaikissa ole? Ilmeisesti ei sitten, faceliftissä on ainakin.
                        EDIT: Kuten myös valaistut sisä ja ulkokahvat on jees ja faceliftissä tulleet.
                        Eli siis on ihan E38 omaa valoa.

                        Joo kato mulla on sen verran rukseja jätetty väliin ettei ole oikeastaan mitään ihmeellistä. Niin josko sitten retrofittinä laittelis pientä OEM lisävarustetta.
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Siksi noi prefaceliftit kelpaa lähinnä purkuun kun ei niissä yleensä oo mitää hienoo
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16344
                            • Leppävirta

                            Originally posted by Supa View Post
                            Siksi noi prefaceliftit kelpaa lähinnä purkuun kun ei niissä yleensä oo mitää hienoo
                            Huhaahaa. Jospa sitten joskus facelifti.
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              Osta tuo mun bensa, harrastelijaystävälliseen hintaan, varmasti löytyy vielä harrastettavaa. Kaikenlaista pientä retrofittiä siihenkin tullut tehtyä
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              • Haju69
                                Administrator
                                • Nov 2005
                                • 16344
                                • Leppävirta

                                Originally posted by Supa View Post
                                Osta tuo mun bensa, harrastelijaystävälliseen hintaan, varmasti löytyy vielä harrastettavaa. Kaikenlaista pientä retrofittiä siihenkin tullut tehtyä
                                Kyllähän tuo kelpais. Vaan toistaiseksi ei toinna miettiä auton vaihtoja kun en tiedä jatkuuko työt pitempään vai päättyykö loppuvuodesta. Edit: Voit silti toki privalla näplätä mihin hintaan paperit vaihtaisi omistajaa.
                                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎