Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Originally posted by TheRipper View Post
    Tuo 6HP on varmasti ZF surkein laatikko koskaan. Mekatroniikkavikoja ilmenee aika paljon. Tosin suurin osa johtuu siitä että öljyjä ei ole koskaan vaihdettu kun ei kuulu huolto-ohjelmaan.
    Koeajolla kannattaa 80km/h vauhdissa laittaa vakkari päälle ja katsoa seilaako kierrokset yhtään tasaisella....jos seilaa niin sitten on mekatroniikassa vikaa. Eihän tuo nyt mahdoton remontti ole uudet palikat laittaa mutta kallis toki jos ei itse voi hommaan ruveta. 2500€+ (?)
    En nyt ihan susipaskaksi haukkuisi. Näitä on liikenteessä aikamoinen määrä.
    Ensimmäisen generaation laatikot on kyllä ongelmallisempia mutta faceliftin gen2 on paljon parempi eikä tätä tyypillistä prefaceliftin turbiinihumppaamista pitäisi ilmetä niin usein.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Sisäänajettu
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2018
      • 507
      • Helsinki

      Originally posted by TheRipper View Post
      Jos ei kallistele mutkiin niin toimii. Alta päin sen varmaankin näkee vuotaako vai ei.




      Antaa ainakin käydä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa ja sitten polkaisee kaasun pohjaan jos pölläyttää sinistä niin venttiilivarren kumit vuotaa...se kait ihan tyyppivika näissä.
      Toinen on se jäähdytysvesiputki imusarjan alla. Tähänkin on Amerikan pojat keksineet toimivan ratkaisun.

      Tuo 6HP on varmasti ZF surkein laatikko koskaan. Mekatroniikkavikoja ilmenee aika paljon. Tosin suurin osa johtuu siitä että öljyjä ei ole koskaan vaihdettu kun ei kuulu huolto-ohjelmaan.
      Koeajolla kannattaa 80km/h vauhdissa laittaa vakkari päälle ja katsoa seilaako kierrokset yhtään tasaisella....jos seilaa niin sitten on mekatroniikassa vikaa. Eihän tuo nyt mahdoton remontti ole uudet palikat laittaa mutta kallis toki jos ei itse voi hommaan ruveta. 2500€+ (?)
      Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Pitää tuo savutus kokeilla, huono vaan kylmällä erottaa normaalista höyrystä tuo sinisyys vai onko?

      Jotain luin tuosta patentista laittaa ”adapteri” vesipumpun kautta, aika simppeli homma ja voi vesipumpun samalla vaihtaa.

      Onko näissä ketjuongelmia, kuten muissa N-sarjan koneissa? Tottunut elämään pelko persuksen alla edellisen N47 koneen jälkeen ketjun laukeamisesta.

      Onko konepellin alla monta erilaista säiliötä kaikenlaista hydrauliikkaöljyä alustalle, ohjaustehostimelle yms? Noista varmaan voi myös jotain päätellä, vai onko öljyt vakaajatangon sisällä?

      Pitää tuon laatikon toimintaan kiinnittää huomiota, edellisessä E87 LCI:ssä oli 2nd gen 6HP ja joutui tekemään kokonaisen remontin 210tkm kohdalla mekatroniikan pettämisen ja kitkalevyt oli palanut kiinni. Vaihdot varmaan pitää olla aika huomaamattomat?

      Onko muita asioita mihin kiinnittää huomiota? Jotain teknisiä laitteita tai vastaavaa autossa? Comfort access kahvat varmaan suht heikohkoa tavaraa myös?
      Last edited by Sisäänajettu; 23-01-2020, 16:18.

      BMW i3 60Ah REx -14
      Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

      Comment

      • Sisäänajettu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2018
        • 507
        • Helsinki

        Originally posted by Supa View Post
        En nyt ihan susipaskaksi haukkuisi. Näitä on liikenteessä aikamoinen määrä.
        Ensimmäisen generaation laatikot on kyllä ongelmallisempia mutta faceliftin gen2 on paljon parempi eikä tätä tyypillistä prefaceliftin turbiinihumppaamista pitäisi ilmetä niin usein.
        Joo, tuon pitäisi olla aika helppo homma selvittää onko turbiini/mekatroniikka kunnossa. Onko näissä myös sellaista, että mekatroniikka vuotaa, kun nykii alaspäinvaihdot, varsinkin 3->2?

        Paljonko näillä laatikoilla yleensä elinikää ja öljyt varmaan kannattaa vaihtaa vaikka onkin ajettu? Riippuu varmasti paljon myös siitä onko maantiellä vai kaupungissa pyöritelty

        BMW i3 60Ah REx -14
        Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

        Comment

        • TheRipper
          Bimmer Enthusiast
          • May 2012
          • 4978
          • Paimio

          Originally posted by Sisäänajettu View Post
          Kiitoksia kattavasta vastauksesta. Pitää tuo savutus kokeilla, huono vaan kylmällä erottaa normaalista höyrystä tuo sinisyys vai onko?
          Ei kyllä sen pitäisi oikein kunnolla turpauttaa, että kyllä huomaa.

          Originally posted by Sisäänajettu View Post
          Jotain luin tuosta patentista laittaa ”adapteri” vesipumpun kautta, aika simppeli homma ja voi vesipumpun samalla vaihtaa.
          Tuommoisesta en ole kuullut, mutta tämä on ihan yleinen:
          https://www.youtube.com/watch?v=UoCED1jyfL4


          Originally posted by Sisäänajettu View Post
          Onko näissä ketjuongelmia, kuten muissa N-sarjan koneissa? Tottunut elämään pelko persuksen alla edellisen N47 koneen jälkeen ketjun laukeamisesta.
          Kyllä kait näistäkin ketjuja on mennyt mutta ei lähelläkään samoissa määrin kuin N47...ei sinnepäinkään.

          Originally posted by Sisäänajettu View Post
          Onko konepellin alla monta erilaista säiliötä kaikenlaista hydrauliikkaöljyä alustalle, ohjaustehostimelle yms? Noista varmaan voi myös jotain päätellä, vai onko öljyt vakaajatangon sisällä?
          DD käyttää ohjaustehostimen (eli siis samasta säiliöstä) öljyä. CHF11S


          Originally posted by Sisäänajettu View Post
          Onko muita asioita mihin kiinnittää huomiota? Jotain teknisiä laitteita tai vastaavaa autossa? Comfort access kahvat varmaan suht heikohkoa tavaraa myös?
          Ei kait näissä nuo CA kahvat niin onglemallisia vielä olleet kuin F-sarjassa?

          Originally posted by Supa View Post
          En nyt ihan susipaskaksi haukkuisi. Näitä on liikenteessä aikamoinen määrä.
          Ensimmäisen generaation laatikot on kyllä ongelmallisempia mutta faceliftin gen2 on paljon parempi eikä tätä tyypillistä prefaceliftin turbiinihumppaamista pitäisi ilmetä niin usein.
          Niin onhan niitä paljon, mutta on myös paljon ongelmia. Huomattavasti enemmän kuin 5HP tai 8HP...
          Mutta joo olet oikeassa siinä että Gen2 on kyllä parempi kuin Gen1.

          Originally posted by Sisäänajettu View Post
          Paljonko näillä laatikoilla yleensä elinikää ja öljyt varmaan kannattaa vaihtaa vaikka onkin ajettu? Riippuu varmasti paljon myös siitä onko maantiellä vai kaupungissa pyöritelty
          Hyvin eri-ikäisinähän noita on hajonnut mitä olen kuullut/lukenut. 250tkm on varmaan aika lähellä jos ei koskaan ole öljyjä vaihdettu...säännöllisesti vaihdettuina on päästy 500tkm+
          Muistaakseni kakkoselta ykköselle nykäisee näissä aina hieman (tai siis ainakin Gen1) kuuluu asiaan.
          Last edited by TheRipper; 23-01-2020, 16:43.
          F10 523iA 2010

          Ex: E39 528iA 1997
          Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
          Ex: E65 745iA 2003
          Ex: E46 318i 1998
          Ex: E34 525iA 1989

          Comment

          • Sisäänajettu
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2018
            • 507
            • Helsinki

            Originally posted by TheRipper View Post
            Ei kyllä sen pitäisi oikein kunnolla turpauttaa, että kyllä huomaa.



            Tuommoisesta en ole kuullut, mutta tämä on ihan yleinen:
            https://www.youtube.com/watch?v=UoCED1jyfL4




            Kyllä kait näistäkin ketjuja on mennyt mutta ei lähelläkään samoissa määrin kuin N47...ei sinnepäinkään.



            DD käyttää ohjaustehostimen (eli siis samasta säiliöstä) öljyä. CHF11S




            Ei kait näissä nuo CA kahvat niin onglemallisia vielä olleet kuin F-sarjassa?



            Niin onhan niitä paljon, mutta on myös paljon ongelmia. Huomattavasti enemmän kuin 5HP tai 8HP...
            Mutta joo olet oikeassa siinä että Gen2 on kyllä parempi kuin Gen1.



            Hyvin eri-ikäisinähän noita on hajonnut mitä olen kuullut/lukenut. 250tkm on varmaan aika lähellä jos ei koskaan ole öljyjä vaihdettu...säännöllisesti vaihdettuina on päästy 500tkm+
            Muistaakseni kakkoselta ykköselle nykäisee näissä aina hieman (tai siis ainakin Gen1) kuuluu asiaan.
            Jees, kiitoksia. Kaikissahan voi ketjut mennä, mutta ei niinkään tyyppivika ilmeisesti ja kuuntelemalla saa jotain osviittaa, että onko keju missä vaiheessa elämää.

            Pitää tuon laatikon toimintaan kiinnittää huomiota, joo tuo 1->2 vaihteelle on yleensä hieman nykäisevä varsinkin kylmänä. Näissähän ei harmillisesti kuulu laatikon öljyt huolto-ohjelmaan, joka on niin väärin omasta mielestä

            Sain selville auton historiaa ja huoltohistoriaa. Auto ollut 3 omistajalla. Vuodesta 2006->2016 yhdellä naisella Virossa uudesta asti, täydellinen merkkihuolto 2016 vuoden puoliväliin asti merkkiliikkeessä/ 218tkm. Sen jälkeen Suomessa huollettu normaaleilla pajoilla. Öljyjä vaihdettu 25-30tkm välein, hieman pitkä omaan makuun, mutta ilmeisesti huolto-ohjelma tämän mukainen. Suomessa 4 vuoden sisällä ollut 2 eri omistajalla, onko normi homma näille autoille vai epäilyttävää lähinnä? Itse vaihtelen vuoden-kahden välein niin en sikäli ihmettele...

            Katsotaan, kun saa kuitteja muista huolloista, mutta jarruja tuntuu olevan vaihdettu suhteellisen nopein väliajoin n.60-70tkm välein sekä etu, että takajarruja.

            Edit: Nyt selvisi auton huoltohistoria. 31 sivua kuitteja Viron BMW:ltä usempi tuhannen euron lasku, pitää alkaa noita käymään läpi. Tuntuu aika hyvi huolletulta yksilöltä
            Last edited by Sisäänajettu; 23-01-2020, 18:02.

            BMW i3 60Ah REx -14
            Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

            Comment

            • Sisäänajettu
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2018
              • 507
              • Helsinki

              Nyt tuli käytyä tuo nippu huoltokuitteja ja osittain iloisena yllätyksenä, siellä on vaihdettu aika paljon osaa koneeseen, vaihdelaatikkoon ja alustaan

              Tälläisiä asioita sain käänneltyä Tallinnan Laakkosen kuiteista ja yhden ulkopuolisen firman.

              - Defa lohkolämmitin ja akun ylläpitolaturi 21.10.2014 (Ulkopuolinen)

              - Ulkolämpötilanmittari, jäähdytysjärjestelmän paineistus, vuotovirran määritys, lämpötila-anturin vaihto 12.11.2014/195tkm (Laakkonen)

              - Uusi Navi DVD, jarrunesteet, laturin hihna ja kiristin, etujarrut 12.3.2015/203tkm (Laakkonen)

              - Laturin hihna, kardaanin tiivisteet, laakerit ja nivelet, mekatroniikan tiivisteet/laatikon tiivisteet, laatikon öljyt, öljytason anturin vaihto moottoriin, laatikon adaptaatiot 3.6.2015/203tkm (Laakkonen)

              - Ilmansuodatinkotelon putki + pyyhkijät, moottorin adaptaatio 31.8.2015/209tkm (Laakkonen)

              - Enkelisilmien polttimot 2.10.2015/210tkm (Laakkonen)

              - PDC anturin vaihto 6.10.2015/210tkm (Laakkonen)

              - Tuulilasi 2015 (Ulkopuolinen)

              - Takakontin hydrauliikkasylinteri 29.12.2015/217tkm (Laakkonen)

              - Pyöräkotelon muovin vaihto vasemmalle, sumuvalojen vaihto 29.12.2015/217tkm (Laakkonen)

              - DLS 10cm compo (?) 29.12.2015 (Mikä mahtaa olla?) (Laakkonen)

              - Kampikammion kotelo ja tiivisteet (11147507278) 15.1.2016/216tkm (Laakkonen)

              - 6 ja 7 syl, puolien puhdistus 8.2.2016/217tkm (Laakkonen)

              - Jakoketjut, laahaimet/kiristimet + tiivisteitä, venttiilikoneiston tiivistesarja, yhdysvesiputki, puola 28.4.2016/218tkm (Laakkonen)

              - Kiertokangenlaakerit, männänrenkaat, tiivisteitä, raidetankojen puslat 28.4.2016/218tkm (Laakkonen)

              - Jarruneste, 3kpl alatukivarsia, 2kpl raidetankoja, laturi + hihna, pakoputken tiivisteitä, mekatroniikan tiivisteitä/laatikon tiivisteitä, laatikon öljyt ja turbiinin kunnostus 15.2.2017/230tkm (Ulkopuolinen firma)

              - Ilmastointihuolto 2018 (Ulkopuolinen)


              Eli ilmeisesti aika kivasti huollettu ja monen tonnin remontteja tehty, jotain pienempää anturia ja muuta vaihdeltu tuon lisäksi. Kertonee tarkasta omistajasta, jos pienistäkin asioista käyty aina Laakkosella :think

              Kiertokanget, jakoketjut, männänrenkaat, ongelmallinen yhdysvesiputki, laatikon osaa vaihdettu pariin otteeseen tiivisteistä öljyhin (mekatroniikka, tiivisteitä ja turbiini kunnostettu), takakontin hydrauliikkasylinteri, ilmeisesti taas sitten hajonnut tai neste vuotaa, tukivarsia, raidetankojen puslia, laturi, kardaanin oikeastaan kaikki tiivisteet, nivelet ja laakerit vaihdettu.

              Eikö vaikuta huoltohistorian puolesta aika hyvältä yksilöltä? Kun vielä jakoketjut, ongelmallinen vesiputki ja muita tiivisteitä samalla koneeseen vaihdettu Ja toki laatikostakin ollaan nähtävästi pidetty huolta aika mukavasti. Tuon lisäksi tietysti täydellinen huoltokirja Laakkosella.

              Kun vielä lohkolämmitin ja ylläpitolaturi defalta laitettu autoon, niin uskaltaa webastoakin käyttää varmaan ilman akun purkautumisen pelkoa? Eikö webasto lämmitä konetta kyseisessä autossa vai miksi lohkolämmitin laitettu? Saiko joku selvää varustelistasta, että onko autossa webasto vai ei, kun ilmeisesti jollain pystyy vain viilentämään, kai?

              Mitä mieltä mahtaa olla porukat täällä, että uskaltaako ostaa, jos ajossakin tuntuu moitteettomalta?
              Last edited by Sisäänajettu; 24-01-2020, 00:47.

              BMW i3 60Ah REx -14
              Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 4978
                • Paimio

                Originally posted by Sisäänajettu View Post
                Mitä mieltä mahtaa olla porukat täällä, että uskaltaako ostaa, jos ajossakin tuntuu moitteettomalta?

                Jos auto muuten miellyttää niin kyllä tuon remonttilistan myötä minä ainakin uskaltaisin ostaa hyvillä mielin. Tuosta kun käytänössä kaikki tyyppiviat on näemmä korjattu ja vähän muutakin niin pitäisi iloisia huolettomia kilometrejä olla edessä paljonkin.
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • Sisäänajettu
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2018
                  • 507
                  • Helsinki

                  Originally posted by TheRipper View Post
                  Jos auto muuten miellyttää niin kyllä tuon remonttilistan myötä minä ainakin uskaltaisin ostaa hyvillä mielin. Tuosta kun käytänössä kaikki tyyppiviat on näemmä korjattu ja vähän muutakin niin pitäisi iloisia huolettomia kilometrejä olla edessä paljonkin.
                  Jees, näinhän se on. Tarkoitus olisi siis vaihtaa nykyinen F10 518d tuohon, saisi muutaman roposen takas ja nykyisin ei tule paljoa ajettua, niin iso bensa miellyttäisi

                  Pitää vielä koeajaa seiska ja katsoa sitten onko parempi ajoltaan kun 400tkm rullattu F10 taksi

                  BMW i3 60Ah REx -14
                  Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                  Comment

                  • Sisäänajettu
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2018
                    • 507
                    • Helsinki

                    Ainut mikä jäi hieman miettimään oli, että jos moottori on laakkosella otettu autosta irti 2016 vuonna ja vaihdettu nuo kk-laakerit ja muut, kannen tiivisteet ja muut, niin onkohan samalla vaihdettu ongelmallinen "Valve Stem Seals" ? Vaikea varmaan sanoa... Ja venttiilien tiivisteitä ei varmaankaan ole samalla vaihdettu :think Nuo on ilmeisesti usein ne savutuksen aiheuttajat?

                    BMW i3 60Ah REx -14
                    Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                    Comment

                    • Muurahainen
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 9194
                      • Nurmijärvi

                      Originally posted by Sisäänajettu View Post
                      Ainut mikä jäi hieman miettimään oli, että jos moottori on laakkosella otettu autosta irti 2016 vuonna ja vaihdettu nuo kk-laakerit ja muut, kannen tiivisteet ja muut, niin onkohan samalla vaihdettu ongelmallinen "Valve Stem Seals" ? Vaikea varmaan sanoa... Ja venttiilien tiivisteitä ei varmaankaan ole samalla vaihdettu :think Nuo on ilmeisesti usein ne savutuksen aiheuttajat?
                      Jos tarkoitat noilla venttiilien tiivisteillä venttiili varren kumeja niin nuohan ovat valve stem sealit.

                      Comment

                      • Sisäänajettu
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2018
                        • 507
                        • Helsinki

                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Jos tarkoitat noilla venttiilien tiivisteillä venttiili varren kumeja niin nuohan ovat valve stem sealit.
                        Juurikin tätä tarkoitin, kiitoksia korjauksesta

                        BMW i3 60Ah REx -14
                        Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by Sisäänajettu View Post
                          Juurikin tätä tarkoitin, kiitoksia korjauksesta
                          Tuon näet siitä savusta ja jos ei savuta niin itse en ainakaan murehtisi niiden puolesta.

                          Comment

                          • Sisäänajettu
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2018
                            • 507
                            • Helsinki

                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Tuon näet siitä savusta ja jos ei savuta niin itse en ainakaan murehtisi niiden puolesta.
                            Selvä homma, eli kone kylmänä käyntiin. Hetki tyhjäkäyntiä ja kevyt kaasun polkaisu niin sinistä pitäisi tulla, jos nuo ehtoota tavaraa.

                            BMW i3 60Ah REx -14
                            Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Sisäänajettu View Post
                              Selvä homma, eli kone kylmänä käyntiin. Hetki tyhjäkäyntiä ja kevyt kaasun polkaisu niin sinistä pitäisi tulla, jos nuo ehtoota tavaraa.
                              Kyllä ne lämpimänäkin pöläyttävät.

                              Anna käydä tyhjäkäyntiä muutama minuutti ja sitten polkaiset.

                              Comment

                              • Sisäänajettu
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2018
                                • 507
                                • Helsinki

                                Originally posted by Muurahainen View Post
                                Kyllä ne lämpimänäkin pöläyttävät.

                                Anna käydä tyhjäkäyntiä muutama minuutti ja sitten polkaiset.
                                Jees, täytyy tämä tehdä. Mitä, jos savuttaisi? Paljonko kustantaa noiden korjaus?

                                BMW i3 60Ah REx -14
                                Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎