Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 800-omistajia, onko heitä? Part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JTMD
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Miksi vaihtaa perä? Antaa sen alkuperäisen 3,15 olla siellä vaan.
    Sepä olisi yksi tapa madaltaa kustannuksia mutta tähän minulla olisikin muutama kysymys.

    Miten eroaa kardaanin kiinnitys 850 vs 840 perässä?

    Ja sitten on vielä eri mittaisia kardaaneja:
    840 Manuaali = 1418mm
    840 Automaatti = 1266mm
    850 Manuaali = 1322mm
    850 Automaatti = 1290mm

    Että sopiiko paikalleen mikään keppi jos sen 850 perän sinne jättää? Kaikkia paitsi 840 manuaalin kardaania joutuu jatkamaan tai kehittämään jonkinlaisen hybridin noista.
    Last edited by JTMD; 28-12-2016, 23:04.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Miksi vaihtaa perä? Antaa sen alkuperäisen 3,15 olla siellä vaan.

    Leave a comment:


  • JTMD
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Ei mitään järkeä 11 000 euron hinnalla.
    Jep, uutena ei paljoa järkeä ole. Tässä kohtaa täytyisi saada käsiinsä vähintäänkin aski ja perä käytettynä, koska niiden yhteissumma on jo yli 7000€.

    Esimerkiksi kytkimen ja vauhtipyörän osista saa puristettua melko paljon hinnasta pois ostamalla muuta kuin orginaali bmw osia. Ylipäätään osavalinnoilla sain hinnasta pois n.1200€ metsästämällä muita valmistajia ja toimittajia. Valinta on kuitenkin edelleen uusissa osissa.

    Eli Laatikko ja perä poislukien, on hinta n.2900€. Lisäksi hintaa saa alemmas oikeastaan vain taikomalla kardaanin jostakin. Muilla pisteosilla ei ole juuri väliä koska ovat enimmäkseen käyttökelpoisia vain uutena.

    Perävälityksiä 840 perään on saatavilla kolmea vaihtoehtoa tehtaalta:
    M60 Aut 2,93
    M62 Aut 2,81
    M60 Man 3,08
    M62 Man 2,93
    Last edited by JTMD; 28-12-2016, 22:11.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Ei mitään järkeä 11 000 euron hinnalla.

    Leave a comment:


  • JTMD
    replied
    taas tullut joutua olutta ja roikuttu koneella...

    Palataas hieman taas tähän 850 Automaatista manuaaliksi konversioon. Olen tässä tutkinut ja listannut tarvittavia osia ja hintoja exceliin kaikille nippeleille mitä hommaan tarvitaan.

    Kalleimmat yksittäiset osat uutena Gp:n hinnoilla, joissa voi säästää pitkän pennin:
    23007508410 Getrag S6S 420G - 5250€
    33101428505 Perä 840i 2,93 Typ 210 - 1793,46€
    26101227880 Kardaani 840i kuminivelellä - 734,57€
    21217528209 Kytkin + asetelma - 289,15€
    21201223581 Vauhtipyörä - 1048,75€
    25111222367 Vaihteensiirtäjä 840i - 367,58€

    Edellä mainittujen osien lisäksi siis:
    Tarvikkeet vaihteistolle: M70 Adapteri + tiivisteitä yms - 530€
    Jos aski on uusi niin mitään tiivisteitä ei tietysti tarvita jolloin hinta - 398€

    Kytkinsetin loput osat: 38€
    Kytkimen hydrauliikka: Letkut, putket, läpivientiä, nippeliä sekä työ ja pääsylinterit yms. - 415€
    Vaihteen siirtäjän loput osat: 290€ + Orkkis nuppi ja pussi 145€
    Polkimet: 134€

    Lisäksi rikkomasi pakoputken kannakkeet, tiivisteet ja pultit sekä laatikkoöljyt. Voipi olla että sopivuuden takia myös pakoputken kannake laatikon kohdalta menee vaihtoon, tai sitten ei.

    Eli koko paska täysin uusilla BMW orkkis osilla luokkaa 11.000€

    Etsivä pääsee halvemmalla
    Last edited by JTMD; 28-12-2016, 17:04.

    Leave a comment:


  • Hantte
    replied
    Originally posted by mrrk View Post
    M60b30/M62b35 koneen 5 vaihteinen aski kestää 700 nm mutta paljonko vääntö kasvaa remmisetillä?
    Ihan noin fysiikan kaavoilla laskettuna - olettaen että maksimikierrokset pysyvät samoina - vääntö kasvaa osapuilleen samassa suhteessa kuin tehokin. Ei ehkä yhtä tasaisesti koko vääntöalueella. :think

    Tehohan on momentti x pyörimisnopeus. Ja jos vääntökäyrä säilyy suht tasaisena, niin M70 pannun väännön luulisi nousevan lähelle 600 Nm. Tällöin rapeat korit alkavat irvistellä... :think

    Leave a comment:


  • mrrk
    replied
    M60b30/M62b35 koneen 5 vaihteinen aski kestää 700 nm mutta paljonko vääntö kasvaa remmisetillä?

    Leave a comment:


  • JTMD
    replied
    Originally posted by mrrk View Post
    Mistä nuo vääntölukemat on peräisin?

    Mitä merkitystä tuolla anturin paikalla on? Ottaako adapteriin kiinni vai joku muu syy?

    Kyllä se uudempi 420g sopii M60/M62 ja jopa M60b44 perään, tulppa vaan anturin koloon.
    Täältä: https://en.wikipedia.org/wiki/Getrag_420G_transmission
    Tarkemmin siis että tämä aski on suunniteltu koneille joissa vääntö 499 eli varmaankin kestää enemmän. 560G taisi olla 550Nm jos en muista väärin :think

    Mulla ei ollut tietoa siitä että haittaako se anturin paikka siellä vai ei. Siksi kirjoitinkin että ilmeisesti.

    Tämä tieto että ei haittaa niin helpottaa se askin etsintää

    Leave a comment:


  • mrrk
    replied
    [QUOTE=JTMD;3830139]
    En tiedä kiinnostaako ketää, itseä vähän... Kaikki kasista jotakin tietänevät, että kasin manuaali aski 560G on kullan arvoinen ja niitä ei saa mistään eikä hajonneita synkroja voi korjata, koska niitäkään osia ei saa mistään. Tämä vaihteisto hajoaa väärinkäytön seurauksena tiettävästi vähän turhankin herkästi.

    Resepti, millä jokainen voi asentaa kasiinsa manuaaliaskin automaatin tai hajonneen manuskan tilalle...

    Automaatista manuaaliksi näin karkeasti:
    Getrag 420G M60 koneesta - Välitykset on lähes tarkalleen samat kuin 560G:ssä ja tämäkin aski kestää 499Nm.
    Adapteri kytkinkoteloon
    840 vaihteensiirtäjän osat
    840 automaatin kardaani
    840 automaatin perä, jossa on sama 2.93 välitys kuin 850 manuaalissa
    540i E34:sta polkimet ja kytkimen hydrauliikkaan liittyvät vermeet
    Kytkimen osat saa olla V12 mallia, ne kun ovat käypäset 420G askin kanssa

    Manuaalista manuaaliksi:
    Jopa manuaali 850:ssä askin vaihtoon siis tarvitaan askin lisäksi ainakin adapteri, kardaani, siirtäjät ja perä.

    Ja paljonkohan se maksaa? Noh, Aski 600-800€, Adapteri 300€, Kardaani vaikkapa 700€ ja siihen päälle vielä perä + polkimet + siirtäjän osat... :think Selviäisikö kahdella tonnilla. Voipi olla

    Ja mitä tulee uuteen askiin, niin ilmeisesti tärkeä homma on että uusi 420G on juurikin vanhan mallin aski, missä ei ole kampuran anturia kuten M62:ssa on. Joistakin M60 loppupään e39:stä tämä anturi löytyy./QUOTE]

    Mistä nuo vääntölukemat on peräisin?

    Mitä merkitystä tuolla anturin paikalla on? Ottaako adapteriin kiinni vai joku muu syy?

    Kyllä se uudempi 420g sopii M60/M62 ja jopa M60b44 perään, tulppa vaan anturin koloon.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by JTMD View Post
    Tossa:


    4500€ ja tolla 400 kaakkia joten jää kivasti tilaa että se "mallisarjan tehokkain +20%" ehdolla viitisen kymmentä heppaa sen rajan alle.

    Sitte vaan enää Csi:n kampetta alustaan kiinni

    Eli mites tää menikään...
    500€ Wokke chippi setti
    2000€ Manuaalista manuaaliksi
    2000€ 3.91 perä jotta alkaa kulkemaan
    2500€ Automaatista manuaaliksi
    6000€ jotta saadaan vähän painetta kattilaan ja 400 hevosta (Voipi olla pikkasen optimistinen arvio) ja aski paskana heti tässäkin

    Ja sitten vielä M73/M70 konversio vaihtari jolla pitäs tän tötterön liikkua kanssa, mutta vaatinee jo pikkusen kokeneepaa kaveria että voi itse tehdä
    Minä ostin hyväkuntoisen 3,91 lsd:n 400 eurolla Harrastajalta puolasta

    Leave a comment:


  • JTMD
    replied
    Originally posted by BeiSSi View Post
    Selvitelkääpä nyt joku innokas samalla vaivalla tuo remmiahdin juttu että miten sen laittaminen oikeesti onnistuu, niin aletaan säästämään ja laitetaan kesäksi 2018 kimppatilaus pystyyn!
    Tossa:


    4500€ ja tolla 400 kaakkia joten jää kivasti tilaa että se "mallisarjan tehokkain +20%" ehdolla viitisen kymmentä heppaa sen rajan alle.

    Sitte vaan enää Csi:n kampetta alustaan kiinni

    Eli mites tää menikään...
    500€ Wokke chippi setti
    2000€ Manuaalista manuaaliksi
    2000€ 3.91 perä jotta alkaa kulkemaan
    2500€ Automaatista manuaaliksi
    6000€ jotta saadaan vähän painetta kattilaan ja 400 hevosta (Voipi olla pikkasen optimistinen arvio) ja aski paskana heti tässäkin

    Ja sitten vielä M73/M70 konversio vaihtari jolla pitäs tän tötterön liikkua kanssa, mutta vaatinee jo pikkusen kokeneepaa kaveria että voi itse tehdä
    Last edited by JTMD; 12-12-2016, 16:12. Reason: Nyt sitte jäitä hattuun JTMD että ei mene amisteluksi

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by PappaST View Post
    :think

    Ei tahtos hyväksyä tuollaista vastausta, kun on tottunut että
    yleensä jostakin tavaran saa jollakin hintaa Mutta näinpä se varmaan on.

    Sais yhteyden getragin tehtaalle niin vois v*ttuillessaan laittaa tunteisiin vetoavan viestin koko 8-harrastajien puolesta
    Mulla ja toisella foorumin Csi:n omistajlla on Getragin tuotepäällikön yhteystiedot. Toinen sai tilattua itselleen, minulle vuotta myöhemmin myytiin eioota .

    Leave a comment:


  • PappaST
    replied
    Originally posted by JTMD View Post
    Kyllä se taitaa olla niin, että 560G synkroja ei vain saa.
    :think

    Ei tahtos hyväksyä tuollaista vastausta, kun on tottunut että
    yleensä jostakin tavaran saa jollakin hintaa Mutta näinpä se varmaan on.

    Sais yhteyden getragin tehtaalle niin vois v*ttuillessaan laittaa tunteisiin vetoavan viestin koko 8-harrastajien puolesta

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Ei tulisi mieleen että myisit rahan tarpeessa tuollaisia osia pois, taisi tulla rahat hyvällä kertoimella takaisin vai oliko joku kanssa harrastaja jota teki mieli auttaa?
    Vanhasta askista voin aikanaan myydä osia pois, jos joku haluaa/tarvitsee.

    Aiheeseen juurikin liittyen:

    Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

    Leave a comment:


  • BeiSSi
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Turhaa rypistelyähän tuo kaikki kuitenkin on. Se on laiska eikä muuksi muutu. Vaatisi ihan oikeasti sen remmisatsin että liikahtaisi mihinkään.
    Selvitelkääpä nyt joku innokas samalla vaivalla tuo remmiahdin juttu että miten sen laittaminen oikeesti onnistuu, niin aletaan säästämään ja laitetaan kesäksi 2018 kimppatilaus pystyyn!

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎