Originally posted by JTMD
View Post
BMW 800-omistajia, onko heitä? Part II
Collapse
X
-
Älä ainakaan perus M70 automaattia sen manuaalin jälkeen osta. Voi tuntua aika tuhnulta...
-
Mites tollasen 8 sarjan tuontivero lasketaan kun Tullin sivuilla Mahti järjestelmässä ei saanu haettua 8 sarjaa, saatika sitten 90 luvun autoa :think
Jos vehje maksaa saksassa vaikkapa luokkaa 10k€ niin mitä se viimekädessä maksaa.
Vaimo sanoi että uutta kasia ei tarvita, mutta en oikein ymmärtänyt että mitä ihmettä se puhuu...
Leave a comment:
-
Kesällä oli Kuopion motarilla siltatyömaan jälkeen hauska kokeilukohta missä rajoitus nousi 30 km/h -> 100 km/h ja kaksi kaistaa rinnakkain.Originally posted by BMW525Xda View PostEihän toi pärjää edes nykyaikaiselle perheautolle, saati ferrarille.
Kerran tullut otettua Hml moottoritiellä 8 kanssa mittaa ja niin se vain jäi nelioviselle perheautolle, ihmettelin kyllä mutta bemmin kuski näytti peukkua kun päästin rinnalle, hyvillä mielin oltiin molemmat kuskit.
Voin kertoa että muutamat kymmenet "perheautot" lähti kesän aikana kokeilemaan miten kasi kulkee ja perävaloja saivat aina katsella!
Dodge Caliber SRT4 oli ainut mikä otti ensin etumatkaa mutta jäi sitten isommalla vauhdilla jälkeen.
Ihmettelen vaan miksi automaatti haluaa Sport-asennossakin pitää tuossa 30 km/h vauhdissa kick-downilla 2.vaihteen sisässä!? Mutta tuon kun tiesi niin osasi rullailla ensin Man-1 asennossa kolmeakymppiä
ja siitä kaasupolin pohjaan ja rajoittimella sitten 2. vaihdetta sisään..
Siitä olen samaa mieltä että paikaltaan lähtö on hidasta, isäukon Jeep Grand Cherokee maasturikin (260 hv/600nm) vie lähdössä selvästi ja rinnalle ja ohi pääsee vasta 85 km/h vauhdissa.
Leave a comment:
-
Eihän toi pärjää edes nykyaikaiselle perheautolle, saati ferrarille.Originally posted by mikae34 View PostEi se mitään arvailua ole. Jos ferrari kiihtyy sataan sen 4,7s ja kahteensataan sen 16,4s niin silloin 100-200 kestää 11.7s
Automaattikasilla menee sataan 7,4s ja kahteensataan kestää 27,1s niin tällöin väli 100-200 kestää 19,7s
Kyllä siinä ferrarissa on ollut kuski aivan käsi tai autossa jotain vialla. On hölmöä edes kuvitella että näillä autoilla ferrareja ohittelee.
Kerran tullut otettua Hml moottoritiellä 8 kanssa mittaa ja niin se vain jäi nelioviselle perheautolle, ihmettelin kyllä mutta bemmin kuski näytti peukkua kun päästin rinnalle, hyvillä mielin oltiin molemmat kuskit.
Leave a comment:
-
Ei se mitään arvailua ole. Jos ferrari kiihtyy sataan sen 4,7s ja kahteensataan sen 16,4s niin silloin 100-200 kestää 11.7sOriginally posted by Hantte View PostJoo, Kasi on todella surkea irtoamaan viivalta, mutta yli satasesta se lähtee jo ihan eri tavalla, kun moottorin vääntö alkaa näytellä suurempaa osaa ilmanvastuksen tullessa kehiin merkittävämmin. Huippunopeudessa Kasi (tavallinen) ei pärjää, kun vääntö alkaa laskemaan 259 km/h hujakoilla nopeammin kuin kierrokset tuovat lisäheppoja. Eikä tuossa seisovassa kilometrissä ole eroa kuin 3,3 s. Fefe pomppa 0-100 km/h 2,7 s nopeammin, mutta kun missään ei ole tarjolla lukuja 100-200 km/h.
Kyllä kaveri sanoi, että lähti kiihdytyksiin Fefellä pudottaen läpästä 2 pykälää alas ja pitäen lapun lattiassa koko ajan. Edelleenkin väitän, että rako oli kutistumassa, kun kaveri vaihtoi toisen kerran. Pitää ensi kesänä tarkistaa todellisuus, turha sitä täällä on arvailla.
Automaattikasilla menee sataan 7,4s ja kahteensataan kestää 27,1s niin tällöin väli 100-200 kestää 19,7s
Kyllä siinä ferrarissa on ollut kuski aivan käsi tai autossa jotain vialla. On hölmöä edes kuvitella että näillä autoilla ferrareja ohittelee.
Leave a comment:
-
Foorumin myyntipuolella tuosta oli ilmoitus jo jokunen viikko sitten. Ei näköjään tätä kautta ainakaan heti löytänyt ostajaa.Originally posted by mikae34 View Post
Leave a comment:
-
Yksi vikapaikka siinä on toki vähemmän, mutta näin keskipituisena ja noin muutenkin pidän kattoluukkua mukavana varusteena. Jos ei ole helle, ajan E31:llä mieluiten kattoluukku lippa auki asennossa ja kaikki lasit alhaallaOriginally posted by mikae34 View PostAsiallisen oloinen ja harvinainen KATTOLUUKUTON kasi enemmän pääntilaa kaipaavalle! Nämä ovat oikeasti harvassa ilman kattoluukkua. Muutenkin vaikuttaa hyvinvarustellulta ja hyvältä yksilöltä. Tuo kattoluukuttomuus himottaa itseäni aika tavalla. Minusta se on kasin turhin varuste ja autoissa joissa sitä ei ole on useampi senttimetri enemmän pääntilaa.
http://www.nettiauto.com/bmw/8-sarja/8452322
.
Tuosta yksilöstä tietänevät jori ja myyjä bayerman enemmän.
Leave a comment:
-
Joo, Kasi on todella surkea irtoamaan viivalta, mutta yli satasesta se lähtee jo ihan eri tavalla, kun moottorin vääntö alkaa näytellä suurempaa osaa ilmanvastuksen tullessa kehiin merkittävämmin. Huippunopeudessa Kasi (tavallinen) ei pärjää, kun vääntö alkaa laskemaan 259 km/h hujakoilla nopeammin kuin kierrokset tuovat lisäheppoja. Eikä tuossa seisovassa kilometrissä ole eroa kuin 3,3 s. Fefe pomppa 0-100 km/h 2,7 s nopeammin, mutta kun missään ei ole tarjolla lukuja 100-200 km/h.Originally posted by mikae34 View PostHieman vaikea uskoa tuo että ferrari tuli perä edellä vastaan... Kiihdyttikö hän täysiä vielä silloin? Kyllä kasi niin laiska on että en ihan purematta tuota väittämää niele.
Edit: tuli wikipediasta tarkistettua valmistajan ilmoittamat suorituskykyarvot f355 spyderille,
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4,7 s
Kiihtyvyys 0-200 km/h: 16,4 s
Kiihtyvyys 0-400 m: 12,9 s
Kiihtyvyys 0-1000 m: 23,7 s
Huippunopeus: 295 km/h
Yritäppä siinä nyt kasilla pysyä perässä. Esimerkiksi tuo 0-1000m on perus 850i automaatilla 27s. Edes alpina b12 5,7 ei pärjää f355:lle ja se on tehokkain mitä tältä pohjalta löytyy.
Kyllä kaveri sanoi, että lähti kiihdytyksiin Fefellä pudottaen läpästä 2 pykälää alas ja pitäen lapun lattiassa koko ajan. Edelleenkin väitän, että rako oli kutistumassa, kun kaveri vaihtoi toisen kerran. Pitää ensi kesänä tarkistaa todellisuus, turha sitä täällä on arvailla.
Leave a comment:
-
Asiallisen oloinen ja harvinainen KATTOLUUKUTON kasi enemmän pääntilaa kaipaavalle! Nämä ovat oikeasti harvassa ilman kattoluukkua. Muutenkin vaikuttaa hyvinvarustellulta ja hyvältä yksilöltä. Tuo kattoluukuttomuus himottaa itseäni aika tavalla. Minusta se on kasin turhin varuste ja autoissa joissa sitä ei ole on useampi senttimetri enemmän pääntilaa.
http://www.nettiauto.com/bmw/8-sarja/8452322
Leave a comment:
-
Kylläpä kyllä
Hehe, Nuikin Pekan Blogissa on mielipide ei fakta. Ei kannata siitä mieltään pahoittaa. Ehkä ennemmin hymyillä.
Kuka oikeasti on päässyt maistelemaan, tietää kyllä kasin ja tusina
moottorin eron, jos molemmat ovat olleet iskussa.
Jos tykkää sormeilla enempi mottia, siinä ei suurempia eroja ole. Molemmat sangen wittumaisia kylläkin kiukutellessaan.Last edited by jaskap; 17-11-2016, 10:26.
Leave a comment:
-
Hieman vaikea uskoa tuo että ferrari tuli perä edellä vastaan... Kiihdyttikö hän täysiä vielä silloin? Kyllä kasi niin laiska on että en ihan purematta tuota väittämää niele.
Edit: tuli wikipediasta tarkistettua valmistajan ilmoittamat suorituskykyarvot f355 spyderille,
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4,7 s
Kiihtyvyys 0-200 km/h: 16,4 s
Kiihtyvyys 0-400 m: 12,9 s
Kiihtyvyys 0-1000 m: 23,7 s
Huippunopeus: 295 km/h
Yritäppä siinä nyt kasilla pysyä perässä. Esimerkiksi tuo 0-1000m on perus 850i automaatilla 27s. Edes alpina b12 5,7 ei pärjää f355:lle ja se on tehokkain mitä tältä pohjalta löytyy.Last edited by mikae34; 13-11-2016, 21:15.
Leave a comment:
-
Vaikka en olisikaan Kasin omistaja, niin harmittaisi lukea tämänlaista amerikkalaisen pressavaalin kampanjakirjoitustyylistä potaskaa. Paljon asiavirheitä:Originally posted by O.K. View PostMinuakin kasi alkanut kiinnostaa tänä syksynä. Varmaan 850 ei-CSI automaatti, ihan valikoiman puolesta... Muuta vielä mennään tiedonhankintavaiheessa
Eilen tuli tällainen linkki eteen Facebookin puolella: http://www.250kmh.com/top-10-autot/.
- 850 on listalla "Tämän listauksen erikoisautot ovat niin ostoksina kuin jälleenmyyntiarvoltaan mielestäni huonoimpia mitä maastamme löytyy. Listauksessa esiintyvien autojen keskimääräinen myyntiaika on yli 2 vuotta josta ne viettävät ison osan korjaamolla. Vältä näitä autoja viimeiseen asti, paitsi jos olet kyseisen merkin intohimoinen harrastaja." )
- 840 on listalla "Tämän listauksen erikoisautot ovat mielestäni hinta-laatusuhteeltaan parhaimpia mitä maastamme löytyy alle 10.000 euron luokassa. Näiden autojen haluttavuus, ajettavuus, laatu ja hinta kohtaavat poikkeuksellisen suotuisalla tavalla."
Löytyy toki ihan perustelut: http://www.250kmh.com/home/2016/6/19/bmw-850-cia-1992
- "painava V12-moottori"
-- M60 V8 on lähes yhtä painava kuin M70 V12 short engine, 147 vs. 157 kg ja lisäksi V8:ssa pienemmät apulaitepainot. Eroa siis 20-30 kg, max?
- "melko etupainoinen auto"
-- painojakauma on 51/49 tqi 49/51 riippuen kuorman sijoittelusta, etu- tai takapainoinen, eli aika tasan
- "liian pienillä renkailla"
-- 16" oli "iso" 80-luvun lopussa, ei tänään. Monellako on 16" renkaat?
- "ajo-ominaisuudet eivät maineensa veroiset"
-- Suomen moottoritellä eivät pääse oikeuksiin, on vähän levoton. Vauhdin ollessa 200+ auto on paljon parempi ajaa kuin 100 km/h. Ja väärällä rengastuksella kaikista autoista voi pilata ajo-ominaisuudet.
- "sporttisuudesta puhumattakaan"
-- 355 Spyder tuli perä edellä vastaan, kun aloitimme kiihdytyksen 150+ km/h ja Spyder lienee kuitenkin urheilullinen. Vääntö jyrää (350 vs 450 Nm).
- taas hehkutusta kevyemmän ja modernimman V8:n puolesta
-- uudempi M62 on 6 vuotta uudempi kuin M70 ja jos se olisi yhtä vanhanaikainen kuin M70, olisi BMW surkea moottorikehittäjä. M73-moottori painaa 147 kg, 10 kg vähemmän kuin M70
- vaihteistonillitystä automaatin osalta
-- kyseinen automaatti oli aikansa modernempia "älykkäitä" ja "oppivia" laatikoita, joiden ohjausyksikkö oppii toistamaan ajotyylin pyrkien taloudellisuuteen. Tosin 840:n automaatissa jäi "mummomoodi" päälle ja siitä pääsee eroon vain akut irroittamalla. Kirjoittaja unohtaa, että ollaan 90-luvulla.
- ohjauspyörästä
-- itselläni (850i -91) on lisävarusteena tilattu nahkaratti, joten en tiedä, millainen perusratti oli. 840i tai Ci taisi jo uutena saada nahkaratin? Menekin vähentyessä Kaseihin dumpattiin lisävarusteita vakiovarusteiksi, jolloin on vaikea erottaa, mikä on mikäkin...
- "nuorekkaampi 840"
-- (anteeksi) HEVON PASKAA tuo nuorekkuus. 840 tehtiin niille köyhemmille, joilla ei ollut varaa ostaa V12-moottorilla varustettua GT-limousinea, vaan piti säästää ostohinnassa ja käyttökuluissa.
Ylläpitokulut ovat muuten samat, mutta moottorin osalta 32-venttiilinen V8 voi tulla kalliimmaksi kuin 24-venttiilinen V12. Ahdasta on molemmissa konehuoneissa, eli työ on kallista.
Tuo Pekka Nuikki näyttää muissakin kommenteissa olevansa jonkinmoinen wannabe superaSIANtuntija, jonka jutuille en menisi sijoittamaan omia rahojani. Antaa Pekan pelehtiä viinien kanssa, mutta toivottavasti hän jättää autoasiat autoasiantuntijoille.
Pahoitin mieleni, kun luin Pekka Nuikin asiantuntemattoman ja oli pakko avautua, että kaikki eivät lukisi tuota Nuikin arviota jumalan sanana.
Itse olen ajanut omalla Kasilla 33 000 km sitten toukokuun 2015, eli liki 2000 km/kk. Korjaus- ja huoltokuluja on kahdenlaisia: pakollisia ylläpitokuluja ja "restaurointikuluja" jotka eivät ole lakisääteisiä (katsastukseen pakko korjata), vaan "snobbailua ja ajan patinan korjailua".
Minulla on tuossa pöytälaatikossa "korjaamokuitteja" yli kymppitonnilla, mutta mikä on pakollista ja mikä ei?:
- 2 rengasettiä (kesä ja talvi) ja yksi 17" vannesetti, yht. 2000+€
- yli sata nopeaa kierrosta ratapäivillä kesällä 2016: renkaita, vanteita, jarrunesteitä, vainoharhaisen vaatimia tarkistuksia: yli 1000 € (hauska maksaa)
- meikkauksia: tuulilasi (naarmiunen) ja takalasi (lämmityslangat hapettuneet poikki) uusiksi, katon sisäverhoilu uusiksi, konepellin ja katon maalaus, muutama tuhat euroa kaikkine pienine lisäkorjauksine.
- etutukivarret, kun kumipuslat pettivät
- etujarrulevyt paloineen ja taakse vain palat.
- ja monta muuta, oita en jaksa kaivaa esille.
Koneeseen on vaihdettu minun aikana vain bensaletkut ja tankissa olevat bensapumput, sekä vasurin lambda-anturi.
Kun kuuntelee muiden itkemisiä 850:n ylläpitokuluista, niin pitää miettiä, että monelleko kilometrille ne jakautuvat. Ilmeisesti aika vähille, jos joku sanoi ajaneensa 600 km/kesä. Ja monet eivät edes sitä.
Vuodesta 2002 vuoteen 2011 minulla oli kolme käyttöetuautoa duunin puolesta, josita maksoin pääomaa keskimäärin noin 300 nettoeuroa kuukaudessa sisältäen kaiken muun paitsi bensan ja pissapojan liemet. Rahaa moiseen perheautoiluun meni siis pääomapuolella yhteensä yli 30 000 euroa plus bensat. Ajoin noilla autoilla reilut 100 000 km. Hintaa tuli siis noin 1/3 euroa per kilometri vailla mitään ajonautintoja (Opel Zafira, Toyota Corolla Verso ja Skoda Fabia Combi) ja jäljelle ei jäänyt edes käytettyä autoa.
Kasilla ajettuina puolitoista vuotta on maksanut noin 20 000 € per 33 000 km hankinta- ja kaikkine (snobbailu)käyttökuluineen. Jos Kasista saisi kymppitonnin, niin kilometrin hinta olisi samaa suuruusluokkaa kuin leasingautolla.
Toki Kasi haukkaa bensaa enemmän kuin joku ecoauto, mutta mitä väliä. Nautinnosta on maksettava.
Leave a comment:
-
Pari vuotta ollut 850i manuaali talvikäyttiksenä ja kesällä satunnaisessa ajossa. 20 tkm tullut ja todella vähän ollut korjailua. Melkein kaikki mita tullut tehtyä on ollut enemmän vanhojen vikojen korjailua ja auton parantamista, kuin kunnossapitoa.
Toki listalla on edelleen muutamia vikoja, joiden korjaaminen jokusen saturaisen vaatii. Korjaukset, osat, erittäin halvat vakuutukset ja bensat laskemalla on varmaan halvemmalla päässyt kuin 5-10 vuotta vanhalla dieselillä arvon lasku mukaanlukien.
Mutta itse täytyy korjata ja selvitä toisinaan aika mystisten ongelmien kanssa.
Leave a comment:
-
Itse olen todennut että 1 €/1 ajo-km kesässä on aika osuva suhde mikä menee vuodessa ylläpitoon-huoltamiseen ja kunnostukseen.Originally posted by jx166 View PostFerrareista sanotaan, että 5% auton arvosta pitää vuosittain laskea huoltoihin ja korjauksiin, siis joka vuodelle laskettuna. E31 voittaa prosenteissa Ferrarin, ei ehkä riitä 5%. Kai kaikissa harrasteautoissa pitää ostohetkellä tietää, että joka vuosi pitää tehdä jotain, jos haluaa ylläpitää hyvänä.
Eikä E31 ole mikään mahdoton harjoituskohde, jos omaa yhtään Tee-Se-Itse- luonnetta, kun netti on ohjeita pullollaan.
Omaa kasia laittelen pikkuhiljaa osa-alue kerrallaan kuntoon ja alla pientä listausta mitä oman auton kohdalla on tullut tehtyä.
2012 Syksyllä auto omaan talliin
2013
- sisälämppärin vuoto
- lasinpesuripumput, ajovalon pesimet
- ajovaloumpiot
- paremmat Hifit
- suodattimet, öljyt ja nesteet
2014
- takarenkaat
- Bilstein/Einbach alusta, takaylätukivarret ja muutama pusla
2015
- ilmastoinnin magneettikytkimen laakeri
- hihnat, hihnapyörät ja kiristimet
- Wokke-lastut
2016
- tulpat, tulpanjohdot virranjakajan kannet ja puolat
- termostaatti, paisuntasäiliö
- pa-suodattimet
- etujarrut
- akut
- konepellin/takaluukun kaasujouset
- General Modulen konkat
...2017
-> venakopan tiivisteet, samalla imusarjojen ehostus
-> vesipumppu
-> putkisto
-> sivupeilien sähköt
-> takapuskurin CSI-helma
-> Eturenkaat
..2018 - joskus
-->ohjausboksi, öljypohjien tiivisteet, ylimaalaus, remmiahdin
Leave a comment:

Leave a comment: