Originally posted by tiko4tiko
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
									
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		Eli dieselkuski ajoi 9h pysähtymättä ja sähkö i7 tuli perille kahdella stopilla 9h 34 min ajassa. Todellisuudessa matka olisi varmaan nautinollisempi ja vastaisi keskimääräistä kuluttajaa, jos pidetään yksi pidempi paussi, jonka aikana syödään. Tällöin sähköautoilija vaatii sellaisen 5-10 min stopin ennen perilletuloa, jossa dieselikuski ei tätä vaadi.
Keskieuroopassa tämä yhtälö ei ole vaan kovin kiinnostava, vaikka matka-ajassa on hyvin vähän eroa, kun dieselin saa hankittuakin halvemmalla, sähkön hinta maksaa kotonakin 3-4x Suomessa maksettavan määrän (30snt/kwh) ja matkoilla sähkö on myös melkein 1,5x kalliimpaa. Suomessa tuo matkasähkö supereille pyörii 0,35-0,45€/kwh välissä, mutta toki jos kaipaa varmaa tehoa, on Ionityn hinta sitten kallis, lienee bensan hintaista Ionitylla.
Missään suhteessahan nämä hinnat eivät ole sen suhteen jos ajatellaan tieliikenteen päästöjen vähennystä, jonka tavoitteen nyt kaikki on sopinut, mutta talous ajaa edelle, se näkyy. Bensahan tuossakin maksoi 1,71€/l joka on 2000-luvun halvimpia hintoja, kun otetaan huomioon palkkojen nousu. Toisaalta Saksan autoteollisuus tuskin pahastuu, jos diesel- ja hybridiautoja on enemmän ja pidempään, niillä on arvaten paljon parempi kate noissa peleissä.
 Turha riskiä on ottaa, riski kun tarkoittaa, että asiat toteutuu joskus. Jos kävisi niin että parhaassa vaihtoehdossa ei kilsat riittäisi, niin sitten sukulaiset Saksasta apuun ja tehdään sitten verosuunnittelukauppa alkumatkalle..
 Turha riskiä on ottaa, riski kun tarkoittaa, että asiat toteutuu joskus. Jos kävisi niin että parhaassa vaihtoehdossa ei kilsat riittäisi, niin sitten sukulaiset Saksasta apuun ja tehdään sitten verosuunnittelukauppa alkumatkalle.. . Jos saa 'kotisähköä' alkuun, päästään dieselin tasolle kustannuksissa. No tässä hintaluokassa tuo on aika yhdentekevää, Mutta tämän luokan matka-autolle saattaa kyllä nuo latauspysähdykset nyppästä, varsinkin jos ajaa paljon ja pitkää siivua astetta vauhdikkaammin. Isommissa nopeuksissa i7:lla eteneminen alkaa olla vain jatkuvaa latauspaikan vaihtoa.
. Jos saa 'kotisähköä' alkuun, päästään dieselin tasolle kustannuksissa. No tässä hintaluokassa tuo on aika yhdentekevää, Mutta tämän luokan matka-autolle saattaa kyllä nuo latauspysähdykset nyppästä, varsinkin jos ajaa paljon ja pitkää siivua astetta vauhdikkaammin. Isommissa nopeuksissa i7:lla eteneminen alkaa olla vain jatkuvaa latauspaikan vaihtoa.
 Hinta laski aiemmasta 4k€, mutta auto on vielä omassa seutantahintaikkunassa (<120k€) kalliimassa päässä. Toki auto on vain 10kk vanha ja varusteet 'alles' ja mobile.de antaa hinta-arvioksi 'sehr guter Preis' Tässä on vaan tullut kriittiseksi, hinta on hieman korkea vielä.
 Hinta laski aiemmasta 4k€, mutta auto on vielä omassa seutantahintaikkunassa (<120k€) kalliimassa päässä. Toki auto on vain 10kk vanha ja varusteet 'alles' ja mobile.de antaa hinta-arvioksi 'sehr guter Preis' Tässä on vaan tullut kriittiseksi, hinta on hieman korkea vielä.

Leave a comment: