Originally posted by tiko4tiko
View Post
Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.
Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.
Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!
Comment