Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • torso1
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 342

    Originally posted by tiko4tiko View Post
    1150km tänään, auto näyttää 12 litran keskikulutusta, 125kmh keskinopeudella. Todellisuudessa matkaan kului 11h, tauot ja staussa makailut ja yksi 10km harhareissu mukaan lukien. Toki perjantai päivä, turisteja paljon liikkeellä ja tiet oli varsinkin iltapäivällä täysiä. Hyvin saivat illalla tanskalaiset tien tukkoon Hampurin ja rajan välillä, kun kaikki haluaa ajaa vasemmalla, vaikka 85%,:lle oikea kaista olisi se oikea paikka - ihme hinkkausta. Vähän samaa oli Itävallan rajan läheisyydessä, jossa liikenne menee sekasin kun össit ohittelee oikealta ja heiluvat kaistalta toiselle ilman vilkkua täysin holtittomasti.

    Pelkällä sähköllä pääsin tänään 30 km, lähinnä ryömiset ruuhkien aikana, mutta hyvin sitä energiaa kertyy talteen isoissa myötäleissä ja jarrutuksista. Akku oli aamulla lähtiessä tyhjä.

    Autossa voimaa pisaa ns. riittävästi, mutta ajotuntuma muuttuu 180kmh yläpuolella hieman kevyeksi, varsikin autobahnien mutkissa meno on huojakkaa lähempänä 200kmh. Johtuuko nelipyöräohjauksesta, ilmajousituksesta vai vain auton korkeudesta, mutta parempiakin on. Sen verran vauhtia tuli kuitenkin pidettyä että ohi mäniöitä ei ollut kuin yhden käden sormiin, tosin vapaata tietäkin oli vähän. Uusi M3 ja X3M menivät ohi peräkkäin, varsinkin jälkimmäisen ohitus 200 tuntumassa oli humahdus,/paukauhdus, joka tuntui kuin äänivallin rikkomiselta. Sen verran hyvin horisonttiin painuivat, että rajoitin ei tainnut olla 250kmh kohdilla
    Kiva kuulla näitä tarinoita et miten auto käyttäytyy vähän kovemmissa nopeuksissa kuin mitä täällä kotimaassa saa ajaa. Mitkä renkaat sulla on autossa alla? Ootko ikinä teettänyt nelipyöräsuuntausta tehtaalta saapumisen jälkeen?

    Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.

    Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.

    Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!

    Comment

    • Toppelius
      Bimmer Rookie
      • Sep 2013
      • 122
      • Keski-Suomi

      Originally posted by torso1 View Post
      Kiva kuulla näitä tarinoita et miten auto käyttäytyy vähän kovemmissa nopeuksissa kuin mitä täällä kotimaassa saa ajaa. Mitkä renkaat sulla on autossa alla? Ootko ikinä teettänyt nelipyöräsuuntausta tehtaalta saapumisen jälkeen?

      Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.

      Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.

      Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!
      Nyt ollaan kuukausi rullattu e45 sella ja Kyllä tämä on aika mukavuus painoitteinen. Vähän itse olen tykästynyt sellaiseen napakkuuteen enemmän. Pitää varmaan säätää ilmat renkaista korkeammalle jos saisi hieman enemmän napakkuuta. Rouva tykkää taas aivan hirveästi
      BMW G05 e45 -22
      BMW F11 525d xdrive
      BMW Z4 e85 2,5 -04/ BMW E93 328 -07
      Ski Doo Summit 850 -22/Polaris -19 850 RMK Pro
      ex:
      BMW e46 325 cabrio -00
      BMW E84 20d xdrive/ VW Crafter 2.5 tdi
      BMW f15 40 e / BMW f15 3.0d
      BMW f15 3,0 d / BMW f11 520
      BMW e91 318d /Porsche Cayenne 3,0 d
      BMW e70 3.0d /BMW e88 116d
      BMW e91 320d /e90 318d
      Volvo xc60 2,4D AWD
      Fiat 500 1.4 Sport
      Audi A6 2.0 TFSI ja Fordikin on omistettu!!

      Comment

      • bittivirhe
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 470
        • Pohjois-Savo

        Vaimo bongasi jostain sosiaalisesta meediasta, että connected drive -putiikista voi nyt ostaa nopeuskamerasovelluksen. Kuukauden maksuton koekäyttö, vuosihinta 20 e. "Ostettiin" sekä 45e:hen että i4:ään ja kun koemielessä ajoin i4:llä yhden kameran ohi, softa tiesi ainakin sen aivan oikein
        Last edited by bittivirhe; 23-07-2022, 20:14.
        G05 45e
        ex: F11 530d xDrive
        ex: E84 X1 xDrive 25d

        Comment

        • tiko4tiko
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2020
          • 774
          • Lappeenranta

          Nyt Tukholmassa lauttaa odottamassa, Tanska-Ruotsi 830km, kulutus 9.6litraa sadalle ja keskinopeus 107kmh. Sähköllä tuli tänään 14km (yksi tietyö ja Tukholman keskusta).

          Viikossa tuli 3400km, kulutus 10.8l/100km keskinopeus 94kmh, pelkällä sähkollä 154km. Autossa oli lähtiessä akku 75% täynnä (40km). Pienellä menee, sen verran on tallottu menemään

          Autossa on 20' renkaat, pirellin runflatit. Renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti, joten kovin poskellaan pyöräkulmat ei taida olla. Rengaspaineet on ns. iso kuorma ja nopeus eli edessä 2.9 bar ja takana 3.2 ja oma lisää 0.1 joka renkaaseen Ei tämä mikään toivoton tapaus ole, kyllä noihin vapaan nopeuden kaarteisiin voi sen 180-200kmh ajaa ja tuli ajettua Nykyäänhän tiukoissa kurveissa on nopeusrajoitukset 120-130kmh.
          Last edited by tiko4tiko; 23-07-2022, 19:14.
          Mini, E24, E90, G70
          exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

          Comment

          • torso1
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 342

            Originally posted by tiko4tiko View Post
            Nyt Tukholmassa lauttaa odottamassa, Tanska-Ruotsi 830km, kulutus 9.6litraa sadalle ja keskinopeus 107kmh. Sähköllä tuli tänään 14km (yksi tietyö ja Tukholman keskusta).

            Viikossa tuli 3400km, kulutus 10.8l/100km keskinopeus 94kmh, pelkällä sähkollä 154km. Autossa oli lähtiessä akku 75% täynnä (40km). Pienellä menee, sen verran on tallottu menemään

            Autossa on 20' renkaat, pirellin runflatit. Renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti, joten kovin poskellaan pyöräkulmat ei taida olla. Rengaspaineet on ns. iso kuorma ja nopeus eli edessä 2.9 bar ja takana 3.2 ja oma lisää 0.1 joka renkaaseen Ei tämä mikään toivoton tapaus ole, kyllä noihin vapaan nopeuden kaarteisiin voi sen 180-200kmh ajaa ja tuli ajettua Nykyäänhän tiukoissa kurveissa on nopeusrajoitukset 120-130kmh.
            No ei ole paha kulutus kun ottaa huomioon että et ole pystynyt hirveästi latailemaan matkan varrella. Eikä varmasti ole nuo pyöränkulmatkaan väärin jos ei rengasta kuluta tai tiellä puolla.

            Näistä on jonkun verran netissä ollut puhetta että syövät renkaita sisä- tai ulkokulmista mutta nämä luulisi johtuvan enimmäkseen vääristä pyöränkulmista ja/tai vääristä rengaspaineista. Toki 45e mallin 2500kg:n omamassakin vaikuttaa asiaan melkoisesti.

            Eipä ole itse kun sallittuja rajoituksia omalla päästellyt kotimaassa mut hyvällä tiellä tuo menee kyllä aivan sukkasillaan reilussa 120km/h nopeudessa. Ja ihme kyllä nuo Pirellin runflätit ovat todella hiljaiset vaikka vähän kovat ovatkin muuten.

            Comment

            • tiko4tiko
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2020
              • 774
              • Lappeenranta

              Originally posted by torso1 View Post
              No ei ole paha kulutus kun ottaa huomioon että et ole pystynyt hirveästi latailemaan matkan varrella.
              Matkalla en ladannut kertaakaan.

              Aamusta kotiin laivalta Turusta, kulutus 11,1 l/100km ja keskinopeus 116kmh (satamasta pihaan). Kulutus aika matkan keskiarvo (10.9) mutta keskinopeus reippaasti paras. Kyllä se matka vaan kotimaassa joutuu kun tilaa on, ja ei seisontaa&matelua ruuhkassa tms vastaavaa vitsausta.
              Mini, E24, E90, G70
              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

              Comment

              • bittivirhe
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2012
                • 470
                • Pohjois-Savo

                Originally posted by tiko4tiko View Post
                Aamusta kotiin laivalta Turusta, kulutus 11,1 l/100km ja keskinopeus 116kmh (satamasta pihaan). Kulutus aika matkan keskiarvo (10.9) mutta keskinopeus reippaasti paras. Kyllä se matka vaan kotimaassa joutuu kun tilaa on, ja ei seisontaa&matelua ruuhkassa tms vastaavaa vitsausta.
                Kun pääsisi reissussa edes 95 km/h keskinopeuteen niin että kortti pysyy lompakossa... :-/
                G05 45e
                ex: F11 530d xDrive
                ex: E84 X1 xDrive 25d

                Comment

                • torso1
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 342

                  Originally posted by bittivirhe View Post
                  Kun pääsisi reissussa edes 95 km/h keskinopeuteen niin että kortti pysyy lompakossa... :-/
                  Itse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.

                  Comment

                  • tiko4tiko
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2020
                    • 774
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by torso1 View Post
                    Itse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.
                    Turku-Lpr välistä on 120kmh rajoitettua moottoritietä noin kaksi kolmasosaa koko matkasta (265/392km) . Itse olen ajellut tätä väliä vuosia vakkarin asetuksella +20kmh eli mittarinopeus ~143kmh. Kerran ajoin epähuomiossa poliisiauton ohi Kotkan lähellä Poliisi viittoili sivuikkunasta, että hieman hitaaminen ja tein työtä käskettyä, eivät pysäyttäneet Sen enempää ei ole tullut ko. nopeudesta sanomista. Toki alhaisempi nopeus laskee kululutusta, mutta tuolla matkalla se merkitsee jo ajassa jonkin verran. Nyt 400km solahtaa noin 3½ tuntiin, joten taukokaan ei tarvita, mikä nopeuttaa matkantekoa entisestään.
                    Mini, E24, E90, G70
                    exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                    Comment

                    • torso1
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 342

                      Originally posted by tiko4tiko View Post
                      Turku-Lpr välistä on 120kmh rajoitettua moottoritietä noin kaksi kolmasosaa koko matkasta (265/392km) . Itse olen ajellut tätä väliä vuosia vakkarin asetuksella +20kmh eli mittarinopeus ~143kmh. Kerran ajoin epähuomiossa poliisiauton ohi Kotkan lähellä Poliisi viittoili sivuikkunasta, että hieman hitaaminen ja tein työtä käskettyä, eivät pysäyttäneet Sen enempää ei ole tullut ko. nopeudesta sanomista. Toki alhaisempi nopeus laskee kululutusta, mutta tuolla matkalla se merkitsee jo ajassa jonkin verran. Nyt 400km solahtaa noin 3½ tuntiin, joten taukokaan ei tarvita, mikä nopeuttaa matkantekoa entisestään.
                      Joo tuo ykköstien motaripätkä on vähän eri asia. Kyllä siinä itsekin tulee se +10..20 km/h yli pidettyä. Sitten kun näitä maakuntateitä ajelee niin siellä en jaksa säätää nopeuden kanssa. +5km/h yli ja sillä selvä. Pikavoittotolppia on kuitenkin 10km välein. Ja tuollakin nopeudella (vakkarin asetuksella) olen huomannut etten ole tientukkona, päinvastoin.

                      Comment

                      • rulppa
                        Newbiemmer
                        • Nov 2019
                        • 2
                        • -

                        03/2022.65 päivityksen jälkeen tarjosi storesta nopeusvalvontakamerat. Näyttää ne HUD:issa

                        Comment

                        • bittivirhe
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 470
                          • Pohjois-Savo

                          Originally posted by rulppa View Post
                          03/2022.65 päivityksen jälkeen tarjosi storesta nopeusvalvontakamerat. Näyttää ne HUD:issa
                          Joo, testasin eilen 1000 km:n matkalla ja kyllä tuo toimii ihan ok. Joistakin kameroista se huomauttaa vasta 150 metriä ennen kameraa, sama ilmiö samoista kameroista myös i4:ssä.
                          G05 45e
                          ex: F11 530d xDrive
                          ex: E84 X1 xDrive 25d

                          Comment

                          • bittivirhe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 470
                            • Pohjois-Savo

                            Originally posted by torso1 View Post
                            Itse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.
                            Savosta Norjaan 1000 km, 90.1 km/h, 7.5 l/100 km, sähköllä 95.8 km, adaptive mode. Jonkin verran tietöitä, liikennettä ja ohituksia. Viimeinen tunti hidasta ja mutkaista tietä. Ohjausavustin on kiva - silloin kun kaistamerkinnät ovat olemassa ja näkyvissä.
                            G05 45e
                            ex: F11 530d xDrive
                            ex: E84 X1 xDrive 25d

                            Comment

                            • torso1
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 342

                              Originally posted by bittivirhe View Post
                              Savosta Norjaan 1000 km, 90.1 km/h, 7.5 l/100 km, sähköllä 95.8 km, adaptive mode. Jonkin verran tietöitä, liikennettä ja ohituksia. Viimeinen tunti hidasta ja mutkaista tietä. Ohjausavustin on kiva - silloin kun kaistamerkinnät ovat olemassa ja näkyvissä.
                              Vähällähän tuo sunkin auto menee. Ilmeisesti 20” rengastus alla? Itse ajelen melkein aina pitkää matkaa Hybrid Eco Pro -modella. Rullausominaisuus on kiva varsinkin pitkissä alamäissä.

                              Bemarin äppikauppa ehdottelee myös omaan autoon tuota nopeusvalvonta sovellusta hintaan 22€, mut ei siitä taida mulle hyötyä olla kun muutenkin rajoitusten mukaan ajelen

                              Comment

                              • tiko4tiko
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2020
                                • 774
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by torso1 View Post
                                Vähällähän tuo sunkin auto menee. Ilmeisesti 20” rengastus alla? Itse ajelen melkein aina pitkää matkaa Hybrid Eco Pro -modella. Rullausominaisuus on kiva varsinkin pitkissä alamäissä.

                                Bemarin äppikauppa ehdottelee myös omaan autoon tuota nopeusvalvonta sovellusta hintaan 22€, mut ei siitä taida mulle hyötyä olla kun muutenkin rajoitusten mukaan ajelen
                                Jos Android puhelin, niin Waze puhelimeen, toimii android autossa. Wazessa on kamerat, ja 'hyvällä tsäkällä' myös tutkat, rikkoutuneet autot, onnettomuudet....ja on ilmanen
                                Mini, E24, E90, G70
                                exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎